پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
۲

عقب‌نشینی نوبخت از ماجرای بنزین‌پتروشیمی

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب: 385214
دفتر سخنگوی دولت با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرده که طرح عدم آلودگی بنزین در سخنان محمد باقر نوبخت مربوط به بنزین وارداتی بوده و نه بنزین تولید داخل
به گزارش جهان، دفتر سخنگوی دولت با ارسال نامه ای به رسانه‌ها اعلام کرده که طرح عدم آلودگی بنزین در سخنان محمد باقر نوبخت مربوط به بنزین وارداتی بوده و نه بنزین تولید داخل و اذعان داشته که کسانی با انگیزه‌هایی در هر فرصتی به دنبال بستن پرونده بنزین آلوده هستند.

به گزارش «نسیم»، جوابیه دفتر سخنگوی دولت درست ۴۸ ساعت پس از انتشار وسیع سخنان وی در راستای سرطانزا نبودن بنزین تولید داخل ارسال شده، موضوعی که در یکسال اخیر محل مناقشات سازمان محیط زیست و وزارت نفت از یکسو و از سوی دیگر دست اندرکاران طرح خودکفایی بنزین تولید داخل در دولت قبل بوده است.

هنوز جزئیاتی از چون و چرای تکذیب سخنان ۴۸ ساعت پیش سخنگوی دولت در حمایت از بنزین تولید داخل به دست نیامده، اما هر چه که هست، پرونده بنزین تولیدی در پتروشیمی ها با سبک و سیاق واردات بنزین در شرایط کنونی، ارتباطی مستقیم خواهد داشت.

ماجرای آلوده بودن بنزین تولید داخل و بازشدن پای آن به میان رسانه ها، درست از ابتدای کار دولت یازدهم رنگ لعاب جدی به خود گرفته و همواره تفسیرهای متفاوتی از دیدگاه طرفین در این راستا به چشم خورده است.

صرفنظر از قضاوت پیرامون صحت و سقم اظهارات موافقان و مخالفان این امر، در مصدر اقتصاد مقاومتی، نگاه به درون با هدف تکیه بر توانمندی های داخلی و پرهیز از وابستگی به خارج به نیکی به چشم خورده و بر آن هم تکیه فراوانی شده است.

با این حال، برخی از هم قطاران دولت یازدهم از ابتدای تصدی کرسی ریاست، بر شیپور سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی ها دمیده و اذعان داشته اند که بخش اعظم آلودگی هوای پایتخت برخاسته از تزریق بنزین پتروشیمی‌ها به سیستم سوخت رسانی شهر تهران بوده است.

موضوعی که هیچگاه تاییدیه مراجع ذیصلاح را به همراه نداشته و اظهارات موافقان اقتصادمقاومتی هم دایر بر این امر بوده که بنزین تولید پتروشیمی‌ها ابزاری مهم برای مقابله با تحریم ها و حرکت در جاده خودکفایی بوده است.

اما کشمکش استفاده از بنزین پتروشیمی ها تا بدانجا بالا گرفت که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، استفاده از سوخت استاندارد را دارای تاثیری شگرف بر کاهش آلودگی هوای پایتخت برشمرد و گفت که با توجه به عدم تولید بنزین با کیفیت در داخل،واردات بنزین همچنان بهترین گزینه خواهد بود.

به گزارش نسیم، وزارت نفت هم در همصدایی با این امر، واردات بنزین یورو ۴ را به عنوان گزینه ای مناسب برای کاهش آلودگی هوا یاد کرده و واردات آن را هم در دستور کار خود قرارداد.

گمانه زنی ها دایر بر این امر بوده که طبق بند (د) قانون بودجه، وزارت نفت خود متقاضی استفاده از ریفرمیت در بنزین بوده است.

هر چند که به نظر می رسد، با وجود توقف تولید بنزین پتروشیمی ها از اواخرسال گذشته اما از همان ایام، جدول واردات بنزین از نوع یورو ۴ درحال تکمیل شدن بوده است.

دیری نپایید که از بهارستان خبر رسید کمیسیون انرژی مجلس در نشست های خود هیچگاه به این نتیجه نرسیده که عوامل آلایندگی هوای پایتخت، مربوط به ریفرمیت بنزین پتروشیمی ها است.

بنابراین این ذهنیت متبادر خواهد شد که جریان سازی بر علیه تولید بنزین از پتروشیمی ها با هدف خارج کردن یک فعالیت جهادی از گردونه کار بوده است

یک عضو کمیسیون انرژی هم در گفتگو با نسیم، با بیان اینکه درهمان ایام، بنزین یورو ۲ وارد کشور می شد، تصریح کرد که ۳.۵ میلیون لیتر بنزین تولید روزانه در قیاس با بنزین یورو ۲ وارداتی از کیفیت به مراتب بهتری برخوردار بوده است؛ میزان کیفیت یورو ۲ وارداتی با بنزین تولید داخل برابری کرده، بنابراین نمیتوان ادعا کرد که بنزین تولید داخل سرطانزا بوده است.

معاون سابق مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم به نسیم گفته که، بنزین پاتیلی وارداتی، نه تنها فاقد کیفیت لازم بوده، بلکه منجر به ایجاد یک رانت بزرگ برای دلالان شد.

هر چندکه در این میان، بیشترین واکنش ها به بنزین تولید داخل ، مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست بوده اما، پرواضح است شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی مسئول مستقیم تعیین شاخص‌های استاندارد بنزین بوده و طرح هر موضوعی درخصوص کیفیت بنزین باید از ناحیه متخصصان مطرح شود.

یک عضو دیگر از کمیسیون انرژی هم، طرح سرطانزا بودن بنزین تولید داخلی را با هدف اغراض سیاسی برشمرده و گفته که بهم زدن آرامش مردم با روحیه جهادی و مردم سالاری دینی در تضاد است

سید مهدی موسوی نژاد، پارا فراتر نهاده و تکیه بر این نقطه نظر که کمیسیون انرژی دنبال آن خواهد بود تا واقعیت ها شفاف شود از عدم ارایه هرگونه سندی دال بر واردات بنزین یورو ۴ از سوی وزارت نفت به کمیسیون انرژی خبرداد و گفت: وزارت نفت برای واردات بنزین یورو ۴ تاکنون هیچ سندی به این کمیسیون ارایه نکرده است.

به نظرمی رسد مهمترین دستاوزیر سازمان محیط زیست، تایید گزارش خود در کمیسیون بهداشت مجلس بوده که البته کمیسیون بهداشت هم پس از انجام بررسی‌های لازم در خصوص آلایندگی بنزین‌های تولید شده توسط پتروشیمی‌ها و همچنین جلسات متعدد با مسئولین ذیربط، ادعای برخی از مسئولین از جمله سازمان محیط زیست که می‌گفتند این بنزین‌ها سرطانزا هستند را رد کرده است.

اکنون در شرایطی که دفتر سخنگوی دولت با انتشار تکذیبیه،یک بار دیگر راه را برای هم قطاران خود درکابینه دایر بر آلوده بودن بنزین تولید هموار ساخته که به نظر می رسد این عقب نشینی وی، ظرف مدت ۴۸ ساعت، یک عقب گرد اجباری بوده تا استراتژیکی.

زمان به سرعت در حال گذار بوده و سازمان محیط زیست برای اثبات ادعای خود زمانی نامحدود نخواهد داشت.

چنانچه مجموعه دولت در تایید سرطانزا بودن بنزین تولید داخل توفیقی نیابد به ناچار باید برای همیشه سایه سنگین قضاوت نادرست پیرامون مقابله با تولید ملی را بر شانه های خویش احساس کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد رهنما
نه اینگونه نمیشود که سایه سنگینی بر دوش این دولت بنشیند ، مگر در جریان رانت ۶۵۰ملیون یورویی ندیدید چگونه توجیه کردند
با توجه به سوالی که از تولید کنندگان پترو شیمیداشته ام عنوان کردند که تولید پتروشیمی ها بنزن است یعنی شبیه بنزین و باید افزودنی داشته باشد و گرنه قابلیت اشتعال کمتری دارد پس بنابراین به همین سادگی الوده کننده است