شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۴
۱

یک آیه قرآن بخوانیم؛ «تاریکی به روشنایی»

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب: 375619
قرآن کتابی است عظیم الشأن که ما معمولا از توجه به آن غافل بوده ایم و قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است . روزانه یک آیه از قرآن و نکات پیرامون آن منتشر می شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، خداوند در سوره ابراهیم آیه ۱ می فرماید:

اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»

الف ، لام ، را کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاریکی به روشنایی ببری و به راه خدای پیروزمند ستودنی راه نمایی

***

آشنایى با سوره ابراهیم‏
این سوره مبارکه، چهاردهمین سوره قرآن شریف است که پیش از آغاز ترجمه و تفسیر آن به نکاتى از شناسنامه آن، اشاره می رود:

۱ - نام سوره‏
نام این سوره از سى و پنجمین آیه آن، که نام الهام‏ بخش ابراهیم در آن آمده است، برگرفته شده و سوره ابراهیم نامگذارى گردیده است؛ چرا که در آن آیه شریفه، نیایش و راز و نیاز خالصانه و عاشقانه و درس آموز ابراهیم با خدا به تابلو رفته است که رو به بارگاه خدا آورده و می گوید: پروردگارا! این شهر را، شهر امن و امان ساز و مرا و فرزندانم را از پرستیدن بت‏ها و پرستش‏ هاى ذلت‏ بار دور ساز.

۲ - فرودگاه آن‏
گروهى از جمله «قتاده»، «حسن» و «ابن عباس» آورده‏ اند که: جز دو آیه ۲۸ و ۲۹ از این سوره مبارکه، دیگر آیات آن، همه در مکّه و در کنار کهن‏ ترین خانه وحى و رسالت بر قلب پاک پیامبر فرود آمده است.

۳ - شماره آیات، واژه‏ ها و حروف آن‏
این سوره مبارکه به شمار «شامیان» ۵۵ آیه، و به شمار «حجازیان» ۵۴ آیه، و طبق شمار کوفیان ۵۲ آیه، و بنا بر شمار «مصریان» ۵۱ آیه دارد، که معروف و مشهور، همان ۵۲ آیه است. و همان گونه که اشاره رفت همه آیات آن در مکّه فرود آمده و تنها دو آیه آن که در مورد کشتگان شرک‏ گرایان و تاریک اندیشان در «بدر» است، در مدینه نازل شده است.
گفتنى است که سوره ابراهیم داراى ۸۳۱ واژه و ۴۴۳۴ حرف است و بر هفت بخش کلّى قابل تقسیم می باشد.

۴ - فضیلت و پاداش تلاوت آن‏
۱ - از پیامبر گرامى صلى الله علیه وآله آورده‏اند که فرمود: من قرأ سورة ابراهیم... اعطى من الأجر عشر حسنات بعدد من عبد الاصنام و من لم یعبدها.(۷۸)
کسى که سوره «ابرهیم» و «حجر» را تلاوت کند خدا به شمار هر یک از کسانى که بت پرستیده و یا نپرستیده‏اند، ده پاداش به او ارزانى می دارد.
۲ - و نیز از حضرت صادق علیه السلام آورده‏اند که فرمود: من قرأ سورة ابراهیم و الحجر فى رکعتین جمیعاً فى کل جمعةٍ لم یصبه فقر و لا جنون و لا بلوى.(۷۹)
هر کس سوره «ابراهیم» و «حجر» را در دو رکعت نماز جمعه ‏اش در هر هفته بخواند، فقر و جنون و گرفتارى دامنگیر او نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امین
خواندن حتی یک آیه بخصوص آیت الکرسی آرامش عجیبی به انسان دست میدهد امتحان کنید