شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱۲
۵۲
نقدی بر "رد کارپت" رضا عطاران؛

برند توالتی‌ و عقده‌های یک فیلمساز مرعوب غرب / "ایرانی تروریست" در مقابل "تفاخر غرب"

پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 369009
در صحنه‌های مثلا سانسورشده و شطرنجی فیلم نیز تنها چیزی که به ذهن می‌رسد تمسخر سانسور کردن صحنه های اروتیک و پالایش جنسی فیلم های هالیوودی توسط عطاران است؛ نکته ای که معلوم نیست چگونه توانسته مجوز اکران را به این فیلم برساند.
برند توالتی‌ و عقده‌های یک فیلمساز مرعوب غرب / "ایرانی تروریست" در مقابل "تفاخر غرب"
گروه فرهنگی جهان نيوز - زهره مرادزاده: هر چند دست اندرکاران ساخت "ردکارپت"، خلاصه قصه را برای رسانه ها اینگونه بیان کرده اند: "شما که غریبه نیستی، من ۳۸ سال از خدا عمر گرفتم، ۱۳ سال تئائر کار کردم، هنوز وضعیتم اینه، هیچی به هیچی، بالاخره باید کاری می‌کردم دیگه، اونور فکر می‌کنم می‌تونم کار کنم، می‌تونم شکوفا بشم..."اما فیلم نشان می‌دهد که این خلاصه لایه ظاهری و دم دستی فیلمساز برای بیان دغدغه‌هایی است که غرب را به عنوان "رویای فیلمساز" معرفی می‌کند تا تمام عقده‌های درونی خود را به عنوان یک ایرانی بیان کند و در یک جمله  نشان دهد که چقدر فرنگ زرق و برق دارد و با حال است! و ایران چقدر سیاه وایرانی‌ها دورو هستند! 

اینکه ما هویت چند هزار ساله خود را در تهران جا بگذاریم و به عنوان یک "هالوی ایرانی " به فرنگ برویم و عظمت آن و ساختمان‌ها و فرهنگ آنها را در سراسر فیلم به رخ هموطنانمان بکشانیم (و دریغ از به نمایش گذاشتن اندکی از تمدن ۲۰۰۰ساله ایران و هویت غنی فرهنگ ایرانی-اسلامی )، نمی تواند نشان از کج سلیقگی باشد، بلکه این نکته به ذهن متبادر می شود که ظاهرا فیلمساز سال‌ها مقهور فرنگ بوده و با بدست آوردن ایده "ردکارپت" سعی در بیان عقاید کرده است. 


در این گفتار لازم نمی دانیم به شوخی های جنسی و حضور عطاران به عنوان شخصیت اصلی فیلم در نیمی از مدت زمان فیلم در "توالت" اشاره کنیم که این جز لاینفک آثار اوست و این انتظار می‌رود که این شیوه فیلمسازی کم کم به برندی برای ساخته های او بدل خواهد شد. حتی در صحنه‌های مثلا سانسورشده و شطرنجی فیلم نیز تنها چیزی که به ذهن می‌رسد تمسخر سانسور کردن صحنه های اروتیک و پالایش جنسی فیلم های هالیوودی توسط عطاران است؛ نکته ای که معلوم نیست چگونه توانسته مجوز اکران را به این فیلم برساند.

فیلمساز به غیر از شوخی‌های دم دستی و همیشگی گاه از توهین به ایرانیان نیز نمی‌گذرد. در بخشی از این فیلم، عطاران وقتی که قصد دارد فیلمنامه ای که نوشته است را به دست اسپیلبرگ و یا وودی آلن بدهد در جواب جمال، ایرانی که در فرانسه با او آشنا شده، وقتی می‌پرسد این فیلمنامه درباره چیست، پاسخ می دهد درباره تهران. مردم تهران رفتارشان عجیب است مانند قورباغه دوزیست هستند و به دورویی مردم تهران اشاره می‌کند و در جایی دیگر از وقتی با اولین فرد خارجی برخورد کرده و این فرد در جواب بازیگر ایرانی که ایران را کشور بمب اتم می‌خواند؛ در برخورد با سایر افراد، خود را اهل هندوستان معرفی می‌کند...

“هنرمند ایرانی” حاضر در فیلم در فرانسه به پشیزی هم گرفته نمی‌شود و مفلوکانه در اطراف جشنواره کن دست و پا می‌زند تا بتواند با وودی آلن، اسپیلبرگ یا اصغر فرهادی دیدار کند. حتی این مرعوبیت عطاران در برابر فرهنگ غربی آن چنان مشهود است که در تیتراژ فیلم، در کنار نام بازیگران محدود فیلمش، بخشی آورده تحت عنوان "با حضور..." که علاوه بر اسپیلبرگ، به حضور عینک وودی آلن نیز تفاخر شده است!


عطاران در "رد کارپت" به دیالوگ‌های سطحی روی می آورد و با قراردادن یک شخصیت هالوی ایرانی در مقابل افراد شناخته شده و اشرافی و زرق و برق "جشنواره کن"، سعی در خنداندن مخاطب دارد که دراین مسیر، جز معدود صحنه هایی، چندان موفق نیست و مخاطب با نارضایتی از سالن خارج می شود تا اگر چه فیلم به مدد تبلیغات تلویزیونی در ابتدای اکران با فروش خوبی مواجه شد اما بی محتوا بودن فیلم باعث شود تا مسیر فروش سیر نزولی بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
بازار لمپن بازی و لودگی در فیلم های این بابا بدجوری داغه
خیلی بده همتون بنده خدا رو کوبیدید بجای نقد بیایید همگی برای شفای عطاران دعا کنیم....
ولی به نظر من در فیلمهای آقای ده نمکی بیشتر از هر فیلم دیگری میتوان لمپن بازی را دید.
عجب نظری داری دانشمند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی
ده نمکی فرهنگ دفاع مقدس رو ضایع کرد...
الان اینجا بحث در مورد کیه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
شما با فیلم رو ندیدی یا اصلا نفهمیدی.
عطاران انتظاری ازش نیست
من نمیدونم چرا وقتی به فیلم های ده نمکی میتوپن آمار فروش و استقبال تماشاگران از فیلم دلیل محکمی برای با کیفیت بودن فیلمشه اما در قبال سایر فیلم هایی که شما به دلایل شخصی و تنفر از کارگردان و یا بازیگران با اونها به شدت مخالفید، استقبال مردم از این دست فیلم ها هیچ اهمیتی نداره
کدوم استقبال ؟ بازم گرده نخود ؟
توفیلمای ده نمکی رو که بیشتر در مورد جنگ داری با فیلمهای مذخرف عطاران مقایسه می کنی ؟!
همیشه افرادی ک ب جای نقد درست - توی سر نقد می زنند، نه خود و نه دیگران را از حرفشان آگاه نمی کنند و بیشتر لطمه می زنند!!!!!!!
اشتباهی منفی دادم
مشکل شما خود عطاران است نه فیلمهایش؛انهم بخاطر مواضع سیاسیش
شما با خندیدن مردم مخالفید
کسی با خندیدن مردم مخالف نیست با جلف بازی مخالفیم
علی
خندیدن و خنداندن خوبه ولی نه به هر قیمتی!!
زهیر
حتی با پایین کشیدن شلوار
نه بخند
United States
اونوقت این فیلم سخیف، مجوز میگیره
شیار 143 با کلی ضرب و زور مجوز میگیره!!
روحانی مچکریم
علی جنتی....
شما خوبى؟
شيار مجوز نميتونه بگيره؟
به دلایل شخصی و عقده گشایی اقایون بد اکران میشه و شده!!!!!
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
تو زندگي آقاي عطاران كسي نبوده بهش ياد بده كه بغير از مسائل و شوخي هاي زشت و سخيف و مسائل جنسي چيز ديگري هم هست كه بشه بهش پرداخت اين آدم مقصر نيست كساني كه تربيتش كردند مشكل داشتند .
نسیم
من برای زمانی که توی سینما گذاشتم و این فیلم رو دیدم تاسف میخورم.
عمرا تو سالی یه بار پول بدی بری سینما
اشتباهی منفی زدم
jafar
این بنده خدا خودش میگه اگر بهش اجازه می دادند حاضره شلوارش رو ........
خدا نجاتش بده
بسمه تعالی فیلم مزبور نمادی از بحران هویتی رایج در میان هنرمندان ایرانی است که فکر می کنند اگر شبیه غربی ها شوند نجات پیدا می کنند در حالی که فرهنگ وسبک زندگی غربی وفیلم های غربی مشحون از سقوط انسان وبحران هویتی انسان سزگشته وحیرت زده اسیر سکس ولذت طلبی لجام گسیخته وهنجار شکنی اخلاقی است. نبایستی ناراحت شد باید میدان را تاحدودی باز گذاشت تا این هنرمندان بحران زده واقعیت های ذهنی خویش را بروز دهند.
ما که بحمدلله ندیدیم و نمیخایمم که ببینیم ولی اصطلاح " برند..." اصطلاح جدیدیه که بواسطۀ فیلمای ایشون به فرهنگ واژگان زبان اضافه میشه.
حمید
وقتی در پاسخ به بی ادبی رضا عطاران که گفت حالا باید شلوارم را هم دربیارم استاد مشایخی بعنوان پیشکسوت هنر وادب اعتراض کرد صدا وسیما به ساده گی از موضوع عبور کرد و همین اقای علیخانی معروف در تلوزیون او را تطهیر کرد ، خوب این هم نتیجه بیش از حد تحویل گرفتن لوده گری های اقایان!
إيمان
بابا شما قاطي كرديد خدا شفاتون بده
با اون وزیر ارشادی که ما داریم هیچ چیز بعید نیست!!
رامین
آقای وزیر بفکر اقتصاد هستند.
مگه نمی بینید اقتصاد چقدر خوب شده؟!!
United States
فکر نمیکنی در واقع عطاران همین چیزهایی را که گفتین نقد کرده؟!
تربیت خانوادگیشو نشون میده۰۰۰
عطاران به یک دلقک از همه جا رانده شده بیشتر می ماند تا به یک بازیگر ،کسی آن فدر بی ادب هست که برای خنداندن شلوارش را ....
حسین
از کوزه همان برون تراود که در اوست.
اگر چیز دیگری در مخش بود مطمئن باشید تراوش میکرد . بیچاره ذهنش با همین چیزها عجین شده.
جواب این رفتارهاوبیانهای مبتذل رضاعطاران را آقای جمشید مشایخی دادند.اما کجاست یادگیری از استاد؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا وقتی رفتم فیلم را دیدم احساس کردم فقط بابت هزینه سفر عطاران به کن پولمو دادم .چون اصلا شبیه فیلم نیست مستند سفره اقاست
رامین
از آدمی که به گفته ی خودش برای خندوندن مردم حاضره شلوارشو ... بیش از این توقع نیست.
Iran, Islamic Republic of
تمدن 7000 ساله نه 2000 ساله
از اول هم این بنده خدا فیلم ساز نبود جز اشاره به همون توالتی که نوشتین
سلام علیکم
ما باید بیاموزیم که در مقام نقد یک فرد که مخالف او هستیم ادب را رعایت نماییم. این درسی است که اسلام به ما می دهد. این کار می تواند سبب اثر گذاری سخن باشد. وگرنه علاوه بر این که گرفتار گناه شده ایم تاثیر سخن خود را نیز از بین می بریم. به یاد داشته باشید که در مقام امر به معروف و نهی از منکر گام اول ادب و سخن خوش است
هانیه
Iran, Islamic Republic of
سلام
فقط می تونم بگم متاسفم با این نقد ضعیف. اتفاقا فیلم داره له له زدن یه عده بازیگر سیاهی لشکر رو برای رفتن به غرب و به قول خودشون مطرح شدن رو به سخره می گیره. حالا خوبه به با ریش بازی کردنش گیر ندادید که بگید داره مذهبی ها رو مسخره می کنه.
میلاد
من فیلم رو ندیدم پس قضاوتم کامل نخواهد بود!
اما فکر می کنم عطاران این بار نقط درستی رو برای نقد انتخاب کرده.
نقدی بر رفتار برخی هنرمندان و سینماگران مرعوب شده غرب که قبله آمالشون کن و اسکار و گلدن گلوپه.
وقتی هم میرن اونور یا کلا تحویل گرفته نمیشن و یا برای مدتی آلت دست قرار میگرن و به دسته اول ملحق میشن.
بازم میگم باید فیلم رو دید و قضاوت کرد.
من فیلم رو دیدم و خدمت شما عرض میکنم که فیلم 180 درجه برعکس اینی است که میگی....

کلا عطاران میگه جشنواره‌های خارجی خوب هستند و ما بدیم!
علی
ایران تمدن 7000 ساله دارد یکم در موزد تاریخ کشورت مطالعه کن.
اصلا امثال این آدم چی دارن برای عرضه تو سینما؟ از هنر هیچی نمیفهمه. خیال کرده چون یه ذره تونسته تو سالهای گذشته مردم رو بخندونه واقعا هنرمنده!!!! فحاشی و لا ابالی گری و هرزگی که هنر نیست آقای عطاران.
جواد
من نمیدونم چرا تو مملکت ما یکی یه فیلم ساخت و معروف شد سریع جو گیر میشه؟؟یکی به من جواب بده لطف کرده.
متاسفم که این آقا همشهریه منه
حاجی
فیلم هنری در ایران یعنی فیلم بدون مخاطب
سوجوق
بچهای که همش از پدر و مادش تو سری بخوره که خدام ازش خوشش نمیاد این داستان هنرمندای ما شده ما که ادم حسابشون نمیکنیم چه انتظاری از غریبه ها دارین