يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
آیت‌الله سبحانی:

علت پیشرفت غرب التزام به اسلام است

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب: 302244
یکی از مراجع تقلید شیعیان تاکید کرد: پیشرفت غرب به خاطر لاابالی‌گری نیست، بلکه به دلیل التزام عملی آنها به برخی مبانی اسلامی مانند نظم است.
به گزارش‌ جهان به نقل از  مهر، آیت الله جعفر سبحانی بعد از ظهر شنبه در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، اظهار داشت: اگر مشاهده می‌کنیم غرب پیشرفت کرده، باید بدانیم این پیشرفت به خاطر برهنگی، رقاصی و لاابالی‌گری نبوده، بلکه به خاطر تلاش در علم و دانش است.

وی با اشاره به تاکیدات فراوان اسلام به کسب علم، خاطر نشان کرد: پیامبر‌(ص) فرمودند "طلب علم بر همه مسلمانان واجب و فریضه است" و غربی‌ها به این دستور عمل کردند.

استاد برجسته حوزه یکی دیگر از علل پیشرفت غرب را التزام آنها به نظم دانسته و افزود: حضرت علی‌(ع) که امشب شب ضربت خوردنشان است، همه ما را به نظم در کارهایمان توصیه کرده‌اند.

وی ادامه داد: هرزگی غربی‌ها، نقطه ضعف‌شان است اما پیشرفت آنها در عمل به مبانی اسلام است.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظهور فساد در آخر‌آلزمان یادآور شد: در آخرالزمان مردم دیانت را عامل عقب‌ماندگی می‌دانند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یکی از معصومین‌(ع) فرموده‌اند زمانی خواهد رسید که مردم امر به معروف و نهی از منکر را فراموش می‌کنند و حتی به منکر امر می‌کند و از معروف، نهی می‌کند و بالاتر از این به جایی می‌رسند که منکر را معروف می‌دانند.

آیت‌الله سبحانی افزود: وقتی نهی از معروف و امر به منکر در جامعه رواج پیدا کند، مردم به جای عبادت به پارتی می‌روند، وقتی که جای منکر و معروف عوض شود، عقل و فکر مردم عوض شده است.

وی با اشاره به واکنش مشرکان در برابر آیات الهی، اظهار داشت: هرگاه آیه تکوینی مثل شق‌القمر یا آیه تشریعی مثل قرآن می‌آمد مشرکان از آن اعراض می‌کردند.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: هرگاه به مشرکان گفته می‌شد به فقرا کمک کنید، می‌گفتند اگر شایسته بودند، خداوند به آنها اموالی می داد و حتما استحقاق فقیر بودن را دارند که فقیر هستند.

وی اظهار داشت: پاسخ این است که فقر و بدبختی آنها بخاطر خودشان نیست، بلکه ناشی از نظام حاکم بر جامعه است که عده‌ای با ظلم حق آنها را گرفته‌اند؛ حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند« ما جاع فقیر الا بما متع به غنی» یعنی هیچ فقیری فقیر نشده، مگر این که یک کسی حقش را خورده است، چون خداوند روزی همه بندگان را می‌دهد.

آیت‌الله سبحانی در پایان با اشاره به ضرورت بهره‌مندی معنوی از شب‌های قدر، گفتند: نماز هفت قل هوالله را امشب بخوانید چون نماز مجربی است و بعد از آن حوائج خود را از خدا بخواهید.
https://jahannews.com/vdcc0iq102bqxi8.ala2.html
jahannews.com/vdcc0iq102bqxi8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *