جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۷
۵
به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه؛

تجربه‌‌ای موفق و کمترشناخته‌شده‌ از وحدت حوزه‌ و دانشگاه

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 332111
چند سالی است که به همت نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، مرکزی پا به عرصه وجود نهاده که مقام معظم رهبری درباره آن چنین فرموده‌اند: «بعضی کارها فی نفسه ارزش دارد و بنده هم آن کارها را تأیید می‌کنم مثل همین حوزه دانشجویی...»
تجربه‌‌ای موفق و کمترشناخته‌شده‌ از وحدت حوزه‌ و دانشگاه
سرویس فرهنگی جهان نيوز- علی رجبی: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره یکی از دغدغه های اصلی بنیانگذار کیبر انقلاب اسلامی و سایر چهره های شاخص فعال، مسئله فرهنگ بوده است. طبیعی است دانشگاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز پشتیبان فرهنگ بیش از بقیه در کانون توجه نظام جمهوری اسلامی باشد.

در اندیشه امام خمینی (ره) اصلاح مراکز علمی و فرهنگی کشور و علی الخصوص حوزه و دانشگاه را زمینه و مقدمه اصلاح جامعه است و تازمانیکه میان دانشگاه و حوزه پیوند استواری برقرار نشود نه انقلاب به ثمر می رسد و نه جامعه به درستی اصلاح می شود و اگر هم انقلاب به ثمر برسد و اصلاحی نیز در جامعه صورت بگیرد بدون پیوند حوزه و دانشگاه اصلاح و انقلاب دوامی نخواهد یافت. شاید به همین دلیل بود که امام خمینی در یکی از تاریخی ترین بیانات خود فرمودند: «باید توجه داشته باشید! باید دانشگاه ها و مدارس و همه جا توجه داشته باشند! دانشگاه پیوند خودش را با فیضیه محکم کند. و فیضیه محکم کند پیوستگی خودش را به دانشگاه . شما دو قشری هستید که اگر اصلاح بشوید اصلاح می‌شود ملتها. و اگر خدای نخواسته شما اصلاح نشوید یا منزوی بشوید مملکت‌تان و کسانی که می‌توانند در مملکت کاری بکنند منزوی خواهند شد و قدرت‌هایی که منافع خودشان را از دست داده اند به میدان می آیند و یک حکومت وجیه المله می‌آورند روی کار و آن حکومت وجیه المله تمام چیزهای ما را به باد فنا خواهد داد!»

در این بین، افراد زیادی بوده‌اند که تلاش کردند، رابطه میان حوزه و دانشگاه را آن سان که انتظار می‌رود، کنند که شهید مفتح و شهید مطهری به عنوان برجسته‌ترین چهره‌های پیونددهنده حوزه و دانشگاه مطرح هستند.

چند سالی است که به همت نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، مرکزی پا به عرصه وجود نهاده که مقام معظم رهبری درباره آن چنین فرموده‌اند: «بعضی کارها فی نفسه ارزش دارد و بنده هم آن کارها را تأیید می‌کنم مثل همین حوزه دانشجویی...»

«حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان» یا همان «حوزه دانشجویی»، در بهمن ماه ۱۳۷۷ با هدف تحقق عملي پيوند حوزه و دانشگاه و تربيت دانشجوياني متعهد و متخصص تأسيس شده است. با راه اندازي حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان تهران که به نام شهید بزرگوار دکتر بهشتی مزین بود، و تنهاباگذشت دو سال از شروع فعاليت ها و مشخص شدن توانمندي‌ها و ظرفیت‌های این اقدام و نيز تقاضاي برخي از شهرستانهاي كشور و استقبال روز افزون دانشجويان، حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان بعد از تشکيل واحد تهران اقدام به تأسيس واحدهايي در مراكز چند استان نمود.

حوزه دانشجویی در تمامی سالهای اخیر، علیرغم بودجه ناچیزی که دارد، توانسته در اهداف خود بسیار موفق عمل کرده و اکنون با داشتن سایت اینترنتی hodat.ir در سی و چهار دانشگاه کشور مرکز فعال است.

در این حوزه علمیه که تفاوت‌های اساسی با سایر مدارس علمیه دارد، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با معارف دینی آشنا شده و با گذران کلاس‌هایی در زمینه آشنایی با قران و نهج‌البلاغه، کلام اسلامی، اخلاق، فقه و احکام، منطق، تاریخ اسلام، جریان شناسی فکری و علوم حدیث، صاحب اطلاعاتی بالاتر از سطح عادی جامعه می‌شوند.

تجربه حضور نگارنده این سطور در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، ثابت کرده که بسیاری از کسانی که به عنوان دین‌پژوه در این حوزه مشغول به درس‌آموزی می‌شوند، به دنبال گمشده‌ها و دغدغه‌های خود هستند. گمشده‌ای که حاصل انتخاب ناصحیح آنها در ورودشان به رشته‌های فنی پس از عبور از غول کنکور بوده است و دغدغه هایی که در ورای بینش عجیب جامعه نسبت به علوم انسانی و علوم اسلامی، در حال نابودی بوده است.

اگرچه آمار دقیقی از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی اصلی، دین پژوهشان حوزه دانشجویی در دست نیست اما وقتی یک دور کوچک در میان بچه‌ها بزنید، می‌بینید که اینجا مرکز جمع‌آوری مهندس‌ها و دکترهایی است که از علم دنیایی خود خسته شده اند و به دنبال علمی هستند که به درد آخرت‌شان نیز بخورد.

و سخن آخر... حوزه علوم اسلامی دانشگاهی و مجموعه آن بسیار بی ادعا و به دور از هیاهو، در حال تلاش هستند و همین بی ادعایی برای آنها، نام و نشانی در آن دنیا خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من دانشجوی ارشد برق قدرت هستم و دو ترم است که طلبه دانشجوی حوزه دانشجویی شهید بهشتی هستم
باید اعتراف کنم اینجا فوق العاده است و اساتید بسیار خبره ومجربی با سعه صدر و تواضع پاسخگوی مسائل ما هستند. تا الان جواب خیلی از دغدغه ها و سوالات ذهنی ام را گرفته ام
به خواهران و برادران دانشجو و فارغ التحصیلم توصیه می کنم از این فرصت عالی حتما استفاده کنند
راستی الان زمان ثبت نامه
عامل مشكلات امروز كشور ايران اسلامي ...( پايداري ) واصلاح طلبان تندرو مي باشند
...
لابد تحریم و امریکا رو فراموش کردین.
...
من از سال 75 تا الان در دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان دانشجو استاد مشغول بوده ام
اینجا علاقه مندان به دروس حوزوی به حوزه می روند ....
...مهم كنار گذاشته خواهند شد انتخابات آينده مجلس نزديك است