پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۲۰
۶۵
پیگیری خط تفرقه درباره مکتب عاشورا؛

توهین بی‌سابقه به عزاداران اهل سنت اباعبدالله(ع) توسط نزدیکان مولوی جنجالی و سکوت حامیان دولتی

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 391446
در پی پخش تصاویری از عزاداری مردم اهل سنت توسط صدا و سیما در نقاط مختلف کشور چند روز قبل یکی از چهره های افراطی مذهبی وابسته به مولوی عبدالحمید در یکی از شهرهای شمالی کشور طی اظهاراتی علنی عزادران اهل سنت امام حسین (ع) را به شدت مورد توهین قرار داد.
توهین بی‌سابقه به عزاداران اهل سنت اباعبدالله(ع) توسط نزدیکان مولوی جنجالی و سکوت حامیان دولتی
گروه سیاسی جهان نيوز: مولوی "م. گ" که پیش از این نیز درباره شرکت در مراسم روز غدیر اظهارات توهین آمیزی به زبان آورده بود و خود را از حامیان جدی دولت تدبیر و امید می داند، این بار عزادارن اهل سنت امام حسین و اهل بیت گرامی ایشان را چاپلوس، جاهل، دنبال پست و مقام و احمق نامید!

این اظهارات بی سابقه و توهین آمیز با واکنش تند علمای اهل سنت در شمال کشور روبه رو شد و علمای این منطقه بر عزاداری اهل سنت برای امام حسین بیش از پیش تاکید کردند.

در همین باره آخوند عبدالمجید آرمون امام جمعه بلوچ اهل سنت شهرستان گالیکش در واکنش به این اظهارات توهین آمیز اظهار داشت: اگر ما اهل سنت مشکلی با برگزاری این مراسم داشتیم آن را برگزار نمی کردیم. بنده نزدیک به ۱۵ است که امام جماعت هستم و در مسجدی که امامت می کنم نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ سال سابقه دارد که روز عاشورای هر سال مراسم عزاداری امام حسین(ع) برگزار می شود و شیعه و سنی پا به پای هم برای برگزاری این مراسم تلاش می کنند. در این مراسم از رشادت ها و شهامت های امام حسین (ع) سخن می گوییم و این مراسم در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این آخوند فرهمند از علمای اهل سنت شهر فراغی شهرستان کلاله ضمن محکوم کردن توهین به عزادران اهل سنت امام حسین (ع) اظهار داشت: اقدامات اهل سنت در برگزاری مراسمات عزاداری در ایام محرم با نیت های سیاسی و بدست آوردن جایگاه نیست بلکه اهل سنت امام حسین(ع) را بصورت قلبی و اعتقادی دوست دارند. این روحانی اهل سنت تاکید کرد: دوست داشتن و محبت به اهل بیت پیامبر(ص) به منزله محبت و دوست داشتن پیامبر(ص) است و هدف از برگزاری چنین مراسماتی به یاد آوردن و یادآوری رشادت های آن امام در جهت تحقق امربه معروف و نهی از منکر است.

این عالم اهل سنت اظهارات چهره مذهبی نزدیک به مولوی عبدالحمید را در جهت برانگیخته کردن ذهنیت و تحریک علمای بزرگ اهل سنت نسبت به مردم (اهل سنت) دانست و تاکید کرد: این اظهارات هدفی جز تحریک علمای اهل سنت ندارد. ما برای عرض ارادت به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) از دولت یا مسئولین هیچ تقاضایی نداریم چرا که این اقدامات ما اعتقادی است.

از سوی دیگر امام جمعه اهل سنت شهر فراغی شهرستان کلاله گفت: عزاداری های اهل سنت در ماه محرم اعتقادی است و پشت پرده سیاسی ندارد.

آخوند آدینه تصریح کرد: برگزاری مراسمات عزاداری در ایام ماه محرم توسط اهل سنت اعتقادی و قلبی است ، نه برای بدست اوردن پست و مقام. ائمه اطهار، اهل بیت پیامبر اعظم اسلام هستند و محبت آنها در دل هر مسلمانی است و اهل سنت در قالب چنین مراسماتی محبت خود به اهل بیت را نشان می دهند و یاد و خاطر این بزرگان را در یادها زنده نگه می دارند و تاکید می کنم که در پشت این برنامه ها جز محبت اهل بیت چیز دیگری نیست.

در همین حال امام جمعه اهل سنت پالیزان در پاسخ به این سوال که نظر اهل سنت در خصوص عزادرای برای امام حسین چیست ، اظهار داشت: ما اهل سنت برای رفتگان معمولی خودمان مراسم عزاداری می گیریم . مراسم سوم ، هفتم و چهلم جزو مراسماتی است که ما برای رفتگان معمولی خودمان می گیریم ، حال مراسم گرفتن برای نوه ی پیامبر خدا(ص) که جای خود دارد.چرا که همه می دانیم او برای زنده نگه داشتن دین خدا قیام کرد و امروز دین اسلام اگر زنده است به خاطر شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است و چنین اظهاراتی پایه و اساسی در اهل سنت ندارد.

آخوند قزل در باره علت چنین اظهار نظرهایی توهین آمیز به عزاداران حسینی اهل سنت در این برهه از زمان که نیاز جامعه اسلامی به انسجام و یکپارچگی است نیز اظهار داشت: بیشتر این نوع اعتقادات ریشه در تعصبات و عقاید منحرف وهابیت دارد که با سیره ی پیامبر خدا (ص) سنخیت ندارد و کمک به دشمنان اسلام به خصوص تفکر وهابیت که کمر به نابودی اسلام بسته است می کند و عاملی برای بهم زدن انسجام و یکپارچگی جامعه اهل سنت و همراهی آنان با نظام و انقلاب می باشد.

با این وجود مولوی عبدالحمید طی مصاحبه ای ضمن حمایت همه جانبه از اظهارات مولوی "م . گ" گفته های وی را دغدغه همه علمای اهل سنت عنوان کرد!

دفاع مولوی عبدالحمید از این چهره هتاک در حالی صورت می گیرد که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شیب مواضع افراط گرایانه وی و نزدیکانش به واسطه حمایت های برخی چهره های دولتی افزایش یافته است.

دولت تدبیر و امید که تا کنون امتیازات ویژه ای به مولوی عبدالحمید و نزدیکانش از جمله پست های مهم مدیریتی در جنوب شرق را داده نه تنها تاکنون به چنین مواضعی انتقاد نکرده و حاضر به خط مرزبندی با این مواضع نیست بلکه بر حمایت های خود از این جریان نیز افزوده است.

در حالی که بیشترین تاکید گفتمان انقلاب، امام و رهبری درباره مکتب عاشورا به عنوان یک نقطه وحدت آفرین در میان مسلمانان می باشد، حمایت های بدون تدبیر از تندروهای مذهبی قابل تامل است.

اما سؤال اساسی تری که اذهان را به خود مشغول کرده این است که دولت تدبیر و امید که تاکنون درباره مواضع افراطی مولوی عبدالحمید و نزدیکانش سکوت کرده، آیا با توجه به توهین اخیر به عزاداران امام حسین(ع) رویه خود را تغییر می دهد؟

به اعتقاد برخی ناظران سیاسی پس از اظهارات رییس جمهور درباره برخی آموزه های عاشورا مانند مشابهت سازی میان سران فتنه و "حر بن ریاحی" و تفسیر مذاکره از گفتگوهای امام حسین(ع) در کربلا، عده ای میدان بیشتری برای بیان برداشت های انحرافی از مکتب عاشورا پیدا کرده اند.
https://jahannews.com/vdceez8xpjh8oei.b9bj.html
jahannews.com/vdceez8xpjh8oei.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....اصل خبر را بدون حواشی منتشر کنید. اصل خبر میشود 3 خط. ..
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی؟؟؟یعنی خبر ندن؟
شیعه انگلیسی
حالا میفهمم که چرا امام راحل میفرمودند محرم وصفراست که اسلام رازنده نگه داشته است وازاین است که دشمنان خدا این همه دسیسه میکنند که پیام عاشورا به ملتها ی جهان نرسد
ظاهرا عبدالحمید و دکتر برادر و متحد شدند تا موجب تضعیف عزادادری ها شوند
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم
از کدوم کارش مچکری؟ از وقتی اومده چه کار مهمی کرده؟ میتونی بگی یا فقط از روی لجبازی یه حرفی میزنی
Iran, Islamic Republic of
اين مچكريم نوعي طعنه است و حمايتي دربر ندارد !!
رضا
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم کنایه از شکایت و انتقاد است
مثل کلیپهای روحانی مچکریم
Iran, Islamic Republic of
تدبيره ديگه
Iran, Islamic Republic of
اهل سنت تعداد بالايي راي دارند. خوبه براي مقام با اونا كنار اومد
Iran, Islamic Republic of
جز تاسف چیزی به ذهنم نمیاد
United States
چرا با این تندروها برخورد نمی شه؟
Iran, Islamic Republic of
فعلا این در این دولت از این افراد بیشتر تقدیر می شود. تا خداوند منان به داد این ملت برسد.
یک اهل سنت
Iran, Islamic Republic of
در دوره سیاه اصلاحات بر اثر مدیریتهای سوء وزارت کشور وقت در جنوب شرق تروریست معدوم ریگی وگروهک مربوطه پا گرفت وان جنایتها را ایجاد کردند،دولت به اصطلاح تدبیر وامید عبرت بگیرد وان سیاستها را دنبال نکند.اهل سنت همیشه دوستدار ال پیامبرعظیم الشان بوده ودر شادی ال رسول الله شاد ودر عزای این خاندان عزادار هستند همگام وهمپای شیعیان. اظهارات افراد معلوم الحال هیچ ربطی به اهل سنت ندارد.
ناشناس
درود بر برادران اهل سنت که هوشیار هستند و فریب دشمنان اسلام را نمی خورند
محمد
Iran, Islamic Republic of
احسنت به تو برادر مسلمان الحق که زدی به خال

....
آفرین بر شما برادر
احسنت بر شما
Iran, Islamic Republic of
...
قبلا هم سابقه داشته؟
رضا
دم احمدی نژاد گرم ، همشونو کرده بود قوطی
احمدی نژاد خیلی چیزهای دیگه رو هم کرده بود تو قوطی!! پس شما هیس!
شاید تو رو هم تو قوطی کرده بود و تازه تو این یه سال از قوطی درومدی .مگه نه داش قوطی؟
اولا اهل سنت شافعی امام حسن وامام حسین ع را خلیفه می دانند وبه اهل بیت پیامبر احترام خاصی قایل هستند وکسانی که توهین می کنند از هرفرقه که باشند مصالح مسلمین را در نظر نمی گیرند ومحکوم هستند اما زمانی که دولت به خاطر منافع ملی وبیانات رهبری خط قرمزها را رعایت نمیکند وافراد دخیل در فتنه واختلاف را به پستهای حساس می گمارد ودولت قبلی هشت ساله مورد تایید نظام ورهبری را هرروز می کوبد وسیا ه نمایی میکنند وافراد ارزشی پایبند به نظام وانقلاب رااز نظام دور کرده ودر بین مردم بدبینی ایجاد می کنند وضع از این هم بدتر می شود که هر کس وناکسی اول به اشخاص محترم مذهبی وسیاسی توهین وسپس در زیر سایه همان حمایت های حزبی وجناحی جرات پیدا کرده وبه مقدسات توهین می کنند چون جامعه دیگر حساسیت خود رابه واسطه اختلافات از دست داده است واین همان خواست دشمنان است که حساسیتها ی مذهبی را کم وازبین ببرند
Iran, Islamic Republic of
تفرقه؟
همایون
United States
این جور... زمان احمدی نژاد جرات نمیکردند ...
Iran, Islamic Republic of
وقتی رفسنجانی شیعیان را به باد انتقادات... اش می گیرد ازیک وهابی چه انتظاری می رود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرونی
لعنت خدا و تمام صالحین و ابرار بر افراطیون تفرقه افکن چه به ظاهرشیعه و چه به ظاهر سنی.
Iran, Islamic Republic of
هرکس آزاد عقیده را بیان کند
Iran, Islamic Republic of
من دوست دارم آزادانه [انتقاد] کنم حرفیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتقاد با هتاکی فرق می کنه . . . یعنی تا حالا اینو نفهمیدی؟؟؟
ناشناس
درود بر تمامی شیعه ها و سنی ها که با وحدت خود ریشه کفر بخصوص کفر صهینونیستی را خواهندکند به امید روزی که شیعه و سنی در مسجد الاقصی نماز جماعت بگزار کننند
ناشناس
آزادی عقیده را برای خودش میتواتند بیان کند نه برای دیگران مثلا درست نیست که کسی عقیده داشته باشه که خودش و مامان وباباش فقط آدم هستند و دیگران حیوان هستند و به بهانه آزادی عقیده این مطلب را همه جا مطرح کنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
بشما توصیه میکنم کمی در مورد مفهوم آزادی و عقیده تحقیق کنید نه لزوما در اسلام اصلا بروید در جوامع لائیک!
آخه برادر من از کی تا حالا آزادانه توهین گفتن مساوق با آزادی عقیده شده؟!
اصلا برای چه جامعه ای سراغ داری این نحو توهین کردن رو محترم بشمارند که ما مسلمانان بپذیریم؟؟
کسی حق ندارد به دیگر مومنان توهین کند آنهم به عزاداران اباعبدالله ع !!
این فرد نهایتا میتواند با منابع علمی و در فضایی عقلانی بدور از تعصب های کورکورانه و بعضا مغرضانه به بحث علمی بپردازد.
Iran, Islamic Republic of
مثلا" من آزادم بگويم كه تو ....ي ؟!!!
آزادي عقيده با آزادي ترهات بافي فرق مي كند جيگر !!!
مملکت حساب دارد اگر قرار شد جوابی یا مذاکره ای با اهل سنت بشود وظیفه حوزه وامثالهم است مربوط به دولت نیست !!.......
Iran, Islamic Republic of
داداش شما خودتو ناراحت نکن. اینا از هر موضوعی برای کوبیدن دولت استفاده می کنن.
عباسی
اصل اساسی امربه معروف ونهی ازمنکر وظیفه ی همه ست حتی دولت ،اتفاقا دولت بهتر می تواند این وظیفه الهی راانجام دهد چون ابزارش راهم دارد.
United Kingdom
پس مشاور اقوام روحانی که اتفاقا خودش یک پا اتش بیار معرکه است چه مسئولیتی دارد؟
ایرانی
دولت روحانی اگربا افسادطلبان پیوند بخورد .....
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر کسانی که یزید حرام زاده را خلیفه مسلمین می دانند
الان هم ، افرادی هستند که می گویند مقام برای افراد شانیت می آورد ....
....مگه نشنیدی که میگن " کبوتر باکبوتر باز با باز " ؟؟!!
غفاری
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آقای هاشمی رفسنجانی...
جابر
ضمن احترام به اهل سنت و تاسف به اون اقایی که از عزاداری انتقاد و مسخره کرده بود من به اطلاع دوستان برسونم در منطقه درمیان خراسان جنوبی روستاهایی از اهل سنت در قبل از انقلاب عزاداری داشتن و احترام و محبت خودشون رو به اهل بیت ابراز میکردن و انچه که من شنیدم الان خیلی کم رنگ شده و احساس میکنم وهابیت شرق کشور در افکار این مردم رسوخ کرده و این رشته محبت رو از اینها گرفته است و امیدوارم کسانی که عظمت و جایگاه و رسالت نوه پیغمبر رو شناختن و ارادت خود رو ابراز میدارن از تبلیغات سوء وهابیت غافل نشند
Iran, Islamic Republic of
وقتی هاشمی رفسنجانی راه توهین را باز می کند از این ابلهان انتظاری بیش از این نمی توان داشت.
عزیز من اگه دولت مداخله کند که می شود جنگ طایفه ای! مگر نمی بینید که داعش چه برسر شعیان مظلوم میاورد. بهتر است با نقل بی خود این خبرها مردم مسلمان رو به جون هم نندازید.
علي
من خودم با چشم و گوش خود ديدم و شنيدم كه به طور زنده اينتزنتي از شبكه وهابي كلمه پخش مي شد سخنراني اين اقا.
لعنت بر مزدوران وهابیت.و درود بر برادران اهل سنت که عاشق اهل بیت و امام حسین(ع)هستند و در شهادتشان اشک ماتم میریزند.
از اصفهان
آقایون جهان نیوز ! اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت هر نوع عزداری برای امام حسین ( علیه السلام ) را بدعت ، خرافات و نوعی شرک می دانند . این که صدا و سیما اصرار دارد چند سنی منحرف از اکثیریت اهل سنت را در تلویزیون نشان داده و به بیننده القا کند که اهل سنت اهل عزداری برای حسین هستند این دروغ به بیننده و تهمت ناجوانمردانه یه اهل سنت است ....
منتظر
وقتی طرف به خودش ب... تمام اجازه میده که مذاکرات پوچ و بی هدف و دون شان را با نتیجه قیام عاشورا مقایسه کنه
....
رشتی
بگذارید هر چه میخواهد بگوید ابروی خودشان را میبرند - قسم بخدا که نور امام حسین (ع)و اهل بیت رسول خدا (ص) روز بروز درخشانتر و گسترده تر خواهد شد چون امام حسین (ع) ثار الله است
غیاثی
طرفداران دولت به اصطلاح خودشان می خواهند راءی وطرفدار بیشتری پیدا کنند
هادی
Iran, Islamic Republic of
.. اهل سنت جواب خوبی به این آقا دادن ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
... بردار گرامی محبت اهل بیت در وجود همه اهل سنت واقعی است ما اهل سنت اگه اختلافی داریم ....
.... شیعیان سیستان هر بار دنبال تابوت شهیدان خود راه می افتند و ندای وحدت سر می دهند واین مرد. در مرکز فتنه ودرزاهدان ق... پرورش می دهد. ...
اینها جاهلان و احمق هایی هستند که از روی نادانی دارن بین مسلمونا تفرقه می اندازند. پیامبر از اینها بیزاره
.... نخواستيد ،دقيقا معلوم شود، و يا . . . .
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
چرا وهابیت از عزاداری شیعه وسنی میترسد ؟مگر این کارچه آزاری به آنها میرساند؟! عزاداری باعث زنده شدن نام ویاد واندیشه زلال امام حسین وزنده شدن اسلام ناب میگردد وهر ساله هزاران نفر در مساجد وتکایا وحسینه ها منقلب شده وبه راه راست وحسینی برمیگردند حالا بماند عده قلیلی ناآگاهانه عزاداری را ازطریق قمه زنی و..لوث میکنند.کار ماکه از قتل وسربریدن وانجار اماکن و... که توسط وهابیت وداعش و.. صورت میگیرد بدتر نیست بلکه سازنده وانسان ساز است . السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
amini
اين مطالب را آ قاي هاشمي رفسنجاني بخوانند وبگويند تفرق را چه كسي انجام ميدهد .كاش عكس العملي در مورد سخنان اين شيخ اهل سني هم اظهار نظر ميكردند از چنين شخصيتي آن اظهارات بعيد بود!
...
Iran, Islamic Republic of
اخه دولت به اصطلاح تدبیر و امید تا حالا چکار کرده که ازش توقع بشه کمک به این طور جو سازی ها و تفرقه افکنی ها نکنه
محمد
Romania
برای همه روشن و آشکار است که در مکتب اهل سنت قرهنگی به نام فرهنگ عزاداری وجود ندارد. اینکه عده ای خلاف مذهب رسمی اهل سنت رفتار نمایند و صدا و سیما حمایت کند موجب توهین به اهل سنت است و صدا و سیما باید از جامعه ی اهل سنت عذرخواهی نماید. آیا اگر عده ای به نام مذهب تشیع عقیده ای را که مطابق عقیده ی تشیع نیست به نام تشیع ترویج کنند و سنیها حمایت کنند این حرکت را بر میتابید یا میگویید یک مشت وهابی قصد دارند عقاید تشیع را منحرف کنند؟ پس منصفانه قضاوت و داوری کنید.
متاسفم برای ایشون
محمد
Iran, Islamic Republic of
تفرقه اندازید شما
ایرانی
رسول اکرم (ص) فرمود : حسن و حسین (ع) سید جوانان اهل بهشت هستند . اهل سنت به فرزندان رسول خدا احترام می کنند چرا همه چیز را سیاسی می کنید .