دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱
۳

تدبیر مدیران ارشاد برای موسیقی زیرزمینی/ قانون‌گریزان در پناه قانون؟!

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 340188
حوزه موسیقی و اختصاصا موسیقی زیرزمینی از حوزه های پرچالش هنر است که هر دولتی با آن دست و پنجه نرم می کند و تاکنون هم هیچ دولتی موفق به عبور از بحران موسیقی زیرزمینی نشده است. مسئله ای که این روزها در کانون توجه مدیران معاونت هنری وزارت ارشاد قرار گرفته و مدیر جدیدالورود دفتر موسیقی ارشاد درباره آن، از ارائه طرح کشف و شناسایی آثار زیرزمینی خبر می دهد.
تدبیر مدیران ارشاد برای موسیقی زیرزمینی/ قانون‌گریزان در پناه قانون؟!
سرویس فرهنگی جهان نيوز: مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود در زاهدان به موسیقی زیرزمینی اشاره کرد و گفت:"در بحث موسیقی‌های زیر زمینی در حال شناسایی افرادی هستیم که متناسب با شأن موسیقی و فرهنگ جمهوری اسلامی در حال فعالیت هستند که بتوان آنان را به طرز شایسته‌ای معرفی و از آثار آنان استفاده کنیم".

با این اظهار نظر پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی، چند سؤال مطرح می شود:

۱) اساسا جای این سؤال همیشه باقی بوده است؛ افرادی که در حال فعالیت در گروه های موسیقی زیرزمینی هستند چه تعریفی از کار خود دارند و مسؤولین ما چه تعریفی؟! سؤالی که در اظهار نظر ارجمند درباره این گروه های فعال بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

در همین زمینه بسیاری از کارشناسان، با فعالان موسیقی زیرزمینی هم‌عقیده هستند که اغلب فعالان موسیقی زیرزمینی افرادی هستند که تمایل دارند آزادانه کار کنند و به هیچ عنوان حاضر به طی کردن روند صدور مجوز برای آثارشان نیستند و علاقه ای هم به ویرایش شعرهایشان که سرشار از ترانه ها و قافیه های منافی عفت عمومی است نیز نیستند؛ حال چنین جماعتی چگونه به همت معاونت هنری و دست اندرکاران حوزه موسیقی، قرار است از زیر زمین خارج شوند و به رو بیایند. قابل توجه اینکه یکی دو ماه پیش نیز معاون هنری ارشاد از عزم جدی این معاونت در دوره جدید برای روی زمین آوردن زیرزمینی‌ها خبر داده بود!

اما نکته این است که مشکلاتی که برخی از فعالان عرصه هنر در زمینه موسیقی، سینما و... برای هنر، فرهنگ، نظام و ملت ایجاد کردند، بحث خروج آنان از موازین قانونی بود که البته بر خلاف زیرزمینی‌ها ابتدا تحت حمایت دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفتند و بدون بررسی محتوایی اثر و تنها با ارزیابی هنری صاحب اثر به وی مجوز دادند و او را به عنوان یک برند به همه معرفی کردند و از آنجا که شخص دارای پتانسیل و زمینه قانون گریزی بود و ظرفیت مطرح شدن را نداشت، عملکردشان در مسیر خلاف فرهنگ و مصالح ملی کشور قرار گرفت. حالا فرض کنید به همت متولیان عرصه موسیقی، افرادی که قبل از مطرح شدن، زیرزمینی شدند و قانون گریز! بعد از مطرح شدن چه روندی را پی خواهد گرفت؟!

۲) به گفته مدیرکل دفتر موسیقی قرار است از کسانی حمایت شود که در زیرزمین متناسب با شأن موسیقی و فرهنگی جمهوری اسلامی در حال فعالیت هستند. حال سؤال این است؛ کسی که موسیقی در شان جمهوری اسلامی اجرا می کند، چرا اقدام به دریافت مجوز نکرده است و اگر اقدام کرده و مجوز نگرفته است، دلیل آن چه بوده؟ اگر موسیقی تولید شده به گفته مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، «در شأن جمهوری اسلامی» بوده، چه دلیلی جز کم کاری مدیران، مانع از صدور مجوز شده است؟ در این صورت باید در حمایت از هنرمندان، مدیر مربوطه بازخواست شود. اما اگر موسیقی در شان جمهوری اسلامی اجرا می کند و زیرزمین این اقدام را انجام می دهد جای بسی تعجب و البته کمی بعید است!

۳) و نکته آخر اینکه صحبت کردن پیاپی مدیران ارشد معاونت هنری وزارت ارشاد درباره فعالان موسیقی زیرزمینی می تواند هم به این افراد هویت جداگانه دهد و هم این افراد را در زمره طلبکاران عرصه هنر کشور قرار دهد. شاید بهترین راه این باشد؛ معدود افرادی که بنابر تنگ نظری امکان حضور در عرصه هنر نیافتند و البته قانون گریزی هم نکردند را شناسایی و به این افراد هویت ببخشیم و سایرین را به شیوه قانونی ساماندهی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اینکه میگن هنرمند ارزشی،غیر ارزشی نداریم درسته دیگه!
این بنده خداهای زیرزمینی مگه ترانه بدی می خونن؟فقط یه ذره فحش می دن!
این دولت راستگویان چه نسخه هایی برای موسیقی دارنا؟!بجای ترویج موسیقی اصیل ایرانی همه برنامشون زیر زمینه