يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
محمدجواد لاریجانی:

فتنه ۸۸ کودتای تمار عیار سیاسی بود

حماسه ۹ دی روز جشن ملت ایران و فتح الفتوح بود
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 334325
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه گفت: بازی برد-برد معنا ندارد؛ کسی در خانه ما آمده، اموال ما را برده و ما می‌گوییم برد-برد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تبیین حماسه عظیم ۹ دی پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند اتفاقات و حوادثی که در فتنه سال ۸۸ رخ داد سوء تفاهم بود، گفت: ۹ دی در ادبیات امروز به روز بصیرت نام‌گذاری شده است. به نظرم همین نقطه خوبی برای آغاز بحث است. فردی که دارای بصیرت است صورت مسئله را به خوبی تشخیص می‌دهد و می‌داند در آن وضعیت چه مسئولیتی را برعهده دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: ثانیا اگر وظیفه را تشخیص داد به اندازه و به هنگام انجام وظیفه کند که تمامی این ویژگی‌ها در قیام ۹ دی است.

لاریجانی با بیان اینکه مردم در ۹ دی فهمیدند که صورت مسئله چیست، اظهار داشت: در انتخابات ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد کلمه تند و پرخاشگرانه‌ای گفت و دیگران از یک کاندیدا عصبانی شدند و جیغ بنفش کشیدند. این اصلا چیز مهمی نیست. آیا این در حدی است که اوباما بلافاصله وارد میدان شود و حمایت شود؟ آیا دعوای داخلی و مناقشه در حدی است که تمامی قدرت‌های استکباری وارد معرکه شوند؟ نه مسلم است که این چنین نیست.

وی فتنه ۸۸ را کودتای تمام‌عیار علیه تجربه ملت ایران دانست و گفت: کودتا از وسیع‌ترین و پیچیده‌ترین تهاجمات علیه دستاوردهای انقلاب است که در این ۳۰ سال اتفاق افتاده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، تصریح کرد: مردم تشخیص دادند که آمریکا و دول غربی می‌خواهند نظامی که محصول انتخاب مردم است را سرنگون کنند و جای آن دیکتاتور سکولار را جایگزین کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مردم ایران، ایران دست‌نشانده غرب و دیکتاتور ابله را به ستاره درخشان خاورمیانه و منطقه تبدیل کرد. به طوری که امروز ما قوی‌ترین دموکراسی را در منطقه داریم و جزو پیشرفته‌ترین کشور شناخته می‌شویم و قوی‌ترین توانمندی دفاعی را به دست آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه مردم تشخیص دادند که دشمنان دنبال چه کاری هستند، افزود: از این رو وظیفه خود را به خوبی تشخیص دادند. وقت را تلف نکردند، وارد صحنه شدند و تاخیر هم نکردند یعنی سر موقع به صحنه آمدند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: آنهایی که معتقدند فتنه ۸۸ سوءتفاهم بود در فهم پدیده اجتماعی دچار ساده‌انگاری شدند.

لاریجانی با بیان اینکه عده‌ای معتقدند تخاصم ما با آمریکا این است که به آنها بگوییم مرگ بر آمریکا، افزود: در حالی که تخاصم آمریکا با جمهوری اسلامی ایران دو ریشه بسیار مهم دارد که فهم آن برای امروز و آینده ما ضروری است.

وی به تشریح ریشه اول پرداخت و گفت: ریشه اول فرهنگی - فکری است. غرب هم نژادپرست و هم بزرگ‌بین است. از این رو به دنبال منافع خود در منطقه است. به همین جهت آنها خود را مالک چاه نفت ما می‌دانند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، اضافه کرد: ما روی پای خود ایستاده‌ایم و پیام خود را که مقاومت، استقلال و احیای تفکر اسلامی است با صدای رسا تبلیغ می‌کنیم و اکوی آن در جهان اسلام مشهود است. به همین جهت باید گفت تخاصم آمریکا با ایران محتوایی است.

لاریجانی تاکید کرد: ما نباید دشمن را دست کم بگیریم. اگر جای آمریکا، غرب و رژیم‌صهیونیستی بر علیه ما اقدام نکردند به خاطر محبت، آقایی و یا با هیاهو بودن آنها نیست بلکه دخل و خرج را حساب کردند. دیدند ضرر می‌کنند. نتیجه دوم این است که باید ما به قدرت بازدارندگی خود اتکا کنیم که ۹ دی یکی از نمونه‌های آن است.

وی در ادامه درباره اینکه چرا فتنه ۸۸ را کودتا می‌دانید، اظهار داشت: من در همان دوره این اصطلاح را به کار بردم. معتقدم برخی از افراد از امکانات نظام استفاده می‌کنند و این امکانات در اختیار آنها گذاشته می‌شود اما این امکانات را علیه نظام به کار می‌گیرند. ضمن اینکه این کودتا نظامی نبود، بلکه سیاسی بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه در انتخابات امکاناتی در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد تا رقابت و هیجان شکل بگیرد، اظهار داشت: عده‌ای در اوج این هیجان‌ها در تلاش برآمدند تا هیجان‌ها را برعلیه نظام به کار بگیرند. ما این اقدامات را در فتنه مشاهده کردیم که افرادی درصدد برآمدند نظام را ساقط و نظام سکولار با ماهیت دیکتاتوری ایجاد کند.

لاریجانی اضافه کرد: افرادی در روزهای آخر انتخابات مسیر را کج و علیه نظام فعالیت کردند البته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در عرصه بین‌الملل نیز در قضیه فتنه ۸۸ صورت گرفته بود.

وی به سفر خود قبل از انتخابات سال ۸۸ به فرانسه اشاره کرد و با بیان اینکه بنده در این سفر با یکی از وزراء ملاقات داشتم و در این دیدار راجع به انتخابات صحبت شد، خاطرنشان کرد: به او گفتم ما انتخابات پرشوری خواهیم داشت. از شما می‌پرسم شما انتخابات ما را چطور می‌بینید؟ که او گفت "هرکس غیر از احمد‌‌ی‌نژاد" این حرف بوی فتنه می‌داد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی، اظهار داشت: وقتی به ایران آمدم با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) مصاحبه کردم و گفتم در انتخابات چالش‌های امنیتی وجود دارد و باید مراقب بود و دیدیم که غرب با گستاخی احمقانه‌ای وارد شد اما با این حال جمهوری اسلامی قوی ظاهر شد. از این رو فتنه ۸۸ کودتای تمام عیاری بود.

لاریجانی تاکید کرد: کشورهای غربی می‌خواستند دیکتاتوری توسری‌خور خود را بر ایران مجددا حاکم کنند.

وی با بیان اینکه کسی حق ندارد در نظام اسلامی از امکانات اسلامی علیه نظام استفاده کند، تصریح کرد: این مصداق بغی است و مجازات سنگینی دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه قدرت فقط نظامی نیست، گفت: قدرت در افکار مردم بزرگ‌تر از قدرت نظامی است چرا که ماهیت قدرت تحول پیدا کرده و امکان کودتاهای رنگارنگ پیدا شده است. بنابراین با توجه به فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی باید نتیجه گرفت که ۹ دی پیروزی فتح‌الفتوح و عظیمی بود و ۹ دی جشن پیروزی ما بود.

لاریجانی تصریح کرد: ۹ دی آنهایی را که به دنبال کودتا بودند ناامید و خیلی‌ها را هم در داخل بیدار کرد، البته ما نباید هرگز از کید دشمنان غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه کشور نشان داده چالش‌ها را تحمل خواهد کرد، گفت: این اتفاق اگر در آمریکا بود یا نظامش ساقط شده بود و هزاران نفر کشته می‌شدند. در اتفاقات وال‌استریت که در آمریکا رخ داد ۷۰ نفر کشته شدند، غرب در مقابل کسانی که نظامش را تهدید می‌کنند رحم ندارد به همین جهت غرب معدن خشونت عظیم است.

"نظام ما در این اتفاقات چه کرد؟ تعدادی از نیروهای امنیتی و نظامی شهید شدند. تعدادی از مردم به شهادت رسیدند. این نشان می‌‌دهد که ما در قبال این فتنه صبر کردیم.

این تحلیل‌گر سیاسی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه نقش خواص در فتنه سال ۸۸ و خلق حماسه ۹ دی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ افزود: برخی از خواص در فتنه نقش فعال داشتند و تاسف‌بار این است که عده‌ای در سفره انقلاب بودند. مسندهایی داشتند اما از آنها درایت در قبال نظام کفر انتظار بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا الگور گفته بود من رای بیشتری داشتم اما پس از اینکه رای نهایی از سوی دادگاه اعلام شد گفت برای حفظ آمریکا نتیجه را قبول می‌کنم. اما عده‌ای در داخل کشور پس از انتخابات سال ۸۸ معرکه راه انداختند و خیانت عظیمی به منافع ملی انجام دادند.

وی با بیان این مطلب که خطاها همه یکسان نیست اظهار داشت: نمی‌توانیم بگوییم در امر حکومت اگر کسی لغزشی انجامد داد آن را لغزش کوچک تلقی کنیم و به راحتی از آن بگذریم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه در فتنه سال ۸۸ انحراف فکری وجود داشت، خاطرنشان کرد: این انحرافات از دوره اصلاحات وجود داشت ضمن اینکه باید بگوییم انحرافات فکری به رفتارهای منافقانه می‌رسد.

لاریجانی با بیان اینکه دستگاه قضا با انعطاف، صبر و تسامح با فتنه‌گران برخورد کرد، افزود: هدف این نبود که از کسی انتقام گرفته شود. البته برخی از این آقایان ۷ الی ۸ وکیل عوض کردند. از این رو ما با تسامح برخورد کردیم و دلیل این تسامح قدرت نظام است.

وی با بیان اینکه مردم از فتنه سال ۸۸ ناراحت شدند، افزود: مردم ناراحت شدند، به دلیل اینکه چرا جشن بزرگ انتخابات به کام آنها تلخ شد اما با این حال تجربه با ارزشمندی برای آینده کشور است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره اینکه چرا باید حماسه ۹ دی زنده بماند، گفت: نسل‌های آینده باید بدانند انقلاب از چه گردنه‌هایی عبور کرده، همان‌طور که دفاع مقدس باید زنده بماند به همان اندازه باید حماسه ۹ دی زنده بماند چرا که ما با همه مشکلات و توطئه‌های دشمنان پیروز شدیم.

"در جنگ تمامی کشورهای غربی از صدام حمایت و علیه ما قیام کردند نمی‌دانم فرانسه با چه رویی می‌تواند به روی ملت ما نگاه کند. فرانسه، آلمان و کشورهای دیگر در دوران جنگ نقش اساسی داشتند با این حال رزمندگان ما پیروز شدند از این رو باید این پیروزی را زنده نگه داریم."

لاریجانی ادامه داد: در فتنه ۸۸ هم همین اتفاق رخ داد اما نوع آن عوض شد، بنابراین باید از این اتفاقات درس بگیریم البته بصیرت ملت ما را به پیروزی رساند.

وی از عملکرد رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در ایام فتنه ۸۸ تقدیر و تشکر کرد و در عین حال با بیان اینکه در هر سازمانی همچون صداوسیما ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد، گفت: با این حال صداوسیما خدماتی را به انقلاب انجام داده و قابل مقایسه با برنامه‌های دیگر نیست.

این تحلیل‌گر سیاسی بصیرت را کلید واژه مهم عنوان کرد و افزود: جوانان ما باید بدانند امروز در چه وضعیتی قرار داریم. در این راستا باید به بحث محاصره اقتصادی اشاره کرد و پرسید چرا ما را تحریم می‌کنند برای اینکه مرگ بر آمریکا می‌گوییم و یا اینکه سانتریفیوژ‌های ما در داخل می‌چرخد، خیر به این عوامل برنمی‌گردد به خاطر اینکه جلوی نظام سلطه ایستاده‌ایم و تحریم شدیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه بصیرت کلید واژه فتنه بود، گفت: در حال حاضر راه مقابله با تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد مقاومتی شعار نیست یک تز است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص نقش‌آفرینی برخی از افراد در فتنه ۸۸، تاکید کرد: در هر کاری انسان خطا می‌کند. از این رو باید جبران کند و میدان برای بازگشت فراهم است افرادی که اقدامات ساده‌لوحانه انجام دادند باید به اشتباه خود اعتراف کنند. هر کسی می‌تواند بگوید اشتباه کردم.

وی به پیام حماسه ۹ دی اشاره کرد و اظهار داشت: به اعتقاد بنده پیام امروز ۹ دی اقتصاد مقاومتی است. پیام مقام معظم رهبری به دولت جدید دو چیز بود، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت علمی.

این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه ما باید پیام ۹ دی را بشناسیم و از عبرت‌های آن برای امروز و فردا استفاده و این عبرت‌ها را حفظ و نگهداری کنیم، افزود: بصیرت ریشه عمیقی دارد و بی‌در و پیگر هم نیست چرا که براساس دین است و این کلیدواژه در جریان فتنه به وجود آمد از این رو نباید کلیدواژه را از دست دهیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه جریان فتنه سوءتفاهم نبود، به نقش غربی‌ها در دامن زدن به فتنه سال ۸۸ اشاره کرد و در عین حال افزود: البته آنها جرات حمله نظامی را نداشتند ضمن اینکه ما با دنیا هم براساس منافع ملت صحبت می‌کنیم.

وی همچنین به سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران اشاره کرد و با بیان اینکه این هیئت تشریفاتی است، گفت: البته آنها کمترین آداب و رفتار را رعایت نکردند و وقتی که به ایران آمدند با گستاخی و بدون اطلاع میزبان با کسانی که در فتنه ۸۸ نقش داشتند ملاقات کردند. گویی حضرات آمده بودند که به آنها بگویند ما هوای شما را داریم دلتنگ نباشید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: آنها دم از مبارزه با تروریسم می‌زنند اما همراهی خوبی با گروهک‌هایی همچون تندرو و منافقین دارند پس با تروریسم مبارزه نمی‌کنند و غرب هم بهشت تروریست‌ها شده است.

لاریجانی با بیان اینکه سیاست غرب در قبال ما عوض نشده است، گفت: باید بدانند که ما مثل کوه ایستاده‌ایم. البته حرف زدن عیب ندارد اما من با اصطلاح برد-برد مشکل دارم چرا که بنای مذاکرات با آمریکا باید دفع تجاوز باشد؛ بازی برد-برد معنا ندارد کسی به خانه ما آمده اموال ما را برده و ما می‌گوییم برد-برد.

وی تاکید کرد: ما در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب عقب‌نشینی نمی‌کنیم با این حال آماده هستیم که با دنیا گفت‌وگو کنیم.

این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه ما امروز ستاره درخشان منطقه هستیم، اظهار داشت: مشکلاتی که در منطقه به وجود می‌آید مشکلات کشورهای دیگر نیز محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *