سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
داوری اردکانی در بزرگداشت «سالکان حکمت و فکرت»؛

هنر دینانی و اعوانی سیاسی‌نشدن آنهاست

يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۵۸
کد مطلب: 348952
رئیس فرهنگستان علوم ایران گفت: هنر دکتر دینانی و اعوانی این است که سیاسی نیستند و سیاست را در کار خود دخالت نداده‌اند و بی‌پروا نسبت به سیاست، همواره به کار فلسفه پرداخته‌اند و من نتوانستم این طور باشم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رضا داوری اردکانی در نکوداشت غلامحسن ابراهیمی دیناینی و غلامرضا اعوانی، گفت: فیلسوفان ما از ملاصدرا تا کنون اکثر قریب به اتفاق صدرایی و بعضی هم سینایی هستند.

وی اظهار داشت: مشکل فلسفه در دوران ما با سیاست است و از سیاست نمی‌توان پرهیز کرد و این سؤال مطرح می‌شود که آیا فلسفه را می‌توان تابع سیاست کرد، باید گفت سیاست، تابع فلسفه است و البته تناسبی میان این دو وجود دارد؛ سیاست همه کاره است، کار جهان شده سیاست و نفوذ سیاست از تولد تا مرگ است.

رئیس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به برگزاری نکوداشت غلامحسین ابراهیمی دینانی و غلامرضا اعوانی تصریح کرد: این دو بزرگوار مانند تمام اصل فلسفه، یک هنر دارند و آن اینکه سیاسی نیستند و سیاست را در کار خود دخالت نداده‌اند و بی‌پروا نسبت به سیاست، همواره به کار فلسفه پرداخته‌اند و من نتوانستم این طور باشم.

وی گفت: من ثبات قدم و استقامت را در هر دو شخصیت دکتر دینانی و دکتر اعوانی دیده‌ام و آنها به طور واقع به فلسفه، تعلق دارند.

اردکانی ادامه داد: ما از همه چیز عالم سود و نتیجه می‌طلبیم در حالی که هر چیزی نباید لاطائل باشد بلکه باید به سودی برسد؛ پرداختن به فلسفه، کم‌سودترین و اشرف علم است و به معنای دیگر گرانبهاترین چیز است که اگر نبود کار، بی‌بنیاد می‌شد پس فلسفه امری شریف است.

وی عنوان کرد: فردید یک هنر بزرگ داشت که این هنر بزرگ باید ستایش شود و آن اینکه فردید، روز و شب و در تمامی اوقات کتاب می‌خواند اگر با فکر و اخلاق فردید مخالف هستید اشکالی ندارد فلسفه مقام رد و ایراد است و مقام دشمنی نیست.

این نظریه پرداز فلسفی خاطرنشان کرد: فلسفه‌ها در نظر هیچ فیلسوف و دانای فلسفی با هم مساوی نیستند و تمامی فلاسفه قابل احترام هستند. دوست عزیزم دکتر اعوانی با وجود اینکه افلاطونی است اما به ارسطو احترام می‌گذارد و به دلیل اینکه ارسطو مثال فلسفه است و او هم به ارسطو احترام می‌گذارد.

وی اظهار داشت: دکتر ابراهیمی دینانی هم مانند تمام شاگردان علامه طباطبایی، یک اسوه و نمونه است و ارتباط میان این شاگرد و استاد فوق‌العاده قابل احترام است.

اردکانی با اشاره به آخرین نوشتار شهید مطهری در کتاب «شرح فلسفه و روش رئالیسم» مبنی بر بحث ادراکات اعتباری گفت: با وجود اینکه شهید مطهری نظری متفاوت با علامه طباطبایی داشت اما نمی‌خواست بر خلاف استادش بنویسد و نظر ایشان را رد کند و همین مسئله، منشأ آثار و تحولات بزرگی در شهید مطهری می‌شود.

وی عنوان کرد: بنده توفیق ثبات و استقامتی که آقایان دینانی و اعوانی داشتند را در زندگی‌ام نداشتم.

رئیس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به حبّ و محبت نسبت به فلسفه تصریح کرد: اگر به نام فلسفه دشمنی می‌شود ممکن است فیلسوف جنگ وجود داشته باشد اما فلسفه از آن حیث که فلسفه است حب و دوستی است.

وی گفت: فیلسوف معاصر وقتی تفسیر می‌کند «فیلو» و «سوفیا» در واقع، حب علم است و علم را طوری توصیف می‌کند که گویی حبّ هستی و انس با وجود است که اگر این است باید به استقبالش رفت و زمانه‌ای که فلسفه را دوست ندارد، می‌توان به آن احترام کرد.

این چهره شاخص فلسفه ایران عنوان کرد: ما اگر حرمتی داریم برای فلسفه است و امیدوارم از برکات وجود و آثار دکتر دینانی و اعوانی بهره‌مند باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *