يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۲
در مراسم تودیع و معارفه وزیر نیرو مطرح شد

هزینه‌های آب و برق چهار برابر درآمد آن

آبرسانی به روستاهای ۲۰ خانوار
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 307037
وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر به ۳ هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: تمام درآمدهای کسب شده در صنعت آب و برق به اندازه یک چهارم هزینه‌ها نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در مراسم تودیع و معارفه با اشاره به اینکه اجتماع امروز برای تقدیر و سپاس از خدمتگزاران صنعت آب و برق است، افزود: سپاس بنده از آقای نامجو وزیر سابق نیرو برای این است که وی تحت چه شرایط سختی اقدام به کارکردن کرد.

وی ادامه داد: اگر بزرگی وزیر سابق نیرو نبود، در حال حاضر شاهد شرایط سخت‌تری برای صنعت آب و برق بودیم.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: صنعت آب و برق از قبل از انقلاب اسلامی میزبان فارغ‌التحصیلانی بود که برای کار صنعت آب و برق را انتخاب می‌کردند.

چیت‌چیان ادامه داد: صنعت آب و برق در میان تمام دستگاه‌های اجرایی کشور از لحاظ ساختاری یک استثناء بود، به طوری که از قبل از انقلاب با هوشمندی به کار رفته مؤسسات تابع وزارت نیرو شرکت‌ها در مناطق مستقر شدند.

وی ادامه داد: ایران در منطقه خشکی قرار دارد و خشکسالی مشکلات مضاعفی ایجاد کرده است، بنابر این باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هوشمندانه با محدودیت منابع آبی، راهی برای توسعه ملی و رفاه مردم فراهم کنیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: ما نیازمند این هستیم که از منابع خود به دقت صیانت کنیم که برای این رسالت چالش‌های اساسی در پیش رو داریم.

چیت‌چیان گفت: برای مقابله با محدودیت منابع آبی به شدت به رشد صنعت آب نیازمند هستیم، بنابر این اگر بتوانیم به هدف برسیم نیازمند نیروی انسانی قوی و متخصص هستیم که خوشبختانه در این قسمت مشکلی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: صنعت آب و برق دارای پایه محکم و توانمندی است، اما آنچه که این صنعت را به چالش مواجه ساخته، این است که درآمدهای کسب شده در آب و برق به اندازه یک چهارم مجموعه آب و برق نیست.

چیت‌چیان گفت: یک سؤال دارم و آن این است که آیا تصور می‌کنید که با تکیه بر این موضوع که اگر تنها به گذشته دل خوش باشیم و به آینده فکر نکنیم، موفق خواهیم شد.

وی افزود: در سال گذشته تحولات زیادی در حوزه صنعت آب و برق صورت گرفته است که اگر راه و مسیر آینده را درست انتخاب نکنیم، شکست خواهیم خورد.

*آبرسانی به روستاهای بیش از ۲۰ خانوار

وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت آب و برق پایه‌های قوی دارد، باید اذعان شود که آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را باید به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی کشور آبرسانی با تانکر صورت می‌گیرد، بنابر این آیا امکان‌پذیر است که سد بسازیم، اما هنوز در ۳ هزار روستای کشور با تانکر آبرسانی شود.

با بیان اینکه این وزارتخانه در دولت یازدهم سه هدف اصلی را دنبال می کند، گفت: یکی از این اهداف، ارایه خدمات آب و فاضلاب برای توسعه کشور در بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، خدمات، حمل و نقل و غیره است.

وی دومین هدف را تلاش در جهت ارتقای رفاه و کیفیت زندگی مردم و تامین آب و برق برای تمامی مردم کشورمان در مناطق مختلف کشور عنوان کرد و گفت: تمام مردم برای حداقل نیاز زندگی خود، به این دو عنصر اساسی نیاز دارند و این وظیفه مهم باید از سوی وزارت نیرو به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

چیت چیان اظهار داشت: سومین هدف ما صیانت و حفاظت از منابع آب کشور است و با توجه به خشکسالی های چند سال گذشته و تغییر اقلیم و آب و هوا، امروز نیازمند یک مدیریت فوق العاده هوشمند هستیم.

به گفته وی، منابع کشور محدود است و هر روز با نیازهای جدیدی در بخش های صنعت و کشاورزی و غیره مواجه می شویم که برای پاسخگویی به این وضعیت، باید تدابیر لازم اندیشیده شود، تا با مشکلات بیشتر روبرو نشویم.

چیت چیان گفت: برای رسیدن به این اهداف سه گانه دو چالش وجود دارد که یکی از آنها محدودیت منابع آب و دیگری عدم توازن میان هزینه ها و درآمدهاست.

وزیر نیرو سپس با اشاره به اقدام های ارزشمندی که در چند سال اخیر در وزارت نیرو صورت گرفته است، اظهار داشت: یکی از این اقدام ها، تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی وزارت نیرو است که برای تدوین این سند بیش از ۴۰۰ مدیر و کارشناس برجسته همکاری کرده‌اند و برای تحقق این سند باید تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: براساس این سند، صنعت آب و برق باید تهدیدها و فرصت های موجود را شناسایی و با همکاری تمام کارکنان، برنامه عملیاتی را پیاده کند.

*نامجو: وزارت نیرو گرفتار مجلس شود نمی‌تواند کار کند

مجید نامجو وزیر سابق نیرو نیرو در مراسم تودیع و معارفه با اشاره به این‌که شاید چند موضوع را چیت‌چیان نتواند و یا نخواهد بیان کند، گفت: رای اعتماد چیت‌چیان از همان روزی که داده شد، کنتورش هم انداخته شده و اگر این کارهایی که می‌گویم انجام نشود، ممکن است این رای از دست برود.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که نباید سرمایه رای بالا به چیت‌چیان از دست برود، گفت:‌ در دولت دهم وزرا یک نگرانی از خود دولت داشتند، اما الان نگرانی ندارند، چون چیت‌چیان رای بالایی آورده است، ولی نگرانی عمده از جانب مجلس است.

وزیر سابق نیرو خطاب به مسوولان صنعت آب و برق کشور که در مراسم تودیع و معارفه حضور داشتند، گفت: شما می‌توانید مجلس را کنترل کنید؛ این کار را به عهده چیت‌چیان و معاون امور مجلس نگذارید. اگر چیت‌چیان در مجلس دچار چالش شود، حتما یک استانی دارای مشکل است و این موضوع به شما و مسوول انسجام بخشی استان برمی گردد.

نامجو خطاب به حاضران تصریح کرد: نماینده یا توجیه نیست و یا خوراک اطلاعاتی ندارد؛ باید خوراک برایش تهیه کنید که این کار شماست. وقتی تریبون ملی در اختیار یک نماینده محلی قرار می گیرد، وی باید ملی حرف بزند. ممکن است فردی اهدافی را داشته باشد و یا مغرض و یا قولی داده باشد که قابل انجام نیست.

نامجو با بیان این‌که هر نماینده یک پروژه است گفت: حدود ۲۹۰ پروژه در دست است. از ظرفیت های قانونی باید استفاده کرد، چرا که ممکن است برخی نمایندگان به خاطر زیاده‌خواهی وزارتخانه را اذیت کنند. باید از ظرفیت های چون شورای نگهبان و اطلاعات که ابزار هستند، استفاده شود.

وزیر سابق نیرو افزود: باید بگذارید وزارت نیرو کار خودش را بکند؛ اگر وزارت نیرو گرفتار نمایندگان شود، نمی‌تواند کار خود را ادامه دهد.

نامجو با اشاره به این‌که چیت‌چیان از روز گذشته کار خود را شروع کرده است، گفت: همه با هم چهار سال تلاش کردیم و من سعی کردم، در خروجی افکار و ایده‌های شما نقش‌آفرینی کنم؛ به هر حال یک نفر از این مجموعه می‌تواند در دولت باشد و وظیفه ارتباط با دولت و مجلس را دارد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی مورد نیاز بین اعضای دولت گفت: دولت دهم، دولت خاص و ویژه‌ای بود و پرونده آن هم بسته شد. دولت دهم تجربه دولت نهم را داشت و می توانست کارها را براساس تجربیات و اتفاقات دولت نهم دنبال کند.

وزیر سابق نیرو با تاکید بر این‌که کسانی که در دولت دهم انتخاب شدند، افرادی بودند که نمی‌شد برچسب احزاب را به آنها چسباند گفت: سعی شده بود که افراد مستقل به کار گرفته شوند.

نامجو با تاکید بر این‌که در دوره گذشته حمایت رهبری را داشتیم، گفت: در آن زمان با چالش‌هایی مواجه بودیم، از جمله اختلاف بین دولت و مجلس که بسیار به دولت، مجلس کشور آسیب زد.

وی ادامه داد: چالش مذکور تجربه خوبی بود که مشخص کرد، نه دولت و نه مجلس به تنهایی قادر به انجام کار نیستند و گاهی احساس می شد که برخی از وزرا به خاطر همین اختلاف آسیب دیدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *