يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی ؛

تلاش برای ثبت «فارسی» در یونسکو

شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 351180
بنیاد سعدی مقدمات و مذاکرات لازم برای ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی در کمیسیون ملی یونسکو را آغاز کرده است،‌ این بنیاد پیشنهاد‌هایی برای معیارهای یونسکو جهت به ثبت رساندن زبان‌های بین‌المللی ارائه کرده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ بنیاد سعدی که حدود یک سال و نیم پیش به منظور تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ایجاد تمرکز، هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور، تأسیس شده است،‌ این روزها در ادامه برنامه‌ریزی برای بین‌المللی کردن زبان فارسی در نظر دارد تا این زبان را به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی به ثبت برساند.
 
تاکنون هفت زبان در کمیسیون ملی یونسکو به عنوان زبان بین‌المللی به ثبت رسیده است،‌ که برخی از آن‌ها عبارتند از انگلیسی‌، آلمانی‌، فرانسه، اسپانیا و...‌؛ این هفت زبان بر مبنای ظرط یونسکو مبنی بر اینکه هر زبانی که به عنوان زبان بین‌المللی به ثبت می‌رسد،‌ باید 500 میلیون گویش‌ور در سراسر جهان داشته باشد،‌ به ثبت رسیده‌اند. اما تعداد گویش‌وران زبان فارسی در سراسر جهان به 200 میلیون نفر می‌رسد.
 
به همین منظور مسئولان بنیاد سعدی در تلاش هستند تا با مذاکراتی با یونسکو‌، شروط بین‌المللی کردن زبان را تغییر دهند. پیشنهاد‌هایی از جمله درنظر گرفتن سابقه تاریخی و تمدنی زبان، تعداد ترجمه‌های انجام شده از آثار مشاهیر آن زبان،‌ دایره پوشش تاریخی زبان در گذشته و ... از طرف بنیاد سعدی به یونسکو برای درنظر گرفتن معیار بین‌المللی دانستن یک زبان پیشنهاد شده است.
 
سید‌محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی که پیگیری این مهم را در یونسکو بر عهده دارد‌، می‌گوید:‌ تا در این زمینه و برای پذیرش این شروط از سوی کمیسیون ملی یونسکو‌،  مذاکراتی با نمایندگان کشورهای افغانستان و تاجیکستان داشته‌ایم، تا آن‌ها را نیز با خود هم‌رأی کنیم،‌ اتحاد کشورهای فارسی‌زبان منطقه می‌تواند کمک بزرگی در این راستا باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *