جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۲
۴

فیلم‌هایی که به مسائل سیاسی دامن می‌زنند اکران نمی‌شود

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 366743
رئیس سازمان سینمایی در نشست رسانه‌ای خود با بیان اینکه نباید از این سازمان برای رفع مشکلات سینما انتظار معجزه را داشت، درباره اکران فیلم‌های توقیف شده با اشاره به مشکل نداشتن اکران فیلم‌های «خانه پدری» و «عصبانی نیستم» تأکید کرد: سازمان سینمایی بنا ندارد فیلم‌هایی که به مسائل سیاسی دامن می‌زنند، اکران کند.
فیلم‌هایی که به مسائل سیاسی دامن می‌زنند اکران نمی‌شود
به گزارش جهان به نقل از مهر، در ادامه نشست خبری رئیس سازمان سینمایی، ایوبی با بیان اینکه یکی از آرزوهای ما و شما به ویژه در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده، ایجاد یک عزم واحد برای اعتلا و پیشبرد فرهنگ کشور بویژه در سینما است، گفت: در عرصه سینما گروه های مختلفی فعالیت می کنند، اما نباید فراموش کرد که سقف عرصه فرهنگ و هنر تا آسمان است و هیچکس جای کسی را نمی گیرد و همه می توانند کار کنند.

وی با اشاره به اینکه به قدر کافی در ایران فضا برای کارهای فرهنگی و هنری وجود دارد، بیان کرد: ما هنرمندان بسیاری را در ایران داریم و هیچ کس نمی تواند جای کسی را تنگ کند. اما پیش از هر چیز ما نیازمند همدلی هنرمندان هستیم و همدلی هنرمندان در این سال می تواند تاثیر نمادین داشته باشد. من خودم به عنوان رئیس سازمان سینمایی پیش قدم شدم تا جلسات ماهانه و منظمی را با نهادهای فعال در حوزه سینما برگزار کنم که امیدوارم با این جلسات و با همدلی هم، سینمای امید و اعتدال را داشته باشیم.

ایوبی ادامه داد: این همدلی می تواند کارساز باشد و به همین منظور به همه اعلام کرده ایم که اگر پروژه خوبی داشته باشند سازمان سینمایی می‌تواند از آنها حمایت کند، مانند جشنواره فیلم مقاومت که به زودی برگزار می شود.

تولید بسته ۳۰ سال سینمای مقاومت


رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه حمایت از انجمن سینمای دفاع مقدس یکی دیگر از فعالیت های این سازمان است، گفت: مانند بسته‌ ۳۰ سال سینما، بسته ۳۰ سال مقاومت نیز از بهترین فیلم های دفاع مقدس توسط موسسه رسانه های تصویری انتخاب و توزیع خواهد شد که این بسته می تواند به عنوان یکی از آثار ماندگار برای سینمای دفاع مقدس باشد. سمفونی فیلم های مقاومت نیز توسط آرش امینی، مدیر بخش بین‌الملل سازمان سینمایی در حال انجام است که بر اساس آن موسیقی کل فیلم های برگزیده سینمای دفاع مقدس با ارکستر سمفونیک در تهران و تعدادی از شهرها اجرا خواهند شد.

تاسیس مدارس عالی سینما در ایران


وی با اشاره به اینکه سینمای دفاع مقدس جزو اولویت های سازمان سینمایی است، توضیح داد: در خصوص سینمای مستند نیز اقدامات خوبی انجام شده است. در نظر داریم در حوزه دفاع مقدس جشن شهید آوینی را سال آینده برگزار کنیم. جشنواره «حقیقت» در ابتدا با نام جشنواره شهید آوینی برگزار می شد، اما سال گذشته من شاهد بودم که شهید آوینی تنها تبدیل به یک شب در این جشنواره شده بود. فیلم های دفاع مقدس با نگاه شهید آوینی در این جشنواره پخش نمی‌شد و تنها جوایز اهدا می شد، اما من قول می دهم امسال فیلم هایی با اندیشه های شهید آوینی در حوزه دفاع مقدس پخش شوند و جوایز این بخش ۲ برابر خواهد شد.

ایوبی بیان کرد: ارتقای سطح دانش و تجربه سینمای کشور یکی دیگر از عرصه هایی است که سازمان سینمایی به آن ورود پیدا کرده است. طی ماه های گذشته تجربه مدارس عالی سینمایی را در کشورهای دیگر مطالعه کرده بودم و آرزوی ایجاد یک مدرسه عالی سینمایی در ایران را داشتم، اما مساله این است که چنین مدرسه عالی‌ای باید به روز و از تجهیزات روز سینمای جهان برخوردار باشد. چنین مدرسه سینمایی نیازمند هزینه بالایی است، به همین دلیل باید زیر نظر دولت تاسیس شود. مدرسه عالی سینما می تواند محلی برای اجتماع فکر و اندیشه بزرگان سینما باشد. ممکن است سال آینده این مدرسه با کارگاه های فیلم، فعالیت خود را آغاز کند و به تدریج به مدرسه تبدیل شود، مدرسه ای که می تواند مورد استفاده کشورهای منطقه قرار گیرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه بسیاری از موسسات وابسته به سازمان سینمایی بخش های بین الملل دارند اما نگاه حرفه ای کمتری به بخش بین‌الملل می شود، تاکید کرد: سینما می تواند سفیری خوب و نماینده یک کشور در کشورهای مختلف باشد. باید نگاه بلندتری به بخش بین الملل سینما داشته باشیم. اگر موسسه ای می تواند فعالیت بین المللی داشته باشد باید این فعالیت ها را در چارچوب مشخص انجام دهد. برگزاری هفته های فیلم نیز آثار بسیار خوبی در ایجاد جایگاه بین المللی سینمای ایران دارد.

وی با بیان اینکه حضور بین المللی سینمای ایران به دلیل مشکلات سیاسی که بین ایران و دیگر کشورها وجود داشت طی چند سال گذشته کمرنگ شده بود، تأکید کرد: امروز امکان آن فراهم شده است و دولت تدبیر و امید موفق شده تحریم های روانی را از دنیا بردارد و فضای خوبی ایجاد کند. ما می توانیم با کار کارشناسی، کرسی های از دست رفته فرهنگ ایرانی را در دنیا بدست آوریم. حضور هنرمندان در خارج از کشور خوب است، اما کافی نیست. خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سفرهایی به خارج از کشور، تفاهم نامه هایی را با دولتمردان این کشورها امضا کرده است که می تواند نویدبخش دوران درخشانی در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

ایوبی در پاسخ به این سوال که حضور عده ای از افراد در سینمای ایران نگرانی هایی را ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه برخی از افراد نگرانی هایی را برای سینمای ایران ایجاد کرده اند و دائما دارند به کار خود ادامه می دهند. اینها همان کسانی هستند که این فضای بدگمانی را در سینمای ایران ایجاد کرده و آسیب جدی را به سینمای ایران زدند. متاسفانه برخی از رسانه ها نیز اخبار غلطی را منتشر می کنند. اینکه شاهد انتشار برخی از اخبار این گروه در برخی رسانه ها هستیم و برخی رسانه ها دروغ می گویند و برخی اخبار کذب را منتشر می کنند، برای ما بسیار پرهزینه است. انتشار این اخبار باعث شد که ما بارها برای مجلس شورای اسلامی توضیح بدهیم. به عنوان مثال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان سینمایی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای انتقال اجساد ۲ جوان (اعضای گروه سگ های زرد) که در خارج از کشور کشته شده بودند، هزینه کرده است. این مساله باعث شد که ما زمان زیادی را صرف حل این مساله کنیم تا مشخص شود سازمان سینمایی چنین کاری را نکرده است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در برابر نشر این اکاذیب ما می توانیم از حق خود چشم پوشی کنیم، اما اگر به سینمای ایران صدمه بزند با این دروغ ها مقابله می کنیم و برای دفاع از سینمای ایران دست به اقدامات قانونی می زنیم.

وی تاکید کرد: سازمان سینمایی، سازمانی است که خودش را با اهداف نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید هماهنگ می داند و امیدوارم بتوانیم در عرصه سینما بخشی از آرزوهای رئیس جمهور و نظام را تحقق بخشیم.

ایوبی در پاسخ به این سوال که وضعیت فیلم های توقیفی در سینمای ایران چگونه خواهد شد؟ گفت: برخی فیلم ها طی سال های گذشته توقیف شدند که دلیلی برای توقیف آنها وجود نداشته است. ما همین جا اعلام می کنیم که سینماگرانی که فیلم هایشان توقیف شده است، نگران نباشند. البته برخی شغلشان نگرانی است و کاری نمی توان برای آنها کرد. نباید فراموش کنیم که شورای نظارت و ارزشیابی از افراد شناخته شده نظام که همگی معتقد به آرمان های نظام و رهبری هستند، تشکیل شده و هرگز به فیلم های به تعبیر آقایان، فیلم های حامیان فتنه مجوز نمی دهند. اما به فیلم‌هایی که ناحق مجوز نگرفتند و در کمد سازمان سینمایی قرار گرفته اند، مجوز اهدا خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه تکلیف فیلم های «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» چه خواهد شد؟ گفت: با کیانوش عیاری، کارگردان فیلم «خانه پدری» ۲ جلسه مفصل داشتیم و صحبت هایی کردیم، اما پروانه نمایش این فیلم باید توسط شورای نظارت و ارزشیابی صادر شود. من با صحبت دوستانه ای که با کیانوش عیاری داشتم ملاحظات خود را نسبت به این فیلم نه به عنوان رئیس سازمان سینمایی بلکه به عنوان یک پدر و یک کارشناس اجتماعی گفتم. من با صحنه اول فیلم و خشونت به تصویر کشیده شده در آن مشکل دارم، نمی خواهیم با سینما باب خشونت را در جامعه باز کنیم. خوشبختانه با عیاری به یک نتیجه مشترک رسیدیم و خوشحالم که عیاری به زودی فیلم جدید خود با نام «کاناپه» را می‌سازد. برای «خانه پدری» پیشنهاد کردم که جمعی از بزرگان روانشناس و جامعه شناس مطرح کشور این فیلم را دیده و نظر علمی خود را بیان کنند.

«عصبانی نیستم» پروانه نمایش دارد


وی در رابطه با فیلم «عصبانی نیستم» گفت: فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» پروانه نمایش دارد و تصمیم جدیدی قرار نیست برای آن گرفته شود. سازنده این فیلم هم با تعامل خوبی این فیلم را تبدیل به یک فیلم اجتماعی کرده است و در واقع از نظر شورای پروانه نمایش، «عصبانی نیستم» یک فیلم اجتماعی و غیر سیاسی است.

ایوبی تاکید کرد: سازمان سینمایی بنا ندارد تا فیلم هایی را که به مسائل سیاسی دامن می زنند، اکران کند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در جام جهانی فوتبال انتظار می رفت که سالن های سینما از رونق بیفتد، گفت: امیدوارم شورای صنفی نمایش برای جذب مخاطب در ماه رمضان برنامه مناسبی داشته باشد تا شاهد سینمای پررونقی در این ماه باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر وضع سینمای ایران عادی شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهند شد، تصریح کرد: از ما انتظار معجزه در سینما نداشته باشید. امیدوارم هر چه سریعتر حاشیه های سینما از جمله وضعیت خانه سینما از بین برود. الان ما به بخشی از درخواست های سینماگران رسیدگی می کنیم اما خانه سینما را مرجع اصلی رسیدگی به مشکلات اهالی سینما قرار دادیم.

ایوبی با اشاره به فیلمسازان اول گفت: باید از فیلم اولی ها حمایت و به آنها رسیدگی کرد، نباید کاری کنیم که فیلم اولی ها، فیلم اول و آخر خود را بسازند، به همین دلیل محدودیت هایی را برای ارائه پروانه ساخت برای کارگردانان فیلم اول در نظر گرفته ایم. سازمان سینمایی در سال جاری از ۱۰ فیلم اول حمایت می کند که این فیلم ها زیر نظر یکی از کارگردانان برجسته سینمای ایران تولید می شوند. در واقع با چنین شرایطی ساخت فیلم اول تبدیل به یک کارگاه آموزشی برای فیلم سازان اولی می شود.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: در عرصه کتاب به دلیل آنکه شغل اصلی من معلمی است، به دنبال ارتقای بخش انتشارات و نشر سینمایی هستم. در حال حاضر بهترین کتاب های صنعت سینما از ۵ سال پیش تا امروز شناسایی شده و در کتابخانه سازمان سینمایی قرار می گیرد. هیچ چیز جای کتاب را نمی تواند بگیرد. به زودی ۱۶ عنوان اثر خوب سینمایی ترجمه و منتشر می شوند.

ایوبی ادامه داد: معاونت آموزشی پروژه تحقیقاتی خوبی را با دانشگاه تهران آغاز کرده است. باید دانش سینمای ایران را ارتقا بخشید و به سمت اقتباس از گنجینه‌هایی که در فرهنگ و تاریخ ما است، پیش برویم. اگر در هر کشوری کتابی مانند شاهنامه وجود داشت، هزاران فیلم خوب از آن ساخته می شد. امیدوارم از این ذخیره های فرهنگ و تمدن ایران استفاده کنیم.

این مدیر سینمایی در توضیح ارائه دفترچه رویکردها، راهبردها و سیاست های سینمایی اشاره کرد: این یک دفترچه عملیاتی است که سرفصل های فعالیت های سازمان سینمایی را تا پایان سال جاری بیان کرده است. با وجود این دفترچه شما می توانید در پایان سال از ما بپرسید چه کارهایی را انجام داده و چه کارهایی را انجام نداده اید.

تاکید مجدد ایوبی بر فعالیت صنفی خانه سینما


وی همچنین درباره فعالیت های خانه سینما توضیح داد: یکی از ماموریت های اصلی خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی رسیدگی به امور صنفی است که دغدغه اصلی اعضای خانه سینما نیز همین است. خانه سینما باید یک چتر فراگیر برای همه جناح ها باشد زیرا سازمان سینمایی باید از یک چنین بازوی مشورتی که توسط اهالی سینما شکل گرفته به درستی استفاده کند. خانه سینما اگر به عنوان یک صنف قدرت گرفته و به بلوغ برسد ما می توانیم بخشی از وظایف خود را که مربوط به اصناف سینمایی است به آنها واگذار کنیم.

ایوبی در پاسخ به اینکه برنامه بنیاد فارابی برای حمایت از تولید فیلم ها چگونه است؟ بیان کرد: بنیاد فارابی بودجه ای برای حمایت از فیلم ها در دست دارد که بر اساس آن بخشی از فعالیت حمایتی خود را آغاز کرده است. امیدوارم بخشی از فیلم های کشور که نیاز به حمایت مالی دارد از این طریق به مرحله تولید برسد.

رییس سازمان سینمایی درباره مالیاتی که سینماها باید به شهرداری پرداخت کنند، توضیح داد: درباره کسر مالیات از درآمد اهالی سینما با شورای شهر و احم مسجدجامعی رییس شورای شهر صحبت کرده ایم تا اهالی سینما از پرداخت مالیات معاف شوند.

وی در جواب به این سوال که چرا رییس جمهور در جلسات شورای عالی سینما حضور نمی یابد، عنوان کرد: هنوز شورای عالی سینما جلسات اصلی خود را آغاز نکرده که رییس جمهور بخواهد در آن شرکت کند. ما تنها یک جلسه مقدماتی با کارگروه ها برگزار کرده ایم. وقتی این جلسات به جمع بندی رسید جلسه اصلی را با دکتر روحانی برگزار خواهیم کرد.

ایوبی در بخش دیگر درباره شناورسازی قیمت بلیت سینماها گفت: شورای صنفی نمایش باید دراین‌باره تصمیم بگیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر به زودی معرفی می شوند و در زمینه حمایت از فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر نیز تصمیم گیری می کنیم.

بحث حضور سینمای ایران در بخش بین الملل بخش دیگری از صحبت های ایوبی را به خود اختصاص داد که وی در این زمینه گفت: هر فیلم خوبی که ساخته شود راهش را به دنیا باز می کند. فیلم هایی که تنها برای بخش بین الملل ساخته می شوند معمولا موفق نیستند در حالی که فیلم هایی که برای ملت و کشور ساخته می شوند در سطح جهان نیز بهتر دیده می شوند.

وی در بخش دیگر صحبت هایش عنوان کرد: برخی سینماها در راستای کمک به سازمان سینمایی فعالیت می کنند که ما هم از آنها حمایت می کنیم اما اگر تشکیلاتی بخواهد خود را در تقابل با سازمان سینمایی باشد ما اجازه فعالیت به آنها را نمی دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منتقد بیسواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
پس یعنی فیلمهایی که به مسایل فرهنگی، اجتماعی واخلاقی دامن بزنند اکران می شوند؟
حسين
Iran, Islamic Republic of
احتمالا منظورشان فيلم هايي است كه برضد فتنه اند.
"سازمان سینمایی بنا ندارد فیلم‌هایی که به مسائل سیاسی دامن می‌زنند، اکران کند."

عجب!!! پس فیلم آشغالهای دوست داشتنی چیست که مجوز اکران گرفته !!!
باید ظلمی که در فتنه 88 شده رو با صدها فیلم به تصویر کشید. از دولتی که فتنه گران در ان جولان می دن از این بیشتر انتظار نمی ره ولی در عوض برای فتنه گران فیلم میسازه....