شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

تفاوت نگاه اهل‌سنت با وهابیون به زن+جدول

سلفی‌ها «زن» را دام شیطان می‌دانند
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 314609
کارشناس شبکه جهانی ولایت ضمن بیان تفاوت‌های اهل‌سنت با سلفیت گفت: سلفی‌ها هیچ ارزش انسانی برای «زنان» قایل نیستند و آنان را دام شیطان می‌دانند. به همین دلیل، غیر از مکه و مدینه، مساجد دیگر شهرهای عربستان بخش زنانه ندارد.
تفاوت نگاه اهل‌سنت با وهابیون به زن+جدول
به گزارش جهان به نقل از فارس، طی دو سال اخیر رفتارهای خشونت‌باری در کشورهای منطقه از جمله بحرین، سوریه و مصر را شاهد هستیم. این اقدامات افراطی که توسط گروه‌های سلفی صورت می‌گیرد، موجی از نفرت را در جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی برانگیخته است.

صدور فتواهای عجیب و غریب به دور از هرگونه پشتوانه عقلی و علمی توسط مفتی‌های سلفی، راه را برای اقدامات غیر انسانی توسط مریدان آن‌ها فراهم کرده است.

بریدن سرهای مسلمانان و به اسارت بردن دختران و زنان در حالی در سرزمین سوریه به بهانه‌های واهی توسط این گروه افراطی انجام می‌شود که شائبه نبرد تاکتیکی استعمار برای از بین بردن گسترش اسلام به وسیله گروه‌های تندروی اسلامی را بیش از بیش تقویت می‌کند.

به منظور آشنایی بیشتر با اندیشه سلفی‌های تکفیری گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام جواد ابوالقاسمی از کارشناسان شبکه جهانی ولایت ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌آید:


https://cdn.jahannews.com/images/docs/000314/n00314609-b.jpg


* اندیشه سلفی‌ها از چه زمانی ریشه دواند؟

-بستگی دارد که تعریف ما از سلفی‌ها چه باشد، برخی از تعاریف شامل سلفی‌های زمان خوارج و یا طرفداران ابن تیمیه می‌شود.

ردپای روباه پیر در تقویت وهابیت تکفیری

* چرا به این افراد سلفی گفته می‌شود؟


ـ سلفی کسی است که بر روش افرادی که در گذشته تاریخ اسلام بودند و موجب قدرت گرفتن دین را فراهم آوردند، عمل می‌کند، اما واقعاً این افراد در عالم واقع سلفی هستند و آیا به سخنی که می‌گویند عمل می‌کنند، باید بررسی کرد.

اولین بار به شکل اساسی در قرن هفتم «ابن تیمیه» این مسائل را مطرح کرد و او با استناد به یک روایت از پیامبر کرم(ص) گفت باید از صحابه و تابعان پیروی کرد، زیرا فهم آنان، مقیاس حق و باطل است!

آنان در این مورد، با حدیث منقول رسول خدا استدلال می‌کنند که فرمود: «خیر القرون قرنی ثم الذین یلونهم ثم الذین یلونهم...»؛ بهترین مردم، مردم زمان من هستند، سپس مردمی که پس از آنان می آیند، سپس مردمی که بعد از آن گروه می آیند.

بعد از ابن تیمیه، افراد دیگری هم همین مقیاس و فتواها را مطرح کردند، البته در دور اول هنگامی که ابن تیمیه این استدلال را مطرح می‌کرد، علمای مختلفی نظیر حنبلی، ذهبی شافعی و محمد بن محمد علاء بخاری حنفی او را مورد تکفیر قرار گرفت و در نهایت او را زندانی کردند و ابن تیمیه در زندان از دنیا رفت.

اما بعد از او طرفداران او در گوشه کنار جهان به ترویج نظریات او پرداختند تا اینکه در اوایل قرن ۱۳ در عربستان شخصی به نام «محمد بن عبدالوهاب» با کمک و یاری انگلیسی‌ها به ترویج عقاید خود پرداخت تا اینکه گروه او توانست کل منطقه جزیرة العرب را در دست بگیرد.

البته هدف اصلی آن‌ها به دستور انگلیسی‌ها اثبات امپراطوری بزرگ عثمانی که بزرگترین امپراتوری اسلامی بود، در این اثنا مصری‌ها وقتی جنایت‌های وهابیون را در عربستان دیدند، به این کشور حمله کردند و موفق شدند وهابیون را از حجاز بیرون کنند.

بنابراین وهابی‌ها مجبور شدند به کویت بروند و تحت الحمایه انگلیسی‌ها بعد از مدتی با سلاح انگلیسی و فرماندهی فرماندهان و مشاوران انگلیسی آماده حمله به عربستان شدند و در نهایت توانستند کل حجاز را بگیرند و تا کنون هم همچنان بر مصدر قدرت هستند.

ورود اندیشه‌های سلفی در اخوان المسلمین تا حزب عدالت و توسعه ترکیه

بعد از این واقعه سلفی‌ها آرام آرام گروه‌های مختلف را به سراسر جهان گسیل دادند تا به ترویج مبانی سست و غلط آن‌ها مشغول شوند، از جمله کسانی که نظریات این سلفی‌ها را مطرح کردند:

اخوان المسلمین امروز مصر، اخوان‌المسلمین اردن، گروه‌هایی شبیه حماس در فلسطین- البته اخوانی‌هایی که در فلسطین بودند به خاطر اینکه عقاید تکفیری را یک مقدار کنار گذاشته بودند، بسیار به شیعه نزدیک شدند- جبهه النهضة تونس و حزب عدالت و توسعه در ترکیه -به رهبری نجم‌الدین اربکان و اکنون به رهبری رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه- اینها شبیه اخوانی‌ها مصر هستند. در هند، پاکستان و افغانستان گروه طالبان، سپاه صحابه و القاعده از گروه‌های معروف سلفی هستند.

منظور از سلفی امروزی چیست/ رابطه‌ای بین سلفی‌ها و وهابیون

*با این توضیحات چه کسانی را باید سلفی خطاب کرد؟


ـ آن چیزی که اکنون به معنای سلفی رایج است، این است که سلفی‌ها کسانی هستند که به معنای طرفداری از عقیده گذشتگان علمای حاضر و مسلمانان فعلی را تکفیر می‌کنند و به جای اینکه با دشمنان اسلام جنگ کنند، اساس درگیری و جنگ خودشان را با مسلمانان قرار داده‌اند.

* این دو واژه «وهابی سلفی» و «وهابی تکفیری» چه ارتباطی با سلفی دارند؟

- وهابیت عربستان کسانی بودند که اصل نظریه تکفیری را جا انداختند.

*یعنی سلفی‌ها شاخه‌ای از اهل سنت هستند؟

ـ باید توجه کرد که آن‌ها با لباس اهل سنت جلو آمدند، همان گونه که بهائیت و بابیت با لباس شیعه جلو آمدند.

راز حضور وزیر انگلیسی‌تبار در کابینه وهابیت/ ترفند استعمار پیر برای خاموش ساختن روحیه جهادی مصر در مقابل وهابیت

* در تاریخ قدرت گرفتن وهابیت سخنی از استعمار پیر آوردید، تا چه اندازه ترفند استکبار در تشکیل این فرقه تندرو دخیل بوده است؟


-اگر نقش استعمار نبود، وهابیت در عربستان قدرتی نداشت، انگلیس نیرو، پول و سلاح وهابیت را تأمین کرد و هم فرماندهان نظامی و مشاوره خود را برای آن‌ها فرستاد، به گونه‌ای که مدتی بعضی از وزرای دربار آل‌ سعود اشخاص انگلیسی بودند.

همچنین از جهت فرهنگی، انگلستان بودجه ۲۶ کتابخانه در مصر را فراهم کرد، مانند کتابخانه «المنار» و مؤسسه «المنار»، از آنجایی که مصری‌ها از اهل سنت بودند و بار اول حکومت وهابی‌های عربستان را تخطئه کردند، به همین جهت انگلیسی‌ها با دستور کار قرار دادن تهاجم فرهنگی به تأسیس کتابخانه در مصر روی آوردند تا بتوانند عقیده مردم مصر را تغییر دهند تا در سایه آن آرام آرام عقیده مردم مصر را موافق با عقیده وهابیت کنند، بنابراین هنگامی که در بار دوم وهابی‌ها به حجاز حمله کردند با واکنشی روبرو نشدند، زیرا مصری‌ها در حمله دوم وهابی‌ها قد علم نکردند.

تفاوت دیدگاه اهل سنت با وهابیون از طلب شفاعت از پیامبر و غیر پیامبر تا ازدواج‌های جدید

* چه تفاوتی میان دیدگاه اهل سنت با وهابیت وجود دارد؟


-برای مثال چند تفاوت دیدگاه سلفی‌ها با اهل سنت را در ادامه بیان می‌کنم:

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000314/nf00314609-1.jpg

بالاترین حد در شرع اسلامی «شلاق» و بالاترین حد در وهابیت «زنده زنده پوست کندن» است

فضائل اهل بیت(ع) که اهل سنت آن را نقل کرده بودند، وهابیت تحریف کردند و فضائل را منکر می‌شوند، همچنین حدود جدیدی را جعل کردند، این در حالی است که بالاترین حد در شریعت اسلامی شلاق است اما وهابیون کشتن و انداختن در چرخ گوشت، زنده زنده پوست کندن و کارهای شبیه این را به عنوان حدود دینی جعل کردند.

همچنین وهابی‌های سلفی اعتقاد دارند اگر در کشورهای اسلامی گناهی صورت گیرد، تبدیل به بلاد کفر می‌شود و می‌توان با آنها جنگید و از دیدگاه آنان هر کسی که مخالف آن‌ها باشد، کافر است!

ترس سلفی‌ها از رویارویی با مخالفان و مناظره با آن‌ها

* این تندروی‌های سلفی ناشی از چیست؟


-ناشی از دو مطلب است، یکی اینکه چون می‌بینند، با برگزاری جلسه مناظره دستشان رو می‌شوند، بنابراین نمی‌گذارند کار به بحث علمی کشیده شود، دومین مطلب هدف از تکفیر کردن توسط وهابی‌ها ضربه زدن به اسلام است، آن‌ها از ایجاد کشتار در میان مسلمانان دو هدف را پیگیری می‌کنند، هدف اول درگیری داخلی بین شیعه و سنی و هدف دوم منحرف ساختن توجه مسلمانان به دشمن خارجی است.

ماجرای رابطه حجاب اجباری و بی‌حجابی در شهرهای مختلف عربستان

*هنگامی وارد شهرهای مذهبی عربستان می‌شویم می‌بینیم که توجه به نماز و حجاب بانوان به شدت صورت می‌پذیرد و حتی جریمه‌های سنگین دارد، اما در سایر شهرها این گونه نیست و حتی بانوان وهابی بدون حجاب در جامعه حضور پیدا می‌کنند، این تعارض رفتار وهابی‌های سلفی ناشی از چیست؟


- تفاوت آن‌ها در نقد حکومتی است، یعنی هر زمانی که حاکم چیزی را مصلحت نبیند ولو در دین نباشد، باید اجرا کنند، بنابراین در شهر ریاض بانوان می‌توانند آزاد بیرون بیایند و حجاب نداشته باشند، چرا که ریاض یک شهر بسته است که برای ورود و خروج از آن باید مجوز داشت، بنابراین در آن شهر می‌توانید راحت باشید، زیرا خاندان حاکم آنجا حضور دارند، اما در مکه و مدینه چون مردم از اقصی نقاط جهان برای زیارت می‌آیند، سلفی‌ها می‌خواهند یک نمونه به ظاهر اسلامی را ارائه بدهند و بگویند ما کشورمان کشور اسلامی است، پس اگر فشارها در این دو شهر مذهبی برداشته شود، آن‌گاه می‌فهمید که بیشترش ظاهرسازی است.

نگرشی غیر انسانی به زن در اندیشه‌های سلفی

* حالا که بحث به اینجا رسید، درباره جایگاه زن در اندیشه سلفی توضیح می‌دهید؟

بنده دقیقاً عباراتی که در کتب آن‌ها درباره بانوان آمده است را نقل می‌کنم:

ـ تمام وجود زن شر است؛

ـ زن شیطان است؛

ـ زن دام شیطان است؛

ـ در نماز از زن، سگ سیاه و الاغ باید اجتناب کرد؛

ـ زن، سگ سیاه و الاغ اگر از جلوی نمازگزار عبور کنند نماز باطل است؛

ـ زن به صورت شیطان در می‌آید؛

ـ زن‌ها را بی‌لباس نگه دارید، به آن‌ها لباس ندهید تا مجبور شوند در خانه بمانند؛

ـ چشمه‌ای مضرتر از زنان برای مردان نیست؛

ـ کودکان عقلشان از زن‌ها بیشتر است؛

ـ وقتی زن خلق شد شیطان خوشحالی کرد؛

ـ رانندگی زنان حرام و رانندگان زن باید بمیرند؛

ـ برداشتن ابرو حرام است؛

ـ خوردن موز و خیار برای زنان حرام است؛

ـ خرید موز و خیار برای زنان حرام است؛

ـ مردها می‌توانند در محل کار خود با زنان نامحرم، محرم شوند، در صورتی که از آن زنان شیر بنوشند؛

ـ مردها می‌توانند زنان خود را تنها با یک پیامک طلاق دهند؛

ـ استفاده زنان از اینترنت حرام است، مگر اینکه شخص محرمی کنارش بنشیند؛

ـ شرکت زنان در تشییع جنازه حرام است و ... .

غیر از مکه و مدینه، مساجد دیگر شهرهای عربستان بخش زنانه ندارد

* پس اینکه پلیس عربستان به زنان جواز گواهینامه رانندگی نمی‌دهد، ناشی از این تفکر است؟

ـ یک ماه قبل گواهینامه‌ای برای یکی از زنان آل سعود صادر شده است، اما برای سایر بانوان چنین مجوزهایی صادر نمی‌شود، با این وجود فقط در شهرهای مکه و مدینه است که در مساجد محلی برای حضور زنان وجود دارد اما در سایر شهرهای عربستان بخش زنانه در مساجد وجود ندارد.

اصلی‌ترین نقطه ضعف وهابی‌ها

* از دیدگاه شما نقاط ضعف وهابیت سلفی چیست؟


ـ مهم‌ترین نقطه ضعف آن‌ها دور شدن از عقل است، آن‌ها تا توانستن خودشان را از عقل دور کردند.

لزوم وحدت و همدلی علمای شیعه و سنی

*در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمائید؟


-چیزی که ما تقاضا داریم این است که علمای اهل سنت و شیعه همگی دست ‌در ‌دست هم بدهند و مقابل این چیزی که به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام است متحد شوند تا بتوانند به قول علمای الازهر برای تطهیر اسلام و نشان دادن چهره‌‌ای صحیح از اسلام به مردم دنیا موفق شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *