شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۳
۶
در مناظره برنامه «متن و حاشیه» مطرح شد

دهقان: اگر معیارها را گم‌کنیم اعتدال هم مثل اصلاحات به ضدخودش تبدیل می‌شود

تابش: اصولگراترین آدم اصلاحات آقای خاتمی است!
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب: 365712
برنامه این هفته متن و حاشیه با حضور محمدرضا تابش و محمد دهقان و با موضوع «افراط، تفریط و اعتدال»، از شبکه۳ پخش شد.
دهقان: اگر معیارها را گم‌کنیم اعتدال هم مثل اصلاحات به ضدخودش تبدیل می‌شود
به گزارش جهان، در ابتدای این مناظره محمدرضا تابش با مزاحی در مورد تساوی دیشب تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: مشی اعتدالی می گوید که به تساوی راضی باشیم. در ادامه این نماینده مجلس با اشاره به داستانی از انفاق پیراهن پیامبر(ص) آیه های مربوط به اعتدال در قرآن را یادآور شد و گفت: آیه نازل شد که حتی در انفاق هم اعتدال را رعایت کنید.

محمد دهقان نیز با اشاره به بخشی از صلوات شعبانیه گفت: ما باید برای اعتدال معیار داشته باشیم. دنیا مثل یک دریای طوفانی است که ماباید خودمان را به کشتی ائمه متصل مکنیم تا نجات پیدا کنیم؛ نه جلو بیفتیم و نه عقب تر برویم.

وی ادامه داد: ما اگر معیار داشته باشیم از شعار اعتدال بر علیه اش استفاده نمی کنیم. اگر معیار باشد آزادی به ضد خودش تبدیل نمی شود. معیار ماهم برای حرکت انقلاب، اندیشه های امام است، پس باید همه به آن پایبند باشیم.

محمدرضا تابش در ادامه با خواندن اشعاری از حافظ و سعدی مشی و روش شعرا را نیز اعتدالی خواند و افزود: ذوق مردم با اعتدال سازگار است و فرهنگ نیز باقی مانده تمدن است و ما تعادل را در آن حفظ بکنیم.

وی در مورد یکی از مصادیق فرهنگ به مسئله ادب اشاره کرد و گفت:اگر مسئولین مبادی آداب باشند ما در این زمینه پیشرفت می کنیم، هرجایی که از اعتدال خارج شویم به ضرر ماست.

نماینده اصلاح طلب مجلس، مسئله موسیقی را امری حل شده و مشروع طبق نظر امام و رهبری عنوان کرد و گفت: اینکه مثلا در یزد گروهی بریزند و یک کنسرت را به هم بریزند، افراطی گری است. در کارهای فرهنگی ملاک مجوز و قانون است و هرکسی که برخلاف قانون رفتار کند افراطی است.

دهقان در ادامه این مناظره اعتدال را لازمه پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت:امام مشی اعتدالی داشت و همه تلاشش را برای تحقق اسلام ناب محمدی انجام داد و با دوگروه مقابله کرد؛ یکی متحجرین و دیگری غرب گرایان لیبرال. اگر ما می خواهیم امام را معیار قرار دهیم اولین شاخصمان باید همین اسلام ناب محمدی و دین باشد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000365/nf00365712-1.jpg

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز افزود: مثلا خیلی از خانمها که در تظاهرات بودند، حجاب نداشتند در اول انقلاب، امام فرمود: «اینها را در ادارات راه ندهید.» پس اگر امام معیار است شاخص دینداری و فقه جواهری که مد نظر امام بود، باید مورد توجه قرار بگیرد.

دین باید برای نیازهای نوشونده پاسخ داشته باشد

در ادامه این مناظره، تابش در مورد بحث رابطه آزادی و اعتدال گفت: در قاموس اعتدال و اصلاحات مسائل شرعی باید مراعات شود و دین هم باید منادی آزادی، استقلال، پیشرفت و پاسخ به نیازهای روز مردم باشد. دینی مد نظر است که پاسخگوی جوانان باشد و این دین نمی گوید:ساکت شو.

توجه به این نکته هم لازم است که در پذیرش دین اکراه نیست و ما باید به نیازهای نوشونده پاسخ داشته باشیم.

اگر معیارها را گم کنیم اعتدال هم مثل اصلاحات به ضد خودش تبدیل می شود

دهقان با اشاره به این نکته که امام علاوه بر اینکه مقتضیات زمان را رعایت می کرد، اما به اصول فقه جواهری و شیعی پایبند بود، افزود: کسی با پاسخگویی به مقتضیات زمان مشکلی ندارد، اما در دوره اصلاحات برخی با همین بهانه ها قرائت های مختلفی را از دین مطرح کردند و خودشان را معیار قرار دادند که در نتیجه هم خودشان به انحراف کشیده شدند و هم یک عده را منحرف کردند.

دهقان با یادآور کردن دوران دانشجویی اش به بیانات رهبری در سالهای اصلاحات اشاره کرد و گفت: رهبری همان سالها در پاسخ به مدعیان آزادی گفتند:« اصلا انقلاب آزادی آور بود و ما انقلاب کردیم که آزادی داشته باشیم و کسانی نیایند به ما درس آزادی بدهند، الان هم به آزادی معتقدیم».

نماینده اصولگرای مجلس افزود: اگر معیارها را گم کنیم اعتدال هم مثل اصلاحات به ضد خودش تبدیل می شود. اینکه تا کسی نقد می کند، سریع بخواهیم دهنش را ببندیم با مشی اعتدال در تعارض است.

بحث مذاکرات در دولت قبل مطرح شد

تابش در ادامه در مورد ویژگی های دین گفت: دین باید به نیازهای نوشونده توجه کند؛ مثلا ما مسئله ربا را با مسائل شرعی خودمان برای معاملات جهانی حل کردیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس، توجه امام به مقتضیات زمان را مطرح کرد و افزود: اینکه امام یک روز می گویند «ما اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم» و زمان دیگری برای حل مسئله حج روابط را با عربستان از سر می گیرند، منطبق مشی اعتدالی است.

وی در مورد مشی رهبری هم گفت: رهبری در مورد مذاکرات که برای این دولت نیست و در دولت قبل توسط ایشان مطرح شد، فرمودند: «من خوشبین نیستم ولی با مذاکره مخالفتی ندارم.» این یعنی اینکه بروید و مسیر تعاول و اعتدال را ادامه دهید.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000365/nf00365712-3.jpg

تحصن مجلس ششم به پاره کردن عکس امام انجامید

دهقان در مورد ادامه روند مناظره گفت: ما سر مطالب بحث نداریم ومعیارها و مصادیق محل بحث است.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی افزود:اصلاحات نیاز جامعه بود، اما چون به ضد خودش تبدیل شددر مجلس ششم عده ای در درون نظام و علیه نظام تحصن کردند و به اپوزیسیون داخل تبدیل شدند. اصلاحاتی که می توانست نیاز جامعه را از بین ببرد، اما به ضد خودش تبدیل شد و ادامه این روند در فتنه ۸۸، نتیجه اش پاره کردن عکس امام بود.

در شرایط فعلی هم به خاطر اینکه اعتدال به ضد خودش تبدیل نشود، باید معیار داشته باشد. مثلا اینکه گفته شود: هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم، یعنی هنری که فیلم مستهجن می سازد با کسی که در مورد امام علی(ع) فیلم می سازد فرقی ندارد. این یعنی کتاب ضاله را بریزید در جامعه تا مردم بخوانند و منحرف بشوند و بعد از اینکه منحرف شدند، قضاوت کنند، این روش خلاف معیار امام و اعتدال امام است.

اصولگراترین آدم اصلاحات آقای خاتمی است!

تابش در پاسخ به دهقان تندروی های بخشی از جریان اصلاحات را تایید کرد و گفت: من معتقدم اصولگراترین آدم اصلاحات آقای خاتمی است و اعتقاد و دلبستگی ویژه به نظام ، امام و رهبری دارد و در مقاطع حساس این دلبستگی را نشان داده است، گرچه همیشه اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد.

تابش در ادامه به صحبتهای رییس جمهور در مورد دین دولتی و دولت دینی، اشاره کرد و گفت: البته جامعه با گروه ها و جناح ها عهد اخوت نبسته است و می خواهند دینشان حفظ بشود.

تابش در مورد انتقاد از رییس جمهور افزود: همه باید انتقاد بکنند اما افراطی گری نشود. مثلا اینکه بگوییم رییس جمهور در گلاسگو که بوده اسرار نظام را و اطلاعات نظام را به آنها داده است و بگوییم زیر لحاف اعتدال چه خبر است، اینها افراطی گری است.

تابش در مورد بحث فتنه نیز گفت: باید به طرفهای دیگر هم اجازه بدهیم صحبت کنند، اما مدار تشخیص باید رهبری باشد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000365/nf00365712-2.jpg

دهقان در پاسخ به تابش گفت: اگر ما می گوییم فتنه و به این نکته هم اصرار داریم بحث این طرف و آنطرف نیست. بحث اصل نظام مطرح است. در سال ۸۸ مثل اوکراین آمریکا می خواست با یک گروه معدودی نظام را از هم بپاشد، این مسئله خیانت و تقابل با نظام است.

دهقان درادامه با اشاره به شاخص های اعتدال گفت: اگر ما می خواهیم اعتدال رعایت بشود نباید جملاتی بگوییم که تقابل ایجاد شود. جملات بار سیاسی دارند. این چه جمله ای است که رییس جمهور می گویند و آیت الله مکارم شیرازی در جوابش می فرمایند: حداقل راه جهنم را هموار نکنید اگر به بهشت نمی برید.

دهقان افزود: یکی از ویژگی های اصلی اعتدال سعه صدر است. هرچه مقام بالاتر می رود سعه صدر باید بیشتر باشد.

دهقان در مورد دیگر ویژکی های اعتدال گفت: شایسته سالاری و وحدت اجتماعی در کشور مطرح است. اینکه شما جمله ای بگویید که مراجع هم موضع بگیرند، مشی اعتدالی نیست.

شناسنامه دار بودن منتقدان، یعنی آیت الله جوادی آملی هم خود را جناحی بکند!

تابش درپایان برنامه نقد را لازمه دموکراسی دانست و گفت: همه باید نقد کنند، اما با شناسنامه .

دهقان نیز در پاسخ به این جمله تابش گفت: این درست نیست. مثلا اگر آیت الله جوادی آملی به توافق ژنو نقد دارد باید خود را منتسب به جناح خاصی بکند؟ شناسنامه دار بودن منتقدان، یعنی آیت الله جوادی آملی هم خود را جناحی بکند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رستم خان
گفت: آیه نازل شد که حتی در انفاق هم اعتدال را رعایت کنید!!!!!!!!!!!
اقایون تازه متوجه شدن کاش سال88هم اعتدالی بودن!!!!!!!!!!خصوصا همین تابش با اون مواضعش!!
خلاصه حدیث هاتون و ایه هاتون نعوذ بالله مثل اون خاطره های حاجی نباشه!!!
رضا
هیچکدام ریشه ای صحبت نکردند
اين بنده خدا اقاي دهقان خيلي سعي دارد خود را بعنوان روشنفکر مطرح نمايد....
Iran, Islamic Republic of
من ديروز اتفاقي قسمت اخر برنامه رو ديدم. فکر کنم صدا و سيما به خاطر حرفايي که زده مي شد زود قيچيش کرد. بايد گذاشته شود همه صبتهاي خود را انجام دهند
يوسف
(تابش: اصولگراترین آدم اصلاحات آقای خاتمی است!)البته آقاي تابش راست ميگويد خاتمي اصولگراي امريكائي است اصولي كه ايشان از آن پيروي ميكند اصول ديكته شده از كاخ سفيد امريكاست وجاسوسان انگليسي است .مانند كروه هاي تكفيري كه به نام اسلام ومحمد رسول الله اكنون با مسلمانان ميجنگند وجناياتي انجام ميدهند كه هر انسان آزاده اي از آن شرم دارد.اينها شيعيان تكفيري هستند ومتاسفانه افراد ساده دل فريب اينها را ميخورند
يوسف
واقعا متاسفم كه بگويم هنوز برخي مسئولين كه دم از اسلام ميزنند ، اسلام را نشناخته ويا اراجيف دشمنان داخلي وخارجي را داعماً بلغور ميكنند يا نمي فهمند ويا جزء پياده نظام دشمنان هستند... .بابا اسلام ناب محمدي را كه امام در اين كشور زنده وبا خون شهدا آبياري شد تمامش اعتدال است يعني بايد پيرو قرآن وسنت رسولله بود،مسلمان تند رو خوارج نهروان است كه به بهانه شيعه علي (ع) بودن فرد را ميكشند.تندرو آن كساني هستند كه امت حزب الله را به خاطر پيروي از اسلام وامام ورهبري نفهم وبي سواد ميدانند ،تند رو آن فتنه گراني هستند كه سال 88 فتنه امريكائي را تبعيت كردند وكشور را با مشكلات بسيار روبرو كردند،و.....