جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۲
۴

چارچوب کلی سیاست خارجه مصر پس از رئیس جمهور شدن السیسی چیست؟

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 363538
کمیته عالی انتخابات مصر به طور رسمی پیروزی عبدالفتاح السیسی را با به دست آوردن ۹۶ درصد از آرا اعلام کرد.
چارچوب کلی سیاست خارجه مصر پس از رئیس جمهور شدن السیسی چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: کمیته عالی انتخابات مصر از پیروزی عبدالفتاح السیسی با کسب ۹۶ درصد و حمدین صباحی با ۳.۹ درصد آرا خبر داد.

این کمیته تعداد رای دهندگان را ۲۵ میلیون ۵۷۸ هزار و ۲۲۳ نفر و تعداد آرای صحیح را ۲۴ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۶۱۵ رای و میزان مشارکت را ۴۷.۴۵ درصد اعلام کرد.

انور رشاد العاصی رئیس کمیته عالی انتخابات مصر گفت: ما قانون اساسی را تدوین کردیم. رئیس جمهوری را انتخاب کردیم. صد هزار ناظر داخلی و پانزده هزار و ۵۴۹ ناظر بین المللی بر انتخابات مصر نظارت کردند و فقط انتخاب پارلمان باقیمانده است.

اولین کشوری که به السیسی تبریک گفت، عربستان سعودی بود. شاه عربستان ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید مصر اعلام کرد، السیسی برای انجام گفتگوی ملی با کسانی که دستانشان به خون آغشته نیست، اقدام کند.

پادشاه عربستان به همراه کویت و امارات که نقش بسیار موثری در کودتا علیه محمد مرسی داشته است، در پیام تبریک خود همچنین خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی با هدف کمک اقتصادی به مصر شد.

وی هشدار داد هر کس به درخواست وی برای برگزاری کنفرانس کمک کنندگان به مصر پاسخ مثبت ندهد در حالی که توان آن را داشته باشد، فردا دیگر جایی در میان حاکمان عربستان نخواهد داشت.

پس از عربستان کاخ سفید ضمن تبریک پیروزی "عبدالفتاح السیسی" در انتخابات مصر اعلام کرد واشنگتن آماده همکاری با دولت جدید این کشور در تمام زمینه هاست.

کاخ سفید در بیانیه خود از آمادگی واشنگتن برای توسعه مناسبات راهبردی با قاهره خبر داده و اعلام کرده که ایالات متحده به همکاری با السیسی نگاه مثبتی داشته و آماده است در زمینه های استراتژیک و علایق دو جانبه با دولت وی تعامل داشته باشد.

آمریکا از برگزاری انتخابات در سوریه به شدت ناراضی است، ولی در بیانیه خود درباره انتخابات کشور مصر اعلام کرده کمیسیون انتخابات مصر انتخابات ریاست جمهوری را به شکلی حرفه ای و مبتنی بر قوانین این کشور برگزار کرده است.

کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا طی چند روز آینده با السیسی وزیر دفاع سابق مصر که اکنون به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است، گفت وگو خواهد کرد. کاخ سفید در این بیانیه همچنین از السیسی خواست تا اصلاحاتی را در زمینه حقوق بشر انجام دهد.

در همین حال، منابع آگاه مصری گزارش دادند که نهاد ریاست جمهوری مصر رؤسای ترکیه، قطر، تونس و رژیم صهیونیستی را برای شرکت در مراسم تحلیف «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور منتخب این کشور دعوت نکرده است.

بر اساس اخبار منتشر شده از جمله کشورهایی که برای شرکت در این مراسم دعوت شده اند، عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، اردن، فلسطین، ایران، روسیه، آمریکا، آفریقای جنوبی و تعدادی از کشورهای حوزه رود نیل اعم از اتیوپی، اوگاندا، سودان، سودان جنوبی و نیجریه است.

با این وجود به نظر می رسد که چارچوب کلی سیاست خارجه مصر در دوران ریاست جمهوری ژنرال السیسی به شرح ذیل باشد:

الف: السیسی مهمترین محور نزدیکی و یا دوری خود را در سیاست خارجه با کشورهای عربی، نحوه ارتباط آنها با اخوان المسلیمن قرار می دهد. همچنانکه ترکیه، قطر و تونس به علت حمایت از اخوان و محمد مرسی به مراسم تحلیف دعوت نشده اند. به همین دلیل مصر روابط جدیدی مخصوصا در حوزه اقتصادی و سیاسی را با کشورهای دیگر عربی مانند عربستان، امارات، کویت و بحرین آغاز خواهد کرد.

ب: برخی کارشناسان معتقدند هدف از دعوت آفریقای جنوبی به این مراسم، تلاش برای بازگرداندن مصر به عضویت اتحادیه آفریقاست؛ همچنانکه از چند کشور حوزه رود نیل به خصوص اتیوپی برای نشان دادن حسن نیت مصر جهت حل مشکلات موجود درباره آبهای رود نیل، دعوت بعمل آمده است.

ج: روابط آمریکا و مصر نیز به نظر میرسد دوران خاصی را دنبال کند. از یک طرف آمریکا بیانیه همکاری همه جانبه صادر کرده و از سوی دیگر آمریکا همچنان نسبت به ارتباط گیری با گروه های ناراضی از السیسی که جمعیت قابل توجهی نیز می باشند را در دستور کار دارند. با این وجود به نظر میرسد که آمریکا به نسبت ماه های قبل روابط گسترده تری را با مصر آغاز کند. البته السیسی یکبار در ماه های قبل با سفر به روسیه نشان داده است که بی تمایل برای گسترش ارتباط سیاسی و نظامی با روسیه نیست. به نظر می رسد السیسی نزدیکی با روسیه را به عنوان ابزار فشاری برای نزدیکتر کردن دولت اوباما به دولت جدید مصر استفاده خواهد کرد.

د: السیسی روابط با ایران را نیز در چارچوب خاصی دنبال خواهد کرد. این روابط البته به شدت تحت تاثیر رابطه مصر با عربستان خواهد بود. ولی با این وجود به نظر میرسد السیسی متفاوت تر از دوران مبارک برای روابط با ایران عمل خواهد کرد. ضمن آنکه بخش مهمی از فضای افکار عمومی در مصر نیز به تدریج در حال متمایل شدن به سمت ایران است و رئیس جمهور جدید مصر نیم نگاهی هم به آنها دارد. روابط ایران و مصر بزودی تحت تاثیر نحوه روابط جدید ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان، کویت و امارات قرار خواهد گرفت. ساده تر آنکه اگر روابط ایران با این کشورها گسترش پیدا کند روابط ایران با مصر سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

ه: نهاد ریاست جمهوری مصر با عدم دعوت از اسرائیل برای مراسم تحلیف نشان داده که به نفرت این رژیم در افکار عمومی این کشور توجه دارد. از سوی دیگر سوابق چهره های مطرح ارتش مصر مانند السیسی نشان داده که چارچوب ارتباط با اسرائیل همچنان بر اساس پایبندی به قرارداد کمپ دیوید خواهد بود. بنابراین فلسطینی ها با آمدن السیسی چندان فضای جدیدی را  تجربه نخواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
قبول السیسی بهتر از مرسی نه به خاطر این مقاله بلکه برید ببینید السیسی زمانیکه وزیر دفاع مرسی بود چه ارتباط هایی رو با نظام سوریه داشت.
Hong Kong
هر كه باشه از مرسي بهتره. مرسي به نفرين شهيد شحاته دچار شد.
خواستم حتما نظر بزارم ... این بابا السیسی مهره مبارکه یعنی کل قضیه راحت کنار رفتن مبارک و مهربون شدنشو انقلاب فوری ملتو زندانی شدن مبارک و بعد آزاد شدنشو و بعد انتخاب مرسی و بعد کودتا و سرکار اومدن السیسی و پرو پرو تصاحب کردن قدرت و انتخاب نمایشی همش داستان و فیلم خود مبارکه .... این مردک بسیار سیاستمداره بدون حمایت غربیها حکومتشو حفظ کرد ... بدبخت مصریها خونشون پایمال شد ... ولی السیسی هم دخلش میاد ...
هر چى باشه بهتر از اون مرسى هست كه امد قلب ايران و با چهره كريهش سلام به خلفا داد و ....