يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۳

خروج ۴۰ درصد دانشجویان نخبه از کشور

دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 333009
رییس پژوهشگاه استاندارد گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از دانشجویان نخبه کشور برای ادامه تحصیل یا کار به کشورهای دیگر می روند که این روند باید متوقف شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، رحمت ستوده در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان ملی استاندارد گفت: سالانه اعتباری در حدود دو و نیم میلیارد دلار صرف انتشار مقاله در کشور می شود درحالی که کشورهای توسعه یافته برای انتشار هر مقاله در سطح بین المللی ۸۰ هزار دلار هزینه می کنند.

وی افزود: باید شرایطی ایجاد شود که پژوهش و تحقیق جایگاه خود را در حوزه ها و بخش های مختلف کشور به دست بیاورد که این امر مستلزم تخصیص اعتبارات مناسب در این خصوص است.

ستوده خاطرنشان کرد: باید موانع موجود در مسیر پژوهشگران کشور برداشته شود و زمینه حرکت آنها به سمت دیپلماسی استانداردسازی مهیا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از دانشجویان نخبه کشور برای ادامه تحصیل یا کار به کشورهای دیگر می روند که این روند باید متوقف شود.

ستوده ادامه داد: این نخبگان سرمایه های کشور هستند که با اعتبارات کشور و با بهره گیری از دانش و تجربیات اساتید ایرانی به شکوفایی رسیده اند بنابراین نباید اجازه دهیم از بهره و میوه این افراد کشورهای دیگر استفاده کنند.

رییس پژوهشگاه استاندارد گفت: عرصه علم، جبهه نبرد همیشگی بین کشورهای جهان بوده بنابراین باید شرایطی مهیا کنیم که دانشمندان ایران در این نبرد پیروز باشند.

ستوده اظهار کرد: دیگر دوران تکیه به منابع نفتی سپری شده چرا که امروز تک محصولی بودن یکی از معایب بزرگ کشورهای در حال توسعه به شمار می آید و باید به جای توجه درآمدزایی از طریق منابع نفتی در زمینه درآمدزایی از طریق طرح های تحقیقی و پژوهشی برنامه ریزی کنیم .

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر ایران در رتبه ۱۶ جهان در زمینه تولید مقالات علمی قرار دارد که باید زمینه کاهش این فاصله با کشورهای توسعه یافته فراهم آید تا در آینده ای نزدیک شاهد این باشیم که ایران درگروه سه کشور برتر دنیا در این حوزه قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


واقعا چه انگیزه ای هست برای ماندن تو کشور وقتی هیچ احترام و جایگاهی برات قایل نیستن. انتظامات دانشگاه هم به خودش اجاره میده هر چی از دهنش در میاد به یک دانشجو بگه دیگه بقیه موارد مثل بی کاری، کمبود بودجه تحقیقاتی و .... بماند
میم
40 درصد، درصد پایینی است، من خودم داشجو هستم، اوضا بدتر از ایناست
Australia
کاش یک نفر می گفت معنی نخبه چیست