يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

تهاتر ساخت رآکتور توسط روسیه در برابر نفت

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 344684
سفیر ایران در روسیه ضمن تایید مذاکرات تهران و مسکو برای تهاتر نفت در برابر کالا گفت: روسیه می‌تواند در قبال خرید نفت از ایران، دومین رآکتور نیروگاه بوشهر را بسازد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از رویترز خبر داد، سفیر ایران در مسکو گفت: روسیه می‌تواند در عوض نفت ایران، دومین رآکتور تاسیسات هسته‌ای ایران در بوشهر را بسازد.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه به روزنامه دیلی کومرسانت روسیه گفت: همچنین روسیه می‌تواند برای پرداخت پول نفت ایران به این کشور کامیون، ریل راه‌آهن یا کالاهای دیگر صادر کند، یا برای این کشور پالایشگاه‌های کوچک بسازد.

ماه گذشته گزارش تایید نشده‌ای مبنی بر مذاکرات ایران و روسیه برای سوآپ روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت در برابر کالا منتشر شد که گفته می‌شد که این قرارداد تلاش‌های غرب برای ادامه فشار بر تهران را تضعیف می‌کند.

سنایی در مصاحبه‌ای یک روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تایید کرد که ایران و روسیه در حال مذاکره برای صادرات چند صد هزار بشکه نفت در روز بوده‌اند.

وی افزود: ایران می‌تواند از بخشی از این عایدات برای پرداخت پول ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر استفاده کند.

روسیه نخستین رآکتور تاسیسات بوشهر، تنها نیروگاه برق هسته‌ای ایران را ساخته است.

سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: ممکن است که این قرارداد نفتی و یک یادداشت تفاهم گسترده همکاری در زمینه‌های اقتصادی تا پیش از ماه آگوست به امضا برسد.

الکسی اولیوکایف در ماه آوریل برای انجام مذاکرات در زمینه مبادلات تجاری به تهران سفر خواهد کرد.

سنایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسیه در عوض نفت، چه چیزی به ایران می‌تواند صادر کند، گفت: دو طرف در خصوص تعدادی از امکانات از جمله ساخت پالایشگاه‌های کوچک نفتی، سرمایه‌گذاری روسیه در میدان‌های گازی و تامین برق مذاکراتی انجام داده‌اند.

سنایی خاطرنشان کرد: علاوه بر احتمال ساخت دومین رآکتور نیروگاه بوشهر توسط روسیه، تهران تمایل دارد تا کامیون‌های سنگین از روسیه وارد کند، یا مونتاژ آنها در ایران انجام شود یا اقلام دیگر دریافت کند.

وی اضافه کرد: ایران علاقه دارد تا مقدار زیادی ریل راه‌آهن از روسیه بخرد و همین طور تمایل دارد تا روسیه در برقی کردن خط آهن این کشور مشارکت کند؛ همچین ما تمایل داریم، تا از روسیه غلات بخریم.

سفیر ایران در مسکو با رد نگرانی آمریکا در مورد این قرارداد و توضیح اینکه روسیه نیز باید همانند کشورهای اروپایی عمل کند، هشدار داد: کشورهای اروپایی هیئت‌های تجاری خود را به ایران اعزام کرده‌اند و اگر مسکو در این زمینه سریع عمل نکند، با خطر از دست دادن فرصت‌های جذاب روبرو خواهد شد.

سنایی ادامه داد: دوستان روس ما که در لحظات سخت در کنار ما بودند باید از مزیت‌های بازار ایران بهره ببرند اما شرکت‌های روس باید برای حضور در بازار ما عجله کنند و به علت ترس از تحریم‌های غرب مردد نباشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *