کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جام جهانی 2014 برزیل؛

جام بیستم برای ایران تمام شد/ ضعیف‌ترین خط حمله و بهترین خط دفاع در میان آسیایی‌ها

4 تير 1393 ساعت 16:53

تیم ملی فوتبال کشورمان با هزاران امید و آرزو میلیون‌ها ایرانی، ساعت 20:30 امروز به مصاف بوسنی و هرزه‌گویین رفت.


سرویس ورزشی جهان‌نیوز: دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و بوسنی و هرزه‌گویین از چارچوب سومین دور رقابت‌های گروه F در ورزشگاه "فونته نوا" شهر سالوادور برگزار شد.

این دیدار از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه امروز آغاز شد که در پایان تیم کشورمان با نتیجه ۳ بر یک مغلوب بوسنی شد.

تک گل کشورمان در این بازی را رضا قوچان نژاد به ثمر رساند. ادین ژکو، پیانیچ و ورساجوييچ گلهای بوسنی را وارد دروازه ایران کردند تا امیدهای تیم ملی فوتبال کشومان برای صعود به مرحله بعد بر باد برود.

البته در این بازی نیز بخت با تیم کشورمان یاری نکرد. چرا که نه تنها ضربه خوب مسعود شجاعی به دیرک دروازه بوسنی برخورد کرد، بلکه اشتباه تاثیرگذار داور نیز منجر شد تا گل دوم بوسنی که در شرایط آفساید به ثمر رسیده بود، قبول اعلام شود.

قضاوت این دیدار برعهده "کارلوس ولاسکو کاربالو" داور ۴۳ ساله اسپانيايی بود. او در سال ۲۰۱۴ در ليگ قهرمانان اروپا مسابقه منچستریونایتد و بايرن مونیخ را هم قضاوت کرده است.

ورزشگاهی که قرار است بازی ایران و بوسنی برگزار شود

نکته جالبی که درباره ورزشگاه محل بازی میتوان گفت، این است که در ۳ دیدار گذشته‌ای که در این ورزشگاه فونته نوا برگزار شد، ۱۷ گل از خط دروازه‌ها عبور کرده است. دیدار اسپانیا و هلند از گروه B که با برد ۵ بر ۱ نارنجی پوشان همراه شد؛ پیروزی ۴ بر ۰ آلمان برابر پرتغال و برد شگفت‌انگیز ۵ بر ۲ فرانسه برابر سوئیس، سه دیدار قبلی برگزار شده این ورزشگاه است.

در دیگر دیدار این گروه نیز به طور همزمان، آرژانتین و نیجریه به دیدار هم رفتند که این دیدار نیز با برتری ۳ بر ۲ آرژانتين پایان یافت.

گزارش لحظه به لحظه بازی


به گزارش جهان، بازی با فشار تیم بوسنی بر روی دروازه ایران آغاز شد. بوسنیایی ها نبض بازی را در دست گرفتند و تیم ایران مثل دو بازی گذشته در لاک دفاعی منظمی فرو رفت.
 
ضربه ایستگاهی به نفع ایران و غافلگیری بوسنیایی ها بر روی پاس کوتاه اشکان دژاگه اولین خطر جدی ایران روی دورازه بوسنی بود.
 
در دقیقه 24 بازی بوسنی بر روی شوت ادین ژکو به گل رسید تا خیلی زود، معلوم شود که اگر ایران می خواهد به دور بعد برود باید از لاکی دفاعی خارج شود و به حمله بپردازد.
 
حرکت هجومی ایران در دقیقه 26 بازی خطرساز شد و ضربه مسعود شجاعی به دیرک دروازه برخورد کرد تا آه از نهاد تماشاگران بلند شود.
 
نیمه اول با حساب یک بر صفر به سود بوسنی به پایان رسید.
 
نیمه دوم بازی آغاز شد با یک تغییر برای ایران مسعود شجاعی جای خودش رو با خسرو حیدزی عوض کرد.
 
پيانيچ با اشتباه سيد جلال حسيني توانست گل دوم بوسني را به ثمر رساند. اين گل دقيقه ۶۰ به ثمر رسيد. البته تصاویر تلویزیونی نشان داد که برای دومین بار متوالی تیم کشورمان قربانی داوری شود. پیانیچ در این صحنه در آفساید قرار داشت.
 
در دقيقه ۶۳ جهانبخش که به جاي حاج صفي وارد زمين شده بود، در اولين توپي که صاحب شد ضربه نه چندان خوبي را به سمت دروازه بوسني زد.
 
دقیقه ۶۸ کريم انصاري فرد به جاي اشکان دژاگه وارد زمين شد. تا تنها بازیکن ایران که در حد و اندازه خود ظاهر شده بود از بازی بیرون برود.
 
دقيقه ۸۰ سوسيچ از زمين خارج شد و به جاي او صالحوويچ وارد زمين شد.
 
دقيقه ۸۱ ضربه قوچان نژاد از کنار دروازه به بيرون رفت. در همین دقیقه ايران دو بار پشت سر هم صاحب کرنر شد اما حاصلي نداشت. سرانجام ايران روی پاس جواد نکونام و صربه بغل پای رضا قوچان نژاد در دقيقه ۸۲ توانست به گل برسد.
 
در حالیکه این گل روحیه تیمی ما را بالا برده بود و امیدها برای برد تیم ملی بالا رفته بود با اشتباه واضح مدافعان تیم ملی و در دقيقه ۸۳  گل بوسنی به ثمر رسيد. علیرضا حقیقی که در دو بازی گذشته نقش مثبتی در روند تیم ملی داشت بر روی این گل اشتباه اصلی را مرتکب شد.

تیم ملی فوتبال ایران در آستانه تاریخ سازی قرار داشت


شاید هیچ روزی در تاریخ ورزش ایران و صد البته در تاریخچه حدود ۱۰۰ ساله فوتبال در ایران، به اندازه چهارمین روز از چهارمین ماه سال ۱۳۹۳ اهمیت و البته حساسیت نداشت.

اگرچه کشتی ورزش اول ماست و ورزش‌هایی همچون تکواند و وزنه‌برداری مدال‌آورترین رشته‌های ورزشی کشور در مسابقات بین‌المللی و المپیک‌های مختلف بوده و در میان ورزش‌های گروهی هم افتخارآفرینی والیبالیست‌ها در جهان مثال‌زدنی شده؛ اما فوتبال -نه تنها برای مردم ما که برای کل جهانیان- چیز دیگری است... اعضای تیم ملی فوتبال ایران در آستانه تاریخ‌سازی بزرگی در ورزش ایران قرار داشتند.

عکس یادگاری تیم‌های ملی ایران و آمریکا
 
نه در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین که برای اولین بار به بزرگترین رویداد ورزش هان رفته بودیم؛ و سه بازی خود را به ترتیب با نتایج ۳-۰ و ۱-۱ و ۴-۱ برابر هلند، اسکاتلند و پرو به پایان رساندیم تا این اندازه از موفقیت گفتیم؛ و نه در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که ایالات متحده در برابر ما به زانو درآمد و دو باخت ماحصل کارمان شد. حتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هم که با یک امتیاز برابر آنگولا تمام شد آنقدرها برایمان غرور آفرین نشد.

صحنه‌ای از دیدار ایران و آنگولا؛ دیداری که 1-1 مساوی شد

داستان جام جهانی 2014 برزیل اما چیز دیگری است... اگرچه ما تا روز سوم مسابقات، نتوانسته بودیم هیچ گلی را وارد دروازه حرفانمان بکنیم اما همین که توانستیم در 180 دقیقه تنها یک گل آن هم از آرژانتین بزرگ و لیونل مسی بزرگ بخوریم، خود غرورآفرین است. تساوی بدون گل برابر تیم ملی فوتبال نیجریه که به عنوان قهرمان قاره آفریقا قدم به جام جهانی گذاشته و پس از آن 90 دقیقه عذاب دادن آرژانتینی که قهرمان 2 دوره جام جهانی است و باخت خفیفی که در سایه ناداوری شکل گرفت، همه را متوقع کرده که ایران بتواند برای اولین بار از گروه خود به دور بعد صعود کند.

ایران در چه صورتی صعود می کرد؟

در دیدارهای گذشته، ابتدا ایران و نیجریه به تساوی ۰ - ۰ رسیدند و سپس ارژانتین با نتیجه ۲ بر یک بوسنی و هرزه‌گویین را مغلوب کرد. در روز دوم مسابقات نیز، نیجریه موفق شد با ۱ گل بوسنی را شکست دهد تا این تیم اروپایی شانسی برای حضور در مرحله بعد نداشته باشد و ایران نیز با گل دقیقه ۱+۹۰ مغلوب هنرنمایی مسی شد تا آرژانتین ۶ امتیازی شود و به مرحله بعد صعود کند.

صحنه خطای واضح زابالتا بر روی اشکان دژاگه

تا پیش از بازی‌های امروز گروه F جام جهانی، آرژانتین تنها تیم صعود کرده گروه است و بوسنی تنها حذف شده قطعی. همچنین از بین ایران و نیجریه نیز دیگر تیم صعود کره مشخص می شد.

ایران در صورت برد در برابر بوسنی و شکست احتمالی نیجریه می توانست امیدوار به صعود به مرحله بعد باشد که البته این مهم رخ نداد.

جدول گروه F قبل از بازی‌های امروز

کیروش: بازی با بوسنی فینال ماست


کارلوس کي‌روش، سرمربی تيم ملی ايران در کنفرانس خبری پيش از ديدار تيم‌هاي ايران و بوسنی گفت:‌اين بازي خيلي مهمي است براي ما و توقعاتي از آن داريم، همان‌طور که مي‌دانيد هنوز کمي شانس داريم که به مرحله بعدي برويم، ولي من اينطور فکر نمي‌کنم. ما فقط داريم يک بازي ديگر انجام مي‌دهيم و بهترين سعي‌مان را مقابل يک تيم خوب خواهيم کرد، البته متاسفم براي تيم بوسني که از گردونه رقابت‌ها خارج شدند.


وي در مورد اينکه با توجه به نياز تيم ملي به پييروزي آيا روش بازي ايران مقابل بوسني نسبت به دو ديدار قبلي تغيير مي‌کند يا خير گفت:‌ فکر نمي‌کنم که ما بايد سبک بازي‌مان را عوض کنيم. نکته مهم اين است که ما نبازيم، ولي واقع‌بين هم باشيم، ما بايد بفهيم که کجا هستيم و چه کسي هستيم و برابر چه کساني بازي مي‌کنيم؟ ما برابر تيمي بازي مي‌کنيم که پر از تجارب بين‌المللي است.

کي‌روش افزود: در چند بازي اخير واقع‌بينانه بازي کرديم و و در هر دو بازي فرصت‌هايي براي برد داشتيم، به خصوص مقابل آرژانتين. مقابل اين تيم بازي کردن سخت بود اما وقتي شما مقابل بهترين بازيکن جهان بازي مي‌کنيد و داور هم وظيفه‌اش را خوب انجام نمي‌دهد، شرايط سخت‌تر مي‌شود. فردا بايد مقابل يک تيم خوب که در اروپا عملکرد خوبي داشته و ما مي‌دانيم که چقدر مهاجمان خوبي دارند، به ميدان برويم، پس ما بايد سعي خودمان را بکنيم. ما سعي کرديم نه تنها يک مهاجم بلکه سه مهاجم بگذاريم اما اگر لازم باشد به موقع دفاع هم خواهيم کرد. مهم‌ترين چيز اين است که ما متواضع باشيم. در حال حاضر روحيه تيم ملي ايران براي ديدار با بوسني بهترين است.

شانس ۶۸.۱ درصدی برتری تیم ملی ایران

عملکرد فوق‌العاده ایران مقابل آرژانتین در دیدار قبل موجب شده تا مقابل بوسنی کفه ترازو به سود ایران سنگین شود و بسیاری از هواداران و کارشناسان پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان را در این دیدار محتمل بدانند.


یک سایت انگلیسی با بررسی نظر خوانندگان خود پیش‌بینی پیروزی ایران را در جدولی منتشر کرده است. این سایت همچنین احتمال پیروزی ۲ بر صفر ایران مقابل بوسنی را بیش از ۲۳ درصد اعلام کرده است. این در حالی است که ۶۸.۱ درصد نیز رای به پیروزی ایران داده‌اند.

بارندگی و آبگرفتگی در شهر سالوادور

در فاصله یک ساعت مانده به آغاز بازی ایران و بوسنی بارندگی شدیدی در شهر میزبان این بازی شروع شد.

ترکیب تیم ملی ایران برابر بوسنی

 تیم ملی کشورمان در این دیدار با ترکیبی که در دو بازی گذشته نیز به میدان فرستاد بود ظاهر شد. علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، احسان حاج صفی، مهرداد پولادی، مسعود شجاعی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه یازده مرد کیروش در این بازی بودند که در نیمه دوم خسرو حیدری، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری فرد نیز برای کمک به خط حمله وارد میدان شدند.


کد مطلب: 367161

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/367161/جام-بیستم-ایران-تمام-ضعیف-ترین-خط-حمله-بهترین-دفاع-میان-آسیایی-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com