يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
وزیر راه و شهرسازی:

تصمیم درباره آزادراه تهران-شمال ۲۰روزدیگر

شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 309911
وزیر راه با تأکید بر اینکه اظهار نظر درباره اجرا و تکمیل آزادراه تهران-شمال منوط به اتمام بررسی مالی و حقوقی پروژه است، زمان تکمیل این بررسی‌ها را ۲۰ روز آینده اعلام کرد و گفت: این آزادراه هیچ راه دسترسی به اراضی حاشیه‌ای ندارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عباس آخوندی دیروز (جمعه) از قطعه یک آزادراه تهران-شمال بازدید کرد.

در این بازدید عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی، سلامی رئیس سازمان حسابرسان و حسین عبده تبریزی، آخوندی را‌ همراهی کردند.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بازدید از این قطعه آزادراه تهران ـ شمال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این پروژه از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی است.

آخوندی اضافه کرد: اولین قرارداد این پروژه در سال ۷۵ بین وزارت راه و ترابری سابق و بنیاد مستضعفان منعقد شده است.

وی با بیان اینکه افکار عمومی نسبت به این پروژه حساسیت زیادی دارد، اظهار داشت: مسافرت‌های زیادی بین تهران و شمال انجام می‌شود که با درنظر گرفتن آمار سوانح رانندگی، اهمیت تکمیل این آزادراه از نظر اقتصادی و حفاظت از جان شهروندان بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران-شمال از روز اول در زمینه مسائل مالی و فنی، اندیشه و مطالعات خوبی نداشت، گفت: ایده اولیه این پروژه، پیشنهاد یک پیمانکار بود که منابعی را از خارج کشور تأمین کنیم و بعد از اجرای پروژه، بازگشت سرمایه از محل اراضی‌ حاشیه آزادراه و سایر امکانات انجام شود.

آخوندی ادامه داد: اما این پروژه بالأخره به یک ارگان ایرانی سپرده شد و موضوع تأمین منابع آن از خارج کشور کلاً منتفی شد. ولی پروژه بعد از ۱۷ سال هنوز با مشکلات مالی و حقوقی مواجه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسائل فنی این پروژه در درجه دوم اهمیت قرار دارد، تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه انجام شده، درباره مسائل مالی، فنی و حقوقی این پروژه اطلاعاتی کسب کرده‌ام.

آخوندی افزود: از آقای سلامی، رئیس انجمن حسابرسان ایران خواهش کردم که گزارش مالی این پروژه از لحظه آغاز تاکنون را تهیه کند. ضمن آنکه از تمامی تعهدات طرفین نظیر پیمانکاران، مشاوران و وزارت راه گزارشی به اینجانب ارائه دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بدون بررسی مسائل مالی و حقوقی این پروژه، سرعت بخشیدن به اجرای کار موقت خواهد بود.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر، در حال تهیه تصویری دقیق از وضعیت مالی، فنی و حقوقی پروژه هستیم که با تهیه این گزارش در مدت زمان کوتاه (حدود سه هفته)، موضوع با رئیس‌جمهور مطرح می‌شود و تصمیمی نسبت به مسائل حقوقی و مالی پروژه با هماهنگی ارگان‌های دست‌اندرکار اخذ خواهد شد و سپس براساس این تصمیم، نسبت به اجرای فنی عمل خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار چینی تقریباً توانایی انجام کار را دارد، گفت: در قطعه یک آزادراه، پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد برآورد می‌شود، بخش عمده‌ای از پل‌ها و لاینینگ تونل‌ها و تجهیز آنها باقی مانده است اما به نظر می‌رسد پیمانکار توانایی انجام کار را دارد.

آخوندی ادامه داد: مشاور پروژه زودترین زمان برای اتمام قطعه یک را به حل مسائل حقوقی و مالی ارجاع داد، بنابراین قبل از رفع مسائل مالی و حقوقی پروژه، اعلام زمان بهره‌برداری وعده‌ای بی‌پشتوانه است.

وی اضافه کرد: قبلاً اعلام کرده بودم که پروژه آزادراه تهران ـ شمال را چهار ساله به اتمام می‌رسانیم و البته از جهت فنی این توانایی وجود دارد اما مسأله اصلی تأمین مالی پروژه و رفع مشکلات حقوقی است که طولانی شدن اجرای این پروژه نیز به دلیل مسائل مالی و حقوقی است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار فارس درباره برنامه دولت برای پرداخت اقساط معوقه خود به بانک تجارت در قطعه یک آزادراه، توضیح داد: باید گزارش مالی درستی از پروژه ارائه شده و سپس براساس آن تصمیم‌گیری شود و قبل از گزارشات مالی و حقوقی هر حرفی دیگری که بزنیم غیرکارشناسی است.

آخوندی ادامه داد: مسائل حقوقی و مالی این پروژه در اولویت اول و مسأله فنی در اولویت دوم خواهد بود؛ در این باره با تیم مالی و حقوقی برای بازدید از این پروژه حضور یافتم تا بررسی‌ها انجام شود و تا زمان تکمیل بررسی‌ها وعده درباره پرداخت مالی و افتتاح، وعده‌هایی بدون پشتوانه است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر گزارش حقوقی و مالی پروژه تکمیل شود مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود.

آخوندی درباره قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال تصریح کرد: هنوز قرارداد اجرای این دو قطعه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء منعقد نشده است و تا زمانی که تکلیف پروژه از نظر فنی با بنیاد مستضعفان و دولت مشخص نشود، آغاز فاز دو و سه بزرگتر کردن مشکل است بنابراین بررسی‌های مالی و حقوقی مشخص‌کننده تصمیمات اصلی است.

* آزادراه تهران-شمال راه دسترسی به اراضی حاشیه‌ای ندارد/ مردم فریب سودجویان نخورند

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی سودجویان به بهانه افزایش نرخ اراضی حاشیه آزادراه، این زمین‌ها را با قیمت‌های گزاف به مردم می‌فروشند که از همین تریبون به مردم اعلام می‌کنم آزادراه تهران ـ شمال هیچ دسترسی به اراضی حاشیه‌ای نخواهد داشت و خودرویی که در تهران وارد این آزادراه می‌شود در کمربندی چالوس ـ تنکابن از آزادراه خارج خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید دوباره بر اینکه مردم فریب سودجویان را نخورند، اضافه کرد: هیچ راه دسترسی به اراضی اطراف وجود نخواهد داشت و مردم فکر نکنند قیمت اراضی حاشیه آزادراه با تکمیل آن افزایش می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *