شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

دنده‌عقب برخی برای قطار شعر انقلاب

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 340549
علیرضا قزوه در مراسم بزرگداشت احد ده‌بزرگی با اشاره به جشنواره شعر فجر گفت: شعر فجر با شعر انقلاب، گره خورده است و فردا افرادی نمی‌توانند با نام شعر بی‌تفاوت و ضد ارزش، کاری کنند که فراموش شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نهمین مراسم شب شاعر ویژه تجلیل از احد ده‌بزرگی سه‌‌شنبه شب ۸ بهمن با حضور شاعران آیینی و حوزه انقلاب و دفاع مقدس کشور در سازمان فرهنگی اوج برگزار شد.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این برنامه گفت:‌ امروز برنامه‌های خوبی در زمینه تجلیل از شاعران انقلاب برگزار می‌شود و دانشگاه‌ هم در این زمینه در کنار نهادهایی چون موسسه اوج وارد کار شده است. حضور شاعران انقلاب در دانشگاه، پشتوانه خوبی برای ادبیات انقلاب اسلامی در دهه اخیر شده است و ما امروز بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ رساله دانشگاهی درباره ادبیات انقلاب داریم که ثبت شده‌اند و در دسترس‌اند.

وی افزود: به هر حال، ادبیات انقلاب این روزها یک پشتوانه خوب پیدا کرده و به یک بالندگی رسیده است. ادبیات انقلاب، امروز به ایستگاه سلام رسیده است. وقتی قطار تهران به سمت مشهد حرکت می‌کند، یکی از زیباترین ایستگاه‌هایی که به آن می‌رسد، ایستگاه سلام است. این ایستگاه همان ایستگاه نزدیک به وادی امن است که مسافر در آن شوق دارد هرچه زودتر به مقصد برسد. ما در شعر انقلاب هم واقعا به آن ایستگاه آخر رسیده‌ایم اما در روزگاری به سر می‌بریم که بعضی، این را نمی‌خواهند.

این شاعر در ادامه گفت: عده‌ای نمی‌خواهند این قطار که رفته و دارد به مسیر مقدس می‌رسد،‌ به انتهای خط برسد. این عده قصد دارند قطار را برگردانند و اصطلاحا برایش دنده عقب بگیرند. این روزها زمزمه‌های نادرستی شنیده‌ام مبتی بر برخی تفاسیر نادرست از سخن رئیس جمهور که هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم. شاید منظور رئیس جمهور این باشد که کل هنر، ارزشی است. این روزها در آستانه هشتمین جشنواره شعر فجر، عده‌ای می‌خواهند شعر فجر را نادیده بگیرند. نادیده گرفتن شعر فجر، نادیده گرفتن شعر انقلاب است. شعر فجر، ویترین شعر انقلاب است. در نخستین دوره این جشنواره از همه شاعران اهل فن چون اخوان ثالث، سید حسن حسینی و ... تجلیل شد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: بحث این است که ما شعر فجر را به عنوان ویترین شعر انقلاب داریم و یک قدم هم به عقب برنخواهیم گشت. کسانی که می‌خواهند سوار این قطار شوند، می‌توانند بیایند اما کسی نمی‌تواند مسیر این قطار را تغییر دهد. برخی بعد از ۸ دوره که از جشنواره شعر فجر می‌گذرد، می‌پرسند اصلا ما شعر فجر داشتیم‌؟ شعر انقلاب با مفاهیم معنوی، عرفانی و اسلامی تلفیق شده است و می‌تواند به یک مکتب تبدیل شود و ما از این موضع کوتاه نخواهیم آمد. اگر زحمات شاعرانی چون احد ده‌بزرگی،‌ علی انسانی و محمدعلی مجاهدی نبود که تمام زندگی‌شان را نذر فرهنگی کنند، ادبیات آیینی ما، به این میزان از بالندگی نمی‌رسید. اگر درباره شعر انقلاب و دفاع مقدس تحقیق نمی‌کردیم، امروز چنین وضعی نداشت.

قزوه گفت: شعر فجر با شعر انقلاب، گره خورده است و فردا افرادی نمی‌توانند با نام شعر بی‌تفاوت و ضد ارزش، کاری کنند که فراموش شود. شعر انقلاب، جایی است که باید با وضو واردش شد. ادبیات انقلاب، در ۲۲ بهمن، روزهای انقلاب و سال‌های جنگ شکل‌ گرفته است.

امیر مرزبان و سید محمدامین جعفری دو شاگرد احد ده‌بزرگی بودند که در این برنامه به بیان سخنان کوتاهی پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *