شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۶
۱۷

مردم همچنان در انتظار برخورد با مسئول ورزشی متخلف/ درس معنادار داور کره ای

سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 384417
اگر چه چندروزی از این اتفاق نامیمون می گذرد و شاید پرداخت دوباره به این موضوع کمی کهنه باشد اما گذر رسانه ها از این موضوع در آن مقطع تنها به دلیل ارج گذاری به عملکرد قابل تقدیر ورزشکاران کشور و جلوگیری از به حاشیه رفتن افتخارات بوده است و گرنه مردم و رسانه ها همچنان منتظر واکنش و اقدام جدی درباره این آبروریزی هستند.
مردم همچنان در انتظار برخورد با مسئول ورزشی متخلف/ درس معنادار داور کره ای
گروه فرهنگی جهان نيوز - زهره مرادزاده: مسابقات آسیایی "اینچئون" به اتمام رسید و مطابق معمول کارشناسان مختلف ورزشی در حال ارزیابی ورزش کشور در این دوره از رقابت ها هستند. اما این دوره از بازیها نتیجه ای دیگر و ارزیابی دیگری نیز نیاز دارد. کار فرهنگی روی ورزشکاران و البته در این دوره از بازیها روی برخی مسئولان تیم های ملی!

این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که اقدام نامتعارف و زننده مدیر تدارکات تیم ملی فوتبال امید ایران در آغاز بازیها، نه تنها منجر به آبروریزی برای فوتبال کشور شد بلکه آبروی فرهنگ ایرانی را به سخره گرفت تا نام ایران حداقل برای کره ای ها تا مدتها تداعی کننده این اقدام زننده باشد.

اما در روزهای پایانی این بازیها اتفاقی افتاد که قطعا باعث شرمندگی بیشتر این آبروریزی می شود.

ماجرا از چه قرار بود:

"در بازی پایانی کبدی بانوان بازی های آسیایی اینچئون بین تیم های ایران و هند، در صحنه‌ای بازیکنان هندی با یورش به سمت بازیکن ایران برای گرفتن یا خارج کردن او از بازی اقدام به کشیدن مقنعه او می‌کنند که این کار باعث افتادن مقنعه اواز سرش می‌شود.

داور کره‌ای این بازی در حرکتی ستودنی، کت خود را از تن در می‌آورد و روی سر بازیکن ایرانی می‌اندازد تا حجاب او از بین نرفته باشد. بازیکنان هندی هم در همان لحظات اوج حساسیت بازی به بانوی کبدی باز ایران کمک می‌کنند تا با سر کردن مقنعه خود سریع‌تر به بازی بازگردد."

حالا اقدام مسئول تدارکات تیم ملی فوتبال را یکبار دیگر مرور کنیم:

در سوی دیگر؛ رویترز در تاریخ ۲۵ شهریورماه در آستانه بازیهای آسیایی درباره یک اقدام زننده اینگونه گزارش می دهد: " پلیس کره‌جنوبی روز گذشته اعلام کرد که در جریان بازی روز دوشنبه ایران و ویتنام که به شکست چهار بر یک تیم ملی کشورمان منجر شد یکی از زنان داوطلب برگزاری مسابقات از سوی یکی از مسئولان تیم ملی فوتبال ایران مورد ازار جنسی قرار گرفته که با شکایت زن کره‌ای فعلا نمی‌تواند کره‌جنوبی را ترک کند!

مقامات پلیس کره‌جنوبی اعلام کردند که این مرد ۳۸ ساله ایرانی پس از بازجویی پذیرفته که تماس فیزیکی با یکی از داوطلبان امور اجرایی مسابقات داشته اما معتقد است که هیچ کار غیرقانونی انجام نداده است.

یکی از مسئولان برگزاری مسابقات آسیایی اینچئون اعلام کرده که فرد بازداشت شده از مسئولان تیم ملی فوتبال ایران بوده است. همین‌طور زن کره‌ای که در این ماجرا مورد ازار جنسی قرار گرفته به پلیس گفته که این اتفاق بعد از مسابقه و هنگامی که وی و یکی از مسئولان تیم ملی می‌خواستند با هم عکس بگیرند رخ داده است.

پلیس کره‌جنوبی اعلام کرده فرد مجرم در حال حاضر آزاد است اما اجازه خروج از کره را ندارد. همین‌طور کمیته رسمی مسابقات آسیایی اینچئون «IAGOC» بروس‌لی را به عنوان مسئول رسیدگی این پرونده قرار داده است و اعلام کرده که در ضمن بررسی این ماجرا در صورت رخ دادن اتفاقات مشابه تنبیه سنگین‌تری را برای متخلفان در نظر خواهد گرفت."

این حرکت ناشایست زمانی جلوه بیشتری پیدا می کند که برخی مسئولان فدراسیون از خود واکنشی نشان نمی دهند والبته برخی واکنشی تاسف بار دارند. واکنش محمدحسین حمیسی رئیس حراست فدراسیون فوتبال درباره این اقدام اینگونه است: "دوستانی که همراه کاروان ایران در اینچئون حضور دارند ادعا می‌کنند که در انتشار این خبر بزرگنمایی شده و به نوعی آن را تکذیب می‌کنم."

وی در عین حال، با اشاره به اینکه "پلیس محلی در حال بررسی صحت و سقم این خبر بوده و قرار است نتیجه را به ما اعلام کند" افزود: "اگر تخلفی صورت گرفته باشد با هماهنگی فدراسیون با آن به شدت برخورد خواهیم کرد."

اما بررسی دو رخداد صورت گرفته در بازی‌های آسیایی یعنی اقدام قابل تحسین داور کره‌ای در مسابقات کبدی زنان و اقدام تاسف برانگیز مدیر تدارکات تیم ملی فوتبال کشورمان و واکنش تاسف بارتر مسئولان فدراسیون حاکی از آن است که ما اگرچه به سمت حرفه ای کردن ورزش کشور حرکت می کنیم اما متاسفانه هم خلا فرهنگی داریم و هم در انتخاب مسئولان ورزشی سهل انگاری می کنیم.

دو رخداد حکایت از آن دارد که همچنان حواشی بر ورزش کشور غلبه دارد و مسئولان تنها به بعد قهرمانی فکر می‌کنند و از وضعیت فرهنگی تیم‌ها و مسئولان مذکور غافل شده اند. این مهم در حالی است که فدراسیون فوتبال تمام باشگاه‌های کشور را دعوت به کار جدی فرهنگی بر روی هواداران خود می‌کند. حال جای سئوال‌است که این عملکرد آیا منجر به الگوسازی غلط و دشواری کار باشگاه‌ها نمی‌شود؟ اگر دستورالعمل فرهنگی از سوی فدراسیون برای باشگاه‌ها تنظیم می شود برای همکاران خود فدراسیون چه برنامه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

اگر چه چندروزی از این اتفاق نامیمون می‌گذرد و شاید پرداخت دوباره به این موضوع کمی کهنه باشد اما گذر رسانه‌ها از این موضوع در آن مقطع تنها به دلیل ارج‌گذاری به عملکرد قابل تقدیر ورزشکاران کشور و جلوگیری از به حاشیه رفتن افتخارات بوده است و گرنه مردم و رسانه‌ها همچنان منتظر واکنش و اقدام جدی درباره این آبروریزی هستند.

اقدام قابل تحسین داور کره‌ای نه تنها درس بزرگی برای مسئولان ورزش است بلکه می‌تواند عکس‌العملی معنادار برای یک عمل زننده در میدان ورزشی آسیا باشد. آیا مسئولان به این نکته توجه داشته‌اند؟ آیا برکناری مسئول متخلف کافی است؟ ملت ایران شهره به فرهنگ و تمدن چند هزار ساله است و در میدان‌های ورزشی باید الگوسازی کند و فرهنگ ایرانی-اسلامی خود را به رخ بکشد، آیا اقدام قاطعانه برای برخورد با شخص متخلف انجام داده اند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پولهای ملتو می برن خرج خوشگذرونی..می کنن!چشم دولت تدبیر و امید روشن!
Latvia
کدوم خوشگذرونی؟؟ این همه مدال و افتخار افرینی رو ندیدی؟ تازه کاروان امسال نصف کاروان دوره قبلی بود . بعدشم تخلف یه بی فرهنگ رو به پای دولت نزار
منظورش فوتبالیها بود نه ورزشکارای باغیرت مدال آور بقیه رشته ها.
عزیز جان نصف کاروان قبلی نبودن.آمار را بخوان بعد نظر بده. فوتبال را گفت نه رشته های دیگه
فوتبال وافتخار آفريني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
اینم یه جور مذاکره خارجیه دیگه.ما داریم روابط بین المللون را زیاد می کنیم
دعا کنید پست بالاتر ندهند برخورد پیشکش
Iran, Islamic Republic of
بدبخت چه آبرویی ازش رفت.
حالا خیلی اتفاقات بدتر از اینم می افته ها ولی این بخت برگشته ی بد شانس..
بعید نیست در پررنگ شدن موضوع تعمد نیز در کار باشد.
البته نمی خوام رفتار زشت این فرد را توجیه کنم که مسلما قابل توجیه نیست.
آبروی ایران را برده اونوقت میگی بدبخت. ...
Iran, Islamic Republic of
بنده ی خدا خیلی از ماها هم خیلی کارها می کنیم که اگر آشکار بشه آبروی خودمون و خانواده و شهر و کشورمونو می بریم. ولی اینکه پوشیده می مونه لطف خداست.
واقعا کار این آقا که به نحوی نماینده ی یک کشور بودند زشت و غیر قابل دفاع است ولی اگر ستارالعیوبی خدا نبود، من و شما هم حالا نمی تونستیم برای این موضوع هی کامنت بذاریم.
خدایا آبروی ما را در دنیا و آخرت حفظ کن.
پ ن پ خوشبخته؟
یه ادم بدبخت اینکارو میکنه نه یه ادم خوشبخت که!
farhad
ظاهرا دوستان اقدام سفیر دولت پاک توو برزیل یادشون رفته!!! البته ببخشید اون حرکت ناشی از اختلاف فرهنگی دو کشور بود
علیرضا
United States
اتفاقی که در اینچئون افتاد علائم یک بحران است
سوالی که ذهن هر ایرانی را درگیر می کند این است :آیا حرف مدیر تدارکات تیم ملی صحیح بوده یا خیر ؟
آیا واقعا در کشور ایران که میخواهد فرهنگ متعالی را تبلیغ کند مزاحم دختران شدن و با آنها صحبتهای خارج از اخلاق کردن جزئی از فرهنگ است ؟
مردم کره ادعایی در مورد تبدیل شدن به جامعه ای با فرهنگ متعالی الهی ندارند ولی از نظر آنها رفتارهایی شبیه مورد مدیر تدارکات خلاف بوده و مستحق مجازات شدید است در ایران چطور ؟
بطور رسمی ما ادعا داریم که یک جامعه اخلاق مدار هستیم ولی در عمل چطور ؟آیا ما واقعا یک جامعه اخلاق مدار هستیم و یا نظر مدیر تدارکات تیم فوتبال ایران درست است ورفتارهایی که در جامعه ای مثل کره غیر اخلاقی است (و از نگاه شعارها وتریبونهای رسمی جامعه ما هم غیر اخلاقی است)در واقعیت جامعه ما یک امر طبیعی است؟ فراموش نکنیم اتفاقی که در یکی از مدارس پسرانه تهران رخ داد، یک ناظم تعدادی از دانش آموزان را مورد اذیت و آزار قرار داد جرمی که ارتکاب یک مورد آن مجازات بسیار شدیدی دارد اما اینبار ناظم مدرسه به دلیل ارتکاب چند مورد آن ،فقط به دو سال تبعید محکوم شد در کشورهایی که جرم اعدام ندارند و مدعی روشهای نرمتر در برخورد با مجرمین هستند مطمئنا مجازات اینگونه موارد بسیار شدیدتر خواهد بود.
علت بیان این مسائل یک نگرانی است نگرانی از آینده خانواده ،نگرانی از آینده فرزندی که به مدرسه میرود نگرانی از امنیت جامعه ای که جرم و رفتار خلاف عفت عمومی در آن تبدیل به یک عادت طبیعی شود .
کار داور کره ای درسته که پسندیده بود اما از صد تا فحش برای ما بدتر بود.نثار مدیر تدارکات تیم ملی....
بدون شک نماینده مردم ایران بازیکنانی هستندکه برای کشورافتخارافریدند!حتی اگرمدال نیاوردند،اما مردانه جنگیدندومابه وجودتک تک انهاافتخارمیکنیم.مردم کره هم به بازیکن وفرهنگ مااحترام گذاشتندوکارداورکره ای درمیدان بازی،نشانگربزرگ بودن این ملت درپیروی ازدستوردین است!کره ای هاهم فهمیدندمرز اعتقادات ما کجاست!فردی که ازهمراهان تیم فوتبال بوده،باانجام کاری کثیف،ابروی خودش رابرده وبه یقین نمیتواندنماینده یک ملت باشد!
Czech Republic
ولله بالله در شان زن مسلمان نیست برود جلوی داور مرد غریبه کبدی بازی کند .
تارینه
Germany
مشکل اینکه نمیفهمن اگر هم کسی چیزی بگه میگن ما زنا رو محدود میکنید وجامعه مردسالاره!!!
به خدا من هم بااین که یک خانمم شدیدا بااین ورزش مخالفم.به نظر من هر چیزی که عفت وحجاب یک زن رو در معرض خطرقراربده باید دوری کرد؛ مخصوصا بازی کبدی با اون لباس وحرکات که واقعا بدور از شان یک بانوی مسلمانه ؛همیشه به این فکر کنیم که اگر حضرت زهرا بودند این عمل را تایید میکردند؟؟؟؟!!!!!!!خدا همه رو به راه راست هدایت کنه مخصوصا خودم رو.