شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

زمان پرتاب ماهواره "شریف‌ست"

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 383938
رئیس سازمان فضایی کشور گفت: امیدوارم ماهواره ایرانی "شریف‌ست" امسال پرتاب شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان فضایی کشور در حاشیه افتتاح هفته جهانی فضا در ایران، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ماهواره شریف‌ست، گفت: ماهواره به طول کامل آماده است. جلسه‌ای را اخیرا با همه دست‌اندرکاران ماهواره شریف ست با حضور قائم‌مقام سازمان دفاعی، رئیس دانشگاه‌ صنعتی شریف، معاون پژوهشی ودست‌اندارکاران این ماهواره برگزار کردیم.

وی ضمن تقدیر از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف، گفت: این دانشگاه در زمینه این فناوری پیشتاز است و در تبدیل آن به اسناد علمی به منظور بهره‌برداری آیندگان قدم‌های خوبی برداشته‌ است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مورد پرتاب ماهواره شریف‌ست، گفت: موضوع پرتاب، کار مشترک سازمان فضایی ایران و سایر سازمان‌های فعال در این عرصه است و امیدواریم در اولین برنامه بتوانیم این ماهواره ارزشمند را با کمک سازمان فضایی و سایر سازمان‌ها پرتاب کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که زمان پرتاب این ماهواره امسال خواهد بود؟ گفت: به این مسئله من بسیار امیدوار هستم.

شریعتمداری در خصوص فعالیت‌های فضایی ایران، گفت: ما در منطقه و همه ۱۵ کشور همسایه خاورمیانه شاهد تلاش‌های زیادی در زمینه فعالیت‌های فضایی هستیم که البته آن را به شکل یک رقابت خوب و سازنده تلقی می‌کنیم و تصور می‌کنیم فضا در آینده متعلق به همه جهان است.

وی ادامه داد: ما در زمینه فضا در سال‌های متمادی به لحاظ تربیت نیروی انسانی و دانشمند در حوزه علوم و تکنولوژی فضایی از اغلب کشورهای منطقه به شکل قابل ملاحظه‌ای جلوتر هستیم. اگر از این توانایی با ارزشمندمان با برنامه‌ریزی صحیح و اعمال مدیریت مناسب استفاده به جا به عمل بیاوریم حتما از فرصت‌های دنیا در زمینه فضا بهره‌مند می‌شویم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران که از منادیان استفاده از فضای ماورای‌ جو به شکل صلح‌آمیز و پیشنهاددهندگان تضمین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی در جهان است، انشاءالله در این عرصه پیشتاز خواهد بود.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر رویکرد دولت در این خصوص، گفت: امروز در ایران کمتر فناوری داریم که دارای اسناد دقیق و روشن بالادستی برای فعالیت‌ها باشد. امروز خوشبختانه دو سند مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی فعالیت‌های حوزه هوافضا ارائه می‌کنیم که به نوعی می‌توان گفت کلیات برنامه‌های ما را مشخص و تا حدوی نقشه راه برای رسیدن به اهداف را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها برای رسیدن به برنامه‌های چهار ساله خود مسیرهای کوتاهی را انتخاب می‌کنند، یادآور شد: ممکن است این راه‌ها با هم متفاوت باشد. ما تصور می‌کنیم در این دوره استفاده کاربردی از علوم و فنون فضایی را در تسهیل بخشیدن به توسعه متوازن و پایدار در جمهوری اسلامی ایران در نظر بگیریم و البته این از اولویت‌های اولیه ماست، لذا اگر بگوییم شاه‌بیت این حرکت چیـست؟ می‌گویم باید منتظر شورای عالی فضایی باشیم و احتمالا تصمیمات آن را مورد توجه قرار دهیم.

شریعتمداری در زمینه فعالیت‌های ایران و همکاری‌های آن در حوزه فضا با سایر کشورها، گفت: امروز نمایشی از خرد و عقلانیت را دستگاه دیپلماسی در عرصه بین‌المللی به جامعه جهانی عرضه کرده، به گونه‌ای که امروز هیچ کشوری نیست که نداند جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها به دنبال صلح پایدار است و علاقه دارد با تلاش گسترده هم‌گرایی را برای رسیدن به اهداف صلح‌آمیز جهان ایجاد کند.

رئیس سازمان فضایی کشور تاکید کرد: همگرایی برای ایجاد صلح به جای درگیری، تنش و خشونت و ترور در دنیا از شعارهای اصلی ایران در ۳ سال آینده دولت تدبیر و امید خواهد بود که آن برگرفته از اصل مترقی عزت، حکمت و مصلحت است که رهبری به آن اشاره کرده‌اند.

وی افزود: با چنین رویکردی به دنبال همکاری سازنده با همه کشورهای منطقه در حوزه فناوری صلح‌آمیز فضایی خواهیم بود و تلاش می‌کنیم پایانه‌هایی را در نقاط جغرافیایی بی‌بدیل ایران داشته باشیم و در قالب یک شرکت، سازمان و یا نهاد به طور مناسب همه از آن بهره گیرند و علاقمندان نیز از آن استفاده کنند.

شریعتمداری در پایان گفت: به عنوان مثال اگر پایگاهی برای پرتاب تاسیس کردیم آن پایگاه، پایگاهی باشد که سایر کشورهای منطقه نیز از آن بهره گیرند و شرایط را برای همکاری سازنده فراهم سازیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *