سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰

اخراجی‌های‌اتمی اسرار را لو می‌دادند!

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 349585
اخراج و جابجایی کسانی که در سازمان انرژی اتمی، برای گروهها و افراد خاص، اخبار و اسرار درون سازمان را می بردند، باعث شده آقایان دلخور شده باشند و جیغ و داد راه بیاندازند. این افراد، دانشمندان هسته ای نیستند، مدیر و کارمند هستند و کار مدیر هم اداری و پرسنلی است.
به گزارش جهان به نقل از جمهوریت، ماجرای جابجایی چند تن از نیروهای سازمان انرژی اتمی که برخی آنها را دانشمند هسته ای خواندند و بعضی، نیروی شرکتی و عده ای نیز پرسنل اداری، فراگیر شده است. برخی ادعا کردند اخراج است و بعضی گفتند پایان همکاری پروژه است و عده ای نیز فارغ از هرگونه نامگذاری، آن را در شرح وظایف مسئول سازمان انرژی اتمی دانستند. کار بدانجا پیش رفت که برخی رسانه ها و اشخاص، این مساله را به دیدار صالحی با هاشمی رفسنجانی ربط دادند و تعدادی نیز با منتسب کردن این نیروها به شهید احمدی روشن، آنها را یاران وی نامیدند و سعی در تحریک احساسات و عواطف مردم به این طریق داشتند و پای خانواده شهید احمدی روشن هم به این میان باز شد. اگرچه پدر این شهید بزرگوار می گوید مساله اخراج واقعیت دارد ولی همسر احمدی روشن اخراج یاران شهید را تکذیب می کند.

آیت الله جنتی نسبت به این موضوع در خطبه های نماز جمعه تهران هشدار می دهد و صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی می گوید "ما به آیت الله جنتی توضیح دادیم و ایشان همان روز به صدا و سیما دستور دادند که آن بخش از صحبت‌هایشان پخش نشود و فرمودند کاش ما با شما اطلاعاتی را که آورده بودند در میان می‌گذاشتیم."

نمایندگانی نیز شکایتی در این خصوص به کمیسیون اصل نود ارائه می کنند و خواستار بررسی موضوع از این طریق می شوند و حتی برخی مدعی آن هستند که علی لاریجانی، رییس مجلس هم به این موضوع ورود پیدا کرده است. تمام این مسائل باعث شد علی اکبر صالحی به مطرح کنندگان ماجرای مزبور هشدار دهد که "هرچند ممکن است در بازی سیاسی برنده شوند ولی این برد، بردی معاویه ای است نه علی وار."

یک مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی گفته این مسائل تنها در مورد ۶ نفر است که در معاونت بازرگانی سازمان انرژی اتمی مشغول به کار بودند و اکنون سه نفر از آنها همچنان در سازمان انرژی اتمی مشغول به کارند ولی یکی دو نفر از آنها به جوسازی علیه سازمان می پردازند.

برخی در سازمان انرژی اتمی، دانشمند هسته ای بودند؛ عده ای هم وبال

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با جمهوریت درباره این مساله گفت: در امور هسته ای جمهوری اسلامی ایران، برخی اقداماتی انجام دادند و فعالیت هایی را به صورت جدی جلو بردند که کار هسته ای کشور به سامان رسید و این بخش را به مرحله ای از پیشرفت رساند که اکنون می بینیم؛ یک عده هم بودند که هیچ باری را متحمل نشدند؛ مگر اینکه برای سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران ، وبال بودند و مثلا اطلاعات سازمان انرژی اتمی ما را به بیرون، از جمله برخی نمایندگان مجلس درز می دادند.

وی توضیح داد: برخی اطلاعات، عمومی است و همه آحاد ملت می توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ برخی اطلاعاتی در اختیار افراد خاص و از جمله نمایندگان مجلس قرار می گیرد ولی دسته ای از اطلاعات هم هست که حتی نباید در اختیار نمایندگان مجلس هم قرار گیرد.

کسانی که جابجا شدند، اسرار هسته ای را به افراد و گروههای سیاسی می دادند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر کار هسته ای حساسیت دارد و بناست به صورت محرمانه و بسته انجام شود، نباید اطلاعات آن توسط برخی افراد به بیرون درز کند. من تعدادی از این افرادی را که درباره اخراج و جابجایی شان، جنجال به راه افتاده، می شناسم و با جزئیات دقیق میدانم کسانی بودند که با مجامع، افراد و گروههای سیاسی جلساتی داشتند و اطلاعات مربوط به فعالیتهای هسته ای کشور را در اختیار آنها قرار می دادند.

وی افزود: از جمله همان دو سه نفری که سازمان انرژی اتمی مجبور بود آنها را بردارد یا جابجا کند تا انتشار اطلاعات توسط آنها انجام نشود، کسانی بودند که با یک تعداد از آقایان نماینده ها هم در ارتباط بودند.

همان نمایندگانی جیغ و داد رسانه ای راه انداختند که از این افراد اطلاعات می گرفتند

حیدرپور گفت: من اخبار را که تعقیب کردم، دیدم دقیقا همان نمایندگانی که با این افراد در سازمان انرژی اتمی در ارتباط بودند و اطلاعات داخل سازمان را برایشان می آوردند، بعد از این جابجایی ها، جیغ و داد راه انداختند.

وی با بیان اینکه این افراد دانشمندان هسته ای نیستند، توضیح داد: اینها دانشمند نبودند، مدیر بودند و کار مدیران هم اداری، پرسنلی و لجستیکی است و اگر دکتر صالحی نگرانی داشته و اینها را جابجا یا برکنار کرده، دغدغه اطلاعات و آن چیزی را که امنیت ملی و حیثیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران نامیده میشود، داشته و توسط این افراد به بیرون درز می کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: امیرالمومنین(ع) در حدیثی اشاره به این نکته دارند که اسرار را برای نزدیکترین دوست هم نباید گفت زیرا اگر به یک نفر گفته شود، او هم به نفر دیگری خواهد گفت و متاسفانه دیده می شود که برخی اوقات اسرار کشور، حتی در مصاحبه های نمایندگان منتشر می شود و به همین دلیل، سازمان انرژی اتمی در این خصوص دغدغه داشت و براساس آن نسبت به جابجایی و حتی برکناری تعدادی از این افراد، اقدام کرد که به نظر من شایسته و بجا بود.

مدیرانی بودند که صلاحیت ادامه کار در انرژی اتمی را نداشتند

وی درباره برخی صحبتها مبنی بر اینکه این نیروها برای پروژه های پیمانی بوده اند که کارشان با سازمان انرژی اتمی تمام شده بود، گفت: تعدادی از اینها پروژه ای کار می کردند و قاعدتا وقتی پروژه شان تمام شده، باید بروند؛ برخی هم مدیرانی هستند که اسرار، اخبار و اطلاعات سازمان را به خارج می بردند و بنابراین، صلاحیت ادامه کار در سازمان انرژی اتمی نداشتند.

این عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تاکید کرد: مسئول یک سازمان که بر اساس قانون باید جوابگوی مسائل آن باشد، باید بتواند عنداللزوم مدیرانش را جابجا کند و در پست مناسب به کار گیرد یا حتی اگر مدیری شایستگی نداشت و اخبار و اطلاعات را به بیرون برد، برکنارش کند زیرا رییس سازمان باید در برابر همه حوادثی که درون آن سازمان اتفاق می افتد، پاسخگو باشد و مسئول جلوگیری از درز هر گونه اطلاعات و اخبار هستند.

کسی که لو دادن اطلاعات برای او عادت شود، فقط به نمایندگان اکتفا نخواهد کرد

وی بیان کرد: من مطمئنم اقدامی که انجام گرفته، بر اساس درز اطلاعات و اخبار توسط کسانی بوده که در داخل سازمان جابجا شدند.

حیدرپور افزود: نمایندگانی که از این افراد پشتیبانی می کنند، توجه داشته باشند که فقط خودشان نبودند که از اینها اطلاعات و اخبار می گرفتند؛ زیرا اگر برای فردی لو دادن اطلاعات و اخبار عادت شود، فقط به یک گروه خاص به نام نمایندگان مجلس اکتفا نخواهد کرد و به دیگران هم می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *