جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۲
۵
اقدام ریاکارانه عربستان در مقابله با ترور عزاداران حسینی؛

آیا جهت‌گیری ریاض تغییر کرده است؟/ اهداف محکومیت جنایت تروریست‌های وهابی

يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 390286
در پی شهادت تعدادی از عزاداران شیعه در عربستان توسط تروریست های تکفیری، دولت عربستان تلاش کرد که ابعاد روانی این حادثه را سریعا تحت کنترل در بیاورد.
آیا جهت‌گیری ریاض تغییر کرده است؟/ اهداف محکومیت جنایت تروریست‌های وهابی
گروه بین الملل جهان نيوز:   مقامات عربستان این حادثه تروریستی را محکوم کردند و وعده مجازات عاملین این حادثه تروریستی را به مردم این کشور دادند. در همین حال نه تنها مفتی عربستان نیز این حادثه را محکوم کرد بلکه پادشاه عربستان "عبدالعزیز خوجه" وزیر فرهنگ و رسانه را برکنار و دیگر مقامات این کشور شبکه وهابی و تندرو وصال را نیز تعطیل کردند.

برای بسیاری از تحلیلگران این اقدامات آل سعود بسیار معنادار است. برخی تحلیلگران معتقدند برخی شرایط تحمیل شده به عربستان سبب چنین اقدامات ریاکارانه ای از طرف آل سعود شده است.

در این باره نکات ذیل قابل تامل است:

الف: اقدامات افراط گرایانه مذهبی وهابیون در عربستان در مواجهه با دیگر مذاهب سنی و شیعه در عربستان شکاف های اجتماعی و مذهبی را در این کشور به شدت افزایش داده است. آل سعود نگران است که عدم اقدام جدی علیه عوامل تروریستی، سبب تحریک اجتماعی مردم شیعه و سنی علیه وهابیون شود و عملا ثبات اجتماعی و امنیتی عربستان را تحت تاثیر قرار بگیرد.

ب: ریاض از تحرکات داعش در محیط داخلی عربستان به شدت نگران است. مقامات امنیتی و اطلاعاتی عربستان معتقدند شروع برخی تحرکات تروریستی و مذهبی در عربستان زمینه فعالیت داعش در عربستان را کاملا فراهم می کند. داعش طی چند ماه اخیر بنا به برخی شواهد زمینه فعالیت مناسبی در عربستان پیدا کرده است. برخی عربستانی ها عضو داعش که در سوریه جنگیده و اینک به عربستان برگشته اند، پتانسیل بالقوه ای برای سازماندهی اقدام تروریستی به نفع داعش را دارند.

ج: اما شاید مهمترین نگرانی و علت اقدام ریاکارانه آل سعود در جدی نشان دادن مقابله با ترور عزاداران شیعه در عربستان ترس از فعال شدن جریان اعتراضی اجتماعی شیعیان عربستان بر می‌گردد. خاندان آل سعود پس از تلاش اولیه برای صدور حکم اعدام آیت الله النمر نگران اعتراض اجتماعی شیعیان در شرق این کشور هستند. شهادت عزاداران حسینی در عربستان و بی تفاوتی در مقابل این جنایت غیر انسانی می تواند ظرفیت اجتماعی بیشتری را در شیعیان عربستان برای اعتراض به حکم اعدام آیت النمر فعال کند.

د: عربستان در سال های اخیر اصلی ترین متهم حمیت از اقدامات تروریستی توسط تکفیری ها و اقدامات فرقه ای در منطقه است، به همین دلیل تلاش می کند با جدی نشان دادن خود در مقابله با اقدامات ترویستی و فرقه ای، مقداری از وجهه مخدوش ریاض را در افکار عمومی منطقه ترمیم کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توبه گرگ مرگه
شایان آل عمران
اگر ال سعود خبیث نبود اسرائیل ازصفحه روزگار محو شده بود
حسن کلیدساز
زمان نابودی این رژیم نجس فرا رسیده
حکومت عربستان هم در آدمکشی و قتل دست کمی از صدام نداره
محسن
اینهمه آمریکا انگلیس وهمدستان مثل کشور عربستان قطر و......به مسلمانان فشار می آورند وتمام ترورهای که انجام میشود کا این وهابی ها وتکفیریهای عربستانی ودیگر کشورهای عربی میباشد وآن وقت میگویند که ایران یک کشور تروریستی هست حقوق بشر را رعایت نمی کند و......آقای پور ارغدی چند وقت پیش گفته اگر کشور عربستان به دست مسلمانان واقعی بیفتد در عرض 6ماه اسرائیل نابود میشود انشالله بزودی این اتفاق بیفتد وکشورهای مسلمان باهم متحد شوند واین متجاوزین را از خاورمیانه بیاندازند بیرون