شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱۱
۴۹

مشروعیت‌بخشی به تندروها/ افتادن هاشمی از آن سوی بام

پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 374020
بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در بزنگاه‌های قبلی نیز تلاش می‌کردند همچنان فصل تمایز عبدالحمید و جریان پشت سر وی را با اهل سنت این منطقه عیان کرده و نشان دهند.
مشروعیت‌بخشی به تندروها/ افتادن هاشمی از آن سوی بام
به گزارش جهان، وطن امروز نوشت:‌ هاشمی با گذشت چند ماه از پایان یافتن فتنه ۸۸ و اوج گرفتن ناامیدی‌ها از زمینگیر کردن نظام، به چندین تاکتیک برای خروج از بن بست انزوا و طرد روی آورد که یکی از مهم‌ترین این تاکتیک‌ها «تعامل با اقشار» به شمار می‌آید اما نکته مهم در دیدارهای تازه‌ای است که اعضای دفترش برای او با اقشار ترتیب می‌دهند.

در دیدارهای اخیر وی با عناصری از جریان فتنه من‌جمله یک آقازاده تیتر یک بی‌بی‌سی دیدار داشته و در آخرین حرکت نیز به گفت‌وگو با مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی پرداخته است؛ شخصیتی که بر عمل و شیوه او نقدهای فراوانی وارد است و عملا یکی از اشخاصی است که موجبات مسائل میان شیعه و سنی در زاهدان را فراهم آورده است. هاشمی در دیدار با وی کوشیده است جریان تازه‌ای از اهل سنت را با قرائتی که مطلقا منطبق بر سیاست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی نیست زنده کرده و خود را حامی یک جریان خاص در میان تندروهای اهل سنت معرفی کند.

در دیدار هاشمی و عبدالحمید نکات بسیاری نهفته است که از جمله آنها می‌توان به عزم وی برای روی کار آوردن یک جریان تندرو با قرائت‌های متعارض با سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در حوزه فرق و اقلیت‌های مذهبی اشاره داشت.بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در بزنگاه‌های قبلی نیز تلاش می‌کردند همچنان فصل تمایز عبدالحمید و جریان پشت سر وی را با اهل سنت این منطقه عیان کرده و نشان دهند چرا وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری به دفاع از عوامل فتنه پرداخت. در سایر موارد نیز عبدالحمید نمادی از مخالفت با جمهوری اسلامی بوده است من‌جمله در غائله‌های تروریستی شرق کشور همواره به عنوان فردی با سیاست‌های متعارض ظاهر شده است که این را می‌توان در لابه‌لای موضع‌گیری‌های مفصل وی درباره مسائل مهم کشور یافت. حال هاشمی از دادن دست دوستی به وی چه در سر می‌پروراند؟

موضوع ارتباط هاشمی با عبدالحمید مرتبط است با دیدار یونسی از زاهدان و حذف حضور وزیر اطلاعات از اعضای کابینه برای بازدید از این منطقه؛ نماد و نشانه‌ای از اینکه دولت و جریان نزدیک به هاشمی در کابینه حضور تفکر وزارت اطلاعات و رویکرد امنیتی درباره سیستان و بلوچستان را به رسمیت نمی‌شناسند؛ رویکردی که اتفاقا بسیار منطبق بر واقعیت‌های منطقه است.در ماجرای گروگان‌های ایرانی در دست گروهک تروریستی شرق کشور نیز جریانی در دولت نقش وی را به رهبری یونسی برجسته‌سازی کرد، این در حالی است که وی عملا نماینده نزدیک‌ترین نگاه در اهل سنت ایران به وهابیت بوده و دولت عربستان سعودی او را به عنوان فردی موثر در اهل تسنن به رسمیت شناخته و در برخی مناسبات رسمی و دینی با رهبری عربستان حضور داشته است.

این در حالی است که بازخوانی رویکرد‌های تاریخی هاشمی در برابر افرادی همچون مولوی عبدالحمید یک رویه کاملا عکس را نمایش می‌دهد. به هر حال برجسته‌سازی گروه خاصی از اهل سنت در ایران یعنی به رسمیت شناختن مواضع عربستان در قبال مسائل داخلی کشور پیرامون اهل سنت و مناطق مرزی کشور که همواره با اظهارنظرها و اقدامات مداخله‌جویانه‌ای همراه بوده است.

باید در نظر داشت این طیف یک گروه خاص از اهل سنت به شمار می‌آیند که نماینده تمام اهل سنت کشور نیستند بلکه گروهی نزدیک به اصلاح‌طلبان و در عین حال نزدیک به سیاست‌های فرهنگی سعودی هستند.در حالی که مولوی عبدالحمید برای عدم اتخاذ مواضع روشن و بسیار صریح در برابر گروه‌های تروریستی همواره تحت سوال قرار دارد احتمالا حضور وی در جلسه‌ای صمیمانه با هاشمی، فعالیت‌های فرهنگی این طیف از اهل سنت در حاشیه شهر تهران را با توسعه مسجد جنجال‌آفرین احداث شده و تسری بخشیدن بیشتر به فعالیت‌های آن افزایش خواهد داد ضمن اینکه دیدار یک مقام عالیرتبه در نظام جمهوری اسلامی با یک فرد جویای کسب مشروعیت حکومتی و قومی به صورت همزمان راه را برای وی هموار کرده و کمک شایان توجهی به فعالیت‌های نامبرده تلقی می‌شود.

ظاهرا گذشت زمان و انبوهی از اشتباه‌های گذشته موجب شده هاشمی از این سوی بام افتاده و از نگرانی تمام شدن زمان‌های باقیمانده وادار به انجام واکنش‌ها و اتخاذ تصمیم‌هایی شود که بی‌شک نه منطبق بر امنیت ملی است و نه منطبق بر ضروریات دفاع از مکتب شیعه و حفظ اتحاد شیعه و سنی، چرا که حفظ اتحاد شیعه و سنی در کشور معادل نیست با حمایت از یک شخصیت نزدیک به دولت سعودی؛ این را البته آقای هاشمی بهتر از دیگران می‌داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی وما رستگار
brt
آقای منتقد آیه الله سیستانی هم به تکریم برادران اهل تسنن اهتمام دارند و همه را موظف به این کار می دانند .البته اگر در مرام اصولگرایی ایشان جایی داشته شد .
افسادطلب ها که مرامی ندارند جز فساد!
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم brt حرف شما درست است ولیکن نکته اینجاست که اولا حضرت آیت الله سیستانی اهل تسننی را مورد تکریم قرار می دهند که در جهت وحدت و تشکیل امت واحده اسلام وعلیه ایادی استکبار گام بر می دارند نه کسانی که با گروههای تروریستی ومعاندی مثل جیش العدل، واشخاصی چون عبد المالک ریگی وبرادرش و همچنین از سوی دیگر با عوامل خارجی مثل آل سعود و بی بی سی و... ارتباطات دارند.
ثانیا جمله:"...البته اگر در مرام اصولگرایی ایشان جایی داشته باشد"یعنی چه؟مقدمه تان با موخره مطابقت ندارد!
Iran, Islamic Republic of
brt جان حساب برادران اهل سنت با کسی که از داعش حمایت کرده و به نفع آنها مصاحبه وسخنرانی می کند، جداست! چرا خودت را به ندانستن می زنی !
جناب brt ! منظور نظر آية الله سيستاني و همه مراجع عظام شيعه از اتحاد با برادران اهل سنت,اتحاد با اهل سنتي است كه اهل بصيرت و آگاهي بوده و با تأسي به بزرگان دين, دشمن شناس واقعي هم باشند نه كساني كه خود بازيچه دست دشمنان نشان دار و قسم خورده اسلام و همفكر و همراه وهابيت خبيث و لامذهب شده و در راستاي اجراي توطئه ها و نقشه هاي شوم آنان حركت مي كنند.
همین بنده خدا عبدالحمید واسه اون چهارتا سرباز وساطت کرد و نگذاشت که سرشون رو مثل بقیه ببرن.
گاهی مواقع سیاست ایجاب میکنه که سیاست مداران از همه ظرفیتها استفاده کنند.
امیر
بله، بنده به عنوان یک شیعه و مدیر مدرسه ای در زاهدان از نزدیک با اقای مولوی دیدار داشته ام. ایشان نه انسانی تندرو هستند و نه رادیکالی. شما یک طرفه ایشان را به دادگاه بردید و محاکمه کردید. تازه در جریان ازادی گروگانهای ایرانی، بیش از 120 ساعت، برای ازادی این عزیزان مذاکره تلفنی داشتند.
پس معلوم است هنوز از سیاست چیزی نمی دانی !!!
مطمئنا رئیس تشخیص مصلحت نظام هرکس رو که صلاح و مصلحت بدونه میبینه! شما هم در آتش کینه و حسادت بسوزید!
آره واسه همینم بود جونیور اون همه فساد اقتصادی به بار آورد ؛شما تندروها هم در آتش جهل خواهید سوخت ...
برادر من شما اگر شیعه و غیرتمند هستید به طور یقین نخواهید پذیرفت که با کسی که با داعش هم دل وهمنمواست دیدار کنید
چراغعلی
برادران اهل تسنن هم این فرد را قبول ندارند
شس
خیلی قبولش دارند.
کاوان
اقای بی سواد داعش ربطی به اهل تسنن ندارد. همچنان که کردهای سنی مذهب را قتل و عام میکند و برایش سنی های موصل و صلاح الدین با شیعیان بصره تفاوتی ندارند
علی
بله با اهل سنت نداره ولی با ایشون چی؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
مسیر حرکت هاشمی و عبدالحمید یکی است
حب مقام
Iran, Islamic Republic of
به هر حال وقتی بینش انسان بر اساس انتقام باشد و نه اسلام ، با هر کسی متحد خواهند شد ...
این سایت جهانه که تندروه، نه هاشمی، خجالت بکشید
تندوری دفاع از داعش است و بس داعشی که نه تنها اهل سنت بلکه تمام دنیا بجز صهیونیست ها از انها نفرت دارند
تفکر اعتدالی هاشمی نه تنها نسخه شفابخش مشکلات داخلی است بلکه تنها نسخه نجات بخش جهان اسلام از شرارت های تندروانی است که خطر آنان بسیار بیشتر از آن چیزی است که همه فکر میکنند.
اون تفکر در سال 88 هم ارتباطی به حرف شما داشت ؟
درود بر هاشمی بزرگ که با درایت میتواند وحدت بخش شیعه و سنی در ایران و جهان باشد دروووووووووود
فعلا که در ایران هم موجب شد جیره خوارانی چون شما اتحاد کشور را نشانه بروید .
لعنت بر جیره خواران...
خدا لعنت کند کسانی که دنبال اختلاف و ضربه زدن به نظام هستند ...
ولعنت خدا بر کسانی که به بهانه حمایت دروغین از عده ای در صدد خیانت به کشور هستند ...
وقتی انسان های کوچکی چون تو از ایشون حمایت کنند ...تو خود حدیت مفصل بخوان ....
عصمت بابلی
این چه وقت درود فرستادن به هاشمی بزرگ بود جا داشت به هاشمی کوچک به خاطره دادگاهی که در حال حاضر با آن مواجه است درود میفرستادی تا حداقل روحیه ای باشه برای م ه یا همان جو نیور
محسن
آیا می خواهید زیان کارترین مردم را معرفی کنیم؟
زیان کارترین ها کسانی اند که گمان می کنند در زندگی کار نیک کرده اند و حال آن که عمرشان را در دنیا ضایع کرده اند.(سوره کهف)
حالا هی بگید امام گفت هاشمی زنده است تا اسلام زنده است! بابا اون هاشمی کجا و این کجا!
علی اصغر
این اعمالی که ما از این فرد در طول این سالها مشاهده کردیم و چیزهایی که بلاشک در آینده رو خواهد شد واقعا حرف امام (ره ) درست بوده که فرمودند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است .
فارض
من موندم واقعاً كه اين پسره پشتش به كجا گرمه كه چنين بى پروا و گستاخ به كسى مى تازه كه سه برابر عمرش سابقه فعاليت سياسى داره! اونهم در روزنامه ايكه اگر تولدش نامشروع نباشه ادامه حياتش مشكوك است
هدایت
به خدا

در ضمن اصطلاح "پشتش گرمه" بطور اختصاصی متعلق به پسر حاج آقاست !
یاسر
اظهارات این فرد در بین علمای اهل سنت منطقه هم منتقدین فراوانی دارد.مثلا در مورد گروههای تکفیری در عراق و سوریه .البته غالب سران عشایر اهل سنت منطقه چندی قبل هوشیاری کاملی به خرج دادند و در بیانه ای گروهای تکفیری را الت دست و ساخته امریکا معرفی کردند و اب باکی را روی دست وی ریختند.البته این فرد از این که محور مقاومت در منطقه به رهبری جمهوری اسلامی در بین جوامع اهل سنت خاور میانه "محبوب میباشد "واز سوی دیگر علمای درباری کشور های عربی (که خواستگاه فکری این افراد هستند)به علت نوکری امریکا در منطقه منفور هستند"عصبانی است .و گاه گاه با اظهاراتی سعی میکند نوکری مفتی های درباری عربی را که در بین نخبگان اهل سنت یک علامت سوال بزرگ است را توجیه کند.
رضا
آقای هاشمی از سال 42 با امام نبود چرا ما جوان ها رو سر کار میزارید؟!
دیدار با چهره های افراطی اهل سنت هم اعتدال است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بي‌خيال
البته با توجه به وجوه مشترك اين دو، كار هاشمي زياد هم غيرقابل انتظار نيست. هر دو صميميت ويژه‌اي با حكام سعودي دارند!!!
آقای عبدالحمید هر وقت موضع شفافی نسبت به داعش گرفت آنوقت میشه باهاشون دیدار هم کرد.
علی
با سلام درود خدا بریاران راستین راه امام خمینی (ره) از جمله شهدای گرانقدر انقلاب وشهدای دفاع مقدس و ادامه دهنده راه ایشان امام خامنه ای
نه آنهای که نامه بدون سلام به رهبر انقلاب می نویسند
جواد
مولوی عزیز بزرگ ما اهل سنت است و ایشان نماد اعتدال و میانه روی و اتحاد است
اهل سنت ایشان را بیش از همه قبول داریم
جهان جان عرضه داری پخش کن
علی
با سلام خدمت آقا جواد اگر اینجوری است که شما می گویید چرا ایشان با شبکه ولایت مناظره نمی کنند تا حقیقت برای همه روشن بشود .چرا ایشان شبکه های ما هواره ای که به اسم اهل سنت فعالیت می کنند وهر توهینی به مذهب حقه تشیع میشود محکوم نمیکنند .
سلام بر مهدی فاطمه تنها وارث غدیر
جواد
چه ربطی به شبکه ولایت داشت؟
مگه قراره دعوا بشه؟ شبکه ولایت که مخاطب نداره بیارید یه شبکه پر مخاطب تا بیاد مناظره کنه که همه ببینند که حق با کیه؟
ضمنا فعالیت شبکه های دیگه ربطی به مولوی نداره ایشان که صاحب اون شبکه ها نیستند آیا صداوسیمای ایران حاضر است یه تریبون در اختیار مولوی قرار بده که حرفاشو بزنه با ملت؟
علی
با سلام خدمت آقا جواد که جواب سلام بلد نیست قرار نیست که دعوا شود برادر چطوری علما ما همان شبکه های که به اسم تشیع به برادران اهل سنت ما توهین می کنند آنها را مزدور دشمن معرفی میکنند ولی ایشان نه حق معلومه عزیز برادر شما از ترس می گویید که شبکه ولایت مخاطب ندارد چون از مناظره می ترسید در مقابل منطق پیامبر (ص) واهل بیت ایشان چیزی برای گفتن ندارید سلام برمهدی فاطمه تنها وارث غدیر
علي
Iran, Islamic Republic of
آقا من اشتباهي مثبت دادم به اين صحبت جواد آقا.
جواد جان مناظره با علماي شيعه اصلا نيازي به اعلام آمادگي و ... نداره. شبكه هم از ما نميخواد.
بارها علماي بزرگ ما اعلام فرمودند هر كدوم از علماي اهل تسنن هر زمان و در هر مكان و شبكه كه بخواهند اونها ميان براي مناظره. آخريشم دو سه روز پيش آقاي نوري همداني فرمودند.
Iran, Islamic Republic of
البته بستگی به این دارد که منظور شما از این عبارات اعتدال، میانه روی، اتحاد چیست وآنها را چطور معنا می کنید!
علی
Iran, Islamic Republic of
اینکه هرکس سیاست دیکته شده شما قبول نداشت فلان است که درست نیست مگر شما محور سیاست مملکت هستید که خودتان را میزان فرص میکنید.از اینگونه برخوردها نشان میدهد که مرکز فنته همین شماها هستید .
ظاهر امر که نشان می دهد شما تندروها اینگونه باشید ..
با این شگردهای سوخته هم نمی توانید فتنه بزرگ 88 را منحرف کنید ...
علی
با سلام خدمت علی آقا امام علی (ع) می فرمایند اگر به ندای رهبر خود گوش ندهید با لگد دشمن از خواب بیدار خواهید شد
مجید
هاشمی دیگر ....برای اینکه خودنمایی کند به هر کاری دست میزند...
Iran, Islamic Republic of
درود برهمه روحانیون صلح طلب و آزاده باد . شیعه و سنی باید متحد شوند والا داعش های متحجربرآنهامسلط خواهند شد .
Iran, Islamic Republic of
بعیده ندونید اهمیت این دیدار را برای امنیت کشور فکر کنم از سر لجاجت و عناد نوشتید