شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

آغاز نگارش پیش نویس توافق جامع در وین

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب: 360284
نگارش پیش نویس متن توافق جامع هسته‌ای ساعت 16:30 به وقت وین و به ریاست ظریف و اشتون در محل استقرار هیأت‌ها آغاز می‌شود.
 به گزارش جهان به نقل از فارس، نگارش پیش نویس متن توافقنامه جامع هسته‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 16:30 به وقت وین در محل هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیات‌ها) آغاز می‌شود.
 
در این نشست ظریف به همراه هیات ایرانی و کاترین اشتون به همراه هلگا اشمیت معاون، استفان کلمنت دستیار ارشد و همچنین مسئول دفترش حضور دارند و اعضای هیأت‌های 1+5 در این نشست حضور ندارند.
 
ظریف شب گذشته پس از شام کاری با اشتون در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این دوره حساسیت بیشتری دارد چون ما وارد نگارش می‌شویم. مرحله نگارش مرحله‌ای است که نیاز است طرفین با اعتماد به نفس و هم با اطمینان از روش برخورد طرف مقابل وارد گفت‌وگو شوند.
 
وی کار را دشوار خواند و در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید تا 29 تیر ماه (پایان مدت شش ماه) مذاکرات به نتیجه برسد؟ اظهار داشت: معتقدم ممکن است، البته به این بستگی دارد که طرف مقابل تا چه حد با حسن نیت و واقع بینی وارد مذاکرات شود. ما گفته‌ایم که چیزی بیشتر از حقمان نمی‌خواهیم، ولی از حقوقمان کوتاه نخواهیم آمد چون به دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم. سلاح اتمی را برای امنیت خود مفید نمی‌دانیم و مشکلی نداریم که برای بقیه دنیا مشخص شود، حتی احساس کنیم که به نفع کشور است که برای بقیه دنیا مشخص شود که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.
 
ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوعات مورد اختلاف طرفین، عنوان کرد: وقتی شما وارد نگارش متن می‌شوید ممکن است حتی یک نقطه یا ویرگول هم نقطه اختلاف باشد و نمی‌توان اینها را پیش بینی کرد برای همین است که ما به غیر از این جلسه سه جلسه لااقل برنامه‌ریزی کردیم. ضمن اینکه طرفین نیمه دوم تیر ماه را در برنامه هایشان خالی گذاشتند که بتوان از آن فرصت استفاده کرد که آن زمان را اگر نیاز باشد تمام برای مذاکره بگذاریم.
 
وی گفت: ما از الان تا آن زمان سه دور مذاکره مفصل داریم و امکان این هست که کارشناسان مذاکره کنند، ولی سه دور مذاکره در سطح سیاسی است.امکان دارد نیاز باشد در مقطعی بخصوص نزدیک‌های آخر خرداد یا اوایل تیرماه حتی به اجلاس وزرا نیاز باشد.
 
وزیر خارجه ادامه داد: همه اینها موضوعاتی است که امکان دارد پیش بیاید و تا زمانی مذاکره و نگارش شروع نشود، معلوم نمی‌شود گرفتاری‌ها کجاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *