جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۸
۳۰

موسویان و ناصری برای چه به ایران آمده‌اند؟

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 334776
حضور افراد مساله دار در کشور فرصت سو استفاده و ایجاد چالش به بدخواهان نظام و انقلاب را خواهد داد و مسامحه و تعلل در برخورد با این افراد خطر بدبینی مردم نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت.
موسویان و ناصری برای چه به ایران آمده‌اند؟
به گزارش جهان به نقل از دانا، سیروس ناصری یکی از اعضای ارشد تیم پیشین مذاکرات هسته ای ایران در دوره مسؤولیت حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است که در مراسم ختم مادر ظریف حاضر شد.

سفیر ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، سفیر ایران در سوئیس و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین از جمله مسؤولیت های ناصری بوده است. علاوه بر این او نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفتی کیش اورینتال نیز بود.

 
 
ناصری در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با اتهامات اقتصادی روبه رو شد. او در این دوره، از کشور خارج شد.

همزمان، حسین موسویان دیگر دیپلمات باسابقه ایرانی و عضو تیم پشین مذاکرات هسته ای ایران نیز پس از ۵ سال حضور در دانشگاه پرینستون آمریکا به کشور بازگشت. او که در مراسم یادبود مادر ظریف حاضر شده بود گفت که دو روز قبل به ایران برگشته است.

 

موسویان در دولت هاشمی رفسنجانی سفیر ایران در آلمان و در دولت خاتمی معاون حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و عضو هیئت مذاکرات هسته‌ای ایران شد. او با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ به معاونت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن را روحانی عهده دار شد، منصوب شد.

موسویان که از منتقدان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و حضور علی لاریجانی در رأس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ به اتهام ارتباط با بیگانگان و جاسوسی بازداشت شد. او پس از ۸ روز بازداشت، با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

رسانه‌های نزدیک به دولت در زمان احمدی‌نژاد اتهام موسویان را «ارتباط با بیگانگان و ارائه اطلاعات به آنها» ذکر کردند اما بعد‌ها سخنگوی قوه قضائیه از بی‌گناهی وی در خصوص اتهامات جاسوسی و ارائه اسناد نظام به بیگانگان توسط قاضی خبر داد.

احمدی‌نژاد در سخنرانی شدیداللحنی در آبان ۱۳۸۶ در دانشگاه علم و صنعت گفته بود که اگر اجازه داده شود، وزارت اطلاعات محتوای مکالماتی را که حسین موسویان با «بیگانگان» داشته برای عموم فاش خواهد کرد تا «همه چیز روشن شود... اکنون که پرونده آنها به دادگاه رفته، عده‌ای قاضی پرونده را تحت فشار سنگین قرار داده‌اند تا جاسوس را تبرئه کنند».

وزارت اطلاعات هم موسویان را متهم کرده بود که اطلاعاتی محرمانه در مورد فعالیت اتمی ایران را در اختیار سفارت بریتانیا در تهران قرار داده‌ است.

در نهایت ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ دادگاه انقلاب تهران موسویان را به اتهام «اخلال در امنیت ملی» مجرم شناخت و به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم کرد.

در هر صورت به نظر می رسد روند دولت تدبیر و اعتدال به گونه ای جهت یافته است که آینده پیش روی دولت محترم یازدهم را با چالش های جدی روبه رو خواهد کرد ، حضور افراد مساله داری که اتهام آنها ثابت شده است در کشور فرصت سو استفاده و ایجاد چالش به بدخواهان نظام و انقلاب را خواهد داد و مسامحه و تعلل در برخورد با این افراد خطر بدبینی مردم نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت .

قبل از این موضوعات نیز خروج بدون دردسر مهدی هاشمی رفسنجانی ،در زمانی که اتهامات فراوانی بعد از فتنه ۸۸ بر علیه وی مطرح شد ،و برگزار نشدن دادگاه وی برای رسیدگی به اتهاماتش ، سوالات متعددی را در ذهن مردم ایجاد کرد که هیچگاه به صورت شفاف پاسخ داده نشد و مشخص نشد کدام نهاد در خروج مهدی هاشمی از کشور مقصربوده است و باید پاسخگو باشد .

برخوردهای سلیقه ای در موارد امنیتی سالهاست گریبان گیر دستگاه قضایی و برخی نهادهای امنیتی کشور است ، در شرایطی که مردم انتظار برخورد عادلانه و درشان حکومت و نظام اسلامی را دارند ، تناقض در گفتار و رفتار مسئولین ، موجب نا امیدی هر چه بیشتر مردم خواهد شد بر همین اساس لازم است دولتمردان هر چه سریعتر مواضع خود را نسبت به مواردی همچون ورود افراد مسئله دار به کشور همزمان با روی کار آمدن دولت جدید اعلام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


قانون فقط برای افراد ضعیف جامعه اس اگه یکی از اتهامات این هارو یه شهروند عادی داشت قوه قضائیه 50 بار براش حکم اعدام صادر میکرد و 500بار تو تلویزیون نشونش میداد.ولی اینها راحت ول ول میگردن
بعدش میگن همه در برابر قانون یکسان هستند !!!
Iran, Islamic Republic of
کجاي کاري قانون کجا بود؟! قانون در اين مملکت جناب آقاي ... و وابستگان و آقازاده هاش هستن. جرم اين دو نفر در برابر جرم هاي آقازداه ايشان که راست راست در همه مکان هاي محرمانه و غير محرمانه مملکت مي چزخه مثل آفتابه دزدي مي مونه...
علی
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی . ....
said
دلتان بسوزه
امين
باباتون كيه ميشه اسمشو بگين شايد در آينده عكستون رو ديديم يه يادي از شما و باباتون بكنيم.
Iran, Islamic Republic of
....دروغ های زیادی بر علیه عده زیادی گفت او راس فتنه بود بترسید از روزی که حرف های زیادی....
خدا بخیر بگذرونه
Norway
شیرتو شیر و ... است ....
Norway
هم را ولکن سیروس ناصری را بچسب رفیق ........
کشورشان است به شما چه ارتباطی دارد
حق داری مال خودشونه. سند شش دانگ کشور هم به نامش خورده. می خوان، میفروشنش، می خوان، آتیشش میزنن. تو رو سننه؟
گیرم کشورشان است ملک پدرشان که نیست!
در ثانی اگر کشورشان بود که نمی فروختندش!
این خاک کشور کسانی است که برای آن جان دادند و خون دل خوردند نه کسانی که به حراجش گذاشتند و به آغوش دشمن قسم خورده این مملکت پناه بردند؛ دشمنی که انسانیت، استقلال و شرافت، و همه مسلمانی ما را هدف گرفته است.
بله!آدم که وقتی پرونده مفاسد اقتصادیش رو میشه فرار نمی کنه بره ینگه دنیا! بعد چطوری است که به قول خودشان هیچ خدمتی به کدخدا در ایران ارائه نداده اند اما به محض ورود به خاک این کشور از نعمات وافر شهروندی برخوردار می شوند؟! از کی تا حالا آمریکا بهشت مسئولین ایرانی شده؟!
عزیزی
شما چرا اشتباه میکنید آقایان از دوستان...بودند!!! ( اگر فردا اعدامش کردند به ربطی ندارد)
برای همان کاری که همه می دونیم
منم می دونم نمی گم سانسور می کنید
سابقه سیروس ناصری مشخص می باشد فردی که با قرارداد های ....
جهان خیلی کم لطفی آخه این پیام چیزی داشت که باید نقطه چین می شد. آخرش که خودتون توی یه خبر مجبورین همه مطالب رو بگین، خوب حذفش نمی کردی تا یه نفر مثل من از کنجکاوی خفه نشه
چای بخورید فعلن کمی استراحت کنید
باید از شما اجازه می گرفتند؟یا علم غیب دارید یا فکر می کنید ....
چرا بايد به کشور خودشان نمي آمدند؟!!!
يا شايدم پولشون تموم شده اومدن چند تا سند براي كدخدا ببرن تا يكم پول كاسب بشن.
یعنی آقای روحانی این مطالب را نمی داند .یا ...
Iran, Islamic Republic of
دلتان بسوزه
خوب سوختم داره كه با پول من تو بره لنگه دنيا.
...
تيم مذاکره اب.... (حسن روحانی) کامل شد.
United Kingdom
خوب معلومه! اومدن گن....
United States
١. آمده اند حال شما را بگيرند موفق هم شده اند.
٢. خدايي رويتان مي شود از محمود بگم بگم كد بياوريد كه در عمل بابك جون ها را بيرون داد
محمد
United States
.... دكتر دلم براي دولت بهاريت تنگ شده
د...
ناصر
احمد دانیالی هم کنار موسویان و ناصری و همراه آنها دیده می شود.دانیالی معاون بنیاد ایران شناسی بود که اخیرا به وزارت خارجه برگشته....
معلوم نیست
نظرات مخالف دیدکاههایتان را هم درج کنید
اینهایی که مذاکرات را در این هشت سال بر عهده داشتند چکار کردند؟
...