دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۱
حسین نجابت:

انگلیسی‌ها در فتنه 88 روبروی ملت ایستادند

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب: 300420
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، گفت: اگر انگلیس بخواهد به طور جدی در مراوداتش با جمهوری اسلامی ایران، تأثیرگذار باشد، باید در اولین قدم از گذشته خودش ابراز برائت و عذرخواهی کند.
انگلیسی‌ها در فتنه 88 روبروی ملت ایستادند
به گزارش جهان، حسین نجابت رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به احتمال سفر "جک استراو" وزیر پیشین امور خارجه انگلیس به ایران، گفت: به دلیل اینکه انگلیس خودش روابطش را با ما قطع کرده بنابراین، خودشان باید اقدام کنند. شاید در این فکر هستند که می‌خواهند سفارت‌‌خانه‌شان را در تهران فعال کنند و نیازمند مقدماتی هستند که یکی از این راه‌ها می‌تواند سفر جک استراو باشد.
 
وی در همین زمینه ادامه‌داد: جمهوری اسلامی ایران هم بارها اعلام کرده که هیچ‌گاه در قطع رابطه با هیچ کشوری جز اسرائیل و آمریکا نبوده است. از این سفر این‌طور ارزیابی می‌شود که وی به طور رسمی یک پیام به اینجا بیاورد که این موضوع خارق‌العاده‌ای نیست و موضوعی اتفاق نخواهد افتاد.
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس تصریح‌کرد: زمانی که روحانی مذاکره‌کننده اصلی هسته‌‌ای بود، یکی از افرادی که با او مذاکره می‌‌کرد، جک استراو وزیر وقت امور خارجه انگلیس بود  که با روحانی آشنایی دارد.بنده فکر می‌کنم که آن‌ها می‌خواهند این آشنایی را فعال کنند.
 
نجابت در ادامه اظهارداشت: اگر انگلیس بخواهد به طور جدی در مراوداتش با جمهوری اسلامی ایران، تأثیرگذار باشد، باید در اولین قدم از گذشته خودش ابراز برائت و عذرخواهی کند.
 
وی با اشاره به تاریخچه سوابق  انگلیس در حافظه تاریخی ملت ایران اشاره کرد و افزود: انگلیس از زمان ملکه ویکتوریا که البته برخی از دولتمردان‌شان فکر می‌‌کنند که هنوز همان زمان است، به ضرر کل کشورهای جهان سوم و در حال توسعه اقدام می‌کردند و هنوز هم همان‌طور است.
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، افزود: ما سخنان بلر را که مانند عروسکی در دست بوش بود و بوش با کمک او به عراق حمله کرد را فراموش نمی‌کنیم. در صدور تمامی این قطعنامه‌ها که علیه ایران صادر شد، انگلیس به عنوان کارگزار کانادا، آمریکا و استرالیا، عوامل نقشه‌های آمریکا را پیگیری می‌کرد که باید از همه این‌ کارها اظهار برائت کند.
 
نجابت تأکید کرد: مردم در حافظه جمعی و تاریخی خودشان تصویر بسیار منفی و درستی از انگلیس دارند. انگلیس پشت بیشترین لطماتی بوده که در 20 سال گذشته به کشور ما وارد شده است.  این کشور ابتدا باید اظهار برائت کرده و سپس ما هم مثل هر کشور دیگری ارزیابی سیاسی کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشیم.
 
وی در ادامه افزود: وقتی می‌گوییم این کشور باید اظهار برائت کند، یعنی اینکه باید از مردم عذرخواهی کند.یعنی آن‌ها باید بپذیرند که در کودتای 1332 و از زمان مشروطه به بعد همیشه در صحنه‌ها مقابل مردم و جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند.
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس اضافه‌کرد: انگلیسی‌ها در حوادث جنگ در کنار صدام بودند و در فتنه 88 دقیقا روبروی ملت ایستادند.آن‌ها در همه جا بر ضد انقلاب بوده‌اند که این‌ مسائل باید شفاف شود.
 
نجابت در ادمه با تأکید بر اینکه تاکنون خیری از جانب انگلیس به ما نرسیده است، گفت: ما انتظار خیری از انگلیس نداریم. ما با کشورهای اروپایی تعامل داریم. همه آن‌‌ها در روزهای حساس در جبهه مقابل ما می‌ایستند، بنابراین ما انتظار خیری از آن‌ها نداریم.
 
وی در ادامه اظهارداشت: ما باید دیپلماسی فعال داشته باشیم که با هر کشوری که احترام متقابل را رعایت کرده و از موضع سلطه برخورد نکند، ارتباط برقرار کنیم. انگلیس هم یکی از همین کشورهاست.
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس ادامه‌داد: انگلیس قدرت اول جهان و از قدرت‌هایی نیست که بتواند تأثیر فوق‌العاده زیادی بر روابط دیپلماسی دنیا داشته باشد. انگلیس در حد یک کشور اروپایی است. ما با هیچ کشوری مشروط بر اینکه آن‌ها روابط ارتباط متقابل، منطقی و احترام آمیز را رعایت کنند، قطع رابطه نکرده‌ایم و نمی‌کنیم.
 
نجابت افزود: "جک استراو" فعلا یک نماینده مجلس است و هیچ سمتی هم در دولت انگلیس ندارد، البته جزو حزب حاکم ائتلاف هم نبوده و در حزب کارگر قرار دارد که آن‌ها در اقلیت هستند.
 
وی تصریح‌کرد: آن‌ها هیچ اصول مستحکمی که به آن پایبند باشند، ندارند.گاهی اقداماتی انجام می‌دهند و بلافاصله اقدامی عکس آن انجام می‌دهند. انگلیسی‌ها منافع کوتاه‌مدت خود را می‌بینند، ما باید در موضع‌گیری‌هایمان دقت کرده و با هوشیاری اصول خود را رعایت کنیم. البته باید در برابر همه کشورهای خارجی این‌گونه باشیم.
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس تأکید کرد: در روابط دیپلماتیک، عذرخواهی الزاماتی دارد که باید رعایت شود. اصل بر این است که آن‌‌ها به دنبال منافع خودشان هستند. وقتی در دنیای غرب کشوری قدم می‌گذارد، قطعا به دنبال منافع ما نیست.
 
نجابت در پایان خاطرنشان‌کرد: بنده معتقدم که ما باید یک نقشه جامع روشن و اصولی داشته باشیم و بر روی اصول خود بایستیم. هر کشوری که در این نقشه با ما همکاری کرد ما هم به تناسب با آن‌ها همکاری می‌کنیم. بعضی مواقع مسئولان ما دست و پا بسته هستند و ذوق‌زده می‌شوند که این‌طور نباید باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *