دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۵
۶

پشت پرده اصرار بر رفع فيلتر فيسبوک

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 360241
هنوز چند صباحي از آغاز به کار دولت يازدهم نگذشته بود که صحبت ها و موضع گيري هاي رجال سياسي در تيتر يک رسانه هاي داخلي قرار گرفت.
پشت پرده اصرار بر رفع فيلتر فيسبوک
به گزارش جهان، ماهنامه 57 افزود: در اين ميان، وزير محترم ارشاد جناب آقاي علي جنتي شايد جنجالي ترين و در عين حال صريح ترين مواضع را نسبت به ساير وزرا و در خصوص موضوعات حساسيت برانگيز اتخاذ کرده است. علي جنتي بر خلاف پدرش-آيت الله احمد جنتي-مواضع شاذ بسياري در خصوص مسائل فرهنگي و سياسي دارد.

نگاههاي حداقلي وي در خصوص فرهنگ و مسائل فرهنگي بازخوردهاي منفي در ميان مراجع و مسئولين نظام برانگيخته است. شايد به نوعي تذکر مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي خبرگان،که در خصوص مسائل فرهنگي اعلام نگراني کردند غيرمرتبط با مواضع چند وقت اخير دولت تدبير و اميد نباشد.

هر چند که ايشان در دولت هاي قبل هم نسبت به موضوع فرهنگ تذکراتي را داده بودند اما شايد تا به امروز نتوان مصداق عيني صحبتهاي ايشان را به صراحت و سادگي تشخيص داد. تک خواني زنها، حمايتهاي ضمني از روزنامه هاي توقيف شده،اصرار بر رفع فيلتر برخي سايت ها او را به پرحاشيه ترين وزير دولت روحاني تبديل کرده است.

اما اگر از حاشيه سازي هاي اين وزير در رسانه ها بگذريم پافشاري او بر مواضعش جالب توجه است. در حال حاضر و با توجه به محتواي مجرمانه برخي از سايتها و شبکههاي اجتماعي، دسترسي به آنها در ايران مقدور نيست و کاربران با استفاده از فيلتر شکنها به نوعي قوانين را دور ميزنند. يکي از شبکه هاي اجتماعي پر مخاطب هم فيس بوک است. اما سوال اينجاست که چرا اين شبکه اجتماعي اين قدر در اين دولت و اهميت پيدا کرده است؟و حتي با وجود غيرقانوني بودن اين سايت چرا وزراي محترم خارجه و فرهنگ علناً اعلام مي کنند که در اين سايت ها حضور دارند؟!

يقينا عضويت در شبکه هاي اجتماعي چه در داخل و چه در خارج از کشوراگر قانوني باشد جرم نيست اما اين سوال پيش مي آيد که چرا وزراي محترم از تريبون دولت و از جايگاه قانوني و حقوقي خود براي اظهار نظر در اين باره استفاده مي کند؟ و قانون را ناديده مي گيرند!

به هر صورت آنچه که از وراي صحبت هاي وزرا به خصوص در صحبت هاي علي جنتي اهميت پيدا مي کند همان پافشاري بحث برانگيز وي است که منجر مي شود که نسبت به مواضع وزير ارشاد تامل بيشتري صورت بگيرد.

شايد اين پافشاريها بي ارتباط به توصيه يکي از چهره هاي رسانه اي دولت نباشد که در ديداري با برخي از چهرههاي اصلاحطلب اعلام کرده بود که وضعيت اصلاح طلبان و حاميان دولت در حوزه رسانه مکتوب مطلوب و ايده آل است اما در حوزه مجازي اصولگريان وضعيت بهتري دارند براي همين هم بايد فيس بوک رفع فيلتر شود تا بتوانيم فضاي مجازي را از دست اصول گرايان خارج کنيم.

يقيناً اين خبر، نمي تواند با اين هجم سنگين رسانه هاي دولت درباره ي رفع فيلتر اين سايت بي ارتباط باشد. اما نکته مغفول در اين بين، بازي خواسته ويا ناخواسته وزير محترم ارشاد در زميني است که قبلاً تعريف شده است.لذا که بهتر است ايشان به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دغدغه حضور ايرانيان در شبکه هاي اجتماعي را دارند، از سرمايه فراوان داخلي استفاده نمايند. چرا که فضاي مجازي کشور و تعداد کاربران ايراني به حدي هست که بتوان از سرمايه هاي داخلي و استعداد جوانان متخصص کشور استفاده کرد. خاصه اينکه فيلتر بودن اين سايت، قبل از اين مشکلي پيش نياورده بود که با رفع فيلتر آن اين مشکل رفع شود. از اين رو پيشنهاد ميشود که وزير محترم نگراني هاي رهبر معظم انقلاب را جدي بگيرند و از تريبون دولت و جايگاه قانوني خود براي مرتفع نمودن اين نگرانيها آن چاره اي بيانديشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پسر نوح با بدان بنشست.....................!!!!!!!!! !!! و.
با فیلتر کردن شبکه های اجتماعی به جایی نمی‌رسیم ... اینکارا نتیجه عکس داره ... همان طور که با ممنوعیت ویدئو و ماهواره نتیجه عکس داشت و مردم رو بیشتر حریص تر به استفاده کرد ... با اینکارا فقط به مردم یاد میدید که قانون رو دور بزنند و بی قانونی کنند(استفاده مخفیانه و فیلترشکن ها) ... راه حل : فقط کار فرهنگی باید کرد ... فرهنگ سازی درباره درست استفاده کردن از این شبکه ها ولاغیر ...
زهیر
من نمی فهمم توی این فیس بوک حلوا میدن که این آقا اینقدر پیگره
کریمی
مرگ برضد ولایت فقیه
United States
اخلاق در کشورگسترده است
مهدی
از فیسبوک مهمتر خیلی چیزها هست نمیدونم اینها چرا متوجه نیستند