جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

آغاز مذاکرات وزرای خارجه ایران و ۱+۵

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب: 315911
مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۱+۵ در نیویورک با حضور محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان و وزرای خارجه ۶ کشور عضو ۱+۵ دقایقی پیش آغاز شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اولین دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ در دولت یازدهم دقایقی پیش در نیویورک با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و وزرای خارجه ۶ کشور عضو ۱+۵ در نیویورک آغاز شد.

بر اساس این گزارش این اولین نشست مشترک وزرای خارجه ایران و ۱+۵ نشست مشترکی را برگزار می کنند.است که بر اساس توافق کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف در دیداری که روز دوشنبه در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشته اند، صورت گرفته است.

در این نشست ریاست تیم مذاکراه کننده ایران را محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد و سید عباس عراقچی ، معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، مجید تخت روانچی ، معاون اروپا و آمریکا و همچنین حمید بعیدی نژاد، مدیر کل امور اقتصادی و تخصص بین الملل وزارت امور خارجه طریف را همراهی می کنند.

ریاست تیم مذاکره کننده ۱+۵ نیز با با کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه خواهد بود و وزرای خارجه کشورهای آمریکا ، آلمان ، روسیه ، انگلیس، فرانسه وچین در این مذاکره حضور خواهند داشت.

بر اساس توافق ظریف و اشتون قرار است نشست بعدی ایران و ۱+۵ در نیمه اکتبر در ژنو برگزار شود. به گفته محمد جواد ظریف رایزنی های برای سطح مذاکرات در ژنو هنوز ادامه دارد.

محمد جواد ظریف شب گذشته درباره این نشست گفت: نشست ایران و ۱+۵ یک جلسه محتوایی در سطح وزرای خارجه است.

وی افزود: این نشست برای نشان دادن اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که می تواند موضوع هسته ای و اراده مردم ایران و حقوق بین الملل را پیش ببرد.

ظریف با اشاره به اینکه ما ممکن می دانیم در فاصه زمانی کوتاه به راه حل جامع برسیم و قدم های مورد توافق را به صورت گام به گام پیش ببریم، اظهار داشت: این اقدام دومرحله ای با قدم های مورد توافق با اهداف مشترک و همچنین به نتیجه رسیدن در زمان مشخص می تواند از دید ما ایجاد اعتماد کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:از آنچه که این روزها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شنیده ام به نظر می رسد اگر کشورهای عضو ۱+ ۵ آمادگی داشته باشند با همین دیدگاه وارد مذاکرات شوند ، جلسه فردا به عنوان شروع و نشان دادن اراده سیاسی است .

وی ادامه داد: در مورد سطح مذاکرات بعدی نیز مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم در نیمه ماه اکتبر( اواخرمهر ماه) دور بعدی مذاکرات به همین شکل و با همین دیدگاه پیش رود.

همچنین سید عباس عراقچی نیز صبح امروز در این باره گفت:در این نشست دور جدید مذاکرات بین ایران و ۱+۵ آغاز می شود.

عراقچی ادامه داد: این شروع یک روند مذاکراتی جدید است که در سطح وزرای امور خارجه شکل می گیرد و قرار است که جلسه بعدی در ژنو در اواسط ماه اکتبر باشد و در رابطه با سطح و شکل آن هنوز رایزنی ها ادامه دارد ولی آنچه مشخص است یک اراده جدید در ایران و هم کشورهای ۱+۵ در حال پدید آمدن است که این دور جدید مذاکراتی را بتواند با یک رویکرد جدید به سرانجام برساند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد جدید در نتیجه تغییر سیاست های جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته ای است؟، بیان کرد: هرگز اینطور نیست سیاست های اصولی ما در بحث هسته ای که شاه بیت آن دفاع از حقوق مردم ایران است، تغییر ناپذیر است.

وی گفت: نه کسی حق تغییر این روند را دارد و نه چنین اراده ای وجود دارد ولی اینکه رویکردها و شیوه های مذاکراتی تغییر پیدا کند درست است قطعا مذاکراتی که ما به دنبال آن هستیم یک مذاکرات کاملا حرفه ای و مبتنی بر روحیه تعامل برای رسیدن به یک چارچوب و هدف مشترک است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما انتظار داریم در این دور جدید روند را در دو مرحله به پیش ببریم، مرحله اول رسیدن به یک چارچوب مورد تفاهم است که چشم اندازی از مذاکرات و هدف نهایی آن ارائه دهد و در ابتدای مسیر ما به یک هدف و مسیر مشترک با کشورهای ۱+۵ برسیم، بدانیم به کجا می خواهیم برویم و چکار می خواهیم بکنیم اگر این چارچوب و هدف مشترک تبیین شود، مرحله بعدی گام هایی است که باید برای رسیدن به این هدف مشترک برداشته شود.

عراقچی تصریح کرد: باید گام ها را طراحی کنیم و در یک حرکت گام به گام به هدف مشترکی که از قبل تعیین می‌کنیم، برسیم، نمی خواهم بگویم که این کار آسانی است و همچنین نمی خواهم بگویم که کار بسیار زمان‌بری است.

وی ادامه داد: البته این کار مشکلی است، رسیدن به یک تفاهم مشترک و چارچوب فکری مشترک و سپس طراحی و برداشتن گام ها کار پیچیده و سختی است، سوءتفاهم های زیادی وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما اصلا بنای مذاکره برای مذاکره نداریم و نمی خواهیم فقط گفتگو کنیم و عکس و فیلم گرفته شود به همان دلیلی که رئیس جمهور محترم نیز با رئیس جمهور آمریکا دیدار نکرد. به همان دلیل نیز ما خواهان مذاکره نمایشی نیستیم آنجا هم ایشان بنا نداشتند که کار نمایشی انجام دهند اگر ملاقات یا مذاکره ای که صورت می گیرد می توانست محتوایی داشته باشد و در جهت منافع مردم ایران باشد، مسیر خود را طی می کرد و انجام می شد.

عراقچی ادامه داد: مذاکره با ۱+۵ نیز همینطور است ما قطعا به دنبال یک دور جدید از مذاکرات هستیم که محتوایی باشد، جلسه امروز از دید ما یک جلسه نمایشی و سمبلیک نیست، اگرچه ارزش سمبلیک خود را نیز دارد ولی از دید ما یک جلسه کاملا محتوایی و برای ورود به محتوای بحث ها است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: مهمترین و اولویت اول این است که ما به یک چارچوب مشترک نسبت به هدف غائی و نهایی در مذاکرات برسیم و زمانی که آن را تعیین کردیم و همه به یک دیدگاه واحد رسیدیم که می خواهیم کجا برویم، مرحله بعدی این است که در چه گام هایی حرکت کنیم و ما با یک روحیه کاملا تعامل گرا و حرفه ای وارد مذاکرات می شویم و قطعا جزئیات زمانبر را کنار می گذاریم و وارد محتوای مذاکرات می شویم.

وی تصریح کرد: امیدواریم در دوره زمانی کوتاه به نتیجه برسیم به هر حال انتظارات باید محدود، معقول و منطقی باشد ما انتظار نداریم که یک شبه به نتیجه برسیم و به دنبال این نیستیم که مذاکرات سال ها طول بکشد. امیدواریم در یک روند معقول مذاکرات به نتیجه برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *