سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

کمک پایگاه‌ اجتماعی مالکی به‌ حل‌بحران

آیا فوادمعصوم می تواند شرایط ثبات سیاسی در عراق را ایجاد کند؟
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 374403
چه آقای مالکی نخست وزیری را بر عهده بگیرد و چه فردی را معرفی کند، مشکلی در عراق پیش نخواهد آمد، به دلیل این که مالکی از یک پایگاهی و اعتباری برخوردار است که اگر فردی را هم معرفی کند، شیعیان از آن حمایت خواهند کرد.
به گزارش جهان به نقل از بصیرت، در حالی که دولت عراق درگیر مقابله با فتنه تکفیری ها و بعثی هاست، وضعیت نخست وزیری این کشور، که مهمترین مقام اجرایی عراق است، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. طی هفته های قبل، فواد معصوم، یکی از شخصیت های سیاسی کُرد، جایگاه ریاست جمهوری را پُر کرد، اما با این که نوری مالکی قانونا می تواند نخست وزیری را بر عهده بگیرد، این موضوع همچنان نامشخص است. طبق آخرین اخبار، قرار است ائتلاف دولت قانون در جلسه امروز پارلمان (پنجشنبه ۱۶ مرداد) «نوری المالکی» نخست وزیر کنونی عراق را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کند.

دکتر حسین رویوران درباره دولت جدید عراق توضیحات بیشتری ارائه کرده اند:

خاستگاه حزبی و گرایش سیاسی فوادمعصوم به عنوان رئیس جمهور انتخابی عراق چگونه است؟

آقای فواد معصوم از اتحادیه میهنی کردستان انتخاب شده که ریاست این تشکل با آقای جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق است. از آنجایی که یک عرفی شکل گرفته بود که این پست به اتحادیه واگذار شود، این بار نیز شخصیتی از اتحادیه این پست را گرفت با این تفاوت که در دور اول و دوم انتخابات مجلس عراق، بالاترین مقام در این پست قرار گرفته بود، یعنی خود جلال طالبانی قرار گرفته بود در حالی که الان آقای فواد معصوم حتی نفر دوم هم نیست، نفر دوم آقای برهم صالح است. این که فردی از دفتر سیاسی حزب آمده و حتی ریاست مجلس هم الان دچار چنین وضعیتی شده است یعنی ریاست مجلس هم آقای سلیم الجبوری این هم فرد دوم حزب اسلامی است و این نشان می دهد که تا حدودی یک تحولی در رفتار تشکل های سیاسی عراق اتفاق افتاده است.

با توجه به انتخاب فوادمعصوم به عنوان رئیس جمهور، چشم انداز سیاسی عراق و تشکیل دولت جدید چگونه پیش بینی می شود؟

با توجه به انتخاب رئیس مجلس و رئیس جمهور، الان انتخاب نخست وزیر مطرح است و نخست وزیر سهمیه جریان شیعه می باشد یا همان ائتلاف ملی عراق که در برگیرنده همه احزاب عراق است. در این زمینه الان طبق دموکراسی علنی بالاترین گروه پارلمان، یعنی ائتلاف دولت قانون باید یک نفر را به نخست وزیری معرفی کند، اما طبق مصلحت عمومی نظر اکثریت بر این است که به گونه ایی چهره های جدیدی به عنوان نخست وزیر بیایند، لذا یک پارادوکسی در این ارتباط پیدا شده است، ولی هرکسی بیاید چه آقای مالکی چه یک نفر دیگر از شیعیان و تشکل های شیعی، راهبرد آینده عراق اول امنیت دوم آشتی ملی و سوم توسعه سیاسی ـ اقتصادی است.

الان بحث اول مردم عراق امنیت در برابر داعش می باشد که امنیت از بین بردن بمب گذاری و تروریزم در عراق است. دوم ایجاد زمینه متفاوت. چرا الان بمب گذاری است؟ چرا داعش است؟ چون همبستگی و آشتی ملی وجود ندارد و در نهایت باید یک آشتی ملی (بین گروه های عراقی که طرفدار قانون اساسی این کشور هستند) صورت بگیرد که یک وضعیت پایداری سیاسی ایجاد شود. در مرحله بعد هم باید یک توسعه اقتصادی صورت بگیرد تا مردم از این وضعیت بیکاری به شدت بالا و فقر خارج شوند و زمینه هایی که معمولا تروریزم از آن استفاده می کند که همان فقر و بیکاری است، از بین برود و عراق وارد یک مرحله جدیدی شود.

به نظر شما آیا فوادمعصوم می تواند شرایط ثبات سیاسی در عراق را ایجاد کند؟

جایگاه رئیس جمهور در عراق یک جایگاه بیشتر تشریفاتی است و اختیارات زیادی ندارد. نخست وزیر که مقام اول اجرایی عراق است، می تواند این فرآیندها را به وجود آورد و اگر فردی بیاید که مورد اقبال عمومی باشد و حساسیت کمتری باشد می تواند چنین نقشی را ایفا کند.

با توجه به اتفاقات اخیر در عراق نظر جریانات شیعه نسبت به نوری مالکی چیست؟

آقای مالکی بالاترین رأی را آورده و در بغداد بالاترین رای از آن آقای مالکی بود. این منهای اینکه لیست ائتلاف دولت قانون خیلی در بغداد رای نداشت، ولی خود آقای مالکی رای داشت و این نشان دهنده اعتماد به آقای مالکی است.

الان بعضی از احزاب مصلحت عمومی را مطرح می کنند نه این که نخست وزیری حق آقای مالکی نیست، بلکه حق آقای مالکی طبق قانون و عرف مسجل و مسلم است، اما الان با توجه به شرایط موجود در عراق بعضی ها می گویند آقای مالکی هر فردی را معرفی کند، این فرد نخست وزیر شود. آقای مالکی چه فردی را معرفی کند چه خودش را، تصور می کنم مشکلی پیش نخواهد آمد چرا؟ به دلیل این که آقای مالکی خودش از یک پایگاهی و اعتباری برخوردار است اگر فردی را معرفی کند هم شیعیان از آن حمایت خواهند کرد. در هر دو صورت چه ائتلاف شیعه یک فرد را معرفی بکند چه آقای مالکی، شیعه خودش را ملزم می داند از این نخست وزیر حمایت کند و این حمایت می تواند زمینه اجرایی گسترده ایی را برای نخست وزیر فراهم نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *