شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۴

سازمان‌فضایی، ماهواره‌شریف را تحویل نگرفت!

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب: 327233
در حالی که براساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف قرار بود امروز ساعت ۱۴ بعدازظهر ماهواره «شریف ست» ساخت محققان این دانشگاه برای پرتاب به سازمان فضایی ایران تحویل داده ‌شود، این برنامه بدون اطلاع قبلی لغو شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، خبرنگاران رسانه‌ها که در پی دعوت روابط عمومی دانشگاه شریف برای شرکت در مراسم به محل دانشگاه مراجعه کردند از طرف نگهبانی دانشگاه که از ورود آنها به دانشگاه جلوگیری کرد در جریان لغو این مراسم قرار گرفتند و علی رغم اعلام پیش خبر برگزاری این مراسم در رسانه‌های گروهی نه دانشگاه صنعتی شریف و نه سازمان فضایی ایران هیچ گونه اطلاع رسانی‌ در خصوص لغو این برنامه نکرده بودند.

دکتر روستاآزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف در پی تماس تلفنی خبرنگار ایسنا با تاکید براینکه مسوولان دانشگاه یک ساعت قبل از شروع برنامه که قرار بود در ساعت ۱۴ امروز در دانشکده مهندسی برق برگزار شود از کنسل شدن آن مطلع شدند، درخصوص دلایل این موضوع گفت: سازمان فضایی یک ساعت قبل از شروع برنامه از دانشگاه خواست کرد که برنامه رونمایی و تحویل آن را کمی به تاخیر بیندازد.

روستاآزاد در پاسخ به خبرنگار ایسنا که نظر وی را در خصوص اظهارات رییس روابط عمومی سازمان فضایی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری ها مبنی بر این که «ساخت این ماهواره هنوز به اتمام نرسیده و دانشگاه در زمینه اطلاع رسانی تخلف کرده و هیچگونه مکاتبه ای در این زمینه با سازمان نشده است» اظهار داشت: اجازه بدهید در این زمینه اظهارنظری نکنم!

رییس دانشگاه صنعتی شریف پیش از این در توضیح ماهواره «شریف ست» که وظیفه عکسبرداری با قدرت تفکیک بالا را داراست، گفته بود: وجه تمایز عمده این ماهواره با ماهواره‌های پرتاب شده قبلی تهیه عکس رنگی با قدرت تفکیک بسیار بالا است. «شریف ست» علاوه بر سنجش از راه دور، می‌تواند از فاصله ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتری از بخش‌های مختلف زمین عکس رنگی RGB با دقت کمتر از ۱۰ متر تهیه و به ایستگاه زمینی مخابره کند.

وی وزن این ماهواره را کمتر از ۵۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ماهواره «شریف ست» پس از پرتاب در مدار لئو و ارتفاع ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با بیان اینکه ماهواره «شریف ست» جزو طرح‌های ملی به شمار می‌رود، اظهار کرد: زیرساخت‌های این ماهواره با همت و کمک بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان، دانش آموختگان و استادان دانشگاه تهیه شده است و ساخت آن نیز حدود پنج سال به طول انجامیده است.

به گفته روستا آزاد به دلیل ایجاد زیرساخت‌های لازم، ماهواره‌های بعدی در بازه زمانی کمتر از دو سال قابل ساخت است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سفارش‌هایی در زمینه ساخت ماهواره از داخل و خارج از کشور به دانشگاه صنعتی شریف پیشنهاد شده است که پس از پرتاب «شریف ست»، ساخت ماهواره‌ای دیگر در دستور کار دانشگاه قرار می‌گیرد.

قرار است این ماهواره با ماهواره بر بومی سفیر B۱ به فضا پرتاب شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به نام خدا
احتمالا به مسائل هسته ای ربط داره.
چقدر ساده ای! می خواهند بعد از مدتی به اسم عملکرد100روزه آن را به فضا پرتاب کنند.
محمد مهدی
انرژی هسته ای که بدون سروصدا دارن تعطیلش میکنن اینم از پیشرفتهای فضایی که دارن سرشو میکنن زیر آب
تو دوره احمدی نژاد حداقل سنگ جلو پیشرفت علمی نمی انداختن
امید رهگذر
Iran, Islamic Republic of
همه پیشرفتهای فضایی در دوران دکتر احمدی نژاد بوده است.