جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

غربی‌هادرجلسه‌خصوصی حرف دیگری‌می‌زنند

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 331014
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برخی از صحبت‌‌هایی که می‌شود در خصوص اینکه برخی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کندی روبرو شده، کاملا نادرست است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران درباره برگزاری کنگره شهدای علمی گفت: کنگره امروز بزرگداشت یاد و خاطره شهدای کشورمان، بخصوص شهدایی است که در راه جهاد علمی تلاش کردند و عزت و سربلندی برای ملت آفریدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: شهدای هسته‌ای و شهدای دیگری که در راه جهاد علمی حرکت کردند، افتخاراتی را برای ما آفریدند. البته شهید زنده است و ناظر بر اعمال و رفتار ما است و ما امیدواریم ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

وی تاکید کرد: با برگزاری این کنگره‌ها این تذکر را دائم به خودمان می‌دهیم که یادتان نرود اگر ملتی به دنبال یک حیات طیبه و مستقلانه است، یقیناً دست تقدیر آنها را همراهی خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های هسته‌ای ایران گفت: فعالیت‌های هسته ای ایران شکر خدا در همه ابعاد و عرصه‌ها جلو می‌رود و برخی از صحبت‌‌هایی که می‌شود در خصوص اینکه ممکن است برخی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کندی روبرو شود، کاملا نادرست است.

وی یادآور شد: ملت عزیز ما مطمئن باشند فعالیت‌های هسته ای در تمام عرصه‌ها با قدرت و قوت در چارچوب منافع ملی پیش می‌رود.

صالحی افزود: ما طی نامه‌ای که اخیراً خدمت آقای روحانی داشتیم و ایشان هم اخیراً در سفری که به بوشهر داشته‌اند اعلام کردند که امیدواریم در سال آینده شاهد کلنگ زنی نیروگاه جدیدی همراه با آب شیرین کن برای خطه جنوب و مردم بوشهر باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این خبر خوبی است و خوشبختانه در بودجه ۹۳ این مسئله دیده شده است که جای تشکر دارد.

صالحی یادآور شد: در مجموع همه چیز به خوبی پیش می‌رود. جزئیات تفاهم‌نامه ژنو و ادامه گفت وگوها در خصوص جزئیات دیگر آن برای پیاده کردن در حال برگزاری است. وین آخرین نشست کارشناسان بود و آنجا هم به خوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ناگفته نماند برخی شیطنت‌ها را شاهدیم، ولی ما هم هوشمندانه و هوشیارانه کار را پیش می‌بریم و جای نگرانی نیست. ما قطعاً در چارچوبی حرکت می‌کنیم که مقام معظم رهبری تعیین فرموده‌اند و از هیچ خط قرمزی عدول نخواهیم کرد و از هیچ کدام از حقوقی که برای ما در ان‌پی‌تی مطرح شده است و همچنین حقوقی که در اساسنامه آژانس عنوان شده است، قطعا عدول نمیکنیم.

وی در خصوص آب‌شیرین‌کن نیز گفت : نیروگاه‌های هسته‌ای با توجه به اینکه حجم زیادی از انرژی حرارتی تولید میکنند، این توانمندی را دارند که بخشی از آن تبدیل به برق شود و از بخشی از آن هم که قبلا هدر می‌رفت می‌توانیم اکنون استفاده کنیم و از این طریق آب دریا را شیرین کنیم. زیرا الان یکی از نیازهای مردم ما در جنوب دسترسی به آب شیرین کن است و هر نیروگاهی می‌تواند از ۳۰۰ هزار متر مکعب تا ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز آب دریا را شیرین کند.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر برخی از طرف‌های غربی در خصوص اینکه می‌خواهیم در نهایت حق هسته‌ای را از ایران بگیریم و پیغام ایران برای این افراد گفت: یقین بدانید غنی‌سازی حق مسلم ما است و ما اگر قرار بود به یک همچنین ایستگاه نهایی که آنها ترسیم کرده‌اند برسیم، قطعاً قدم در این میدان نمی‌گذاشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این حرف‌ها تفسیر و تعبیر خودشان است. مطمئن باشید این مسئله حق مسلم ما است و ما با پایداری و ایستادگی در این مسیر حرکت می‌کنیم و از این حق مسلم عدول نمی‌کنیم.

وی درباره اظهارات متناقض آنها بعد از مذاکره گفت: طبیعی است آنها در شرایط خاص خودشان هستند و فشارهایی از سوی مخالفین رویکرد جدیدی که آنها در پیش گرفته‌اند صورت می‌گیرد و آنها را باید به شکلی ساکت کنند و بالاخره باید یک سری حرف‌ها را بزنند. ولی یقین داشته باشید وقتی ما در جلسات صحبت می‌کنیم مطلب به گونه دیگری است.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا بازرسان از سایت اراک نمونه برداری کرده اند، گفت: نه خیر نمونه برداری نبوده است و فقط بازرسی بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی از اظهارات در زمینه تغییرات خارج از عرف سازمانی درسازمان انرژی اتمی طی سالهای گذشته گفت: سوال خیلی خوبی است. اگر عزیزان نام ببرند و بگویند چه تغییراتی انجام شده است و خودشان برای ملت روشنگری کنند ممنون می شویم.

وی گفت: من شنیده‌ام یکی از عزیزان گفته بود در سال ۸۸ و ۸۹ شهید احمدی روشن که روحش شاد باشد از کار برکنار شده بود. کاری ندارد می توانید الان احکامشان را بگیرید و در سایت‌تان منتشر کنید و ببینید او قبل از سال ۸۸ چه مسئولیتی داشته است و در سال ۸۸ و ۸۹ چه مسئولیتی داشته است و در سال ۹۰ مسئولیت وی چه بوده است.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند بازرسی از سایت اراک و تاریخ بازرسی بعدی گفت: ما تاریخ بعدی بازرسی دیگر از سایت اراک را نداریم. ولی تاریخ جلسه کارشناسان سازمان و کارشناسان آژانس انشاالله بهمن ماه خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در زمینه نحوه انتشار گزارش این بازرسان گفت: آنها گزارش‌شان را می دهند و بعداً در جلسه شورای حکام آینده که قرار است گزارش آن را آقای امانو تنظیم کنند، منعکس می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *