پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۶
۳۷

تغییر ترکیب‌شورای روابط خارجی/ ولایتی رفت

سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 365606
در مورد حضور كمال خرازي، سعيد جليلي، احمد وحيدي، ابراهيم شيباني، سيد مهدي مصطفوي و محمد حسين طارمي جمع بندي صورت گرفته است.
تغییر ترکیب‌شورای روابط خارجی/ ولایتی رفت
به گزارش جهان به نقل از پارس، چندي پيش، كمال خرازي و علي اكبر ولايتي ماموريت يافتند تا در مورد تركيب شوراي راهبردي روابط خارجي، فهرستي از افراد را معرفي نمايند كه در روزهاي اخير از ميان اسامي معرفي شده در مورد حضور كمال خرازي، سعيد جليلي، احمد وحيدي، ابراهيم شيباني، سيد مهدي مصطفوي و محمد حسين طارمي جمع بندي صورت گرفته است.

شوراي راهبردي روابط خارجي در چهارم تير ۱۳۸۵ با حكم حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب با حضور علي‌اكبر ولايتي، كمال خرازي، محمد شريعتمداري، محمد حسين طارمي و علي شمخاني، تشكيل شد. رياست اين شورا هم بر عهده دكتر كمال خرازي وزير اسبق امورخارجه در دولت هاي هفتم و هشتم قرار گرفت.

بر اين اساس در دوره جديد، علي‌اكبر ولايتي، علي شمخاني و محمد شريعتمداري از تركيب شورا خارج و سعيد جليلي، احمد وحيدي، ابراهيم شيباني و سيد مهدي مصطفوي به آن اضافه مي شوند در عين حال كمال خرازي و محمد حسين طارمي نيز ابقا خواهند شد.

علي اكبر ولايتي تلاش دارد حضور بيشتري در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام داشته باشد.

كسب اطلاع كرد احتمالا در دوره جديد شوراي راهبردي روابط خارجي نيز دكتر كمال خرازي همچنان رياست آن را بر عهده خواهد داشت.

دكتر سعيد جليلي، پيش از اين، دبيري شوراي عالي امنيت ملي را بر عهده داشت و در حال حاضر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي است.

دكتر احمد وحيدي، وزير دفاع سابق از اسفند ۹۲ رياست كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد در عين حال كه مركز تحقيقات راهبردي دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح ايران را نيز اداره مي كند. به گزارش «پارس»، بر اساس خاطرات آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني، احمد وحيدي كه در زمان ماجراي مك‌فارلين مسوول اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود، گزارشي از موشك‌هاي هاگ ارسالي آمريكا به ايران در جنگ ايران و عراق را ارايه كرده بود.

ابراهيم شيباني داراي دكتراي اقتصاد را از دانشگاه ايندياناي آمريكا است. وي تا سال ۱۳۸۶، رياست بانك مركزي را بر عهده داشت.

آخرين سمت دكتر سيد مهدي مصطفوي، رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بود. در كارنامه وي، مسووليت هايي چون سرپرست معاونت بين الملل دفتر مقام معظم رهبري و قائم مقام وزير امور خارجه، رييس اداره سوم سياسي وزارت امور خارجه، سفير جمهوري اسلامي ايران در اتريش و آلمان، دفتر نمايندگي دايم سازمان ملل در وين، يونيد و آلمان، معاون پشتيباني امور سياسي وزير امور خارجه مشاهده مي شود.

محمدحسين طارمي آخرين عضو منصوب شوراي روابط خارجي نيز تنها عضو روحاني آن به حساب مي آيد كه در مدرسه حقاني قم درس خوانده است. در دوره اي كه حضرت امام(ره) معاونت سياسي سازمان صدا و سيما را از نظارت ابوالحسن بني صدر اولين رييس جمهوري اسلامي خارج و براي آن سرپرست مستقيم و مستقل تعيين كرد محمدحسين طارمي را به معاونت سياسي صدا و سيما منصوب كردند. طارمي سپس به وزارت خارجه رفت و دو دوره سفير ايران در چين و عربستان شد.

انتخاب اعضاي شوراي روابط خارجي مانند دوره قبل، نشان از كابينه اي كامل دارد:
يك چهره نظامي (وحيدي)، يك چهره اقتصادي (شيباني) و يك چهره سياسي(جليلي) يك چهره فرهنگي(مصطفوي) كه همگي در كنار «طارمي» و «خرازي» سابقه اي در سياست خارجي دارند.

در زماني كه خرازي، وزير خارجه بود، حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسوول پرونده هسته اي ايران بود كه اين دو ارتباط نزديك و دوستانه اي با هم داشتند.

چنين ساختاري در نظام هاي سياسي ديگر نيز وجود دارد. به طور مشخص در ايالات متحده آمريكا از سال ۱۹۲۱، شوراي روابط خارجي آمريكا شكل گرفت كه مقر آن در نيويورك قرار دارد و دفتري نيز در واشنگتن دارد.به گزارش «پارس»، اين شورا مجله دوماهانه اي با عنوان FOREIGN AFFAIRS نيز منتشر مي كند كه نويسندگاني مانند ساموئل هانتينگتون و فرانس فوكوياما دارد.

شوراي روابط خارجي آمريكا عملاً نهادي فرادست است كه فراتر از شوراي امنيت ملي و وزارت امور خارجه سياست هاي كلان نظام سياسي آمريكا را تعيين مي كند، گرچه در امور اجرايي دخالتي ندارد اما سياست عملي را با سياست نظري پيوند مي زند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جلیلی کارنامه ناموفقی در زمینه مذاکرات داره هرچقدر هم میخواد مومن باشه.
چراناموفق بوده؟ چون هرچی داشتیم ونداشتیم را به بادنداده بالبخند درازای وعده سرخرمن؟آقایون موفق چیکارکردن؟به جز باحراج دستاوردهای ده ساله؟
بنده خدا
دستاورد؟؟؟؟؟ ده ساله؟؟؟؟ یعنی دو سال اخر دولت خاتمی هم دست اورد داشت؟؟؟؟میشه از این دستاوردها ها ها یکیشونو نام ببیری؟؟؟
منظور از ناموفق این نیست که با فعلی ها مقایسه کنی
چون ظریف هیچ هنری جز ایجاد بحران برای کشور ندارد
ولی جلیلی ناموفق بود چون خودش را ملزم به ارائه گزارش و مشورت با رئیس جمهور نمیدید و احمدی نژاد را بر خلاف ادب دور زد
ملاک تشخیص نه منم نه شمایی ملت ایران اگر موافق عملکرد ایشون بودن یقینا بیش از 4 میلیون رای می اورد.
حسین
همه میدونن که تبلیغات علیهش زیاد بود و همین طور اتهامات بی اساس مثل این یکی که اگه جلیلی رای بیاره مثل احمدی نژاد عمل میکنه.این افراد نمیدونن که خونه نشینی احمدی نژاد به خاطر مخالفت رهبر با عزل جلیلی و مصلحی بود
اگر انتخابات دلیل محبوبیت شخصی باشد ، پس آقای خاتمی منفور ترین آدم دنیاست !
سحر سمایی
Iran, Islamic Republic of
آره انصافا 6 سال وقت داشت
اگه یگ دهم ترکمانچای 2(ببخشید ژنو2) به غربی های مستکبر امتیاز می داد، خیلی موفق تر بود
البته نمی دونم 200 کیلو اورانیوم 20 در صد رو کف بازار چند میشه فروخت، فکر کنم از 4 میلیارد دلاری که حتی سنتی از آن هنوز به ایران نرسیده بیشتر بیارزه
بگذریم اصلا تو روابط خارجی باید کسانی باشند که اگه دشمن گفت پخ ... بترسند
و جلوی تجاوز دشمن فقط بخندند
این طور موفق تر خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
اگر به آب دادن بند را موفقیت میدانید بله جلیلی ناموفق بود!
يوسف
بنده خدا به اين مذاكره فعلي دل خوش نكن امريكا در پي براندازي نظام اسلامي وبه زير سلطه آوردن ايران است .كه مذاكرات فعلي هم به نتيجه نميرسد جز اينكه هرچه در طي اين 30سال به دست آورديم مانند كشور ليبي در كشتي بگزاريم وبه امريكا تحويل دهيم ودر آخر هم سرنوشتي مانند ليبي پيداكنيم.آيا به عنوان يك ايراني وطن دوست اين را ميخواهيد؟
مگه الا اقای ظریف موفق شده؟؟؟
