سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۳
۲

نمایشگاه کتاب و هشدار به برگزارکنندگان

يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 354756
به مسئولان وزارت ارشاد و نمایشگاه کتاب هشدار داده می شود که تلاش کنند تا نمایشگاه بیست و هفتم را بدون حاشیه های خودساخته و در شان تهران، ام القرای جهان اسلام، و همتراز با عنوان فرهنگی سال برگزار نمایند.
نمایشگاه کتاب و هشدار به برگزارکنندگان
به گزارش جهان به نقل از "خیبرآنلاین"، بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب، چنانچه به سرنوشت سایر نمایشگاه های فرهنگی در دولت یازدهم مبتلا نشود،(‍!) تا چند روز دیگر برگزار خواهد شد.

از زمان آغاز به کار ۹ ماهه دولت یازدهم، نمایشگاه های مختلف فرهنگی- اجتماعی که در سنوات گذشته بدون وقفه و با حضور علاقه مندان هر حوزه برگزار می شد، یکی پس از دیگری پشت در بسته بی تدبیری قرار گرفت و تعطیل شد.

نمایشگاه رسانه های دیجیتال، مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاه های خبری از جمله نمایشگاه هایی بودند که علیرغم برنامه ریزی مقدماتی برای برپایی آنها و ثبت قرارداد و صدور فیش های اجاره، به علل مختلف تعطیل شدند.

اینک، اما نوبت به نمایشگاه بین المللی کتاب رسیده است تا مسئولان فرهنگی دولت اعتدال، در این عرصه مهم مورد محک جدی قرار بگیرند.

چنانچه نمایشگاه کتاب به سرنوشت تعطیل شده های قبلی مبتلا نشود، طبق اعلام مسئولانش قرار است از ۱۰ اردیبهشت کلید بخورد و به مدت ۱۰ روز پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی باشد.

این خبر، به همان اندازه که موجبات خرسندی اهل مطالعه را فراهم می آورد اما با تجربه ای که طی ۹ ماه گذشته از دستگاه فرهنگی بیم و امیدی ها حاصل شده است، نگرانی هایی را نیز به همراه داشته است. از جمله این نگرانی ها، دراختیاردادن فضای باز و آزاد برای قلم به دستانی است که قلم مسموم آنها می تواند مخاطبانشان را دچار آسیب های فکری نماید.

متاسفانه در چند ماه اخیر برخی اقدامات تیم فرهنگی دولت در بحث صدور مجوز برای برخی نویسندگان و کتاب های معلوم الحال و زمزمه هایی برای ازسرگیری فعالیت بعضی ناشران خاص دغدغه های بسیاری را برانگیخته است.

صدور مجوز برای کتاب "فراز و فرود نفس" حسینعلی منتظری با مقدمه ای کذایی، سه کتاب متعلق به صانعی (شیخ حامی فتنه) که در این کتب، علیرغم اعلام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وی را مرجع تقلید معرفی کرده اند، زمزمه های مجدد پیرامون احتمال صدور مجوز برای کتاب "زوال کلنل" دولت آبادی، شایعاتی پیرامون بازنشر کتب صادق هدایت و احتمال از سر گیری فعالیت نشر چشمه با توجه محکومیتی که دارد، تنها بخشی از اقدامات شبهه ناک وزارت ارشاد در عرصه کتاب بوده است.

مجموع مسایل فوق و دیگر رفتارهای تنش زایی که در وزارت ارشاد دولت یازدهم مشاهده شده و اعتراض آشکار مراجع تقلید و هشدارهای کم سابقه حضرت امام خامنه ای در این رابطه، مزید بر علت شده است تا به نمایشگاه کتاب بیست و هفتم با نگرانی نگریسته شود.

وقتی علی جنتی در ابتدایی ترین برنامه کاری خود در سالی که با نام فرهنگ و مدیریت جهادی مزین شده، به دیدار یکی از سران فتنه می رود و به قولی از او رهنمود می گیرد، آیا جای نگرانی وجود ندارد؟ تاسف برانگیز اینجاست که وزیر ارشاد به دیدار فردی می رود که در زمان ریاستش بر دستگاه اجرایی کشور، شاهد سخیف ترین اقدامات ضدفرهنگی و بیشترین تهاجمات به باورهای اعتقادی مردم مسلمان ایران بوده ایم.

در کنار این مسایل، مصاحبه امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نکته ای که در میان سخنانش به آن اشاره داشته، موجب حساس ترشدن نیروهای انقلابی به عملکرد دستگاه فرهنگی دولت در این نمایشگاه می شود. وی گفته است: "ارتباطات سیاسی کمک کرده است که بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران با اقبال بیشتر و بهتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو شود و میزبان تعداد بیشتری از اهالی حوزه نشر ایران و دنیا باشد"؛ و ادامه داده است: "امسال، پس از سال‌ها همه تشکل‌های صنفی نشر در این نمایشگاه شرکت دارند."

در پس سخنان قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران نکات مبهمی نهفته است، از جمله اینکه میان یک نمایشگاه فرهنگی با مقولات سیاسی، آن هم آنچه که او بدان اشاره کرده و با انتقادهای گسترده طیف های مختلف کشور همراه بوده، چه ارتباطی وجود دارد؟ طی سال های گذشته کدام تشکل های صنفی از حضور در نمایشگاه محروم بوده اند که امسال در آن شرکت دارند و در صورت وجود محرومیت، علت آن چه بوده است؟ و بسیاری موارد دیگر...

بنابراین و با توجه به اقدامات سوال برانگیز گسترده ای که طی ۹ ماه گذشته از سوی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، و تیم وی مشاهده شده و اقدامات مشکوک بسیاری که در حوزه کتاب و صدور و نشر آن صورت گرفته که تنها به بخشی از آنها اشاره شد و سخنان دوپهلوی قائم مقام نمایشگاه کتاب، نگرانی ها از چگونگی برگزاری این نمایشگاه یک حق طبیعی است.

رشد کتاب های قارچ گونه که از زمان نگارش و درخواست مجوز و چاپ و رونمایی آن تنها نزدیک به یک ماه زمان برده است (مانند کتابی که چندی قبل توسط حسام الدین آشنا رونمایی شد)، نشان می دهد که نمایشگاه کتاب امسال می تواند حاشیه های بسیاری داشته باشد و برخی را برای سوءاستفاده از فضای موجود بر آن امیدوار کرده است.

بیم و امید یعنی همین که نیروهای ارزشی و انقلابی و دلسوز، از یک اقدام بیم و نگرانی داشته باشند و عناصر نامطلوب و بعضا مسموم نسبت به آن امیدوار شوند.

خبرهای رسیده نیز حکایت از آن دارد که دفتر برخی مقامات ارشد نظام از چندماه قبل نسبت به نحوه مطلوب برگزاری نمایشگاه کتاب هشدارهای لازم را به مسؤولان ذیربط داده اند و همین مساله نیز حکایت از دغدغه های مختلف در این زمینه دارد.

از هم اینک به مسؤولان وزارت ارشاد و نمایشگاه کتاب هشدار داده می شود که تلاش کنند تا نمایشگاه بیست و هفتم را بدون حاشیه های خودساخته و در شان تهران، ام القرای جهان اسلام، و هم تراز با عنوان فرهنگی سال برگزار نمایند و بیش از این، نسبت به اقدامات جنجال آفرین و تنش زا همت نگمارند.

لازم است نهادها و نیروهای انقلابی نیز با چشمانی باز و بصیر، عملکرد مسئولان نمایشگاه در قبل و حین برگزاری را مورد رصد دقیق قرار داده و با عزم ملی نگذارند تا در سایه تسامح و تساهل برخی افراد، سوءاستفاده هایی کذایی صورت گیرد.

دقت در توزیع کتب خاصی که احتمالا در لابه لای شلوغی های نمایشگاه عرضه خواهند شد، گعده های مختلف جانبی که برگزار می شود و رخنه فرقه های جعلی در محیط فرهنگی این نمایشگاه از جمله مسایلی است که نیاز به دقت ویژه دارد.

به مسؤولان فرهنگی دولت یادآور می شود که برگزاری صحیح و بدون حاشیه می تواند موجبات ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و علمی جامعه شود و یک جشن فرهنگی بزرگ را در خاطره ها ماندگار کند و البته اقدام متفاوت آنها نیز می تواند تبعات منفی بسیاری در پی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما چه کاره اید؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگر محافظه کاران چوب لای چرخ نکنند برگزار می شود