شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

لاریجانی: این بمباران‌ها "شو امنیتی" است

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 385618
رئیس مجلس با بیان اینکه بمباران‌های ائتلاف ضدداعش "شو امنیتی" است، گفت: تشکیل ائتلاف ممکن است برای ژست مبارزه با تروریسم فایده‌هایی داشته باشد، اما مانع خشونت تروریستی علیه زنان نمی‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع عمومی صدوسی‌و یکمین اجلاس بین‌المجالس جهانی که در ژنو برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه سنت‌های غلط فرهنگی در برخی فرهنگ‌ها، زنان را انسان‌های دست دوم تلقی کرده است، گفت: توجه به خصوصیات یکسان فطری انسانی زن و مرد نداشته و لذا ظلمی تاریخی به زنان چه در غرب و چه در شرق شده است.

وی افزود: البته این ظلم با گسترش دانش و تسهیل ارتباطات به مرور رو به کاهش است و امروز حضور زنان در محیط‌های آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در حال افزایش است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه در ایران، ۶۰ درصد پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها، زنان و دختران هستند، تصریح کرد: آنها در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به‌طور کلی توسعه ایران امروز نقش بسزایی دارند؛ البته ممکن است در برخی کشورها هنوز زمینه‌های مساعد برای فعالیت زنان مهیا نباشد، اما بر این باوریم که این دسته از کشورها هم در آینده و در روند تحولات مجبورند به سوی برابری جنسیتی حرکت کنند.

لاریجانی در ادامه سخنانش به خشونت مدرن علیه زنان اشاره کرد و افزود: این بخش از خشونت‌ها تحت ظاهر فریبنده برابری جنسیتی، عملاً خشونت جدیدی را علیه زنان بکار می‌گیرد. حقوق برابر زن و مردم دلیل نمی‌شود که شرایط جسمی و روحی متفاوت آنها در کار و شئونات اجتماعی را لحاظ نکند؛ گاه بدلیل منافع اقتصادی، کارهای شاق و مشکل را که هیچ سنخیتی با لطافت‌های روحی زنان ندارد، به آنها تحمیل می‌کنند.

وی در همین زمینه به ذکر مثال‌هایی پرداخت و گفت: به عنوان مثال، رفتگری یا کارهای سنگینی در کارخانجات که ریشه آن نوعی بهره‌گیری ستمکارانه از زنان است از این دست محسوب می‌شود. برابری در حقوق توجیه‌گر عدم رعایت شرایط زنان نمی‌شود، کودکان هم در انسانیت با بزرگسالان برابرند، اما دلیل بر بهره‌کشی از آنان نیست.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص)، زنان را ریحانه می‌دانستند که در اجتماع باید مانند گل از آنها استقبال شود، تأکید کرد: مشکل این است که در دوران مدرنیته، نگرش تک‌ساحتی به انسان، رفتاری مکانیکی را تجویز کرده است که این ظلم جدیدی به زنان محسوب می‌شود. البته گاهی نقش زنان را به نقش دکور تقلیل می‌دهند تا به فواید مادی لازم دست یابند که نتیجه این نگرشها نوع دیگری از بی‌خانمانی زنان در عصر حاضر می‌باشد.

لاریجانی در ادامه اظهارداشت: این وجه از ظلم به زنان به دلیل ظاهر ریاکارانه آن نه تنها رو به کاهش نیست، بلکه روند جهانی نشان می‌دهد و تحت تبلیغات اغواگرایانه رو به افزایش نیز است که لازمه تغییر این روند در وهله اول تغییر نگرش‌ها متناسب با فهم انسان شناسانه از موضوع و بعد قانونگذاری‌های مربوطه در این زمینه است.

وی با تأکید بر اینکه جنگ و خشونت علیه زنان موضوع مهم شرایط امروز است و در سه دهه اخیر روند جنگ‌ها با بهانه‌های گوناگون افزایش یافته است، گفت: جنگ عراق علیه ایران با کمک قدرت‌های بزرگ، جنگ در افغانستان، عراق ، لبنان، غزه و.... از نمونه‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد که وجه تشابه همه آنها عدم رعایت مقررات بین‌المللی و عدم تعرض به غیر نظامی‌هاست که از این رهگذر بیشترین خشونت به زنان و کودکان انجام می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: البته در غزه که محدوه بسیار کوچک با جمعیت زیاد است، رژیم صهیونیستی در دهه اخیر سه جنگ ناجوانمردانه انجام داده که بیشترین کشته‌ها به دلیل بمباران‌های این رژیم علیه فلسطین مظلوم، زنان و کودکان بوده‌اند. در حمله این رژیم به لبنان در جنگ ۳۳ روزه از رهگذر حملات هوایی رژیم صهیونیستی، بیشترین خشونت علیه زنان صورت گرفت. در افغانستان مراسم عروسی را آمریکایی‌‌ها بمباران کردند. در اشغال عراق بدون رعایت حقوق خانواده‌ها به خانه مردم حمله کردند که نمونه‌های بسیار دیگری از این دست وجود دارد.

لاریجانی اضافه کرد: البته متجاوزین به حقوق زنان در هیچ‌یک از مواردی که بیان شد، مجازات نشدند، بلکه گاه مورد حمایت قدرت‌های بزرگ هم واقع شدند؛ در اینگونه نشست‌ها گاه راجع‌به رفتار فلان قبیله که نسبت به زنان همچنان رفتار خشونت‌آمیزی دارند، بحث می‌شود اما راجع‌به خشونت‌های وحشتناک جنگی که در دنیای امروز آرامش روانی زنان را به‌هم ریخته است، توجه نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به یادآوری جنگ سوم غزه پرداخت و گفت: در این جنگ خشونت بی سابقه‌ای علیه زنان و کودکان صورت گرفت؛ البته تظاهرات‌هایی نیز در کشورهای مختلف انجام شد که در این جنگ نیز آرامش روانی زنان را به هم زدند.

رئیس مجلس با ابراز تأسف از روند رو به افزایش خشونت علیه زنان، افزود: نوع دیگری از خشونت علیه زنان، خشونت تروریستی علیه آنان است که در سال‌های اخیر افزایش داشته است. رفتار خشونت‌بار تروریست‌ها نظیر داعش در سوریه و عراق علیه زنان و گروگان‌گیری آنان و کشتارشان، فجایعی است که می‌بایست در صحنه بین‌المللی به آن توجه شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حمله نیمه شب به خانه‌های مردم در روستای شرق "لازقیه" بیش از ۱۶۰ تن قتل عام و ۲۰۰ زن و دختر توسط جبهه النصره به اسارات گرفته شدند، تصریح کرد: جنایت هولناک سوزاندن و سر بریدن اهالی روستای "عدراکارگری" در حومه دمشق توسط جبهه النصره و یا قتل عام بیش از ۱۰۰ تن از مردم اهل سنت در روستای "حوله" که عمدتا زنان و کودکان بودند و یا رفتاری که داعش با ایزدی‌ها و کُردها در عراق انجام داد و امروز در کوبانی نیز مرتکب می‌شود، نمونه‌هایی از این جنایتات و خشونت‌ها علیه زنان است.

وی با بیان اینکه این‌ها نمونه‌هایی از صدها جنایت و خشونت علیه زنان توسط تروریست‌هاست که در حال وقوع می‌باشد، افزود: در چند سال اخیر ظلم جدیدی تحت عنوان نکاح جهادی درست کرده‌اند که به تنهایی برای سیاه کردن چهره قرن حاضر کافی است.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه تأکید کرد: جریان‌های وحشی تروریستی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند همان گروه‌هایی هستند که تا چند ماه پیش برخی کشورهای بزرگ به آنها کمک مالی و تسلیحاتی می‌کردند که دلیل آن نیز این است که از این ابزار منافع دیگری را دنبال می‌کردند؛ البته مشکل این است که با پدیده تروریسم برخورد تاکتیکی می‌شود که همین امر، یک اشتباه استراتژیک است.

لاریجانی با ابراز تأسف از اینکه ظلم جریان تروریستی داعش در حال رشد است، گفت: بعید است با «شو امنیتی» بمباران هوایی لطمه‌ای به آن وارد شود، البته شاید برای ژست مبارزه با تروریسم فایده‌هایی داشته باشد، اما مانع خشونت تروریستی علیه زنان نمی‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید درک واقعی از رشد تروریسم و دلایل آن به خصوص تحقیر تاریخی مردم مناطق مختلف توسط قدرت‌های بزرگ انجام شود، در ضمن باید بدانیم مبارزه با تروریسم توسط کشورهایی که در رشد آن نقش داشتند، امکان‌پذیر نیست زیرا این کشورها به آن باور ندارند. البته امیدوارم در این نشست نگاهی همه‌جانبه به موضوع خشونت علیه زنان و ریشه‌یابی آن بشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *