دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۱

نوید برای اهالی موسیقی‌ زیرزمینی!

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 340113
هنر جذابیت دارد و هنرمند دیده می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیرد، جوان هم دوست دارد دیده بشود و این یک نیاز طبیعی است.
نوید برای اهالی موسیقی‌ زیرزمینی!
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پیروز ارجمند که به منظور رونمایی از چهار آلبوم موسیقی محلی سیستان و بلوچستان به زاهدان سفر کرده بود در نخستین نشست مطبوعاتی خود، اظهار کرد: برای این‌که موسیقی محلی نشر و نمو حقیقی خود را پیدا کند باید از چند وجه آن را مورد ارزیابی و کنکاش قرار داد، نخست سازهای موسیقی محلی است، دوم عامل ملودی‌ها و مقام‌های آنان است و سوم فرهنگ موسیقیایی هر منطقه است، چهارم موسیقیدانان، پنجم صنعت ساز سازی و ششم کارکرد و کاربرد موسیقی درتعامل آن با سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

وی افزود: به عنوان مثال، آئین گواتی را از جنبه موسیقی درمانی مورد کنکاش قرار داد که آن را می‌توان ثبت ملی و سپس جهانی به عنوان یک موسیقی درمانی ارائه کرد.

ارجمند بیان کرد: ثبت داشته‌های موسیقی تنها وظیفه فرهنگ و ارشاد نیست چرا که سازمان میراث فرهنگی، آموزش عالی، حوزه هنری و سایر نهادها می‌توانند در این امر سهیم شوند و همه باید دست به دست هم دهند و این موسیقی‌ها را ثبت کنند.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم با ثبت و آغاز به فعالیت مکتب‌های موسیقی یا سراهای موسیقی محلی بخشی از این ثبت‌ها در خود استان‌ها انجام شود.

اجرای طرح تکریم هنرمندان پیشکسوت

وی تصریح کرد: برای هنرمندان بالای ۶۰ سال طرح تکریم هنرمندان را داریم، که این طرح تا کنون در خصوص هنرمندان موسیقی‌های نواحی اجرا نمی‌شده است؛ این طرح در دست اقدام است و هنرمندان در حال شناسایی هستند و مدارک هنرمندان در حال بررسی است.

ارجمند بیان کرد: در وهله نخست این‌ها به عنوان هنرمندان پیشکسوت مورد حمایت‌های مالی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: سقف بیمه هنرمندان در حال حاضر به اندازه کف بیمه کارگری است که این مهم جای تامل و اصلاح دارد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکته دیگر، ترمیم مقرری است که در طرح تکریم هنرمندان در دست اجراست، چرا که مبلغی که در حال حاضر به این عزیزان پرداخت می‌شود در شأن هنرمندان ما نیست.

هنرمندانی که مدرک هنری دریافت کنند، مورد حمایت بیمه قرار می‌گیرند

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هنرمندانی که توسط شورای نظارت و ارزشیابی و مورد بررسی قرار گرفته و این هنرمندان به عنوان خبرگان بدون مدرک شناسایی و به آنان مدارک هنری اعطا می‌شود و این‌ها تحت قواعد بیمه و حمایت‌های دیگر قرار می‌گیرند که این کارها در خانه‌های موسیقی و انجمن موسیقی انجام می‌شود.

ارجمند خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده که اساس نامه‌های انجمن‌های موسیقی تغییر خواهد کرد ما انجمن‌های موسیقی را در این باره بیشتر فعال خواهیم کرد بخشی از فعالیت صنفی هنرمندان در انجمن‌های موسیقی شکل خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یادآور شویم که در وزارت ارشاد به هیچ هنرمندی صدقه داده نمی‌شود و شأن هنرمندان بسیار والا تر از این است که با این مبالغ اندک بتوان توان هنری آنان را ارزیابی کرد.

ارجمند بیان کرد: انشالله سعی خواهیم کرد که از این به بعد مسئولیت‌های هنری را به خود هنرمندان واگذار کنیم چرا که آنان بهتر از هر کسی می‌توانند برای خود تصمیم بگیرند و مشکلات خود را بهتر درک خواهند کرد.

وی افزود: در این انجمن‌ها برخی از پژوهشگران نیز جذب خواهند شد و آثار آنان که مرتبط با موسیقی است ثبت و نشر خواهد شد.

ایجاد فضاهای استاندارد در استان‌ها

ارجمند عنوان کرد: از آنجایی که نمی‌توانیم بودجه مستقلی را برای بخش یا استان خاصی درنظر بگیریم اما می‌توانیم حمایت‌های دیگری از موسیقی‌های محلی در تولید و نشر آثار آنان داشته باشیم ضمن اینکه با ایجاد فضاهای استاندارد برای ضبط و ثبت آثار آنان می‌توانیم در کنارشان باشیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرمند نیاز به دیده شدن دارد و نیاز شدیدتری به اجرا و تشویق، پس ما باید این تسهیلات را برای هنرمندان خود فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه ساخت مجتمع‌های فرهنگی هنری در بیشتر مراکز استان و شهرستان‌ها پیشتاز و پیشرو بوده که خود همین عامل در ترقی فرهنگ و هنر هر منطقه تاثیر بسیار زیادی داشته است.

ارجمند تصریح کرد: علاوه بر این‌که انتظار می‌رود از این مجتمع‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده شود، انتظار داریم که مردم از این‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بیشتر موارد ضعف از سوی خود هنرمندان است چرا که وزارت ارشاد زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند اما وقتی هنرمندی راغب به استفاده نباشد این همه تلاش و هزینه بی نتیجه خواهد بود.

شکوفایی هنر اصیل هر منطقه از سیاست‌های دولت تدبیر و امید است

وی گفت: هنرمندان باید بیش از پیش در میدان حاضر شوند، با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید نیاز به حضور هنرمندان بیش از پیش احساس می‌شود تا با همدلی و در کنار یکدیگر بودن شرایطی فراهم شود که هنر اصیل هر منطقه به شکوفایی در شأن خود برسد.

ارجمند خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سرود در آموزش و پرورش وجود دارد تقریبا ۴ میلیون دانش‌آموز فعال در حوزه سرود دانش‌آموزی داریم، فعالیت رسمی آموزش و پرورش در حوزه موسیقی بر روی هنرهای آوایی است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروزه وجود گروه‌های سرود بزرگ متشکل از چند هزار نفر چشم انداز بسیار خوبی را محقق کرده که در اول انقلاب انتظار آن در حوزه سرود می‌رفت.

وی افزود: گروه‌های ۱۳۵۷ نفری سرود که در استان‌ها در سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند به اجرای اثر می‌پردازند از اتفاق‌های بسیار خوب موسیقی در کشور است.

طرح بزرگترین گروه سرود جهان در دست بررسی است

ارجمند تصریح کرد: طرح بزرگترین گروه سرود جهان نیز در دست بررسی و اقدام است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: آموزش چگونه خواندن و صحیح خواندن از جمله برنامه‌های مرکز موسیقی کشور در حوزه سرود است.

ارجمند بیان کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاهی است که دانشکده هنر را تاسیس کرده و از دانشگاه‌های بسیار قدرتمند در حوزه هنر است.

وی اضافه کرد: اما در رشته‌های موسیقی مشکلات زیادی وجود دارد و آن هم ساکن بودن خود اساتید آموزش دهنده در این دانشگاه‌ها است که با توجه به بعد مسافت امکان این‌که استادها به صورت پروازی رفت و آمد کنند، وجود ندارد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنر جذابیت دارد و هنرمند دیده می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیرد، جوان هم دوست دارد دیده بشود و این یک نیاز طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این‌که تب خوانندگی رونق گرفته، وجود دستگاه‌هایی است که با مدد آن می‌توان صدای هنرمند فالش‌خوان را درست و ترمیم کرد و این معضل بزرگ موسیقی ما در حال حاضر است.

ارجمند اظهار کرد: آیا مرحوم بنان وقتی می‌خوانده صدای خود را درست می‌کرده است، هنرمندان همه درست می‌خوانند، یا کدام قاری قرآن بعد از خواندن، صدای خود را درست می‌کرده است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از ابتدا آموزش درست و صحیح و اصولی بوده که چنین هنرمندانی تربیت شده‌اند و ما هم بر این هستیم که این آموزش‌ها را سرلوحه قرار دهیم و مبانی معرفتی را بیش از پیش تعیین و تبیین کنیم.

وی افزود: در مورد بحث آموزش این ظرفیت در حال حاضر در آموزش و پرورش وجود دارد.

ارجمند خاطرنشان کرد: در بحث موسیقی‌های زیر زمینی در حال شناسایی افرادی هستیم که متناسب با شأن موسیقی و فرهنگی جمهوری اسلامی در حال فعالیت هستند که بتوان آنان را به طرز شایسته‌ای معرفی و از آثار آنان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگارتسنیم درباره اقدامات در دست اجرای مرکز موسیقی کشور برای نشر، تبیین و بارز شدن نکات متعالی آلبوم‌های تولید به منظور جذب مخاطب بیشتر اظهار کرد: سیاست‌های ما به نحوی خواهد بود که سعی می‌کنیم کمترین خسارت را به تولید کنند گان آثار هنری و موسیقی وارد سازیم.

ارجمند گفت: با توافق‌هایی که با شرکت‌های پخش موسیقی داریم، سعی می‌کنیم با بالا بردن کیفیت آثار تولید شده شرکت‌ها را برای نشر این آثار مجاب کنیم.

وی بیان کرد: سیاست‌های این چنین و ایجاد طرح‌های تشویقی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای نشر آثار تولیدی محلی است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره فقدان سالن مطلوب برای عرضه داشته‌های هنرمندان موسیقی در استان سیستان و بلوچستان و تعیین نرخ ۱۸ میلیونی سالن‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان برای یک شب اجرا افزود: من تعجب می‌کنم وقتی ما در تهران بلیت‌های ۱۰۰ هزار تومانی برای فروش داریم باز هم با توجه به ظرفیت‌های سالن‌ها مقدار نهایی برای هزینه یک صندلی به مراتب مقدار کمتری از آنچه در استان شما مطرح است، می‌باشد.

ارجمند تصریح کرد: امیدواریم با توافقاتی که در سطح کلان داریم شرایطی را فراهم آوریم که تعاملات فرهنگی با سایر نهادها صورت پذیرد، ضمن این‌که باید به دانشگاه‌ها هم حق داد چرا که تولیدات محتوایی و برنامه‌هایی که اجرا می‌شود باید در شأن محیط دانشگاهی باشد و دغدغه اصلی این عزیزان نیز بیشتر این موارد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *