يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

مدرسه‌رمان مسیر جهانی‌شدن ادبیات‌انقلاب

چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 378459
علی‌محمد مودب گفت: امیدواریم بتوانیم با مدرسه رمان در مسیر بین‌المللی شدن ادبیات انقلاب و همچنین تطبیق این ادبیات با استانداردهای رمان‌نویسی روز دنیا گام برداریم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست خبری آغاز به کار مدرسه رمان موسسه فرهنگی شهرستان ادب صبح امروز با حضور علی محمد مودب مدیرعامل این موسسه فرهنگی و علی اصغر عزتی‌پاک مسئول این مدرسه برگزار شد.

* مودب: مدرسه رمان راهی است برای شنیده شدن صدای ادبیات کشور

علی محمد مودب در نشست خبری افتتاح مدرسه رمان با بیان اینکه شروع فعالیت‌ها با داستان بوده است، گفت: در حالی که تصور رایج این است که شهرستان ادب فعالیت های خود را با شعر آغاز کرده؛ ولی در سال نخست بیشتر فعالیت هایمان متمرکز بر داستان بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ادب اداره نیست، بلکه محصول اراده‌ها است، ادامه داد: ارتباط گیری با فعالان عرصه داستان از همان سال اول شکل گیری شهرستان ادب شروع شد. البته زمانی که کار خود را شروع کردیم از انقلاب گفتن چندان مد نبود، ولی امروز به می بینیم انقلابی بودن در بین جوانان ممتاز عرصه داستان به یک سنت تبدیل شده است.


به گفته وی، راه اندازی مدرسه رمان از اولین برنامه‌ها بوده است و با رصد فعالیت‌های داستان در داخل و خارج از کشور سعی شد اقدامی در سطح ملی انجام شود.

مودب با بیان اینکه آمریکا و کشورهای غربی تبلیغات زیادی را روی آثار نویسندگان ایرانی که در خارج زندگی می کنند، انجام می دهند، تصریح کرد: برخی از نویسندگان شهرستانی ما در حال حاضر در کشورهای دیگر رمان های انگلیسی می نویسند و قطعا زمانی که دیگران برای نویسندگان ما برنامه ریزی می کنند، ما نیز باید برنامه هایی در این خصوص داشته باشیم.

وی افزود: دیگر زمان تردید و تاسف گذشته است و امروزه باید همت کنیم؛ از این رو مدرسه داستان با این هدف که بتوانیم راهی باز کنیم تا صدای ادبیات کشور در دنیا شنیده شود ایجاد شده است.


این مدیر فرهنگی با بیان اینکه ۸۰ درصد فعالیت های داستان نویسی در داخل کشور را رصد کرده ایم، افزود: در واقع تلاش مان راه اندازی مدرسه ای در سطح ملی بوده است و امیدواریم این مدرسه شروعی باشد برای هموار کردن مسیر رمان نویسی کشور تا از این طریق خلاقیت های تازه ای در این حوزه ایجاد شود.

به گفته وی: امیدواریم بتوانیم با مدرسه رمان در مسیر بین المللی شدن ادبیات انقلاب و همچنین تطبیق این ادبیات با استانداردهای رمان نویسی روز دنیا گام برداریم. علاوه بر این باید گفت که ما در جشنواره های مختلف ادبی چرخه هایی برای کشف استعدادها داریم ولی برنامه ای برای آینده استعدادهای ادبی کشور نداریم، از این رو مدرسه داستان یکی از نمونه هایی است که می تواند در این حوزه الگوساز باشد.

وی با بیان اینکه بضاعت ما در حوزه حمایت از استعدادها به اندازه کشورهای دیگر نیست، خاطر نشان کرد: البته آثار هنرجویان مدرسه رمان توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر می شود و نباید فراموش کنیم که ناشران موفق امروز به دنبال نویسندگان حرفه ای هستند؛ از این رو حرفه ای شدن به یک امتیاز تبدیل شده است و قصدمان نیز حرفه ای کردن نویسندگان است.

* عزتی پاک: پنجشنبه، ۱۳ شهریور افتتاح مدرسه داستان در شهرستان ادب برگزار می شود

در ادامه علی اصغر عزتی پاک، مدیر مدرسه رمان با بیان اینکه طرح راه اندازی این مدرسه ۳ سال پیش به ذهن‌مان رسید، گفت: به این دلیلی که نمی خواستیم شتاب زده در این زمینه عمل کنیم؛ در ابتدا با اساتید این حوزه وارد بحث شدیم و پیشنهادات آنها را در این خصوص دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه برای ثبت نام هنرجویان در این مدرسه با ۱۲۱ نفر از فعالان این حوزه در سراسر کشور تماس گرفتیم که ۸۵ نفر از آنها برای ما رزومه فرستادند، اظهار داشت: از میان آنها ۶۰ نفر را انتخاب کردیم که از آنها طرحی را برای ارائه در مدرسه درخواست کردیم و بعد از میان ۴۵ طرح ارسال شده ۳۵ طرح را پذیرفتیم و در نهایت نیز ۱۴ نفر برای حضور در مدرسه رمان پذیرفته شدند.


مدیر مدرسه داستان با بیان اینکه این مدرسه در دوره ای ۹ ماه برگزار می شود که حداکثر تا ۲ ماه نیز قابل تمدید است، اظهار داشت: بلقیس سلیمانی، حمیدرضا شاه آبادی و محمدحسن شهسواری اساتید مدرسه رمان هستند که هر کدام به ۵ هنرجو درس خواهند داد.

عزتی پاک ادامه داد: هدف از راه اندازی مدرسه رمان در وهله اول تولید اثر است؛ البته ارتقای دانش برای روان نویسی نویسندگان جوان نیز از جمله اهداف بعدی ما است.

وی با بیا اینکه ساعت ۱۰ پنجشنبه، ۱۳ شهریور افتتاح مدرسه رمان در شهرستان ادب برگزار می شود، گفت: آثاری که هنرجویان این مدرسه در طول برگزاری دوره تولید می کنند، توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر می شود؛ البته این هنرجویان بلافاصله نمی توانند در ترم های آتی مدرسه شرکت کنند.

مدیر مدرسه رمان خاطر نشان کرد: چشم اندازمان گسترش فعالیت ها در حوزه های بین المللی است تا بتوانیم از تجارب سایر کشورها در حوزه رمان نویسی نیز استفاده کنیم؛ البته در شهرستان های کشور نیز مجمع هایی را با حضور نویسندگان هر شهرستان راه اندازی کرده ایم تا بتوانیم به نویسندگان شهرستانی توجه بیشتری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *