يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

رویترز: ایران برنامه‌بالستیکی خود را توسعه‌داد

جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 360445
خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارش محرمانه سازمان ملل مدعی شد که ایران برنامه موشک‌های بالستیک خود را توسعه داده است.
 به گزارش جهان به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز انگلیس در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: علیرغم کاهش خرید، یک گزارش محرمانه سازمان ملل نشان می‌دهد که ایران به توسعه موشک‌های بالستیک خود ادامه داده است. 
 
این گزارش افزود، روز یک شنبه، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران توقع غرب نسبت به محدود شدن توسعه موشکهای این کشور را احمقانه و ساده لوحانه خوانده بود.
 
از سوی دیگر ایران همواره تاکید کرده است که برنامه موشکی این کشور نباید در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 که هم اکنون در وین پایتخت اتریش نیز در حال برگزاری است مطرح شود.
 
با این حال، یک مقام بلند پایه آمریکایی هفته جاری تاکید کرده بود که برنامه موشکهای بالستیک ایران باید در مذاکرات بررسی شود.
 
گزارش تازه سازمان ملل که توسط کارشناسان این سازمان تدوین شده و نسخه‌ای از آن توسط رویترز دیده شده است می‌گوید که تلاشهای کلی ایران برای خرید غیرقانونی مواد لازم برای برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور به نظر کند شده است.
 
اما همین گزارش تاکید می‌کند که به غیر دست کشیدن از آزمایش یک نوع راکت، هیچ نشانه دیگری وجود ندارد که نشان دهد ایران از توسعه برنامه موشکی خود دست کشیده است. 
 
این متخصصان در گزارش خود مدعی هستند که ایران به توسعه برنامه موشکی و فضایی خود ادامه داده است. پرتاب یک موشک جدید از سایتی در 40 کیلومتری شهر شاهرود در اوت 2013 مشاهده شده است. همچنین ایران در حال تکمیل یک سایت موشکی بزرگتر در مرکز فضایی «امام خمینی» در شهر سمنان است که برای پرتاب موشکهای بالستیک و موشکهای ماهواره ای کاربرد دارد.
 
این گزارش همچنین به افتتاح «مرکز مانیتورینگ و نظارت امام صادق» در ژوئن ۲۰۱۳ اشاره می‌کند که برای نظارت بر پرتاب ماهواره‌ها احداث شده است.
 
رویترز در ادامه نوشت: مساله موشکهای ایران قبلا در مذاکرات وین پشت درهای بسته مطرح شده است. روز چهارشنبه گذشته، اولین روز مذاکرات هسته‌ای، هیات آمریکایی تاکید کرد که خواستار بحث درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران و بُعد نظامی برنامه هسته‌ای این کشور است.
 
اما در اختلافی آشکار میان دیدگاه‌های ایران و آمریکا، یک مقام ایرانی حاضر در وین تاکید کرد که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اظهارات طرف آمریکایی را رد کرده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *