يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

قیمت ‌آب و برق در فاز دوم هدفمندی

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 224922
وزیر نیرو گفت: افزایش قیمت‌ آب و برق در فاز دوم هدفمندی یارانه ها در حد منطقی و كمتر از تصور مردم خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، 'مجید نامجو' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص اجرای فاز دوم یارانه‌ها اظهار داشت: دراجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مجلس نظراتی داشت كه با محدود كردن اعتبارات هدفمندی، طراحی دولت به هم خورد و باید دولت مجددا بر اساسا قانون مصوب مجلس، سناریوهای مختلف قیمتی حامل‌های انرژی را بررسی كند.

وزیر نیرو با بیان این كه برنامه دولت برای اجرای فازدوم از اول سال جاری بود، اظهار داشت: دولت اصرار دارد این طرح هر چه زودتر بر اساس قانون مصوب مجلس اجرا شود.

** تا پایان سال جاری دو طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه به اتمام می‌رسد


وزیر نیرو گفت: به منظور احیای دریاچه ارومیه، تا پایان سال جاری، اجرای دو طرح بزرگ انتقال آب به این دریاچه به اتمام می رسد.

نامجو در خصوص آخرین اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: احیای این دریاچه تبدیل به یك موضوع ملی شده است و باید چند موضوع در دستور كار قرار گیرد تا منابع آبی كافی برای احیای این دریاچه فراهم شود.

وی با بیان این كه بیش از 80 درصد از خشكی دریاچه ارومیه ناشی از خشكسالی است، در عین حال گفت: دولت برای احیای این دریاچه طرح‌های انتقال بین حوزه ای را سرعت می بخشد و مجلس شورای اسلامی هم اعتبار خوبی برای این امر در نظر گرفته است.

وزیر نیرو با بیان این كه دولت به دنبال استفاده از آب‌های فرا مرزی برای احیای این دریاچه است، خاطر نشان كرد همچنین برای انتقال آب بین حوزه ای دیگر، برخی از موانع ارزی و قراردادی وجود داشت كه به دستور رئیس جمهوری حل شد.

** انتقال آب خزر به كویر مركزی؛ یك ضرورت


وی با تاكید بر این كه اجرای هر طرح و پروژه ای باید مبنای اقتصادی داشته باشد گفت: ایران در منطقه ای موسوم به منی قرار دارد كه طی 50 سال آینده دمای هوای آن سه درجه افزایش می یابد و این باعث می شود منابع آبی در اختیار ما به سرعت كاهش یابد.

وزیر نیرو ادامه داد: علاوه بر این، رشد شهرنشینی، رشد صنعت و رشد جمعیت ما را مجبور می كند به سمت استفاده از منابع آبی جدید در كشور حركت كنیم.

وی با تاكید بر این كه اجرای چنین پروژه ای تا پیش از این به دلیل اقتصادی نبودن یا بی نیازی در دستور كار قرار نداشته است، افزود: در زمان كنونی پیمانكاران قدرتمندی در كشور وجود دارند كه می توانند به سرعت چنین پروژه هایی را اجرا كنند و سازندگان داخلی هم قدرت تامین اقلام مورد نیاز این پروژه ها را دارند.

نامجوهمچنین گفت: قبلا شیرین سازی هر متر مكعب آب دو دلار هزینه داشت كه در زمان كنونی این میزان به یك دلار رسیده است و حتی امكان دارد با رشد تكنولوژی از این هزینه كاسته شود.

وی با بیان این كه طرح انتقال آب به كویر مركزی دارای سه محور است تصریح كرد: تیم‌های مشاوره قوی وارد عمل شده اند تا این پروژه با كمترین هزینه به سرانجام برسد.

وزیر نیرو ادامه داد: دولت برای اجرایی شدن این طرح سرمایه گذاری خوبی كرده و دیدگاه ما این است كه سرمایه گذاری دولت در این طرح می تواند منجر به تامین زیرساخت‌ها، رشد كشاورزی و توسعه در این منطقه شود.

** نیروگاه بوشهر در مدار بهره برداری است


وزیر نیرو همچنین در خصوص نیروگاه بوشهر اظهار كرد: نیروگاه بوشهر هم اكنون در مدار بهره برداری است و از سازمان انرژی اتمی خواسته ایم تا در پیك تابستان و برای تست‌ها، این نیروگاه از مدار خارج نشود و تست‌های نهایی را برای بعد از پیك تابستان بگذارند.

به گفته نامجو هم اكنون 950 مگاوات برق در نیروگاه بوشهر تولید شده و در مدار قرار می گیرد.

** صادرات برق، برنامه استراتژیك دولت


وزیر نیرو در مورد صادرات برق به كشورهای همسایه هم گفت: صادرات برق به كشورهای عراق، سوریه و لبنان از برنامه های استراتژیك دولت است و برای شروع در مرحله اول باید 50 مگاوات برق به لبنان صادر شود.

نامجو ادامه داد: بر اساس هدفگذاری ها و برنامه ریزی‌ها، مقرر شده است ایران 200 مگاوات بیش از تعهدات خود به عراق برق صادر كند وعراق هم حداقل 100 مگاوات برق به سوریه صادر كند كه 50 مگاوات آن به لبنان تحویل داده می شود.

وی خاطرنشان كرد هنوز مسائل فنی بین كشورهای عراق با سوریه و سوریه با لبنان وجود دارد كه باید حل شود و تیم‌هایی هم برای بررسی و حل معضلات فنی به این كشورها اعزام شده است.

نامجو همچنین در مورد صادرات برق به كشور تركیه گفت: در زمان كنونی صادرات برق به كشور تركیه به 500 مگاوات رسیده است و قابلیت افزایش آن هم وجود دارد.

وی خاطرنشان كرد همچنین صادرات شش هزار مگاوات برق به كشور تركیه در دستور كار قرار دارد و قرار است ترك‌ها در داخل ایران سد ساخته و برق تولیدی از آن را به تركیه منتقل كنند.

وزیر نیرو اضافه كرد: سال گذشته 6/8 میلیارد كیلووات ساعت برق صادر شد كه در سال جاری امكان رشد 10 تا 15 درصدی این میزان هم وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان این كه پیش بینی می شود پیك مصرفی برق تابستان امسال بین 45 تا 46 هزار مگاوات باشد، گفت: سال گذشته شاهد كنترل رفتار مصرفی مردم بودیم؛ در حالی كه از اول سال جاری مصرف انرژی بین پنج تا شش درصد رشد داشته است.

وی در عین حال گفت: برنامه ریزی شده است تا هم نیروگاه‌هایی وارد مدار شوند وهم با مدیریت مصرف در بخش صنعت – به میزان دو هزار مگاوات- تابستان امسال بدون محدودیت و خاموشی سپری شود.

** بهره برداری از سد گتوند


وزیر نیرو همچنین در مورد آبگیری سد گتوند گفت: قرار بود رئیس جمهوری برای افتتاح نیروگاه گتوند حضور داشته باشند كه با توجه به این كه دو واحد از نیروگاه‌های این سد دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد، مقرر شد وقتی طرح كامل شد، رئیس جمهوری این پروژه را افتتاح كند.

وی با بیان این كه بهره برداری از این سد امروز جمعه آغاز می شود، خاطرنشان كرد افتتاح كامل سد و نیروگاه گتوند كه بلندترین سد خاكی كشور است، در نیمه دوم سال جاری خواهد بود.

نامجو همچنین در خصوص كلنگ زنی سد بختیاری گفت: روش انتخاب پیمانكار خارجی مكانیزم‌های خاصی دارد كه بر اساس آن قیمت پیشنهادی باید در وزارت نیرو بررسی شود و كمیسیونی از طرف دولت برای ترك تشریفات تشكیل شده و راجع به قیمت اظهار نظر می كند.

وزیر نیرو اضافه كرد: همچنین در باره مسائل بانكی باید بانك مركزی اعلام نظر كند كه در پروژه سد بختیاری، بانك مركزی با مسائل بانكی و مالی چینی ها موافقت نكرده است و از این رو این امر از دستور كار خارج شد.

وی همچنین گفت: برای اجرای این پروژه تفاهمنامه ای با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شده و منابع مالی از سوی قرارگاه و فروش اموال و تهاتر وزارت نیرو تامین می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *