دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

کنجکاوی در تعقیب ابرهای مریخی

چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۴۵
کد مطلب: 379515
کاوشگر کنجکاوی در ماموریت جدید خود روی مریخ به تعقیب ابرها پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، کاوشگر کنجکاوی در تاریخ پنجم اوت (۱۴ مرداد) سال جاری میلادی دومین سالگرد حضورش در مریخ را جشن گرفت و به کشفیات خود در سطح این سیاره ادامه می‌دهد.

برنامه کنونی این کاوشگر سفر به دامنه‌های کوه Sharp اعلام شده و در حال حاظر نیز عازم تپه‌های Pahrump است.

کنجکاوی نخستین آزمایشگاه کاوشگر تحلیلی روی مریخ به شمار می‌آید و طی دو سال گذشته در حال حفاری صخره‌ها، خاک‌ها و عکسبرداری از برونزدهای لایه‌بندی سراسر سیاره سرخ بوده است. داده‌های ارسالی این سامانه برای دانشمندانی که در تلاش برای تفسیر شرایط آب‌و‌هوایی مریخ هستند، بسیار ارزشمند است.

ابرها نیز بخشی از سیستم آب و هوایی سیاره سرخ را تشکیل می‌دهند و رفتار آن‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره بادها و دماهای این سیاره ارائه می‌دهد. مطالعه‌ آب‌و‌هوا و ابرها روی مریخ اطلاعاتی درباره فرآیندهای شکل‌دهنده اقلیم مریخ با گذر زمان در اختیار می‌گذارد.

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد ابرهای موجود در گذشته مریخ احتمالا از طریق اثر گلخانه‌ای، سیاره را تا حد قابل‌توجهی گرم کرده‌اند و محیط گرم برای بروز حیات را فراهم کرده‌اند.

ابرها همچنین با باد و الگوهای آب‌و‌هوایی مرتبطند و مطالعه آب‌و‌هوا گامی مهم برای تفسیر چگونگی شکل‌گیری صخره‌ها، تپه‌ها و توسط فرآیندهای طبیعی مریخ است. بادها ساز و کار اولیه برای شکل‌دهی سطح سیاره طی سه تا چهار میلیارد سال گذشته بوده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *