جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۹
۲۶
دکتر منوچهر محمدی:

مواضع هاشمی‌ توبه از اصول انقلابی است/ از نامه عذرخواهی خاتمی تا کارهای‌عجیب روحانی و ظریف

يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 360852
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برای موفقیت در مذاکرات بین‌المللی باید اهرم قوی‌‌تری در اختیار داشته باشیم، گفت: تنها چیزی که در صحنه بین‌المللی و در مذاکرات بین‌المللی مطرح نیست حق و عدالت است.
مواضع هاشمی‌ توبه از اصول انقلابی است/ از نامه عذرخواهی خاتمی تا کارهای‌عجیب روحانی و ظریف
به گزارش جهان به نقل از فارس، دکتر منوچهر محمدی کارشناس مسائل سیاسی، استاد دانشگاه تهران به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم اقتصادی، در نشست «بررسی توافق ژنو» حضور یافت.

وی گفت: مذاکرات بین‌المللی زمانی با موفقیت همراه است که طرفین مذاکره اهرم‌های قوی‌ای در اختیار داشته باشند تا بتوانند بر سر آن اهرم‌ها مذاکره و معامله کنند.

محمدی تصریح کرد: در صحنه بین‌المللی تنها چیزی که مطرح نیست حق و عدالت است. چرا که مرجع بالاتری وجود ندارد تا شما بتوانید برای احقاق حقوقتان به آنجا رجوع کنید. هرکس زور و قدرت بیشتری داشته باشد کارش را در صحنه بین‌المللی پیش می‌برد.

معاون پژوهشی وزارت امورخارجه در دولت نهم در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر منافع آمریکا در منطقه ضربه سنگینی وارد آورد گفت: قرار بود ایران ژاندارم منطقه باشد و منافع آمریکا را در منطقه حفظ کند اما پیروزی انقلاب اسلامی نه‌ تنها به این رویای آمریکایی خاتمه داد بلکه خود نیز عاملی علیه آمریکا در منطقه شد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: انقلاب اسلامی مدعی بود که می‌خواهد جلوی زورگویی و چپاول و سلطه‌گری آمریکا را بگیرد و به همین‌خاطر شعار مرگ بر آمریکا نیز تا اکنون حفظ شده است.

وی افزود: ما باید بدانیم که رابطه ما با آمریکا رابطه همه یا هیچ است حال باید بدانیم آیا در این مسیر می‌شود با چنین کشوری مذاکره کرد و به توافق برسیم؟

محمدی با بیان اینکه ما در گذشته در ۲ مورد با آمریکا مذاکره کرده‌ای و به توافق رسیده‌ایم، گفت: اولین مذاکره ما در مورد قضیه گروگانگیری بود که جمهوری اسلامی با واسطه کشور الجزایر با آمریکا وارد مذاکره شد و نتیجه آن شد که ما گروگان‌ها را آزاد کردم و آمریکا قسمتی از اموال بلوکه شده ما را آزاد است.

وی افزود: مورد دوم نیز ماجرای مک‌فارلین بود که آمریکایی‌ها تعدادی گروگان در لبنان داشتند و تنها کشوری که می‌توانست این ماجرا را حل و فصل کند جمهوری اسلامی بود.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: از طرفی نیز ما در جبهه‌های جنگ‌مان نیاز به ابزارهای نظامی داشتیم بر همین اساس با آمریکا وارد مذاکره شدیم. در همه این موارد ما چیزی به دست آوردیم اما در ماجرای توافق ژنو متاسفانه هیچ‌چیز نصیب ما نشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما با دست کاملا خالی به مذاکره رفتیم و نه‌تنها دستمان خالی بود بلکه دچار یک وادادگی عجیب شده بودیم و دستمان را خالی‌تر از آنکه در واقعیت وجود داشته باشد نشان دادیم.

وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور اعلام کرد که وضعیت اقتصادی ما به مراتب بدتر از تصور من بوده است و همچنین در آستانه مذاکرات اعلام کرد که خزانه ما خالی است. این سخنان به گونه‌ای است که انگار می‌خواهد به دشمنان گرا بدهد تا آنان دقیقا به نقاط آسیب‌پذیر ما ضربه بزنند.»

محمدی با انتقاد از سخنان ظریف گفت: کار عجیب دیگری که معیار دیپلماتیک ندارد اظهارات ظریف بود که گفت ۱۶ سانتریفیوژ ارزش جنگ با آمریکا را ندارد و اینکه عنوان کرد آمریکا می‌تواند با یک بمب خود تمام توان نظامی ما را از بین ببرد یا اینکه گفت می‌خواهیم به نظام سلطه ثابت کنیم که ما تهدیدی برای آنها نیستیم. این جمله درست مقابل سخن امام است که می‌فرمایند ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم.

معاون وزارت دفاع و پشتیبانی در دوران جنگ تحمیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به اتفاقات سال ۸۲ گفت: با وجود اینکه یکبار در سال ۸۲ این مسیر را رفتیم و شکست خوردیم نمی‌دانم چرا دوباره مسئولان همان راه را دنبال می‌کنند. همین ظریف از البرادعی التماس می‌کرد اجازه دهد ما یک سانتریفیوژ داشته باشیم و عنوان می‌کرد اگر آنان اجازه ندهند جناح آنان در ایران می‌بازد.

وی افزود: در مقابل غربی‌ها گفتند نه‌تنها اجازه نمی‌دهیم سانتریفیوژی داشته باشید بلکه باید کلاس فیزیک هسته‌ای در دانشگاه‌هایتان را نیز تعطیل کنید. در مقابل (دولت) خاتمی در نامه‌ای به غربی‌ها عنوان کرد که ما به دنبال هسته‌ای نمی‌رفتیم و از حزب‌الله حمایت نمی‌کنیم اما شما به ما حمله نکنید که در جواب جورج بوش اعلام کرد که ایران جزئی از محور شرارت است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به زیاده‌خواهی‌های آمریکا گفت: از نمونه‌های دیگر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و سلطه‌گری این کشور ماجرای یاسر عرفات است که آمریکایی‌ها به وی فشار آوردند تا اسرائیل را به رسمیت بشناسد بعد به وی گفتند باید پلیس اسرائیل شوی و وی همه این کارها را انجام داد اما در نهایت آمریکایی‌ها وی را مسموم کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی دو دیدگاه نسبت به آن وجود داشت گفت: یک نظر اینکه انقلابی انجام شده است و حال باید به دنبال حکومت‌داری برویم که در ابتدا بازرگان به دنبال آن بود و حالا هاشمی‌رفسنجانی پیشقراول این نظر است بدین‌معنی که دیگر انقلابی‌گری معنا ندارد.

وی افزود: در انتخابات ریاست‌جمهوری هم مشاهده کردید که می‌گفتند آمریکا کدخدا است و باید دم کدخدا را ببینیم. همچنین این جمله که ما با دنیا قهر کردیم حال باید آشتی کنیم.

وی افزود: مطالبی که اخیرا هاشمی‌رفسنجانی مطرح می‌کند نیز از اینکه با اسرائیل سر جنگ نداریم، به حزب‌الله تا زمانی کمک می‌کنیم که مزاحم همسایگانش نشود، مرگ بر آمریکا نباید گفت یا مسئله بشاراسد که به دروغ گفتند از سلاح شیمیایی استفاده کرده در همین راستا است و بدین‌معنی است که ما از اصول انقلاب اسلامی توبه کردیم.

معاون نخست‌وزیری جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی با انتقاد از نامه روحانی به مقام معظم رهبری گفت: چرا باید به دروغ به مقام معظم رهبری نامه بزنیم و بگوییم همه‌چیز در امن و امان است و ما توانستیم بر تحریم‌ها ترک بیندازیم در واقع هر تحریمی که برداشته شد به نفع آمریکا بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما با آمریکا زمانی می‌توانیم مسائلمان را حل کنیم که یا آمریکا از سلطه‌گری‌اش دست بردارد یا ما از انقلابی‌گریمان دست برداریم.

محمدی با انتقاد از وادادگی دولت در مقابل غرب گفت: این موضوع خیلی تحقیرآمیز است که والرشتاین آمریکایی به ایران بیاید و آقایان به وی بگویند که از افول آمریکا چیزی نگو چرا که این موضوع به ضرر ما است. این عین وادادگی است و تا زمانی که اینگونه پیش روند به جایی نخواهیم رسید.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بین واقعیت و خواسته غربی‌ها و جمهوری اسلامی یک اقیانوس فاصله است گفت: من به کسانی که دلواپس هستند می‌گویم که دیگر دلواپس نباشند چراکه مقام معظم رهبری خطوط قرمز را مشخص کردند و تیم مذاکره‌کننده نیز نمی‌توانند از آنها عبور کنند.

محمدی در پایان پیرامون مستند من روحانی هستم گفت: آنچه که در خاطرات هاشمی در خصوص روحانی آمده است درست است و قرار بوده است تا روحانی قطعات نظامی را از تیم آمریکایی تحویل بگیرد و وی در مذاکرات مستقیم نقشی نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
خدایا عاقبت مارو در این مذاکرات ختم به خیر کن
عاقبت بخیری برادر نگران نباش
Iran, Islamic Republic of
بازم باید فقط بگیم روحانی مچکریم
چه مقدار از آن چه ما واقعیت می پنداریم واقعیت نیست بلکه پذیرش ماست؟
ناشناس
خداراشکر می گویم که بعضی از استادان دانشگاه دارند دانشجویان را اگاه به مسائل می کنند و نمی گذارنند خون احمدی روشنها پایمال شوند
وضع اسفبار فعلی حاصل عمل جناب احمدی نژاد و موسوی است و بس!!!!
خوب گفته
امان از طاغوت
Italy
خدا رو شکر دوران این آقایون مثل محمدی به سر اومد وگرنه همین امروز فردا جنگ میشد.
خدایا ظریف و روحانی رو برای ما نگه دار.
جعفر قاسمی بوسجین
فکر می کنی خودزنی که نوعی رفتار لونپنی است مگر شاخ دم دارد اقایان فقط به تاریخ مراجعه کنند امریکا به کدام تعهدات بین المللی خود وفادار بوده است...
فاقدازهرگونه حب وبغض سیاسی جناحی ازاینهمه وادادگی وترس وحماقت این جماعت اصلاح طلبهاوانقلابیای پشیمون حالم بهم میخوره.بی عزتها
سید
چه کسی شما را استاد دانشگاه کرده است? ....
کریمی
مرگ برآمریکا
درود مردان انقلابی همچون محمدی
محمد ازقائمشهر
با این اوصاف شما رامیشود....سرشماری کرد!
@
اين آقاهه مگه استاد دانشگاه نيست؟ ....
واقعا مسائل همین است که ایشان اشاره کرده اند....
سعید
آیا کسی هست که توهین های این آقا را پاسخگو باشد؟....
علی اصغر
اقا سعید دستت خالیه بهانه میگیری ؟ دقیق به توهین ها اشاره کن ببینیم کجاست .
تاب یک نقد ساده بر اساس واقعیتهای مسلم گذشته رو ندارن فریاد اعتدال و آزادی بیان میزنن ...
آقای محمدی اضافه کنید به این اقدامات دشمن شاد کن توزیع بی تدبیری سبد کالا بین مردم را که به دشمن گرا میداد که مردم ایران گرسنه چند بسته غذایی هستند با اینکه واقعیت امر چیز دیگری است .
Kazakstan
اظهارات ایشان مناسب یک شخصیت دانشگاهی نیست ...
علی اصغر
پس برو به اظهارات صادق زیبا کلام گوش کن .
اشتباه مثبت زدم.
طاهر
United Kingdom
با سلام
جناب دکتر این نامه خاتمی که میگویی کی نوشته شده !!!؟؟؟ فیلم التماسهای ظریف کی پخش شده !!!؟؟؟؟ ...
علی اصغر
طاهره خانوم معلوم میشه یا سنت کمه اون دوران نبودی یا بعدآ در مورد دولت سیاه اصلاحات تحقیق نکرده ای یا شاید مشغول خوندن روزنامه آرمان بوده ای .
ناشناس
ما که از ظزیف فقط خنده را می بینیم نه چیزی دیگر
Finland
اسناد کتبی و تصویریش را فقط خواجه حافظ شیراز ندیده( احتمالا اونم تا حالا دیگه دیده)!!!
شما کجا بودی که تا الان ندیدی؟