سریع بهش نشان قهرمان ملی دادین...یکاری کردین که مثل 10 سال پیش حتما به تفاهم برسین
اقای جلیلی هم اگر مثل اقای ظریف نگران حزب ومنفعت حزبش بود الان موفق بود؟؟؟
عبدالله
اگر دست اوردهای هسته ای را به باد می داد برای 4 میلیارد دلار قرضی که اصلش هم مال خودمان است، آدم موفقی بود؟
تاریخ ثابت خواهد کرد در حفاظت از منافع ملی دیگران موفق بودند یا جلیلی؟
مصطفی سلمان
ظاهرا دوباره داریم به روز هایی بر میگردیم که هر مسئولی که بیشتر بر اصول و ارمان های انقلاب پایبند باشد بیشتر به عنوان یک مسئول ناموفق معرفی میشه!!
البته جای نگرانی نیست چرا که این ملت بصیر و صبور طی دهه اخیر تجربه های زیادی داشته و بفضل خدا همه اینها راخنثی خواهد کرد
حمید
عموجان این انتخاب خیلی معنی داره بیجهت در خصوص کار حضرت آقا موضع نگیر
جانم فدای رهبرم
حکم انچه توفرمایی اقاجان
ارمیا
آقای ولایتی ضد حال بدی زد توی ماجرای انتخابات...
بیداری اسلامی ( که شاید اهمیتی کمتر ریاست جمهوری نداشته باشه) رو رها کرد و بازی انتخابات رو به هم زد اونهم با نقض عهد (بشمرید چند نکته منفی شد!)...
البته دستمزدش رو هم گرفت (مجمع تشخیص)...
خیلی بده آدم از کسانی که اصلا توقع نداره چه چیزهایی میبینه...
شاید کنارگذاشته شدن ایشون در این شورا با رفتن از مجمع بیداری اسلامی ارتباط داشته باشه...
فتامل...
عبدالله
من به ولایتی رای ندادم. هرچند جبهه پیروان خط امام و رهبری که تشکل ما هم عضوش هست اصرار داشت رای بدهیم در جلسه اثبات کردم که رای به ولایتی اشتباه است. البته اکثریت موافقت کردند و بلحاظ تشکیلاتی رای اکثریت نافذ است.اما من گفتم بصورت شخصی رای نمی دهم و خوشبختانه رای هم ندادم. یکی از دلایلش این بود که در پوستر تبلیغاتی اسم 53 نهاد، موسسه ، انجمن ، جمعیت و.... را نوشت که عضو است. یعنی در این مملکت دیگر آدم متخصص و متعهد و اصولگرایی نبود که این همه عناوین را به یک نفر بدهند؟ اینقدر انحصار طلبی خوب نیست.
Netherlands
احتراما : ایشان هرگز در حد مقاماتش ظاهر نشده. مثال انتخابات تنها یک نمونه است.
یا علی
سایبان
رها کردن بیداری اسلامی
برهم زدن انتخابات به نفع هاشمی
نقض عهد
عدم توجه به درخواست آیت الله مهدوی کنی و جواب ندادن تلفنهای ایشون در ایام انتخابات
و...
ایشون قدر توجه و عنایت حضرت آقا رو نداشت
واقعا مجمع تشخیص با مجمع جهانی بیداری اسلامی قابل مقایسه س؟!
" ایشون قدر توجه و عنایت حضرت آقا رو نداشت
واقعا مجمع تشخیص با مجمع جهانی بیداری اسلامی قابل مقایسه س؟!"
احسنت جناب سایبان
babak
بابا دست از این احمدی نژاد و تیمش بردارین کم تو 8 سال مملکت رو به عقب روندن که حالا هم ازشون میخواد استفاده بشه ما به کجا داریم میریم خدا میدونه
Iran, Islamic Republic of
انتخاب آقای جلیلی چه ربطی به دکتر احمدی نژاد داره؟
در ضمن فکر میکنم تو این هشت ماه هم کم عقب نرفتیم
یه نگاه به آمار غنی سازی اورانیوم بندازید تا ببینید جریان چیه
يوسف
بنده خدا واقعا به دور از شعار بگوئيد در كدام فعاليت مملكت را به عقب برد(البته اشتباهاتي هم داشته كه واضح است كه همه دولتمردان دارند ).چرا تبليغات دشمنان ايران روي ما تاثير ميگذارد
همون جایی که بعد از 16 سال حاکمیت کارگزاران و اصلاحاتی مردم به احمدی نژاد پناه آوردند
عقب!!!
فقط یک قلم رشد فناوری هسته ای ثمره کاشت تعلیق سحر آمیز سعدآباد بود؟! که تیم جدید سر به باد دادن دستاوردهای اون یک توافق سر هیچی کرده؟!

زمانی که اروپا دست به تحریم بنزین ایران زد تولید بنزین داخل رو سریع به دست گرفت. یه عده ای هم هوچی گیری کردند که این بنزین آلوده است ولی حالا اسنادش رو شده که چون خودشون وارد کننده بودند و دست شون از جیب مردم کوتاه شده بوده هوار حسین راه انداخته بودند و الا بنزین وارداتی و تولیدی به یک اندازه آلودگی داره!

من از احمدی نژاد دل خوشی ندارم ولی بی انصافی هم حد و حسابی داره و جلیلی هم نماینده رهبریه و به اذعان خود غربی ها بدون نظارت و اجازه ایشون آب هم نمی خوره؛ شما مشکل تون جای دیگه است ربطی به احمدی نژاد نداره!
چه ربطی به اقای جلیلی داره یکم فکرکن استفاده از این نعمت خدا،خوبه احمدی نژاد با جلیلی هم خوب نبود
حجت
با احمدی نژادش موافقم چون دیگه تموم شد ولی تیمش خیلی خوب بود
بابک گل گفتی.
امين
بله شما حق دارين خيلي مملكت روبه عقب روندن زيرنويس تلوزيون رو بخون كه افتخار ميكنه 20ميليون ليتر سي ان جي روزانه مي فروشد لابد ازسرچشمه بار ميزنند .زيرساخت سي ان جي مال ديروزنيست مال همون هشت سال تلاشه !!!!!!!!!!
سید جواد
زنده باد سعید جلیلی.
قدر زر زرگر شناسد،قدر گوهر گوهری.
اگه دکتر سعید لیاقت این پست حساس و مهم رو نداشت،رهبری این پست رو بهش نمی داد.گفتم که:
قدر زر زرگر شناسد،قدر گوهر گوهری.
نعیمی
ولایتی بای بای...
ای کاش توضیحی داده می شد که جایگاه این شورای کجاست و چه نقشی در نظام دارد و تحت مسئولیت چه نهادی عمل می کند و اینکه نظراتش مشورتیست یا اجرائی ؟
محمد
آقاى جليلى در سياست خارجى خيلى ضعيف هستند بر عكس ولايتى كه تجربه چانه زنى بالاو تحليل در امور خارجى دارند با توجه به تجربه بالايه ايشون ،از آقاى جليلى بهتر است در امور فرهنگى استفاده شود.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کنار گذاشتن ولایتی واقعا معنا دار است !! او باید در عملکردش تاما کند!! در دوره امام نیز ما حرف دلمان را از زبان امام می شنیدیم!!
حسنزاده
چه خبره بابا 3 تیتر برا این خبر عوض کردین
نمی تونید پیدا کنید منفعت تون تو کدوم تیتره؟
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر ولایتی حیفت نیامد در انتخابات چه کردی؟قدری تامل کنید و توبه کنید امیدوارم دیپلماتیک با این نوشته برخورد نکنید امیدوارم این کنار گذاشتن تلنگری برای بازگشت باشد یا علی