دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰
الهیان:

آمدن «استراو» به‌نفع روحانی نیست

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب: 300643
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر جک استرا به نفع روحانی نخواهد بود، گفت: دولت انگلیس باید از سیاست‌های استعماری سابق خود درخصوص مردم ایران دست بردارد.
به گزارش جهان، زهره الهیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به درخواست «جک استراو» نماینده پارلمان انگلیس و وزیر خارجه اسبق این کشور برای سفر به تهران و تلاش‌ها برای احیای رابطه ایران و انگلیس، گفت: در شرایط حاضر و بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری جک استرا مواضعی را مبنی بر تمایل به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران مطرح کرده و به نظر می‌آید موضع‌گیری وی در این باره همسو با سیاست‌های دولتمردان انگلیس است.
 
وی با بیان اینکه مجلس هشتم کاهش روابط با انگلیس را تصویب کرد و این مطالبه مردم و نمایندگان آنها بود، اظهارداشت: به همین جهت درخصوص رابطه با انگلیس نباید شتاب زده عمل کرد، چرا که هرگونه تصمیم شتاب‌زده و حرکت انفعالی مورد قبول مردم و نمایندگان مجلس نیست، چرا که حافظه تاریخی ملت ایران خاطرات خوبی از ارتباط با دولت انگلیس ندارد.
 
عضو کمیسون سیاست خارجی مجلس هشتم تاکید کرد: در رابطه با تعامل و ارتباط با انگلیس باید حقوق ملت ایران را در نظر گرفت. دولت انگلیس نیز باید از سیاست‌های استعماری سابق خود درخصوص مردم ایران دست بردارد، چون  مردم ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های گذشته انگلیس  را به هیچ وجه قبول نمی‌کنند و هرگونه رابطه باید براساس احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق ملت ایران باشد.
 
الهیان در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های دولت بریتانیا در قبال ایران تغییر کرده است؟ اظهارداشت: خیر،سیاست‌های انگلیس در رابطه با ایران همواره همراه با سوء نیت و عدم خیرخواهی بوده و در طول سالهای بعد از انقلاب همواره سیاست‌های مداخله جویانه انگلیس مورد اعتراض ملت و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. نمونه این سیاست‌ها را در فتنه 88 مشاهده کردیم.
 
"سفارت انگلیس درآن شراط اتاق جنگ علیه ایران شده بود، این موضوع در اعتراف کارمند محلی سفارت انگلیس کاملا مشهود بود. بی،بی،سی فارسی به عنوان پایگاه سخن پراکنی در سال 88 عملیات روانی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد و در آن شرایط شاهد بودیم که این رسانه در ایجاد التهاب و تشنج آفرینی چه کمکی به فتنه‌گران کرد".
 
وی خاطرنشان کرد: اظهارات مداخله جویان سفیر انگلیس در سال 88 و بعد ازآن، نشان از این دارد که اگر بنا باشد رابطه با انگلیس برقرار شود، سیاستمداران انگلیس باید به اصلاح مواضع و نگاه خود نسبت به جمهوری اسلامی و ملت ایران اقدام کنند.
 
الهیان همچنین درباره سفر جک استراو به تهران، اظهارداشت: وی درخواست خود مبنی بر سفر به ایران و همچنین حضور در مراسم تحلیف آقای روحانی را مطرح کرده است .به اعتقاد بنده در شرایط حاضر که دولت جدید می خواهد فعالیت های خود را آغاز کند، طرح درخواست او برای سفر به ایران مثبت نیست و باید تیم سیاست خارجی روحانی در این رابطه تامل کند.
 
وی تاکید کرد: به نظر بنده سفر جک استراو به تهران به نفع روحانی نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *