يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۸
۶۷
نقدی بر دو مجموعه تلویزیونی نوروز ۹۳؛

آقای مجری! این برنامه کارشناس نداشت؟/ کاش کلاه قرمزی به پایتخت می‌رفت

شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 353047
در حقیقت اساس نویسندگی یکی از سکانس های کلاه قرمزی آموزش این است که با کودکان با زبان کودکانه صحبت نکنید. این در حالی است که هم روایات ما و هم علم روانشناسی نظری بر خلاف این دارند.
آقای مجری! این برنامه کارشناس نداشت؟/ کاش کلاه قرمزی به پایتخت می‌رفت
به گزارش جهان، فرهنگ، مقوله ای است که اثر بخشی آن در جامعه به مرور زمان اتفاق می افتد. مشکلات اقتصادی و حتی زیرساخت های اجتماعی با ساختارهای عریض و طویلش بسیار راحت تر از معضلات و بیماری های فرهنگی قابل درمان است. نگاه به فعالیت های فرهنگی جامعه و اثربخشی هر کدام از آنها نشان می دهد نقش رسانه و خصوصا برنامه های پر بیننده نقش بسیار سازنده ای را ایفا می نماید. در حقیقت رسالت آموزش های فرهنگی و فرهنگ سازی بر اساس اصول دینی و ارزشی حاکم بر جامعه باری است که بر دوش اهالی رسانه شاید سنگینی بیشتری داشته باشد.

همواره سال جدید به عنوان فرصتی تلقی می شود تا این آموزه ها در قالب یک برنامه پر مخاطب از طریق صدا و سیما جلوه گر شود. در سالهای اخیر با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته و استفاده از پتانسیل های موجود در کشور، مجموعه های تلویزیونی که هر شب در ایام نوروز از صدا و سیما پخش می شود اقبال بهتری نسبت به گذشته و همچنین نسبت به فیلم های سینمایی داشته است. تا حدی که عده زیادی را به عنوان مشتریان هر شب این برنامه ها در ساعت مقرر پای تلویزیون می کشاند.

برای اثربخشی در یک فرآیند فرهنگی این اولین قدم است که صدا و سیما با توجه به موارد ذکر شده توانسته است تا حدودی آن را کسب نماید و این جای تقدیر دارد. خصوصا در سالی که مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ و اقتصاد بر پیشانی اش نقش بسته است و به عنوان مسیر حرکت مورد توجه است.

مجموعه ای همچون پایتخت ۳ که در عین سادگی و بی آلایشی، اعتقادات دینی و ارزش های جامعه را در زیر پوست اتفاقات و جریانات حاکم بر مجموعه نشان می دهد، خود مدیریتی جهادگونه در عرصه فرهنگ جامعه است. همچنین، این روال خط بطلانی است برسیاست برخی کارگردانها و بازیگران سینما و تلویزیون که مدهای غربی و استفاده از اسامی و نمادهای مغایر با فرهنگ دینی و ملی مان را به عنوان ابزاری برای جذب مخاطبین بیشتر از مجموعه هایشان به کار می گیرند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000353/nf00353047-1.jpg

از سویی دیگر، گروه کودک و نوجوان نیز چند سالی است با برنامه ای که یادآور دوران کودکی نسل قدیم است موفقیتی در جذب مخاطبین پیدا کرده است. کلاه قرمزی ۹۳ با وجود اما و اگرهای فراوانش در پخش، هر شب مهمان نوروزی خانواده های ایرانی است. برنامه ای که کسی از هزینه های گزاف پشت پرده اش اطلاعی ندارد. اما با ارائه موضوعات جذاب اجتماعی و استفاده از عروسک هایی مختلف مخاطبین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

به نظر می رسد مجموعه کلاه قرمزی دارای نقاط قوتی از قبیل سناریوها، انتخاب عروسک های جذاب، پرداختن ظریف و زیبا به برخی موضوعات فرهنگی و اجتماعی از قبیل خانه تکانی، دید و بازدید و سایر نکاتی است که پرداختن به آن نه در این مجال می گنجد و نه در تخصص نگارنده است، اما اگر با نگاه جایگاه فرهنگ سازی به این مجموعه نگاه شود، اشکالاتی دارد که باید به آن پرداخت. چرا که عدم ذکر نقاط ضعف در کنار قوت نشان از غلو و به نوعی بی انصافی در نقد و تحلیل می تواند تلقی شود. در حقیقت فرصتی که از بینندگان این مجموعه صرف تماشای این مجموعه می شود در کنار سرگرم کردن مخاطب باید حاوی پیامهایی باشد که در زیر پوست مجموعه گنجانده شود. در ادامه به موارد اندکی به صورت گذرا از این موضوعات اشاره خواهد شد:

۱- در قسمتهایی از مجموعه کلاه قرمزی به راحتی موضوع چشم زخم زیر سوال می رود و خرافی خوانده می شود. این در حالی است که روایات و آیات قرآن آن را مستند می داند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000353/nf00353047-2.jpg

۲- در یکی از قسمتهای کلاه قرمزی ۹۳ آقای مجری فامیل دور را متهم می کند که با پسرش چرا به سبک کودکانه صحبت می کند. در حقیقت اساس نویسندگی این سکانس آموزش این نکته به بزرگ ترهاست که با کودکان با زبان کودکانه صحبت نکنید. شما به سبک خودتان صحبت کنید تا کودکان رشد کنند. این در حالی است که هم روایات ما و هم علم روانشناسی نظری بر خلاف این دارند.

پیامبر گرامی اسلام می فرماید:

مَن كانَ عِندَهُ صَبِىٌّ فَليَتَصابَ لَهُ ؛
هر كس با كودك سروكار دارد ، با او كودكانه رفتار كند. (۱)

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در خانواده‌هایی که پدر و مادر با کودکانشان به زبان کودکانه سخن می‌گویند رشد مهارت‌های زبانی و گفتاری کودک در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق خواهد افتاد. (۲)

۳- یک مجموعه می تواند هم حاوی موضوعات طنز باشد و هم به اخلاقیات و شئونات دیگر پابند باشد. برخی از شخصیت کارتونی گاهی برای خنداندن، الفاظی را به کار می برند که مخالف آداب و شئونات اخلاقی و اجتماعی است و می تواند آموزش چنین رفتار اشتباهی در بین کودکان و حتی بزرگسالان تلقی شود.

در کنار هزینه های فراوانی که برای چنین مجموعه هایی می شود، توجه به تحقیقاتی که منطبق با ارزشهای دینی و الگوهای اعتقادی و همچنین علم روانشناسی و تربیتی باشد از ضروریات است. شاید رفع اشکالات ذکر شده با اندک توجهی برطرف می شد. اگر در ساخت چنین مجموعه هایی در کنار کادر فنی ساخت عروسک، فیلمنامه نویس ها و ... کارشناسان و مشاورینی که آشنایی بیشتری به آموزه های دینی و مباحث اخلاقی و روانشناسی دارند نقش پررنگ تری ایفا نمایند می توان نتیجه مؤثرتر و غنی تری را به عنوان خوراک فرهنگی و حتی تفریحی به جامعه ارائه داد. مقوله ای که فارغ از برخی اشکالات فرهنگی، در برخی از سکانس های پایتخت به خوبی عنوان شده است. همچون نماز خواندن زوج جوان، نامگذاری های اسلامی برای کودک و توجه به اخلاقیات و مسائل دینی. آموزه هایی که نه تنها مخاطبین پایتخت را کم نکرد بلکه همین ظرافتها و سادگی هایش اتفاقاً عاملی برای جذب بیشتر مخاطب نیز گردید.


پی نوشت:
۱- من لا يحضره الفقيه، ج ۳، ص ۴۸۳، ح ۴۷۰۷
- وسائل الشیعه ج۱۵ ص۲۰۳
۲- روزنامه جام جم- ۲۸ مهر ۹۰

منبع: فرهنگ نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای کاش از تلاش بی وقفه برای از بین بردن حیا در بین کودکانمخصوصا در مسائل خانوادگی جنسی که نمونه هایش کاملا مشهداست هم ذکری به میان میآمد!!
United States
من شنیدم نویسندگان این برنامه مقاومت عجیبی برای بهره برداری درست فرهنگی از این عروسکهای محبوب به خرج دادند و ترجیح دادند که با طنزهای ساده و رو حوضی و تکراری اون رو تولید کنند
برادر با هرچی شوخی میکنید با چیزی که در سطح شما و تفکرات شما نیست و اصلا صلاحیت صحبت کردن راجبش ندارید حرف نزنید.خود شما که نظر سنجی ها دسترسی دارید بهتر از همه میدونید بهترین مجموعه سینما در کل سال همین کلاه قرمزی و پسر خاله است.من وقتی مطالب شما و رفتار صدا و سیما میبینم واقعا به این پی میبرم که تمام تلاشتون میکنید که همین برنامه هم از مردم بگیرید که مردم کاملا به دامن ماهواره پناه ببرند حالم از همه چی بهم میخوره....
رضا
حالت از منم به هم می خوره؟ ای بی وفا
ایشون درست میگه! کسی مخالف کلاه قرمزی نیست. خودمم خیلی دوست دارم ولی خوب که دقت میکردم واقعا مسائل جنسی رو داخلش میدیدم!! نمیدونم مدیر پخش چطور متوجه نمیشد؟! خیلی واضح بود!!!
Iran, Islamic Republic of
شما برو خودتو اصلاح کن...فقط یه ذهن مریض میتونه چنین چیزی رو تو کلاه قرمزی ببینه...
امین
بامزه بودن جای خودش اشکالات هم باید گفته بشه
نگار
یعنی شما میگی توی یه سایت هم نمیشه یه انتقاد کوچولو به یه برنامه ای با این وسعت وهزینه کرد؟! چون شما از این انتقاد خوشت نیومده دلیل نمیشه که با این شدت بکوبی که ای های وای وای چرا انتقاد کردی
این که دیگه آخر دیکتانوریه دوست عزیز!
ما از نوشتن انتقاد ناراحت نمي شويم اما چون امثال سايت جهان در اين صدا و سيما تاثير گذارند مي ترسيم كه تاثير منفي خود را بگذارند و اين يك برنامه را هم از ما بگيرند!
Iran, Islamic Republic of
خواهشا اين مجموعه ي زيبا و پربيننده و جذاب و طنز کلاه قرمزي رو که بيشتر مخاطبينش اتفاقا کودک و نوجوانان نيستند رو با اين تحليل هاي آبکي کم ارزش نکنيد.
همين قدر که آقاي طهماسب و تيمشون عليرغم همه ي بدخواهي ها امسال هم لبخند به لب مردم هديه داد خيلي باارزش و ستودنيه.
لطفا اين مجموعه رو تخريب نکنيد چون خودتون رو تخريب مي کنيد.
مردم اون چيزي رو که بايد ببينند و بهفمند مي بينند و مي فهمند!!!
آیا میدانید همین "هدیه" دادن لبخند از سوی اقای طهماسب و دوستان چقدر برای صداوسیما اب خورده؟
آقایون برای این "هدیه" مبالغ کلانی انهم با با کلی ناز و کرشمه های خاص دریافت کردند تا حاضر به تولید شوند ...
اشتباهی منفی زدم ....
Germany
اخه آدم عاقل این تخریب بود؟ اسم این نقد سازنده است مگر نخوندید که نکات مثبت هم گفته شوه. واقعا با کیا شدیم 75 میلیون نفر
کلاه قرمزی سال به سال داره کم محتوا تر و تکراری تر میشه. برنامه ای که می تونن صدها پیام تربیتی مؤثر و غیرمستقیم رو توش به مخاطب منتقل کنند رو دارن با لودگی و مسخره بازی پیش می برند.
یقین دارم این برنامه امسال ریزش مخاطب داشته.
من خودم سالهای قبل مشتری پر و پا قرصش بودم ولی واقعا امسال هیچی نداشت.
اشتباهی مثبت دادم:(
پس امسال هم ديدي؟!!!
اشکان
متاسفانه شما یکی که معلومه اصلا نفهمیدی ونمی فهمی ونخواهی فهمید
البته امیدوارم که بفهمی
در یکی از سایتهای خبری خوندم بودجه برنامه کلاه قرمزی برای عید 93 یک میلیارد و هفتصد و یا هشتصد میلیون تومن هست . واقعا برای چندتا عروسک و یه برنامه مسخره انقدر هزینه لازم بود با 1 میلیارد تومن به چند نفر میشه کمک کرد
علی
ببخشید اشتباهی منفی دادم
اصن فکرشم نمیکردم کسی رهنش تا این حد مریض باشه

یک میلبارد که سهله ده میلیاردم باشه حقشونه استحقاقشو دارن

کل ملت این و میدیدن همه کیف کردند از اینکه همون به قول تو چندتا عروسک ملت رو با رسانه آشتی داد


وگرنه که کی رسانه ملی رو میبینه
ذهن شما و امثال شما که از دیدن چپند تا عروسک خر و گوسفند و ...کیف کردن بیمار
آن قدر دشمن در جنگ نرم ، موفق عمل کرده لست که منکر معروف و معروف منکر شده است . ای خدا ، عذابت را برسر این مردم نازل نکن....
مرتضی
جان من اگه کسی رسانه ملی رو نمی بینه پس چرا تا یه انتقاد کوچولو نسبت به برنامه مورد علاقه شما از طریق همین رسانه میشه به شدت جوش میارید ؟
اگه راست میگی واصلا تلویزیونن خودمو افتخار نمی دیدی ببینی پس ار کجا فهمیدی قراره امسال کلاه قرمزی اونم از چه شبکه ای وچه ساعتی پخش بشه؟
منکه خودم اگه قرار باشه تلویزیون نگاه کنم فقط تلویزیون ملی خودمو نو تماشا می کنم واقعا نمی دونستم که این برنامه زمان پخشش کیه ؟
اگه اینطور باشه که واقعا باید تاسف خورد! الکی نیست هی عروسک اضافه میکنن بالاخره یه سفره ای بازه و..
فرض کنید برای هر قسمت 100 میلیون تومان پرداخت شود. (پس از کسر بیمه و مالیات) با توجه به اینکه طبق تیتراژ پایانی برای ساخت این سریال نود و چند نفر فعالیت می کنند می شود حدود 100 هزارتومان به ازای هر نفر در هر قسمت (به طور متوسط) که برای برنامه ای که سالی یکبار ساخته می شود رقم زیادی نیست.
Iran, Islamic Republic of
برو یکبار دیگه محاسبه کن . حتما کلاه قرمزی روت اثر گذاشته!!‌ نفری یک میلیون تومان میشه برای هر برنامه. اگه 15 قسمت باشه پس میشه 15 میلیون تومان برای یک برنامه ای که یک ماه هم وقت نگرفته. حالا نمیدونم آیا انصافه یا نه.
جناب با یک میلیارد و چند صد میلیون فکر میکنی نمیشه به 90 نفر ظرف یک ماه فیلمبرداری حقوق داد یادتون رفته اسفند ماه ناز میکردن واسه ساختن برنامه این برنامه ظرف کمتر از دو ماه ساخته شده یک میلیارد و 800 میلیون و تقسیم بر 90 نفر بکن ببین به هر نفر چقدر میرسه حتی با فرض کسر مالیات بعدا اظهارنظر کن
Iran, Islamic Republic of
چطوري حساب كردي !!!!!!!!!!!!!!
فرهادی
آخه دوست عزیر صحبت شما متین اما باز هم خیلی هزینه گزافیه نسبت به برنامه ش
به نظرمن یه جور سوء استفاده از علایق مردمه
میدونن کلاه قرمزی محبوبیت زیادی داره بین مردم تولید کنندگان تا تونستند از این مسئله سو ء استفاده کردند
فوقش 500 میلیون تومان نه دیگه نزدیک 2 میلیارد تومن
واقعا!
Iran, Islamic Republic of
کدام علم روانشناسی گفته در صورتی اعتقاد برونر وویگوتسکی براین است باید به زبان خودشان وقابل فهم صحبت کرد
Finland
مشکل متنهای کلاه قرمزی خیلی بیش از این حرفهاست و ظاهرا نویسنده تنها یک قسمت را بیشتر ندیده بوده
در یکی از قسمت ها شخصیتی به شکل دیو و با همین نام وارد مجموعه می شود که از قضا بسیار محبوب است و کودکان بسیاری کارها و تکه کلام های آن را تقلید می کنند....حالا این سوال مطرح می شود که مگر دیو در فرهنگ ما معادل شیطان نیست؟ چرا باید یک شخصیت شیطانی محبوب کودکان باشد ؟ آیا این مجموعی به اصطلاح طنز مثلا ! برای کودکان ، کاری جز تطهیر شیطان و ابلیس که به تعبیر قرآن عدو مبین بشر است ، انجام دا ه است؟ آیا این مساله اتفاقی است؟
سید
فکر می کنم برنامه عروسکی کلاه قرمزی جذابیت بیشتری برای بزرگترها دارد تا کودکان. شخصیت های بامزه آن شاید در ظاهر برای کودکان طراحی شده اند ولی طنز، تیکه پرانی و نوع دیالوگها را مخاطبین بزرگسال بیشتر درک می کنند و لذت می برند. آنگونه که باید، بچه ها با این برنامه شاد، رابطه چندانی برقرار نمی کنند!
حزب الله باید به صحنه بیاید و برخورد مناسب با عناصر مشکوک فرهنگی که برنامه هایی بر خلاف اعتقادات دینی مردم مسلمان ایران تهیه می کنند را بر عهده بگیرد ضمن اینکه پخش سریال پایتخت هم در شرایطی که مردم مسلمان ایران برای سوگ خانم فاطمه زهرا آماده می شدند به راستی مورد اعتراض مردم بود
امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد...
علی
Iran, Islamic Republic of
کلا مریضید .. همه رفتاراتونم سیاسیه .. چون مهمونها و خود آقای طهماسب گرایشاتی نزدیک به اصلاح طلب ها دارند اینجوری تحلیل می کنید. اگر همچین گروهی فرانسوی بود و در اون کشور کار می کرد الان به عنوان نماد فرهنگی تو دنیا می شناختنشون و عروسکها رو در همه دنیا می فروختند. مملکت ما ولی به لطف افراطی های اصولگرا نمایی مثل شما همیشه درگیر تخریب استعداد های داخلی است. هیچ مومن دلسوخته ایرانی به قماش شما گرایش پیدا نخواهد کرد. اینو بفهمید. گرچه بعید می دونم.
Germany
بابا جبگرم
عصبانیت شما از اینه که فهمیدین که ما میدونیم دارین چی کار میکنین!! مشکلات روابط دختر و پسر توی کلاه قرمزی مشهود بود! شما نمیخواین ببینین!
علی
Iran, Islamic Republic of
چیو میدونید اخه؟؟ اینا توهم توطئه است عزیزم. انقدر دگ اندیش نباشید.
علی
Iran, Islamic Republic of
دگم
مریض شما بیمار دلایی هستین که در ایام عزا و اندوه بچه های حضرت زهرا ، می نشینین برنامه های خنده دار نگاه می کنین ،....
علی
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت به عزای خانم فاطمه توهینی نشد.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهي منفي دادم.
لیلا
تاریخ وتجربه ثابت کرده همیشه این اصلاح طلبان بوده اند که با افکار افراطی وبه شدت غربگرا وغربزده مورد انتقاد اکثر قریب به اتفاق ملت ایران بوده اند ونشانه آن هم این است که کوچکترین انتقادی در مورد عملکردشان را با بی رحمی وتخریب گسترده وبی انصافانه وناعادلانه ساکت کرده اند.
در ثانی این فکر خرا ب شماست که از یک انتقاد کوچولو ی فرهنگی وصد در صد بجا که به هیچ وجه رنگ وبوی سیاسی نداره یه برجسب افراطی گری سیاسی بزنید
این سخنان شما کاملا سیاسی وبه شدت افراط گونه است نه گرایش اصولگرا
علی
Iran, Islamic Republic of
انتقاد کوچولو؟؟ اینها فقط بهانه گیری های سیاسی افراطی ها... است.
....
از شما می خوام برای کشف اهداف استکباری و امپریالیستی و ماتریالیستی این برنامه یه میزگردیرو با حضور دکترین عباسی و استاد رائفی پور برگزار کنید
وای بر مسخره کنندگان این برنامه نه اهداف استکباری داره نه اهداف امپریالیستی فقط یه برنامه بی محتوا با حضور چندتا عروسک خر و گوسفند که برای جیب تهیه کنندگان و عواملش و آدمای سطحی ساخته میشه نمی فهمید
مینا
به نظرم اصل مطلبو شما گفتی وتمام
متاسفم که عادت کردید همه چیز رو مسخره کنید
....
استاد رحیم پور ازغدی و استاد روازاده رو از قلم جا انداختین
من
عالیییییییییییییی بووووووووود...عالیییییییی
حسن عباسی ول کنی از کارتون فوتبالیستها هم اهداف استکباری و امپریالیستی و ماتریالیستی پیدا میکنه
لزومی به این همه خرج نداره ، همه خانم کوثری و خوش رقصی هایشان در ایام فتنه و نیز اهانت های وقیحانه شان به نظام اسلامی رو فراموش نکردند....هم چنین هر آدم عاقلی از شوخی های رکیک جنسی در برنامه و نیز هنجار شکنی هایی که از فرط تکرار عادی شده اند ، می فهمه که این برنامه در شان نظام اسلامی نبود و برای اهدافی خاص در ست شده بود......
علیرضا
آهای کفن پوشا کجایید بابا بردند با با خوردند
.... كلا مگر كسى منكر ضرورى دين شده كه انقدر سينه چاك ميكنيد
Iran, Islamic Republic of
کلاه قرمزی سال به سال داره ضعیفتر میشه یکی از دلایلشم اینه که اصلا هرقسمتش داستان نداره وفقط هر سکانس فامیل رو میبینیم که داره با مجری میحرفه در ضمن فضام تکراری شده باید از محیط های بیرون از استو دیو هم استفاده کنند. در مورد بوجش هم فکر نکنم چنین چیزی صحت داشته باشه شاید واسه مهموناشون پول خرج کنند .
تا وقتی بعضی مردم ما انقدر سطحی هستن امثال تهیه کنندگان کلاه قرمزی هم هستن که برای پر کردن جیبشون از این برنامه های مذخرف بسازن خلایق هر پچه لایق
یه نفر...
Iran, Islamic Republic of
مگه کلاه قرمزی برنامه کودکه؟؟؟!!!!! تا اونجایی که من تو اطرافیان میبینم هیچ کودکی مخاطبش نیست فقط بزرگا میبینن!!!!!!!
احسان
چرا این برنامه کارشناس داشت.
کارشناسی که شبه روشنفکر است و مشاور آقای مجری ست. بروید عقاید فکری و ذهنی او را رصد کنید
برو بابا. خیلی قدیمی فکر میکنی
آرش
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مملکت به دست چنین تفکرات عقب مونده ایی افتاد که وضع داخل و خارجمون شده الان.
alikanaany
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
سریال پایتخت به غیر از یکی دو سکانس که حرف حسابی برای گفتن داشتند چیزی جز مسخره کردن اقشار مختلف زحمتکش مازندران نبود!و متاسفم برای هم استانی های خودم که حتی به اندازه بختیاریها که سریال گرانی مثل سرزمین کهن را متوقف کردند بخار نداشتند و معدود تجمعات اعتراضی مردم را نیز سرکوب کردند!
متاسفانه در این مجموعه اصرار به تمسخر و توهین ...وجود دارد....
Iran, Islamic Republic of
ای کاش...
وقتی بی بی سی وارد انتقادمیشود،معلوم است این کلاه قرمزی حسابی انان راکلافه کرده وسعی دارنداوراازخانه ایرانیان بیرون نمایند!صحبت های همین چندعروسک بی جان،لبخندرابرلبان خیلی هاکه سخت به خنده می افتند،انداخت!اقای مجری،خسته نباشیدوبه کارتان باعشق ادامه دهید!حسود،نیاسود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خدا همه رو شفا میده به هیچ عنوان ناراحت نباشید