چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۱

جمع‌آوری اطلاعات‌۴ هزار شهید‌دانشجو

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 364189
رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع درباره شهدای دانشجو گفت: امروز اطلاعات حدود ۴ هزار شهید دانشجو در بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری کنگره ملی شهدای دانشجو که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: نگاه به مقوله جهاد، شهادت و فرهنگ مقاومت از اولویت‌های سازمان بسیج دانشجویی است. پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی که در گذشته و امروز نصیب کشور شده، به دلیل همین فرهنگ و به کارگیری آن بوده و معتقدیم فرهنگ جهاد و شهادت و مقاومت فرهنگی است که مجموعه آموزش عالی کشور به آن نیازمند است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به تاکیدات چندین‌ باره رهبر معظم انقلاب در زمینه فرهنگ‌سازی جهاد و فرهنگ مقاومت، ادامه داد: تصمیم داریم با برنامه‌های مختلفی زمینه‌ساز این فرهنگ باشیم و در همین راستا برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو با زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دانشجو در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود.

حیدری با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس بسیاری از دانشجویانی که دفاع از خاک و ناموس این کشور را بر تحصیل خود ترجیح دادند، گفت: فرماندهی جبهه‌های جنگ تحمیلی را همین دانشجویان بر عهده داشتند و تلاش می‌کنیم با شناسایی این ستارگان، آنها را به جامعه معرفی کرده و بتوانیم در راستای الگوسازی آنها به جوانان نقشی را ایفا کنیم.

وی افزود: بسیج دانشجویی به عنوان خدمت‌گذار شهدا حرکتی را در برگزاری کنگره ملی شهدا آغاز کرده است. وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در این مقوله همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی افزود: این کنگره در ۳ سطح دانشگاه‌های کشور، استانی و کشوری برگزار می‌شود و بار اصلی اجرای آن بر عهده بدنه دانشجویی کشور است. تلاش شده دانشجویان و دانشگاه‌ها بیشتر در این زمینه نقش داشته باشند.

حیدری با اشاره به زمان آغاز این کنگره، گفت: کنگره ملی شهدای دانشجو با آغاز سال تحصیلی از اول مهرماه همزمان با آغاز هفته دفاع‌مقدس آغاز می‌شود و برنامه‌های اصلی آن در آذرماه برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی افزود: چهره اصلی و محوری کنگره ملی شهدا شهید علم الهدی از دانشجویان شهید کشور است و شهیدان بهروز مرادی، غلامعلی پیچک و شهیده طیبه سادات زمانی از دیگر چهره‌های محوری این کنگره به شمار می‌روند.

حیدری افزود: تلاش شده در راستای برگزاری این کنگره استان‌های مختلف کشور به معرفی شهدای شاخص استان خود بپردازند.

وی با اشاره به درخواست‌های کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی برای حضور در برنامه‌های این کنگره، گفت: مشارکت اصلی در برگزاری کنگره شهدای دانشجو با بدنه دانشجویی و معتقدیم در مقوله شهدا اجماع نظری در بین گروه‌های مختلف سیاسی کشور وجود دارد و شهادت و شهید موضوعی است که خطوط سیاسی، فکری نمی‌شناسد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در راستای برگزاری این کنگره، گفت: در ابتدای جمع‌آوری اطلاعات در برگزاری این کنگره متوجه شدیم بانک اطلاعاتی جامع و کاملی درباره شهدای دانشجو وجود ندارد و خلاء این مسئله در ابتدای کار احساس شد. تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفت و در حد امکانات دانشجویی امروز اطلاعات نزدیک به ۴ هزار از شهدای دانشجو جمع‌آوری شده و در تلاشیم این بانک اطلاعاتی کامل شده و بتواند به عنوان یک مرجع اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد.

تدوین ۳۲ کتاب در خصوص شهدای دانشجو

حیدری تدوین ۳۲ عنوان کتاب در خصوص شهدای دانشجویی را از دیگر برنامه‌های مربوطه در این زمینه دانست و گفت: برپایی نمایشگاه کنگره، تولید فیلم مستند شهدای دانشجو با محوریت شهید علم‌الهدی، تهیه نرم‌افزار چند رسانه‌ای از فرماندهان شهدای دانشجو، رونمایی از تمبر یادبود کنگره ملی شهدای دانشجو، طرح هر شهید دانشجو یک وبلاگ از جمله برنامه‌هایی هستند که از ذیل برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شده، کنگره ملی شهدای دانشجو صرفا برگزاری یادواره شهدا نباشد، افزود: فراخوان مقالات علمی و پژوهشی از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه انجام می‌شود تا بتوانیم با ارائه این مقالات به مسئله شهادت با نگاهی پژوهشی نگریسته شود و آثار آن به جامعه منعکس شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: نصب یادبود شهدای دانشجو در فضاهای دانشگاه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام برگزاری این کنگره در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، از مجموعه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها درخواست داریم به کمک این حرکت فرهنگی بیایند و تلاش کنند با این اقدام به الگوسازی شهدای دانشجو در سطح دانشگاه‌ها بپردازیم.

حیدری در پاسخ به سوالی در خصوص توجه به شهدای اهل سنت نیز در برگزاری این کنگره، گفت: در بین استان‌های کشور ۶ الی ۷ استان وجود دارد که هموطنان اهل سنت در آن وجود دارد و به همین دلیل تلاش شده در کنگره ملی شهدای دانشجو به شهدای دانشجوی اهل سنت نیز به عنوان شهدای شاخص آن استان توجه شود، زیرا معتقدیم دفاع از انقلاب اسلامی و استکبارستیزی که هدف اصلی شهدای انقلاب بوده، شیعه و سنی نمی‌شناسد.

در پایان این نشست از سایت و لوگوی کنگره ملی شهدای دانشجو رونمایی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسين
Iran, Islamic Republic of
بعد از گذشت 25 سال از ختم جنگ!