جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

راه رسیدن به مدیریت علمی از نظر توفیقی

دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 311985
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات گفت: رسیدن به مدیریت علمی در گرو حذف گرایشات سیاسی در مدیریت، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاست.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، جعفر توفیقی صبح امروز در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: در سطح کشور ما ۶ سند بالا دستی در حوزه علم و فناوری تصویب شده که این ۶ سند در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴، سند جامع نقشه علمی کشور، سند قانون برنامه پنجم توسعه کشور، قانون اهداف و وظایف وزارت علوم مصوبه سال ۸۳ و سند دانشگاه اسلامی به شمار می‌روند.

وی افزود: این اسناد ۲۸ سرفصل، ۱۴۰ راهبرد و ۶۵۰ اقدام دارند که ما باید همه آنها را در دانشگاه‌های خود پایه‌ریزی کنیم.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم توجه به عملیاتی کردن این سندها تصریح کرد: مدیران دانشگاه‌ها باید سعی کنند این اسناد را درون دانشگاه‌های خود عملیاتی کنند که اگر این اقدام شود، ما شاهد توسعه و رشد کمی و کیفی بالا در سطح دانشگاه‌ها هستیم.

وی افزود:‌از وظایف عمده وزارت علوم این است که بتوانیم تمام اسناد را در دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و پارک‌های علمی و فناوری درونی سازی کنیم.

توفیقی خواستار رفتار مدیریتی اخلاق‌مداری در سطح دانشگاه‌ها شد و افزود: نباید کوچک‌ترین بی‌احترامی و بی‌عزتی به دانشجویان و دانشگاهیان شود زیرا دانشگاه زمانی می‌تواند در خدمت مردم باشد که کارآفرین بوده و زمانی می‌تواند کارآفرین باشد که برنامه‌ریزی آن با آموزش و پژوهش جامعه باشد.

وی بیان کرد: نیاز بازار و ‌مشکلات اقتصادی مردم باید نیازسنجی شده و براساس آن برنامه‌ریزی کنند زیرا تحقق دانشگاه کارآفرین زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه ما مأموریت‌گرا باشد و بتواند بر اساس نظرسنجی سطح جامعه، اعمال برنامه انجام دهد و از منابع مردمی در جهت منافع مردمی استفاده کند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات به لزوم مدیریت علمی و کارشناسی اشاره کرد و گفت: زمانی به مدیریت علمی و کارشناسی دست پیدا می‌کنیم که بتوانیم گرایشات سیاسی مدیران دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید را حذف کنیم چون گرایشات سیاسی باعث می‌شود که دانشگاه‌ها از انسجام بیفتند.

وی افزود: ما باید از تمام ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها استفاده کنیم و امروز اقتصاد، فرهنگ و سیاست ما به توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بستگی دارد که در نقطه کانونی این دانش‌بنیان‌ها، دانشگاه‌های ما قرار دارند.

توفیقی خواستار اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها شد و اضافه کرد: اگر در رفتار و گفتار تجلی‌کننده اسلام باشیم، پس از آن می‌توانیم از دانشجویان انتظار رفتارهای اسلامی داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *