شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

عشق به امام حسین(ع) رمز ماندگاری تعزیه

بی مهری متولیان و نبود انجمن های حمایتی از تعزیه
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 325498
تعزیه هنر بازگویی واقعه عاشورا است که در استان گلستان به دلیل کم توجهی متولیان امر، کم رنگ شده و هنرمندان آن از فراموشی این هنر ابراز نگرانی می کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، تعزیه یکی از هنرهای قدیمی ایران است که از سال های دور در اکثر نقاط کشور اجرا می شود. در استان گلستان نیز با توجه به قدمت تاریخی و سابقه فرهنگی آن تعزیه جایگاه خاصی در بین اهالی این استان دارد و در اکثر شهرها و به خصوص روستاهای استان برگزار می شود.

متاسفانه مدتی است برگزاری این آئین که بازگو کننده واقعه عاشورا و روایت قیام امام حسین (ع) است کم رنگ شده و حتی در بسیاری از محلات و روستاها دیگر برگزار نمی شود.

بعضی معتقدند تعزیه متولی ندارد و آئین بی متولی محکوم به نابودی است و بعضی هم معتقدند تعزیه هنر است و متولی سایر هنر ها مسئولیت این هنر را به عهده دارد و اگر این هنر فراموش شود کوتاهی از مسئولان است.

یکی از تعزیه خوانان قدیمی استان گلستان که از بیش از ۳۵ سال به این هنر مشغول است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از ۱۶ سالگی وارد این هنر شدم و کار را در کنار اساتیدی چون احمد ابراهیمی به مدت سه سال و حاج اکبر محسنی به مدت چهار سال دنبال کردم.

«سید حمزه حسینی» در اراتباط با هنر تعزیه ابراز داشت: تعزیه یک نمایش است که با شعر اجرا می شود و ادبیات به تمام معنا در آن دیده می شود.

وی افزود: در واقع ادبیات تعزیه از نظر احساس بستگی به خواننده یا همان بازیگر دارد و وقتی که تعزیه اجرا می کنی بر فرض مثال اگر نقش امام حسین (ع) باشد ، یا اینکه نقش حضرت ابوالفضل (ع) را اجرا می کند حسی متفاوت به انسان دست می دهد.

وی با اشاره به تاریخچه تعزیه تصریح کرد: در استان گلستان تعزیه تاریخچه ثبت شده ای ندارد و همیشه دارای مشکلات بسیاری بوده است.

حسینی ادامه داد: یکی از اساسی ترین مشکلاتی که در هنر تعزیه در استان وجود دارد این است که تعزیه در این استان متولی خاصی ندارد، البته سازمان هایی مانند اداره کل ارشاد و حوزه هنری در این حوزه فعالیت می کنند اما در واقع فعالیت آن ها به گونه ای است که خیلی کم مشاهده می شود.

اداره ارشاد در ۸ سال گذشته هیچ حمایتی از تعزیه نکرد

وی با بیان اینکه در این چند سال که تعزیه برگزار کردم در این زمینه هیچ گونه حمایتی را مشاهده نکردم ، یادآور شد: البته در گذشته مدیرانی بودند که در این زمینه ما را حمایت می کردند اما در هشت سال گذشته هیچ گونه حمایتی از اداره کل ارشاد در این زمینه مشاهده نکردیم و به ما بی مهری شد.

این تعزیه خوان پیشکسوت بیان داشت: تاکنون هم به خاطر عشق و علاقه ای که به تعزیه و امام حسین (ع) داشته ام در این حوزه فعالیت کرده ام.

حسین اظهار کرد: البته دوستداران تعزیه در استان بسیار زیادند و گروه هایی هستند که به صورت دست و پا شکسته در محلات مختلف و روستاهای استان به برگزاری تعزیه اقدام می کنند .

وی با بیان اینکه هنر تعزیه برای جوانان نیز باید آموزش داده شود، خاطر نشان کرد: تعزیه باید به صورت اصولی و درست انجام شود چرا که این هنر در تاریخ، خون و ادبیات مردم جریان دارد و به وسیله تعزیه است که مردم پیام های واقعه عاشورا را درک می کنند.

سید حمزه حسینی خاطرنشان کرد: ما می توانیم در استان تعزیه های خوبی را برگزار کنیم و اگر پشتیبانی صورت بگیرد می توانیم این مراسم ها در استان گسترش دهیم.

وی ادامه داد: در این حوزه تفرقه بین افراد زیاد است و خود گروه های تعزیه خوان هم از یکدیگر پشتیبانی نمی کنند و در واقع این حوزه یک بانی می خواهد تا وحدت را بین این افراد ایجاد کند .

این تعزیه خوان قدیمی با بیان اینکه هنر تعزیه در استان هیچ گونه انجمنی ندارد، ابراز داشت: باید این هنر مانند دیگر هنرها انجمنی داشته باشد تا جوانان به این هنر علاقمند شوند و بتوان در این انجمن، گروه ها های تعزیه را ساماندهی کرد.

وی گفت: ما در هنر تعزیه تجارت نکردیم بلکه برای دل و اعتقادات خود فعالیت می کنیم البته واقعا احتیاج به حمایت از طرف ارگان های مختلف همچون تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد، اداره اوقاف و حوزه هنری داریم و آنها باید برای گسترش این هنر به ما کمک کنند.

از پیشکسوتان کمکی گرفته نشد

وی با اشاره به تعداد پیشکسوتان گفت: در حال حاضر پیشکسوتان این حوزه فوت کرده اند که می توان استادان مینایی، حسینی و صابری و همچنین سید عباس میرصالحی را نام برد که دست اندرکاران و مسئولان می توانستند از این سرمایه ها دراین حوزه استفاده کنند و یا آن ها را حمایت کنند.

در همین زمینه مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در واقع قبل از انقلاب تعزیه در استان از سابقه ای دیرینه برخوردار نیست و تعزیه در استان به مکان های خاصی اختصاص دارد که در آنجا تعزیه برگزار می شود.

«الله قلی نظری» ادامه داد: در استان گلستان گروه های غیربومی که از استان های دیگر می آیند به صورت دوره ای تعزیه برگزار می کنند که آن هم به صورت پراکنده برگزار می شود .

وی افزود: از بعد از انقلاب تلاش هایی برای احیای تعزیه در استان شد اما تاکنون تعزیه نتوانسته است جایگاه والایی پیدا کند.

نظری تصریح کرد: البته جهش های خوبی توسط گروه های مختلف در شهرستان های علی آباد، گرگان، بندر گز و کردکوی انجام شده است.

مسئول واحد نمایش استان اضافه کرد: در حال حاضر در شهر جدید سرخنکلاته تعزیه همواره در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می شود و در روستاهایی همچون نصر آباد، یساقی، حیدرآباد و آلو کلاته به صورت خود جوش توسط جوانان و اهالی برگزار می شود .

وی اظهار کرد: این اجراها می تواند آرام آرام به تمام مناطق مختلف استان سوق پیدا کندو با بهره مندی از توانمندی گروه های مختلف در این حوزه این هنر را در استان گسترش دهیم .

نظری ابراز کرد: در حال حاضر گروه های سیستانی نیز به برگزاری تعزیه اقدام می کنند و در این حوزه فعالیت های زیادی را انجام می دهند.

کسی از تعزیه حمایت نمی کند

وی با بیان اینکه از تعزیه در استان حمایت زیادی نمی شود، یادآور شد: البته در استان گلستان تعزیه خواستگاه اصلی مانند دیگر استان ها ندارد و به شکل پراکنده اجرا می شود در واقع در استان عناصری که بخواهند از این هنر به درستی حمایت کنند وجود ندارد.

الله قلی نظری هویت بخشیدن به هنر تعزیه را در استان یکی از اساسی ترین کارها دانست و بیان داشت: افراد وگروه هایی که برگزار کننده تعزیه هستند خود می توانند به این هنر با انسجام و یکپارچگی هویت ببخشند ولی متاسفانه این افراد خودشان بین همدیگر اسباب تفرقه را ایجاد می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *