چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱۳
۲۸
به بهانه اعتراض مردم به سیاست غلط دولت در قبال وهابیت؛

ریشه اعتراضات مردمی در زاهدان به سیاست‌های امنیتی دولت تدبیر و امید چیست؟

شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 357147
مردم سیستان و بلوچستان ریشه ناامنی‌ها در این استان را، گسترش خزنده وهابی گری و قدرت گرفتن حوزه‌های علمیه تندرو در منطقه می‌دانند. و این در حالی است که دولت در کنترل وهابی گری هیچ برنامه دلگرم کننده ای را تاکنون در دستور کار خود قرار نداده است.
ریشه اعتراضات مردمی در زاهدان به سیاست‌های امنیتی دولت تدبیر و امید چیست؟
سرویس سیاسی جهان نيوز ـ اعتراضات امروز صبح مردم زاهدان در مراسم تشییع جنازه شهید محمدرضا صیادی کارمند ثبت احوال در منطقه سرباز بلوچستان و درخواست برای استعفای استاندار سیستان و بلوچستان از جهات مختلفی قابل تامل است، یکی از مهم‌ترین سؤالات در این‌باره پرسش از ریشه این اعتراضات است که در ذیل به دو ریشه مهم اعتراضات مردم و خانواده شهدای زاهدان به سیاست‌های امنیتی دولت تدبیر و امید اشاره می‌شود:

الف: در راس رهبری این اعتراضات خانواده‌های شهدای زاهدانی قرار دارند. در آستانه سفر حسن روحانی به سیستان و بلوچستان نیز جمعی از خانواده‌های شهدای ترور این استان با صدور بیانیه نسبت به مذاکره با گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی کردند.

این اعتراضات به نحوه مواجه با تروریست‌ها بر می‌گردد؛ جایی‌که مولوی عبدالحمید که به سبب جایگاهی که برای خود دست و پا کرده، به جرات می‌توان او را صاحب نفوذ و کلام در گروهک‌های نزدیک مرز ایران و پاکستان و افغانستان دانست؛ از طرف مسئولین دولت تدبیر و امید به جیش‌الظلم پیام دوستی و صلح و مذاکره می‌دهد. بعید نیست استدلالی که او برای گروهک ها کرده، این باشد که دولتی که خود را اهل تدبیر و امید می‌داند و اهل گفتگو حتی با آمریکا هست، با شما هم گفتگو خواهد کرد!

حتی شنیده شده، وی از طرف مسئولین قول امان نامه را نیز به تروریست‌های جیش‌الظلم در ازای آزادی گروگان‌های ربوده شده داده است! این در حالیست که عموم مردم زاهدان و خانواده‌های شهدای ترور به دنبال برخورد قاطع دولت با با تروریست‌ها هستند نه مذاکره با آن‌ها.

از سوی دیگر امروز صبح قاتلان دادستان زابل اعدام شدند. این اتفاق در حالتی رخ داد که تا چند روز قبل برخی مقامات بلندپایه استانی، با اعدام این افراد در ملا عام مخالف کرده بودند (!) که با اعتراض گسترده خانواده این شهید و جمع گسترده‌ای از مردم زابل، مجبور به عقب نشینی و اجرای حکم اعدام در ملا عام می شوند.

به بیان اجمالی، اولین ریشه اعتراضات مردمی امروز در زاهدان به همین موضوع بر می‌گردد که احساس می‌شود دولت برای برخورد با تروریست‌هایی که به جان و مال و ناموس مردم تعرض کرده اند و کیفرشان چیزی جز مقابله با مثل تا نابودی و ریشه‌کنی نیست، قاطعیت لازم را ندارد.

ب: مردم سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر بیش از ۴۰۰ شهید و جانباز بر اثر عملیات‌های گروه‌های تروریستی که رسما شیعه را کافر اعلام می‌کردند، داشته اند. این گروه‌ها خون شیعیان را مباح دانسته و رسما عقاید وهابی‌گری را مانیفیست خود اعلام کرده‌اند. با این وجود در کمال تعجب مشاهده می‌شود که یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد که از قضا مورد استقبال رسانه‌های وهابی نیز قرار گرفت؛ مدعی می‌شود که در ایران وهابی وجود ندارد!

این در حالیست که بسیاری از مراجع تقلید در قم نسبت به خطر نفوذ وهابیت در سیستان و بلوچستان هشدار داده اند. علاوه بر این مردم زاهدان در تشییع جنازه‌های شهدای تروریستی که در سال‌های اخیر برگزار شده، شعار "مرگ بر وهابی" را شعار محوری خود قرار داده اند.

شاید به همین دلیل است که دکتر شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به حذف واژه "وهابیت" از ادبیات امنیتی سیستان و بلوچستان هشدار داده است.

در بیانیه نماینده مردم زاهدان آمده است: متهمان اصلی در ناامنی های اخیر کسانی هستند که اصرار دارند واژه وهابیت را از ادبیات امنیتی سیستان و بلوچستان حذف کنند و صد البته متهم اصلی در ناامنی‌ها مسئولانی هستند که بی توجه به محتوای بیانیه مقام معظم رهبری پس از حادثه تروریستی مسجد علی‌ابن ابی‌طالب(ع) زاهدان نسخه‌های ناکارآمد امنیتی و شخصی برای استان می‌پیچند.

این بیانیه می‌افزاید: نکته دیگری که مدعیان دولت تدبیر و امید باید پاسخ بدهند؛ این است که چه اقداماتی سبب شده که تروریست‌ها بیشتر از هر زمان دیگری شهادت گزینه‌های غیرنظامی را بهترین برنامه خود می‌دانند؟

نکته اصلی این است که مردم سیستان و بلوچستان ریشه ناامنی‌ها در این استان را، گسترش خزنده وهابی گری و قدرت گرفتن حوزه‌های علمیه تندرو در منطقه می‌دانند. و این در حالی است که دولت در کنترل وهابی گری هیچ برنامه دلگرم کننده ای را تاکنون در دستور کار خود قرار نداده است. به عنوان نمونه قانون نظارت بر حوزه‌های علمیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان که مخالفی همچون مولوی عبدالحمید دارد، همچنان مسکوت و بلاتکلیف مانده است. به همین دلیل مردم دولت تدبیر و امید و منصوبان این دولت یعنی استاندار سیستان و بلوچستان را در مواجه با تفکر وهابیت منفعل و بدون برنامه می‌بینند.

بنابر آنچه گفته شد، مردم دلسوز زاهدان که امروز نیز اعتراض خود را علنی کردند، به دلیل نزدیکی دولت تدبیر و امید با برخی جریانات تندرو مذهبی در سیستان و بلوچستان نگران ایجاد فضای متناسب جهت گسترش بیشتر تفکر افراطی وهابی در ماه های آینده هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شکوفه
میترسم همینطور پیش بره این تدبیر دیگه چیزی برامون باقی نزاره!!!!!!!!!!
وقتی مسوولیت رو دادن به فردی مثل اقای یونسی فکر کردین قراره معجزه بشه؟؟؟
United States
دولت تساهل و تسامح که میگن همینه!
دولت پلورالیست کی میگن همینه...
حبیب
مواظب باشید مسئولین این فتنه بزرگی است که دامن این استان را میگیر د....
Iran, Islamic Republic of
حالا مي فهميم كه ميگن كل يوم عاشورا و كل عرض كربلا واقعيه و چرا امام حسين بر خلاف اون همه مدعي تنها موند ! امام زمان به فريادمون برس
حبیب
.... اختلاف را درمیان این استان در حال کاشتن هستند
Iran, Islamic Republic of
تدبیر و امید دقت کن!
مجید
Iran, Islamic Republic of
همه میدونن که جهان نیوز دل خوشی از این دولت داره فقط اهداف حزبی خود را پیش میبرد .
ای خدا لعنت کند شما جهان نیوزی ها را که در این برهه از وهابی ها بدتر هستید
حسین روتن
خدا لعنت کند همه افراد بد دهن و نمک نشناسی که میان تو سایت انقلابی جهان بهش فحش می دن
اکبر
شما ادب بلد نیستی؟؟؟؟
علی اصغر
اکبرجان ناراحت نشو اصلاح طلب طالبانی دیگه .
یه کلمه هم از نه نه ی عروس!!!!
ح.ح
Iran, Islamic Republic of
امثال شما که از روشنگری و بیان حقایق می ترسید...
بهزاد
از واهبی بدتر چی میتونه باشه؟
از کشتن یک معلم بی دفاع که در راه مدرسه توسط این وهابیا ترور میشه چی بدتره؟ معلمی که دوری از خانواده و همسر و بچه رو بخاطر تعلیم و تربیت بچه های بلوچ باید تحمل کنه و دست اخر عده ای از وابستگان دانش آموزانش ترورش کنن
از شهادت کارمندی در حین خدمت به مردم چی بدتره؟
خدا تمام ظالمین به خلقشو لعنت کنه که ادم کشی راحتت از اب خوردنه براشون
و همچنین کسانی رو لعنت کنه که داد مظلوم رو میشنون ولی اقدامی نمیکنن
Iran, Islamic Republic of
این نوع برخورد هم نشان تدبیر و امید است ؟
Iran, Islamic Republic of
اگر بدنهاي تكه شده عزيزانت رو ببيني باز همين نظر رو ميدي ؟
وضع خراب تر از این حرفاست
Ali
يادمان نرفته كه مولوي عبدالحميد در دولت قبلي هم داراي نفوذ بود و با مشايي رابطه گرمي داشت
شما هم اصلاً قصد تبلیغ اعتراضات بدون مجوز را ندارید !!! این اردوکشی خیابانی و غیرقانونی نیست؟
گروه مخالف هم می تواند همین طوری به خیابان بیاید ؟
United Kingdom
شما زمان اردوکشی غیرقانونی 5 سال پیش که 8 ماه کشور را به آشوب کشید خواب تشریف داشتید؟؟؟؟؟
قانون نظارت بر حوزه‌های علمیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان که مخالفی همچون مولوی عبدالحمید دارد، همچنان مسکوت و بلاتکلیف مانده است. در همه دولتها مسکوت بود و حالا هم که این دولت دولت سکوت در برابر ظلم و گفتگو در برابر گلوله است
شوراي عالي امنيت ملي چرا در خصوص اختلاف افکني سايت جهان و اصول گرايان ديگر موضع گيري نمي کند.....
Netherlands
آیا این دلیل بی لیاقتی نیست ....
Sweden
عموم مردم زاهدان؟؟؟؟
شما از کجا میدونی ؟
چن نفر بسیجی که نشدن عموم مردم!
از شما که خودتون رو رسانه حرفه ای میدونید بعیده!
United Kingdom
تنهایی گفتی؟؟؟؟؟
مردم
نگاه باید بر اساس منطق باشد:
هیچ گاه نباید از روی احساس صحبت کرد اما در اینجا لازم می دانم به آقای رئیس دولت تدبیر بگویم اگر خانواده خودت هم در این استان زندگی می کرد چه می کردی؟ رئیس یک دولت باید همه موارد را مورد توجه قرار دهد .ایران یک کشور مسلمان و شیعه است لذا لازم است که در برابر گروههای تکفیری و وهابی ایستاد و آنان را حذف نمود . دولتی که با قاتلان نظام خود مسامحه نماید توسط مردم و ملت به زودی نابود می گردد چرا که شما آقای روحانی و مسئولین نظام منتخبین مردم هستید و باید از جان و دل برای این مردم و نظام خدمت نمایید.
خاتمی علاقه خاصی به جریان تندروی منطقه سیستان و بلوچستان داشت. یادمون نرفته در مورد حضرت زهرا هیچ اسمی از شهادت نبردند. یادمون نرفته که گفتند ولایت یعنی دوستی.
هاشمی هم که با وهابیت سیاسی منطقه خوش و بش و دوستی عمیقی داره.
نمیدونم چرا هرچه میخوریم از این لباس روحانی پوشها است