يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱
۱

ناکارآمدی در تامین اجتماعی موج می‌‌زند

سهام عدالت به زودی تعیین تکلیف می شود
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 368564
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سهام عدالت به زودی تعیین تکلیف شده و مشکلات پیش آمده در این زمینه رفع می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی بعدازظهر پنجشنبه در همایش تبیین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد، گفت: سهام عدالت در کشور با چالش هایی روبرو است و امروزه به امپرواطوری رانت در کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به آغاز توزیع سهام عدالت از سال ۸۵، افزود: ۴۴ میلیون نفر در کشور دارای این سهام بوده و ارزش این سهام ها به قیمت روز واگذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که ارزش فعلی آن ها ۹۶ میلیارد تومان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه سهام عدالت باید اقتصاد مردمی باشد، گفت: تاکنون تنها یک بار سود به مردم که سهام داران آن هستند پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه سهام عدالت ۲۰۰ نفر بر روی ۹۶ میلیارد تومان دست انداخته اند، افزود: ۴۰ درصد سهام مخابرات، شرکت ملی مس و فولاد مبارکه به سهام عدالت واگذار شده است. افرادی که در شرکت سهام عدالت مشغول به کار هستند پاسخگو نبوده و حلقه ارتباطی خاصی بین آنها به وجود آمده است.

پورابراهیمی با اشاره به کم شدن کارآیی ۴۰ درصد بنگاه های اقتصادی بزرگ کشور به دلیل قرار گرفتن در حوزه سهام عدالت گفت: سهام عدالت به زودی تعیین تکلیف می شود.

وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: اکنون وضعیت اقتصادی در کشور مطلوب نبوده و باید سعی شود همانگونه که در سایر زمینه ها موفق به رشد و پیشرفت شده ایم در عرصه اقتصادی نیز با دستیابی به راهکارهای مناسب در جهت بهبود و پیشرفت اقتصاد کشور گام برداریم.

پورابراهیمی اذعان داشت: از ابتدای انقلاب دشمنان در صدد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده اند و امروز یکی از نقاطی که هدف قرار داده اند اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقتصاد کشور به گونه باید که در مقابل حرکت های اقتصادی غیرمترقبه ضربه نخورد و در مسیر رشد و بالندگی پیش رفته و کمترین آسیب را در مقابل ترفندهای دشمن ببیند.

وابستگی به نفت بزرگترین چالش اقتصادی کشور

وی با تاکید بر لزوم قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت گفت: تحریم های اعمال شده علیه ایران به طور قطع اقتصاد کشور را آسیب پذیر می کند، امروز در حالی ایران روزانه ۷۰۰ هزار بشکه فروش نفت خام دارد که این میزان تا سال ۹۰، ۲.۵ میلیون تن در روز بود.

پورابراهیمی وابستگی به نفت را بزرگترین چالش اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: این میزان کاهش فروش نفت باعث شد که درآمد کشور به یک دوم و یک سوم کاهش پیدا کند که تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشت. دشمنان در واقع نقاط اقتصادی آسیب پذیر کشور را شناسایی کرده و سپس سعی می کنند از آن نقاط ضربه وارد کنند.

نماینده مردم کرمان راور در مجلس شورای اسلامی به نقش و اهمیت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مهمترین اصل در اقتصاد مقاومتی محکم کردن پایه اقتصادی کشور است به گونه ای که دشمنان نتوانند کوچکترین ضربه ای به اقتصاد کشور وادر کنند.

وی بر لزوم ایمن سازی اقتصاد در برابر اقدامات دشمنان تاکید کرد و افزود: در واقع در سال ۹۱ یک توقف در اقتصاد کشور رخ داد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به اینکه بخش خصوصی خالص در کشور بسیار اندک است، افزود: واگذاری در دولت باید با کشش بخش خصوصی متناسب باشد.

این مسئول تامین اجتماعی را بزرگترین نهاد اقتصادی دنیا دانست و افزود: این بخش در تمام دنیا توسط بخش خصوصی اداره می شود در صورتی که در ایران جزئی از وزارت رفاه بوده و رئیس آن توسط وزیر رفاه تعیین می شود.

نماینده مردم کرمان و راور یادآور شد: ناکارآمدی در تامین اجتماعی موج می زند.

وی امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه علم و فناوری به پیشرفت های خوبی دست پیدا کرده و امروزه با توجه به وجود روحیه جهادی در بین دانشمندان و محققان ایرانی شاهد توفیقات خوبی در زمینه علم و دانش هستیم.

پورابراهیمی گفت: امر سبب شده که در زمنیه نظامی نیز موفقیت های چشمگیری به دست آورده و در منطقه جزء مقتدرترین کشورها باشیم.

وی اذعان داشت: همچنین ایران اسلامی در زمینه نظامی نیز پیشرفته شده و فرو نشاندن هواپیمای فوق سری آمریکایی در مرزهای ایران نشان از این واقعیت دارد.

جهاد علمی در راس فعالیت دانشگاه ها باشد

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دانشگاه ها نباید تبدیل به پایگاه های سیاسی شوند، گفت: اما باید تحلیل های سیاسی در مراکز آموزش عالی وجود داشته باشد و دانشجو آگاه و مطلع باشد.

پورابراهیمی اذعان داشت: دشمنان به شدت از پیشرفت های علمی ایران هراس داشته و تلاش های فروانی برای جلوگیری از این امر انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه توانمندی های علمی ایران اسلامی در دنیا خیره کننده بوده و در برخی رشته ها رتبه اول را از آن خود کرده ایم، اذعان داشت: تمرکز دانشگاه ها باید بر روی جهاد علمی و پیشرفت های علمی باشد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه قانون تجاری ‌سازی علمی به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود، گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از مسائلی است که باید در کشور تقویت شود و باید با نگاهی تخصصی و عالمانه به علم برای کسب درآمد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در كدام ارگان موج نمي زند كه در اين ارگان مي زند همينطور موج موج مي زند اين موج ها تبديل به طوفان شده دارد ايران را طوفان مي برد