کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه اعتراض مردم به سیاست غلط دولت در قبال وهابیت؛

ریشه اعتراضات مردمی در زاهدان به سیاست‌های امنیتی دولت تدبیر و امید چیست؟

6 ارديبهشت 1393 ساعت 20:15

مردم سیستان و بلوچستان ریشه ناامنی‌ها در این استان را، گسترش خزنده وهابی گری و قدرت گرفتن حوزه‌های علمیه تندرو در منطقه می‌دانند. و این در حالی است که دولت در کنترل وهابی گری هیچ برنامه دلگرم کننده ای را تاکنون در دستور کار خود قرار نداده است.


سرویس سیاسی جهان نیوز ـ اعتراضات امروز صبح مردم زاهدان در مراسم تشییع جنازه شهید محمدرضا صیادی کارمند ثبت احوال در منطقه سرباز بلوچستان و درخواست برای استعفای استاندار سیستان و بلوچستان از جهات مختلفی قابل تامل است، یکی از مهم‌ترین سؤالات در این‌باره پرسش از ریشه این اعتراضات است که در ذیل به دو ریشه مهم اعتراضات مردم و خانواده شهدای زاهدان به سیاست‌های امنیتی دولت تدبیر و امید اشاره می‌شود:

الف: در راس رهبری این اعتراضات خانواده‌های شهدای زاهدانی قرار دارند. در آستانه سفر حسن روحانی به سیستان و بلوچستان نیز جمعی از خانواده‌های شهدای ترور این استان با صدور بیانیه نسبت به مذاکره با گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی کردند.

این اعتراضات به نحوه مواجه با تروریست‌ها بر می‌گردد؛ جایی‌که مولوی عبدالحمید که به سبب جایگاهی که برای خود دست و پا کرده، به جرات می‌توان او را صاحب نفوذ و کلام در گروهک‌های نزدیک مرز ایران و پاکستان و افغانستان دانست؛ از طرف مسئولین دولت تدبیر و امید به جیش‌الظلم پیام دوستی و صلح و مذاکره می‌دهد. بعید نیست استدلالی که او برای گروهک ها کرده، این باشد که دولتی که خود را اهل تدبیر و امید می‌داند و اهل گفتگو حتی با آمریکا هست، با شما هم گفتگو خواهد کرد!

حتی شنیده شده، وی از طرف مسئولین قول امان نامه را نیز به تروریست‌های جیش‌الظلم در ازای آزادی گروگان‌های ربوده شده داده است! این در حالیست که عموم مردم زاهدان و خانواده‌های شهدای ترور به دنبال برخورد قاطع دولت با با تروریست‌ها هستند نه مذاکره با آن‌ها.

از سوی دیگر امروز صبح قاتلان دادستان زابل اعدام شدند. این اتفاق در حالتی رخ داد که تا چند روز قبل برخی مقامات بلندپایه استانی، با اعدام این افراد در ملا عام مخالف کرده بودند (!) که با اعتراض گسترده خانواده این شهید و جمع گسترده‌ای از مردم زابل، مجبور به عقب نشینی و اجرای حکم اعدام در ملا عام می شوند.

به بیان اجمالی، اولین ریشه اعتراضات مردمی امروز در زاهدان به همین موضوع بر می‌گردد که احساس می‌شود دولت برای برخورد با تروریست‌هایی که به جان و مال و ناموس مردم تعرض کرده اند و کیفرشان چیزی جز مقابله با مثل تا نابودی و ریشه‌کنی نیست، قاطعیت لازم را ندارد.

ب: مردم سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر بیش از ۴۰۰ شهید و جانباز بر اثر عملیات‌های گروه‌های تروریستی که رسما شیعه را کافر اعلام می‌کردند، داشته اند. این گروه‌ها خون شیعیان را مباح دانسته و رسما عقاید وهابی‌گری را مانیفیست خود اعلام کرده‌اند. با این وجود در کمال تعجب مشاهده می‌شود که یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد که از قضا مورد استقبال رسانه‌های وهابی نیز قرار گرفت؛ مدعی می‌شود که در ایران وهابی وجود ندارد!

این در حالیست که بسیاری از مراجع تقلید در قم نسبت به خطر نفوذ وهابیت در سیستان و بلوچستان هشدار داده اند. علاوه بر این مردم زاهدان در تشییع جنازه‌های شهدای تروریستی که در سال‌های اخیر برگزار شده، شعار "مرگ بر وهابی" را شعار محوری خود قرار داده اند.

شاید به همین دلیل است که دکتر شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به حذف واژه "وهابیت" از ادبیات امنیتی سیستان و بلوچستان هشدار داده است.

در بیانیه نماینده مردم زاهدان آمده است: متهمان اصلی در ناامنی های اخیر کسانی هستند که اصرار دارند واژه وهابیت را از ادبیات امنیتی سیستان و بلوچستان حذف کنند و صد البته متهم اصلی در ناامنی‌ها مسئولانی هستند که بی توجه به محتوای بیانیه مقام معظم رهبری پس از حادثه تروریستی مسجد علی‌ابن ابی‌طالب(ع) زاهدان نسخه‌های ناکارآمد امنیتی و شخصی برای استان می‌پیچند.

این بیانیه می‌افزاید: نکته دیگری که مدعیان دولت تدبیر و امید باید پاسخ بدهند؛ این است که چه اقداماتی سبب شده که تروریست‌ها بیشتر از هر زمان دیگری شهادت گزینه‌های غیرنظامی را بهترین برنامه خود می‌دانند؟

نکته اصلی این است که مردم سیستان و بلوچستان ریشه ناامنی‌ها در این استان را، گسترش خزنده وهابی گری و قدرت گرفتن حوزه‌های علمیه تندرو در منطقه می‌دانند. و این در حالی است که دولت در کنترل وهابی گری هیچ برنامه دلگرم کننده ای را تاکنون در دستور کار خود قرار نداده است. به عنوان نمونه قانون نظارت بر حوزه‌های علمیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان که مخالفی همچون مولوی عبدالحمید دارد، همچنان مسکوت و بلاتکلیف مانده است. به همین دلیل مردم دولت تدبیر و امید و منصوبان این دولت یعنی استاندار سیستان و بلوچستان را در مواجه با تفکر وهابیت منفعل و بدون برنامه می‌بینند.

بنابر آنچه گفته شد، مردم دلسوز زاهدان که امروز نیز اعتراض خود را علنی کردند، به دلیل نزدیکی دولت تدبیر و امید با برخی جریانات تندرو مذهبی در سیستان و بلوچستان نگران ایجاد فضای متناسب جهت گسترش بیشتر تفکر افراطی وهابی در ماه های آینده هستند.


کد مطلب: 357147

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/357147/ریشه-اعتراضات-مردمی-زاهدان-سیاست-های-امنیتی-دولت-تدبیر-امید-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com